Pagina 2 van 2

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Geplaatst: wo 19 mar 2008, 14:31
door Wubbo
Omdat dan de stoptrein naar Den Haag ook van 8 moet (die is er tegelijk met de IC naar Rotterdam), en die rijdt dan weer bij vertrek de intercity naar Rotterdam in de weg...

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Geplaatst: ma 24 mar 2008, 13:13
door Chauf21
Sneltram niet door Katwijkse Tramstraat
katwijk -
De Rijn Gouwe Lijn gaat niet door de Tramstraat in Katwijk rijden. De raadsleden van de commissie Ruimte vinden de doorgang te smal en zijn bang voor onveilige situaties omdat de sneltram zich daar vermengt met het verkeer.

De bewoners van de Tramstraat zijn opgelucht. Zij vreesden voor de trillingen van de tram en voor waardevermindering van hun huizen. Het tracé door de Tramstraat heeft de voorkeur van het ontwerpbureau en staat als zodanig ingetekend in de Milieu Effect Rapportage (MER). Dat is niet alleen het goedkoopst, maar ook de beste manier om de meeste reizigers te trekken. Althans, dat vinden de ontwerpers. De Katwijkse politiek zet, nu harde beslissingen genomen moeten worden, steeds meer vraagtekens achter de komst van de Rijn Gouwe Lijn in Katwijk. Ze vinden de kosten van het project de pan uitrijzen. Maar de meerderheid blijft, zij het met gemengde gevoelens, voorstander.
Leidsch Dagblad, 18 maart 2008.

Re: RijnGouwelijn niet voor 2015 in gebruik

Geplaatst: di 25 mar 2008, 13:18
door Ruben
Tsja, die tram blijft uit de Tramstraat totdat de provincie Zuid-Holland dat weer gaat bewerkstelligen via een NIMBY-procedure, net als in leiden destijds.

RijnGouwelijn niet door centrum Leiden

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 23:24
door Daniel
RijnGouwelijn niet door centrum Leiden

Vanaf 2015 rijdt de RijnGouwelijn (RGL) in Leiden vrijwel zeker van Leiden Lammenschans via de Hooigracht, de Langegracht en het Schuttersveld naar Leiden Centraal Station en verder. Dat maakte de provincie Zuid-Holland donderdag bekend.

De provincie en de gemeente Leiden zijn het met elkaar eens over deze alternatieve route voor de lightrailverbinding. De gemeente verzette zich lange tijd tegen een route van de RGL door de Breestraat, in het hart van Leiden. De provincie hield er lange tijd aan vast, maar onderzocht ook een alternatief tracé.

Een nieuw Leids college stond open voor een alternatieve route. Deze kwam er nadat twee SP-wethouders uit onvrede over de gang van zaken uit het college stapten en eind vorig jaar ook de rest van het gemeentebestuur viel. De Leidenaren lieten eerder in een referendum namelijk weten tegen de aanleg van de lightrailverbinding te zijn.

Het zogenoemde Hooigracht-Langegrachttracé, net langs het centrum van Leiden, kan alleen tot stand komen als de Hooigracht autoluw wordt en het doorgaande verkeer via een nieuw aan te leggen Ringweg Oost gaat rijden. Dat is de kern van de interim-overeenkomst tussen de provincie en de gemeente Leiden.

Ook kwamen beide partijen overeen dat eind dit jaar een definitieve bestuursovereenkomst af moet zijn met een definitief ontwerp en een nauwkeurig beeld van de kosten. Het tracé over de Hooigracht is wel duurder dan dat over de Breestraat (83,3 miljoen euro tegenover 70,6 miljoen euro). De provincie betaalt 10 miljoen euro en de gemeente Leiden 2,7 miljoen euro voor de extra kosten. Wanneer blijkt dat de definitieve begroting meer dan 91 miljoen euro bedraagt, geven beide partijen de voorkeur aan de route over de Breestraat.

De Leidse wethouder John Steegh (Vervoer, GroenLinks) vindt het nieuwe traject een verdedigbare route. ,,Ondanks dat ik me goed realiseer dat ik een groot deel van de Leidse bevolking trotseer. Zij hebben immers tegen gestemd, maar ik denk dat de omstandigheden sinds het referendum veranderd zijn.''

De wethouder zei weinig zin te hebben in een jarenlang conflict met de provincie. Het feit dat Zuid-Holland een grote financiële bijdrage levert, zorgt ervoor dat Steegh enigszins opgelucht is. ,,Ik ben pas opgelucht als zowel de raad als Provinciale Staten 'ja' hebben gezegd tegen deze oplossing. En ook als in december blijkt dat het definitief haalbaar is. Ik prijs de dag dat het echt daar is.'' De gemeenteraad en Provinciale Staten keuren de hoofdlijnen goed op respectievelijk 19 en 25 juni.

Bron: ANP via htmfoto.net

Provincie: tram toch door Noordwijk

Geplaatst: wo 10 sep 2008, 08:23
door Geert
Provincie: tram toch door Noordwijk
Gepubliceerd op 05 september 2008, 17:51

Noordwijk - Noordwijk hangt een bestuurlijke ingreep van de provincie boven het hoofd, nu de gemeenteraad blijft volharden in de weigering om de Rijn Gouwe Lijn door het dorp te laten lopen. Hoe dan ook zal Noordwijk de sneltram moeten dulden, ook al is de politiek mordicus tegen. Gedeputeerde Asje van Dijk is heel stellig: ,,De provincie gaat over vervoer. En die tram komt er, ook in Noordwijk.'' Eerder gebruikte de provincie de zogeheten doorzettingsmacht tegen de gemeente Leiden, die de tram niet door de Breestraat wilde laten lopen.

Bron: Leidsch Dagblad

RijnGouweLijn weer vijf miljoen euro duurder

Geplaatst: do 13 nov 2008, 20:57
door Daniel
RGL weer vijf miljoen euro duurder

Het aanleggen van de Rijn Gouwelijn over de Hooigracht is zeker 17,7 miljoen euro duurder dan een sneltram over de Breestraat. Maar met een totaalprijs van 88,3 miljoen blijven de kosten wel onder het door provincie en gemeente afgesproken maximum van 91 miljoen euro.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben daarom hun fiat gegeven aan het tramtracé over de Hooigracht. De provincie betaalt 12,5 miljoen van de meerkosten, de gemeente draait op voor de overige 5,2 miljoen. De RGL door de Breestraat is nu volgens de provincie definitief van de baan.

Zuid-Holland en Leiden stelden in juli een concept bestuursovereenkomst op, waarin werd vastgelegd dat de RGL over de route Hooigracht-Langegracht gaat rijden als dat technisch en financieel haalbaar is. Volgens het adviesbureau dat vervolgens de zaak onderzocht, is een tram over de Hooigracht voor de verkeersveiligheid beter dan een tram door de Breestraat.

De alternatieve route is blijkens het onderzoek wel weer duurder dan waar de provincie en Leiden in juli nog vanuit gingen. Toen stopte de teller op 83,3, nu op 88,3 miljoen euro. Dat betekent voor Leiden weer een extra kostenpost van 2,5 miljoen.

Provinciale staten en de gemeenteraad moeten de bestuursovereenkomst nog wel bekrachtigen. Als dat voor het einde van dit jaar gebeurt, zou de aanleg van de RGL volgens de provincie begin 2014 kunnen starten.

Bron: Leidsch Dagblad

Re: RijnGouweLijn weer vijf miljoen euro duurder

Geplaatst: do 13 nov 2008, 21:28
door Daantje
En wie zegt er dat het bij die 88,3 miljoen euro blijft en er niet weer miljoenen bijkomen zodat uiteindelijk die 91 miljoen euro toch nog overschreden wordt? Het zal mij niets verbazen.

Re: RijnGouweLijn weer vijf miljoen euro duurder

Geplaatst: do 13 nov 2008, 22:34
door Suus
2014 :shock: Goh, een vroege informatiefolder over het project schreef nog 2010 als de voltooing van RGL-Oost in 2001. Maar alleen Fase I gaat dat nu nog redden. Laat dat alsjeblieft geen reden zijn om tot dan te wachten met nieuwe trams, de huidige zijn kwa comfort echt bedroevend, als dagelijkse reiziger :( Die van de Randstadrail zijn dan al vele malen beter.

Nieuwe tram in Leiden niet dwars door centrum

Geplaatst: wo 26 nov 2008, 22:51
door Daniel
Nieuwe tram in Leiden niet dwars door centrum

Het traject van de nieuwe tram in Leiden wordt definitief niet dwars door de Leidse binnenstad aangelegd. De nieuwe lijn mijdt de Breestraat en komt te liggen op de Hooigracht, de Langegracht en het Schuttersveld. Dit tracé is ruim 88 miljoen euro duurder dan de 'Breestraatvariant', maar de gemeente Leiden vindt dit toch de beste optie.

Het stadsbestuur steggelt al jaren over de aanleg van de RijnGouwelijn. De tram moet op termijn Gouda via Leiden met de Noordzeekust verbinden. In een referendum in maart 2007 spraken de Leidenaren hun voorkeur uit voor een tram dwars door de Breestraat. Maar de gemeente negeerde die uitslag in oktober. Dat was voor de SP reden om uit de coalitie te stappen, waarna het college viel.

Het nieuwe college besluit nu toch om de tram niet in de Breestraat aan te leggen. Voorwaarde was dat de extra kosten voor het alternatieve parcours niet hoger mochten zijn dan negentig miljoen euro. Aan die voorwaarde wordt volgens het college voldaan.

Naast de komst van de tram wordt ook een ontbrekende schakel van de ringweg om Leiden aangelegd en komen er nieuwe parkeervoorzieningen aan de rand van de stad. Om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren wordt door de gemeente, het rijk en de provincie in totaal een kwart miljard euro uitgegeven. De eerste trams moeten in 2015 gaan rijden.

Bron: Elsevier