Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Door SJAAK VAN DE GROEP
AMERSFOORT - Busreizigers zijn volgend jaar in de ochtend- en avondspits voordeliger uit. Of dit extra mensen de bus in lokt, is de vraag. Deze krant ging alvast op onderzoek uit en vroeg de mening van reizigers en chauffeurs.
Colinda van der Linden laat haar twee honden uit aan de Sijsjespeergaarde in de wijk Nieuwland. Ze duwt een kinderwagen voort. Colinda pakt te allen tijde de auto of de fiets, als ze naar het centrum van Amersfoort gaat. ,,Ik wil gaan en staan waar ik wil en hou niet van wachten op een bus. Mocht het parkeren duurder worden en de buskaartjes goedkoper, dan zal ik overwegen de bus te pakken.’’
Annette van den Tweel heeft net boodschappen gedaan met haar jeep aan de Kraailandhof in Hoogland. Haar fourwheeldrive laat ze echter staan als ze naar de stad gaat. ,,Binnen zes minuten ben ik met de fiets in het centrum. Ik heb geen bus nodig, want ik koop bijna alles in het dorp.’’
Nabij het Stadspark Schothorst laat Corrie Eugenia haar hondje uit. De Kattenbroekse vindt het een goede zaak dat de buskaartjes goedkoper worden. ,,Dat schreeuw ik al jaren. Vroeger kon je voor veertig cent met de bus naar de stad.’’
Eugenia betwijfelt of ze met de bus gaat reizen. ,,Ik kan goochelen met mijn fietstassen en doe dus alles op de fiets. Ik bespaar zo geld, heb zelfs mijn scooter de deur uitgedaan.’’
Claus de Graaf woont in Vathorst en rijdt altijd met zijn persoonlijke grijze bus naar de stad. ,,Ik parkeer mijn busje in de wijk Kruiskamp. Vanaf daar is het tien minuten lopen naar het centrum. Al was de stadsbus gratis, dan nog zou ik er geen gebruik van maken. Ik vind het tijdrovend en uit gemakzucht pak ik liever mijn eigen bus.’’
Op station Amersfoort zijn de prijzen van het busvervoer en de komende kortingsacties bepaald niet het gesprek van de dag. In het enige verkooppunt van strippenkaarten, de kiosk in de stationshal, kopen passagiers nu nog gewoon de landelijke stippenkaart. De verkoper durft niet te voorspellen of die omzet gaat dalen als de passagiers van Connexxion de goedkopere kortingskaartjes allemaal op de bus moeten aanschaffen.
Buschauffeurs hebben het in de wachtruimte over nieuwe ritten waarvan ze het traject nog moeten leren. Daar krijgen ze les voor, zodat ze straks volgens de dienstregeling van Amersfoort naar Doorn en Wijk bij Duurstede kunnen rijden. Over de kortingsacties hebben ze van hun werkgever nog niets gehoord en ze reageren verbaasd: voor de chauffeur is het makkelijk om het vervoer net als in België helemaal gratis te maken, legt het drietal uit. Alle verschillende kaartsoorten maken de administratie steeds ingewikkelder. Verder vindt lang niet iedere chauffeur het prettig om met een la vol kleingeld te rijden.
Dat er meer passagiers te lokken zijn met gratis ritten, staat voor de ervaringsdeskundigen wel vast. De gratis ritten van en naar Nieuwland op zaterdag zitten altijd vol.
Bron: Algemeen Dagblad
Spitsbus voor slimme reiziger jarenlang goedkoper
Door LEO DE VRIES
AMERSFOORT - Amersfoortse busreizigers die vooral in de spits rijden, zijn de komende jaren aanzienlijk goedkoper uit.
Veel van de huidige bustarieven worden op kosten van de provincie gehalveerd. Ook gratis reizen is op sommige dagen en lijnen mogelijk.
Wie ’s ochtends voor negenen of tussen vier en zes in de middag de stadsbus pakt, bespaart in de eerste helft van het komende jaar 50procent. In de zomer van 2010 wordt deze half-geld-actie herhaald. De korting geldt voor losse kaartjes en voor abonnementen.
Vanaf januari bekostigt de provincie ook 50procent korting op alle streekbussen van en naar Amersfoort in de spits. De regel geldt in de eerste helft van de jaren 2009 en 2011. In 2010 is er pauze vanwege een evaluatie. De financiële injectie loopt op tot 4,5miljoen euro.
Tijdens de viering van het 750-jarig bestaan van de stad is het busvervoer in de stad alle weekenden van juni 2009 helemaal gratis. Gratis reizen kan ook op alle stadsbussen op zaterdag in de periode van september 2010 tot maart 2011. Deze ‘winkelexpress’ moet het bezoek aan de winkelcentra in de stad stimuleren.
Op dit moment reizen 65-plussers nog gratis met de stadsbus in Amersfoort. Evaluatie heeft uitgewezen dat deze doelgroep door de maatregel niet de auto heeft laten staan. Wel krijgt de bus andere senioren als extra passagiers. Zij kwamen voorheen veel minder hun huis uit.
Bron: Algemeen Dagblad
Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39189
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Waarom wordt juist het reizen in de spits voordeliger gemaakt? Spitsreizigers zijn toch juist relatief dure klanten?
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Snap het ook niet echt, de meeste bussen zitten toch al stampvol in de spits.
Re: Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Ik blijf er bij dat het OV in Nederland te duur is. Ik betaal dik 800 euro voor een jaarabonnement waar ik eigenlijk niet zo gek ver mee kom. Hier betaal ik 43,50 voor een maandabonnement en daar kan ik haast net zo ver mee komen.. In België heb je zelfs een jaarabonnement, voor mensen tot 25 jaar geloof ik, voor heel Vlaanderen voor ongeveer 150 euro.
Daar staat dan wel weer tegenover dat het OV in Nederland, vooral op de streekdienst, goed geregeld is. Hier zie je heel veel lijnen die op zondag 2 á 4 keer rijden. ;)
Daar staat dan wel weer tegenover dat het OV in Nederland, vooral op de streekdienst, goed geregeld is. Hier zie je heel veel lijnen die op zondag 2 á 4 keer rijden. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Tja, het moet ergens van betaald worden... ;-)
Re: Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Het staat me bij dat de provincie Gelderland/gemeente Amersfoort meer reizigers in de bus proberen te trekken om zo de A28 te ontlasten. Referenties naar stukken daarover kan ik nu even niet zo snel vinden :) Kwam er op neer dat er meer en luxere bussen zullen worden ingezet en de prijs naar beneden gaat.Geert schreef:Waarom wordt juist het reizen in de spits voordeliger gemaakt? Spitsreizigers zijn toch juist relatief dure klanten?
Re: Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Voor 800 euro kan ik net 2 maanden in mijn kleine blikje op 4 wielen rondrijden. Het OV is zo duur nog nietIk betaal dik 800 euro voor een jaarabonnement waar ik eigenlijk niet zo gek ver mee kom.
Re: Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
400 euro per maand? Hoeveel kilometer leg je dan af?waldo79 schreef:Voor 800 euro kan ik net 2 maanden in mijn kleine blikje op 4 wielen rondrijden. Het OV is zo duur nog nietIk betaal dik 800 euro voor een jaarabonnement waar ik eigenlijk niet zo gek ver mee kom.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Amersfoort: Prijs speelt kleine rol bij keuze bus
Ietsje minder dan 400 euro dan (gelukkig draagt de baas nog 160 euro bij). Maar ik rijd ruim 2000 km in de maand.
Voor een wat groter voertuig, zeg maar een compacte auto à la Opel Corsa, VW Polo, zullen de kosten inderdaad de 400 euro overschrijden.
Voor een wat groter voertuig, zeg maar een compacte auto à la Opel Corsa, VW Polo, zullen de kosten inderdaad de 400 euro overschrijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten