Pagina 1 van 1

ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: za 29 nov 2008, 22:17
door Daniel
ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud
Spoorbeheerder ProRail start met een nieuwe methode om onderhoudswerkzaamheden aan het spoor sneller en efficiënter uit te voeren zonder dat dit hinder oplevert voor treinverkeer. Dankzij een nieuw beveiligingssysteem kunnen baanwerkers overdag aan het spoor werken terwijl de treinen blijven rijden.

In opdracht van ProRail werkt aannemer Strukton als eerste met het systeem op het baanvak Meppel-Groningen. Op zo’n 40 procent van het Nederlandse spoor kan het systeem worden toegepast.

Spoorwerkers veilig overdag aan het werk terwijl de treinen blijven rijden
Het door ProRail ontwikkelde systeem heet ‘Beheerste Toelating met blokschakelaar’. Spoorwerkers kunnen op een veilige manier tussen twee treinen door werkzaamheden verrichten zonder dat de reizigers er last van hebben. Speciale schakelaars die op de seinen langs het spoor zijn gemonteerd, bedienen de seinen en zorgen ervoor dat er niet tegelijk gewerkt en gereden kan worden.

Voordelen
Werken met deze nieuwe methode heeft een aantal voordelen. Voor de spoorwerkers is het prettig dat er ook overdag kan worden gewerkt in plaats van ’s nachts. Verder is er minder overlast voor treinreizigers omdat het spoor minder vaak ‘buiten dienst’ hoeft te worden gesteld. Daarnaast kan het werk aan het spoor goedkoper worden uitgevoerd: nachtwerk is namelijk duur. De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Arbeidsinspectie hebben ingestemd met deze werkmethode omdat het aan alle veiligheidseisen voldoet.

Eerste toepassing
Inmiddels is een proef uitgevoerd op het baanvak Amersfoort-Zwolle bij Ermelo en wordt op vrijdag 28 november daadwerkelijk gestart met de nieuwe werkwijze. Werken volgens deze innovatieve methode is technisch mogelijk op ongeveer 40 procent van het Nederlandse spoor. Het betreft met name het spoor buiten de Randstad, op de baanvakken waar de frequentie van het treinverkeer niet al te groot is. Zes andere spoorbaanvakken komen op termijn hiervoor in aanmerking, namelijk: Heerlen-Maastricht (22 km), Den Bosch-Nijmegen (33 km), Eindhoven-Venlo (29 km), Zwolle-Amersfoort (18 km), Breda-Roosendaal (21 km) en Roosendaal-Vlissingen (48 km).

Bron: ProRail

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: zo 30 nov 2008, 11:03
door Jurjen
Zwolle - Amersfoort 18 km? Mijn god, waarom doet die trein er dan meer dan een half uur over? =')

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: zo 30 nov 2008, 16:39
door tsov
Ik gok 68 km, want over de A28 is het 69 km volgens Google Maps :wink:

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: zo 30 nov 2008, 16:55
door Daan
Ik gok 18 km spoor waarop ze dat systeem toepassen tussen Zl en Amf :?:

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: zo 30 nov 2008, 17:08
door Geert
tsov schreef:Ik gok 68 km, want over de A28 is het 69 km volgens Google Maps :wink:
66 tariefeenheden, dat komt wel aardig overeen :)

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: ma 01 dec 2008, 01:26
door playertwo
Ik kijk gewoon op de trajecten op stationsweb, in dit geval Utrecht - Zwolle. Amersfoort lig op km 21; Zwolle op km 88. Afstand tussen de stations is dus 67km (Zwolle - 't Harde is 18km :mrgreen: )
Ik weet btw niet wie die afstanden heeft gerekend, maar die mag terug naar de lagere school, ik heb de trajecten er eventjes bijgezocht en kwam op de volgende afstanden
Heerlen - Maastricht = 23km, geen 22
Den Bosch - Nijmegen = 44 km, geen 33
Eindhoven - Venlo = 52km, geen 29km (dat is Venlo - Deurne)
Zwolle - Amersfoort (reeds besproken)
Breda - Roosendaal = 23km, geen 21
Roosendaal - Vlissingen = 74km, geen 48km

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: ma 01 dec 2008, 10:57
door reisthijs
playertwo schreef:Eindhoven - Venlo = 52km, geen 29km (dat is Venlo - Deurne)
Grote kans dat het, in dit voorbeeld, dan eigenlijk alleen dus om Venlo-Deurne gaat, maar men voor het gemak de bekendere plaatsen noemt (kan me zo voorstellen dat veel mensen niet weten waar Deurne precies ligt en dat dat ergens halverwege Eindhoven-Venlo is). Dat geldt dan ook voor de andere lijnen, gewoon om de lezer een beter beeld te geven om welke (delen van) lijnen het gaat.

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: ma 01 dec 2008, 11:03
door Daan
Denk ik ook, zie mijn reactie hierboven ergens...

Re: ProRail lanceert innovatie voor spooronderhoud

Geplaatst: ma 01 dec 2008, 17:26
door Daantje
Ik denk dat Daan gelijk heeft omdat het in heel veel gevallen niet klopt.