Verkeerslichten zorgen voor forse vertraging bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Verkeerslichten zorgen voor forse vertraging bussen

Bericht door Daniel »

Verkeerslichten zorgen voor forse vertraging bussen
ZEDERIK - Buschauffeurs én passagiers zijn maandag tijdens de avondspits - net als automobilisten - onaangenaamd verrast door de verkeerslichten op het Lakerveld bij Meerkerk. De gemeente Zederik stelt dat er vooraf overleg is geweest met vervoersmaatschappij Arriva.
Chauffeurs claimen echter dat zij eind vorig week zelf aan de bel hebben getrokken toen bekend werd dat Zederik op het Lakerveld verkeerslichten ging plaatsen om sluipverkeer te ontmoedigen. Woordvoerders van Arriva kregen gisteren geen inzicht in de vraag óf er overleg is geweest en welke afspraken er precies zijn gemaakt.

,,Die gedwongen stop heeft me 51 minuten extra aan reistijd gekost, waardoor een deel van mijn passagiers zijn overstap miste op andere lijnen bij de Bazelburg'' zegt een boze chauffeur. ,,Ik was niet de enige die vertraging opliep. Collega's zijn omgedraaid en via de snelweg naar Gorinchem gereden.''

Door de vertragingen misten niet alleen passagiers hun aansluiting, maar liepen ook zogeheten busruilingen bij de Bazelbrug de mist in. Zo'n ruiling betekent dat de bus wordt ingezet op een andere lijndienst, al dan niet met dezelfde chauffeur. ,,Er ontstaat een soort kettingreactie. De hele dienstregeling stort in elkaar. In Meerkerk weten passagiers wel wat er speelt, maar we krijgen het in Hardinxveld-Giessendam niet meer uitgelegd als we daar veel te laat bij een halte arriveren. Of sluipverkeer moet worden geweerd met een verkeerslicht is sowieso een heikel punt: in de bus ontstond er al discussie onder de passagiers.''

Bij de gemeente Zederik is er zeker begrip voor de boosheid van de chauffeurs en de passagiers. ,,Dit is natuurlijk heel vervelend,'' zegt een gemeentewoordvoerster. ,,Naar aanleiding van de problemen van maandagavond hebben we Arriva een alternatieve route geboden via de Kanaaldijk. Die is alleen toegankelijk voor verkeer met een ontheffing.''

De chauffeur vraagt zich af of dit de oplossing is: ,,Zo laten we heel wat haltes in Meerkerk liggen en moten passagiers een eind lopen.''

De proef om sluipverkeer te ontmoedigen duurt tot en met vrijdag 12 december.

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 192 gasten