Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef: di 16 apr 2024, 09:06 Ah, dat wordt zo geregeld. Ik dacht dat ze ook meerdere lijnen via de route wilden leggen in het kader van eenduidigheid.
Hoe bedoel je dat? Er rijden nu al meerdere lijnen, maar er was wel een gedachte om 280 haltes te laten overslaan waar 80 ook stopt.
Echter blijkt er vrijwel niemand bij die haltes in de 280 te stappen, dus daarvan wordt afgezien omdat het dus ook niet sneller is.
Meltrain schreef: di 16 apr 2024, 10:54
Daniel schreef: di 16 apr 2024, 09:04 Kwartiersdienst lijn 80 zit in het pluspakket ja.
Maar gaat de helft van de ritten dan niet via Tabaksteeg? Daar mag toch maximaal 2x/uur een bus rijden?
Dat maximum is niet heilig meer, gemeente Leusden ziet ook dat de haltes in Tabaksteeg goed gebruikt worden. En daarbij speelt ook nog dat er de nodige nieuwbouw komt ten zuiden van Tabaksteeg en ten oosten van de Rijk van Loenenbaan die dus ook door 80 ontsloten wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers overigens een puntje dat niet heel duidelijk uit het vervoerplan blijkt: de nieuwe 205 gaat binnen Amersfoort ook 's avonds en in het weekend rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Gartlin9
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Gartlin9 »

Mag ook wel met het verdwijnen van een aantal van de stadslijnen daarheen
Leuke reizen? Vertel ze!
OVgek uit Grunn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Precies waarom ik het zelf ook nog navroeg, de inkrimping om 205 mogelijk te maken is immers op alle dagen van de week.

Hoewel er nog wat details te verbeteren zijn in de bediening van Zielhorst vindt ik die 205 zelf een heel mooie toevoeging aan de stadsdienst. Immers verbindt hij ook de oostelijke wijken met elkaar zonder dat je een omweg via het centrum moet maken. Wel ietwat ongelukkig dat je bij de Oude Lageweg maar in één richting kunt overstappen vanaf of op lijn 6, naar Schuilenburg gaat dat dan beter want er zijn in beide richtingen gezamenlijke haltes met lijn 8 voor de Stadsring.
Maar via het tunneltje bij die halte Oude Lageweg bedien je wel gelijk De Wieken met een Utrechtse buslijn, praktisch voor forensen uit de provincie Utrecht die dan de hele rit op een Utrechts vervoerbewijs kunnen maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rooddolfijn
Berichten: 782
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Doordat lijn 203 nu ingekort wordt tot Schothorst, loopt deze niet meer parallel aan lijn 3 en lijn 205 loopt meer samen met lijn 3 dan met lijn 5. Ergens vind ik het logischer als de nieuwe lijn 205 het nummer 203 zou krijgen en de oude lijn 203 het nummer 205.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Er komt nog een hele sessie met de dienstregelingkenners van het ROCOV en de vervoerkundigen van Syntus en Qbuzz ter toelichting van de plannen.
Lijnnummers zijn daar sowieso een puntje, want met het grootste deel van de tijd een route van CS via Hoefkwartier naar Vathorst is het eigenlijk gewoon stadslijn 11 natuurlijk, die dan in de spits als lijn 202 doorrijdt toevallig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: di 16 apr 2024, 22:00 Voor de liefhebbers overigens een puntje dat niet heel duidelijk uit het vervoerplan blijkt: de nieuwe 205 gaat binnen Amersfoort ook 's avonds en in het weekend rijden.
Kunnen ze dan niet beter lijn 205 de hoofdlijn maken tussen Amersfoort en USP en lijn 202 de aanvullende lijn? Dan kan lijn 205 altijd als doorgaande verbinding geboden worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

205 rijdt een halfuursdienst in Amersfoort, jouw voorstel zou dan 10x/uur een verdichtingsrit opleveren tussen CS en USP in de spits. Stuk duidelijker om dat dus gewoon 202 te houden en de doorgaande ritten 205 te noemen.
Ook al omdat 202 ook ritten naar Nieuwland heeft in de spits. En het liefst zou je de ritten doorgaand als 76 ook op een of andere manier onderscheiden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rooddolfijn
Berichten: 782
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door rooddolfijn »

Dat bedoelt Metrain niet denk ik, ik lees nergens iets in die post over 10x/uur. Wat ik denk is dat Meltrain’s plan is om lijn 205 altijd te laten rijden tussen Amersfoort Vathorst en Vianen en dan in de spits 4 ritten extra per uur tussen Amersfoort CS en Vianen en 2 extra ritten per uur als lijn 202 van en naar Nieuwland.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Dan kom je maar op 8x/uur uit, de bedoeling is 12x/uur Amersfoort CS - USP in 2025 en dan ga je met zo'n nummering meer versterkingsritten dan vaste ritten rijden.

Mijn voorkeur is toch echt de 205 als stadslijn te nummeren, dus als 11 (eerstvolgende vrije nummer), 13 (gezien de overlap met 3 in Vathorst) of 15 (snelle versie van slingerlijn 5 tussen De Brand en de Stadsring). En dan in de spits doorrijdend op 202, net als 76 nu al ritten gekoppeld aan 202 heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21370
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Meltrain »

Ik bedoelde vooral dat je straks in het weekend een lijn 202 tussen Amersfoort en USP hebt en een lijn 205 binnen Amersfoort. Dan kun je die delen beter koppelen tot een doorgaande lijn 205.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Milco »

Koppelen kan best, maar dan wel met eigen lijnnummers. Anders krijg je doordeweeks lijn 202 (Nieuwland-) CS - USP en lijn 205 binnen Amersfoort, en in het weekend dan weer een 205 die doorrijdt naar Utrecht. Dan zie ik liever lijn 202 als nu en een lijn "205" (of welk nummer dan ook) binnen Amersfoort.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13205
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Z2N »

De provincie wil sowieso meer doorkoppeling met lijn 76, in de nieuwe concessie is het de bedoeling dat de basislijn Vianen - Uithof - Amersfoort - Bunschoten-Spakenburg wordt, met op drukke momenten extra ritten tussen Vianen en Amersfoort Centraal en/of ritten die na Amersfoort Centraal op een andere stadslijn overgaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: wo 17 apr 2024, 20:13 De provincie wil sowieso meer doorkoppeling met lijn 76, in de nieuwe concessie is het de bedoeling dat de basislijn Vianen - Uithof - Amersfoort - Bunschoten-Spakenburg wordt
Hoe kom je daar nu op? Dat is qua materieel onmogelijk gezien lijn 76 in de lijnfiches als U-bus staat en 202 als U-liner ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13205
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Z2N »

Pagina 46 van het netwerkperspectief zegt wat anders:
De tweede verbinding is Vianen-USP-Amersfoort.
Deze verbinding vormt een belangrijke schakel die bijdraagt aan een goede regionale bereikbaarheid van
USP en zorgt voor een directe verbinding met de regio Amersfoort. De verbinding willen wij verder verbeteren
door frequentieverhoging en gerichte doorstromingsmaatregelingen (uitbreiding gebruik vluchtstrook en meer
prioriteit bij VRI’s). Daarbij wordt de lijn uitgebreid naar Bunschoten-Spakenburg.
De proef met de doorkoppeling die dit jaar begon was dan ook erg logisch.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

De proef met de doorkoppeling vond ik zelf juist verre van logisch, gezien niet veel eerder de directe 272 Bunschoten - USP (recht door Baarn en Soest i.p.v. de omweg via Amersfoort) werd ingekort tot Baarn wegens gebrek aan reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13205
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Z2N »

Bunschoten - Uithof is via Amersfoort echter veel sneller dan via Baarn en Soest, dat scheelt zeker een kwartier reistijd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Roeland »

Idealiter zou je onder de medewerkers op USP een onderzoek moeten doen, uit welke wijken / kernen de meeste forensen uit de Amersfoortse regio vandaan komen. Dan kun je daar de lijnvoering en de doorkoppelingen van de 20x-bundel na Amersfoort CS op aanpassen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13205
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Z2N »

Niet helemaal, Amersfoorters stop je het liefst in lin 203. Lijn 202 zit nu al erg vol in de spitsuren, dus als je met lijn 203 een soortgelijke reistijd hebt is dat voor de spreiding beter.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
TreinenFreak
Berichten: 238
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door TreinenFreak »

Roeland schreef: do 18 apr 2024, 08:38 Idealiter zou je onder de medewerkers op USP een onderzoek moeten doen, uit welke wijken / kernen de meeste forensen uit de Amersfoortse regio vandaan komen. Dan kun je daar de lijnvoering en de doorkoppelingen van de 20x-bundel na Amersfoort CS op aanpassen.
Gros van de bussen is toch wel echt gevuld met scholieren of studenten. En hiervoor zou toch ook direct de OV-chipkaart data gebruikt kunnen worden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39196
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: do 18 apr 2024, 07:59 Bunschoten - Uithof is via Amersfoort echter veel sneller dan via Baarn en Soest, dat scheelt zeker een kwartier reistijd.
De snelste reis nu duurt 50 minuten vs. een uur met de oude 272. Dus hooguit 10 minuten sneller. Dan levert doorkoppeling niet opeens vraag op die er eerder ook niet was.
Amersfoort Centraal is verre van geschikt voor doorgekoppelde bussen omdat je niet lekker van uitstap- naar vertrekhalte komt. In de middagspits is er door de vertragingsbuffer de ironische situatie dat reizigers in een 202 naar Nieuwland op het station kunnen overstappen op de 2 van 10 minuten eerder.
En zo'n buffer zal je gezien de drukke A28 altijd nodig hebben, je wilt ook niet dat de bus naar Bunschoten op onregelmatige tijden vertrekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13205
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Z2N »

De 272 doet er een uur over van Baarn naar Rijnsweerd (de rit van 07:27 is om 08:28 op Rijnsweerd Noord), dus het verschil is wel meer dan 10 minuten. Dat is een significant verschil, waardoor reizigers van Bunschoten-Spakenburg naar de Uithof sinds de start van lijn 202 waarschijnlijk sowieso via Amersfoort reizen. Het doorkoppelen kan dan logisch zijn, de ritten van de 272 reden immers niet leeg rond in de tijd dat de verbinding Amersfoort Centraal - Uithof niet met de snelle reistijden van lijn 202 geboden werden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Roeland »

Daniel schreef: do 18 apr 2024, 12:24 In de middagspits is er door de vertragingsbuffer de ironische situatie dat reizigers in een 202 naar Nieuwland op het station kunnen overstappen op de 2 van 10 minuten eerder.
En zo'n buffer zal je gezien de drukke A28 altijd nodig hebben, je wilt ook niet dat de bus naar Bunschoten op onregelmatige tijden vertrekt.
Hoe vaak is die vertragingsbuffer nodig? Staat de doorgaande 202 meestal lang te wachten op Amersfoort, of gebeurt het vaak dat de 202 dei buffer helemaal nodig heeft?

Als de 202 meestal redelijk op een voorspelbare tijd in Amersfoort aankomt, zou je hem ook met een korte buffer 6x/uur naar Amersfoort-noord kunnen doorkoppelen, waarbij dan bij vertragingen op de A28 alle ritten op CS - Nieuwland met (ongeveer dezelfde) vertraging rijden. Bij een '10-frequentie zal de vertraging voor de instappende reiziger dan niet méér dan 10 minuten zijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8698
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 Provincie Utrecht

Bericht door Milco »

Daniel schreef: do 18 apr 2024, 12:24 In de middagspits is er door de vertragingsbuffer de ironische situatie dat reizigers in een 202 naar Nieuwland op het station kunnen overstappen op de 2 van 10 minuten eerder.
Als ik de dienstregeling bekijk op basis van een enkele reis WKZ -> Amersfoort CS zie ik in de middagspits nauwelijks extra reistijd dan in de ochtendspits of daluren. De middagspitsritten hebben hooguit 1 tot 2 minuten meer rijtijd. Is dat dan al dusdanig veel om (gezien de geplande stop van 3 minuten op station) 7 minuten te vroeg te arriveren (het moment dat lijn 2 vertrekt)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten