RijnGouweLijn Leiden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

RijnGouweLijn Leiden

Bericht door Geert »

RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

ALPHEN/GOUDA - De NS verwacht dat de RijnGouwelijn (RGL) niet eerder dan in 2015 op het spoor tussen Alphen en Leiden rijdt.
Tijdens de aanleg van de nieuwe lijn vreest NS dat reizigers te maken krijgen met forse vertraging en uitval van treinen op de bestaande spoorlijn van Woerden naar Leiden. Dit laat NS-regiodirecteur Van Tongeren weten in een brief aan gedeputeerde staten weten.

Ook denkt de NS dat de nieuwe RGL de mogelijke komst van sprinters op de huidige spoorlijn in de weg staat. Verder verwacht Van Tongeren dat de nieuwe RGL een deel van de huidige reizigers uit de trein van Alphen naar Leiden gaat halen. Toch is NS niet van plan om te gaan stoppen op de nieuwe haltes van de RGL, bij Alphen, Hazerswoude Rijndijk en Zoeterwoude. ,,Dat zou niet passen in het huidige Intercity-product.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door waldo79 »

Toch is NS niet van plan om te gaan stoppen op de nieuwe haltes van de RGL, bij Alphen, Hazerswoude Rijndijk en Zoeterwoude. ,,Dat zou niet passen in het huidige Intercity-product.’’
Heel verstandig. Maar gaat dat wel goed: light-rail gemixt met heavy rail op één lijn :?:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Geert »

Momenteel vindt er ook al een gemengd bedrijf plaats van light rail en heavy rail: in de ochtend- en spits rijden er extra spitstreinen tussen Gouda en Alphen (en deze rijden dan ook door naar Leiden Centraal). Die ritten worden met zwaar materieel (SGM-II) gereden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Ruben »

Het grootste argument dit niet te doen is het enkelspoor tussen Alphen en Gouda geweest. Omdat daar dan kruisingen tussen heavyrail en lightrail plaats zouden vinden, met het risico dat als een wissel verkeerd ligt dat er dan een oneerlijk gevecht tussen staal gaat plaatsvinden. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Wubbo »

Misschien moeten we in Nederland eens over onze koudwater-Lightrailvrees heen gaan stappen en gewoon eens wat gaan doen in plaats van eeuwig soebatten. De kruising lightrail - heavyrail op Gouda - Alphen lag in dienstregeling 2006 in Waddinxveen, en ligt in dienstregeling 2007 in Boskoop. En al die tijd is het goed gegaan. Waar hebben we het dan eigenlijk nog over?
Als we bang zijn voor een gevecht van staal tegen iets-minder-sterk-staal zou ik snel zorgen dat de wegvoertuigen aan dezelfde eisen als de trein moeten voldoen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Suus »

De kruisingen tussen de trams en de sprinters zijn het grootste probleem niet, het grootste probleem de laatste tijd is Gouda, waar wat vreemde verhalen de ronde over doen onder de passagiers van Gouda - Alphen aan den Rijn.
> Treinen die recht tegenover elkaar staan (al heb ik geen idee hoe, want tussen Gouda en Waddinxveen zou altijd maar een trein tegelijkertijd moeten zijn)
> Verkeerd liggende wissels maar niet ingrijpende veiligheidssystemen. Er gaat een verhaal rond dat een keer de lightrail een oranje of groen sein had voor Gouda, maar dat als de trein niet gestopt was, deze op spoor 10 terecht was gekomen en in aanraking was gekomen met de wachtende stoptrein naar Den Haag. De lightrail is toen teruggereden naar Waddinxveen en opnieuw naar Gouda gegaan. Wat er van het verhaal klopt weet ik niet.

Overigens vind ik het vreemd dat er met de introductie van de lightrail een kruisende beweging is teruggekomen op Gouda. Heel lang heeft de stoptrein van Gouda altijd vanaf spoor 9 gereden, maar in de laatste jaren dat de normale trein reed, reed deze naar spoor 11, waardoor alle kruisende bewegingen met de treinen richting Rotterdam en Den Haag eruit waren. Voor de introductie van de trams heeft men echter spoor 9 verlaagd, en nu komt daar het resultaat van te voorschijn: 9 van de 10 keer moet de tram wachten voor een rood sein voor het inrijden van Gouda. Voordeel is natuurlijk wel dat de aansluiting op andere treinen iets makkelijker is... (Het is overigens wel de bedoeling dat de kruisende beweging eruit gaat, de lightrail gaat op straatniveau rijden en zal stoppen op het parkeerterrein achter het station)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Geert »

Bee schreef:De kruisingen tussen de trams en de sprinters zijn het grootste probleem niet, het grootste probleem de laatste tijd is Gouda, waar wat vreemde verhalen de ronde over doen onder de passagiers van Gouda - Alphen aan den Rijn.
> Treinen die recht tegenover elkaar staan (al heb ik geen idee hoe, want tussen Gouda en Waddinxveen zou altijd maar een trein tegelijkertijd moeten zijn)
Dat kan, wanneer ARI alvast een rijweg richting Waddinxveen instelt tot sein 268 (op spoor NW dus) en de tram uit Waddinxveen niet verder ingesteld is dan sein 278 (spoor NV). Je hebt dan een soort deadlock gecre
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Overigens vind ik het vreemd dat er met de introductie van de lightrail een kruisende beweging is teruggekomen op Gouda. Heel lang heeft de stoptrein van Gouda altijd vanaf spoor 9 gereden, maar in de laatste jaren dat de normale trein reed, reed deze naar spoor 11, waardoor alle kruisende bewegingen met de treinen richting Rotterdam en Den Haag eruit waren.
Was dat niet vanwege de werkzaamheden voor het verlagen van spoor 9?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Wat er van het verhaal klopt weet ik niet
Voorzover mij bekend is er inderdaad een incident geweest waarbij er een conflicterende rijweg werd ingesteld. Vervolgens hebben de controlemechanismes gewerkt, dus dat is een verademing ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Overigens vind ik het vreemd dat er met de introductie van de lightrail een kruisende beweging is teruggekomen op Gouda. Heel lang heeft de stoptrein van Gouda altijd vanaf spoor 9 gereden, maar in de laatste jaren dat de normale trein reed, reed deze naar spoor 11, waardoor alle kruisende bewegingen met de treinen richting Rotterdam en Den Haag eruit waren. Voor de introductie van de trams heeft men echter spoor 9 verlaagd, en nu komt daar het resultaat van te voorschijn: 9 van de 10 keer moet de tram wachten voor een rood sein voor het inrijden van Gouda. Voordeel is natuurlijk wel dat de aansluiting op andere treinen iets makkelijker is... (Het is overigens wel de bedoeling dat de kruisende beweging eruit gaat, de lightrail gaat op straatniveau rijden en zal stoppen op het parkeerterrein achter het station)
Wat ik ook raar vind, is dat de lightrail precies tussen de sporen 8 en 10 ingebouwd zit. Waarom niet gewoon een verlaagd perron bij spoor 11? De Spitspendels kunnen dan gewoon een nette overstap op perron 8/10 verzorgen, terwijl de lightrail het grootste deel van de dag geen conflicterende rijwegen hoeft te hebben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Geert »

In Gouda heb je nu uit de richting Utrecht een officiële 2-minutenoverstap van de 2000 (Arnhem - Den Haag) op de lightrail, wanneer de lightrail naar spoor 11 verhuist haal je die niet meer lijkt mij (tenzij je bij het uitstappen precies uitkomt bij de trappen naar de tunnel).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is die overstap er ook meer omdat het toevallig zo uitkomt, dan dat iemand die ook daadwerkelijk zo gepland heeft.
Lightrail op spoor 11 zou trouwens een veel logischere perronverdeling voor Gouda betekenen: alle treinen naar Den Haag op 10, en alles naar Rotterdam op 8. Scheelt nog een kruisbeweging aan de westzijde ook...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Geert »

En de 2800 richting Rotterdam op 8 en de 2000 naar Den Haag op 10. :P Is dat eigenlijk vanwege de 19800 omgedraaid, of vanwege die tram?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:In Gouda heb je nu uit de richting Utrecht een officiële 2-minutenoverstap van de 2000 (Arnhem - Den Haag) op de lightrail, wanneer de lightrail naar spoor 11 verhuist haal je die niet meer lijkt mij (tenzij je bij het uitstappen precies uitkomt bij de trappen naar de tunnel).
Bij een station met 8 IC-verbindingen per uur per richting zal je altijd wel ergens een perfect passende overstap hebben. Gezien de situatie rondom de lightrail denk ik dat deze verbinding eerder toeval dan gepland is :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Geert »

Nou ja, 8 IC's richting Utrecht, 4 IC's richting Rotterdam resp. Den Haag :P
Maar ik begrijp het punt wel. De meeste overstapreizigers gaan richting Den Haag danwel Rotterdam is mijn ervaring, een overstap uit Utrecht zie ik eigenlijk niet vaak. 's Avonds sluit de lightrail ook goed aan op de intercity uit Rotterdam.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Wubbo »

Geert schreef:En de 2800 richting Rotterdam op 8 en de 2000 naar Den Haag op 10. :P Is dat eigenlijk vanwege de 19800 omgedraaid, of vanwege die tram?
Dat is vanwege de tram omgedraaid. Vertrek naar Den Haag met de 2000 en vertrek naar Alphen met de 9500 is immers ongeveer tegelijk, en dat wil niet erg door elkaar heen... ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Vinny »

een overstap uit Utrecht zie ik eigenlijk niet vaak
Dat lijkt me ook logisch, aangezien je een trein Alphen - Utrecht rechtstreeks hebt... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:
Geert schreef:En de 2800 richting Rotterdam op 8 en de 2000 naar Den Haag op 10. :P Is dat eigenlijk vanwege de 19800 omgedraaid, of vanwege die tram?
Dat is vanwege de tram omgedraaid. Vertrek naar Den Haag met de 2000 en vertrek naar Alphen met de 9500 is immers ongeveer tegelijk, en dat wil niet erg door elkaar heen... ;-)
Tja, het zit allemaal vrij krap op elkaar gepland, twee minuten na elkaar (.21 2000, .21 tram, .23 2800, .24: aankomst 19800) en de 2800 en 9500 (=tram) kruisen elkaar natuurlijk net zo goed. Ik zat zelf meer te denken aan het feit dat de 19800 bij Gouda Goverwelle wel het middenspoor (3) moet gebruiken door het keren daar en dat het daarom handiger uitkomt als de 2000 in Gouda van 8 vertrekt (want deze is immers als eerste weg). De 19800 kan dan mooi vanuit het middenspoor in Goverwelle in Gouda binnenkomen op spoor 8 zonder kruisende bewegingen met de 2800.

Een kwartier later heb je dat gedoe allemaal niet, want dan komt de 9800 uit Utrecht binnen op spoor 4 en kan de NoordOost dat ding mooi inhalen over spoor 3. De trein naar Rotterdam vertrekt dan wel vanaf 8 en die naar Den Haag vanaf 10.
Vinny schreef:
een overstap uit Utrecht zie ik eigenlijk niet vaak
Dat lijkt me ook logisch, aangezien je een trein Alphen - Utrecht rechtstreeks hebt... ;)
Precies, dus blijven alleen de reizigers naar Boskoop en Waddinxveen over. :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Wubbo »

Vergis je niet hoeveel reizigers dat toch nog doen uit de richting Utrecht, die overstap naar Boskoop en Waddinxveen...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Ik zat zelf meer te denken aan het feit dat de 19800 bij Gouda Goverwelle wel het middenspoor (3) moet gebruiken door het keren daar en dat het daarom handiger uitkomt als de 2000 in Gouda van 8 vertrekt (want deze is immers als eerste weg). De 19800 kan dan mooi vanuit het middenspoor in Goverwelle in Gouda binnenkomen op spoor 8 zonder kruisende bewegingen met de 2800.
Zowel de kerende stoptreinen bij Goverwelle als de doorgaande stoptreinen uit Utrecht kunnen in de richting Den Haag gebruikmaken van de buitenste sporen. Ik heb geen weet van de keertijd op Goverwelle, maar wanneer die tijd ruim genoeg is, kan de treindienstleider ook beslissen om de kerende trein ruim voor tijd binnen te nemen op spoor 4. De Intercity('s) kunnen dan over het middenspoor rijden. Kruisingen heb je met die constructie nauwelijks meer :)
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door waldo79 »

Wubbo schreef:Vergis je niet hoeveel reizigers dat toch nog doen uit de richting Utrecht, die overstap naar Boskoop en Waddinxveen...
Geloof dat ik het begin 2004 een keertje heb gedaan. Geen prettige ervaring: overstap in Gouda van 25 minuten en in Utrecht 20 minuten :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Ruben »

waldo79 schreef:Geloof dat ik het begin 2004 een keertje heb gedaan. Geen prettige ervaring: overstap in Gouda van 25 minuten en in Utrecht 20 minuten :)
Planmatig (andere dienstregeling) of door vertragingen zo ruim?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Wubbo »

Dat was toen planmatig, zeg ik, gravend in mijn geheugen van de dienstregeling rond Utrecht en Gouda...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Suus »

Vanuit Boskoop en de twee stations van Waddinxveen is via Alphen naar Utrecht gaan niet handig, omdat je dan een overstap van bijna 30 minuten hebt in Alphen. Vaak zie je bij Alphen vanuit de lightrail de trein naar Utrecht oprijden richting de spoorbrug, nog vaker niet eens, dan is hij de brug al over.

De overstap vanuit de lightrail op de 2000 wordt bijna nooit gehaald, en dat is toch nog best een aardig groepje mensen die die willen halen. Ook is er ook nog wel een aardig groepje wat overstapt op de 4000 (Sprinter naar Uitgeest via Breukelen).

Waar ook veel over geklaagd wordt is dat er een intercity naar Rotterdam wegrijd op het moment dat de lightrail aankomt (om .9 en .39), en dat hier dus niet op over te stappen is. De lightrail kan echter ook niet eerder aankomen in Gouda, omdat een intercity naar Den Haag eerst nog spoor 9 moet kruisen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Bericht door Karl »

Waarom gaat de IC naar Den Haag dan niet van spoor 8 en de IC naar Rotterdam vanaf spoor 10?
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten