RET: Meer reizigers met de bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

RET: Meer reizigers met de bus

Berichtdoor Daniel » Wo 26 Nov 2008, 22:53

RET: Meer reizigers met de bus
Door GERT ONNINK

ROTTERDAM - De RET wil veel meer reizigers de bus in krijgen. De groei moet zijn beslag krijgen na invoering van de nieuwe dienstregeling per 14 december.

De bus krijgt een belangrijkere rol in de RET-dienstregeling. FOTO CEES KUIPER
Pedro Peters, baas van het Rotterdamse openbaar vervoersbedrijf, belooft bijna zeventien procent meer bussen dan nu.

De extra bussen rijden nieuwe lijnen, maar ook bij bestaande verbindingen gaat de frequentie omhoog. De RET rijdt straks ook langs bedrijventerreinen, naar ziekenhuizen en naar luchthaven Rotterdam Airport met onderweg ‘stops’ bij hotels.

De RET vervoert nu dagelijks 100.000 mensen in de bus. Over drie jaar moet dat met tien procent zijn gestegen. Om meer passagiers kennis te laten maken met de bus, kunnen vanaf volgende week maandag tot en met 4 januari 2009 zes busritten worden gemaakt voor de prijs van vier.

Directeur Peters verwacht dat de ov-chipkaart volgend jaar definitief in de bus en in de tram zal worden ingevoerd. De strippenkaart zal dan ook daar verdwijnen. Dat gebeurt al vanaf eind januari in de metro.

Om het oplaadbare pasje aan de man te brengen, geeft de RET vanaf 1 januari alle metropassagiers met een ov-chipkaart 35 procent korting op de gemaakte kilometers.

Behalve de bussen gaan ook metro's, trams en Randstadrail meer rijden. ,,We hebben straks bijna geen witte vlekken meer in de regio,’’ zegt de RET-baas over de nieuwe opzet.

Afgelopen zomer werd bekend dat de RET het busverkeer in de Rotterdamse regio mocht behouden.

‘Met meer comfort neem ik vaker de bus’

‘De bus? Ik ga nooit met de bus. Daar word ik misselijk van.’’ En weg is de vrouw op het Kruisplein in Rotterdam, die net uit het Centraal Station is gekomen. De bus is duidelijk niet zo populair als de tram, of de metro.

Ook een andere passagier in het openbaar vervoer, op weg van het CS naar het Erasmus MC, moet niets van de bus hebben. ,,Ik fiets of ik loop. Dan hoef ik niet naar de sportschool. Nee hoor, ik weet echt niets van de bus. Gebruik ik nooit.’’

Intussen rijden op het Weena de grijze bussen van de RET en de groene van Connexxion af en aan, naar Schiedam of andere randgemeenten, naar Rotterdam Airport of het Centraal Station.

Mark de Delder uit Antwerpen staat bij een van de haltes te wachten op RET-bus 38. ,,Ik moet naar het Van Nelle-gebouw. Dan is de bus het makkelijkste. Ik had net zo goed met de tram gegaan hoor.’’

Voor de Belg is vooral het comfort in de bussen van belang. ,,Veel chauffeurs rijden bruusk. Als ze daar eens wat aan doen, dan denk ik dat meer mensen de bus nemen.’’

Voor reizigers als De Delder gaat de RET werken aan meer en betere busverbindingen. In de nieuwe dienstregeling voor Rotterdam en regio, die op 14 december ingaat, zal er volgens directeur Pedro Peters zestien tot zeventien procent meer busvervoer zijn.

,,Dat gaat om nieuwe lijnen en om bestaande verbindingen waar de frequentie omhoog gaat,’’ licht hij toe. De RET rijdt straks ook langs bedrijventerreinen, het RDM-complex op de Heijplaat, naar regionale ziekenhuizen en naar luchthaven Rotterdam Airport met onderweg ‘stops’ bij hotels.

Het vervoersbedrijf erkent dat metro en tram bij het publiek hoger in de pikorde staan. Maar als aansluiting is de bus toch van groot belang. ,,Kijk maar naar de acties na het verdwijnen van bus 77 in Charlois. Zo’n lijn heeft een sociale functie en komt diep in de wijk. Daarom is die bus ook weer terug,’’ zegt Peters, die wijst op het belang van de aanvulling van bus op rail.

Ook metro en tram krijgen een impuls in de nieuwe RET-opzet. Een aantal tramlijnen gaat negen keer per uur rijden in plaats van zes maal in zestig minuten. De metro’s komen in de ochtendspits eerder op gang. ,,We kregen vragen over de verbinding Spijkenisse-Schiedam. Veel mensen misten daar hun trein naar Den Haag. Daarom gaat het aantal metroritten al voor de ochtendspits omhoog van drie naar vier keer in het uur.’’


Ook Randstadrail, de lightrail-metro tussen Rotterdam en Den Haag, gaat vaker rijden. ,,Op zaterdag wordt het om het kwartier en niet meer om de twintig minuten. Tot acht uur ‘s morgens en na zeven uur ‘s avonds wordt dat weer een half uursdienst,’’ stelt Peters.

De RET streeft naar een situatie waar reizigers niet meer in de dienstregeling of op de borden hoeven te kijken. ,,Daar hebben mensen eigenlijk helemaal geen zin in. Ze moeten gewoon weten dat die metro, tram of bus eraan komt. Daarom streven we naar hoge frequenties.

Dat is al een succes bij de metro en de tram, nu volgen elf buslijnen die ook vaker rijden,’’ aldus Pedro Peters.

De nieuwe opzet kan de toets der kritiek doorstaan, vindt de RET-baas. ,,Ik denk dat we nauwelijks nog witte vlekken hebben. De norm is dat er op een meter of zes- à zevenhonderd een halte is. Maar we weten ook dat er altijd een meneer of mevrouw Jansen is die het aanbod niet voldoende zal vinden.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten