Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Berichtdoor JeePee » Ma 01 Dec 2008, 18:04

'Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen’

ANP
gepubliceerd op 01 december 2008 17:06, bijgewerkt op 17:08

AMSTERDAM - De Noord-Zuidlijn moet doorlopen tot Amstelveen. Dat wil de Stadsregio Amsterdam, een samenwerkingsverband van de hoofdstad en vijftien gemeenten in de omgeving, zo maakte een woordvoerster maandag bekend.

Volgens de huidige plannen stopt de nieuwe metroverbinding bij het station Amsterdam-Zuid.

De Stadsregio komt met haar voornemen na een onderzoek waaruit blijkt dat het verlengen van de lijn wenselijk is. Zo zou de bereikbaarheid van Amsterdam en omgeving er beter door worden. Ook zou het goed zijn voor de economie van Amstelveen.

Daarnaast blijkt dat de metro die de stad nu verbindt met Amsterdam (lijn 51) niet is berekend op de toekomst. Zo is er te weinig capaciteit voor het groeiende aantal reizigers.

Afhankelijk van of de metro onder- of bovengronds zou komen te liggen, zou het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar het centrum van Amstelveen 180 tot 210 miljoen euro kosten. Aan het verlengen tot Amstelveen-Westwijk zou een prijskaartje van 316 tot 393 miljoen euro hangen.

De komende tijd gaan de betrokken partijen kijken hoe zij het project kunnen financieren. Het verbouwen van de al bestaande metrolijn 51 tot een onderdeel van de Noord-Zuidlijn zou vier jaar duren en in 2018 klaar kunnen zijn.

De bouw van de Noord-Zuidlijn tussen Amsterdam-Noord en -Zuid is al enkele jaren in volle gang. Geheel vlekkeloos is dat niet verlopen. Het project liep meermalen vertraging op en de kosten werden flink overschreden. Ook verzakten twee keer huizen in het centrum van de stad door de bouw.

Bron: De Volkskrant

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Berichtdoor JeePee » Ma 01 Dec 2008, 18:07

JeePee schreef:Geheel vlekkeloos is dat niet verlopen.

Understatement of the year 8-)

Een doorgetrokken NZ lijn naar het centrum lijkt mij wel een goede eigenlijk. Elke 2e metro door laten rijden naar Amstelveen Centrum en daaraansluiting op een tram naar Westwijk ofzo. De gehele lijn aanpassen aan een metro lijkt me ietwat overdreven eigenlijk.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Berichtdoor Ruben » Ma 01 Dec 2008, 18:17

Gehele lijn aanpassen is voor Amstelveen Zuid natuurlijk het leukst, maar kosten daarvoor zijn veel te hoog. Dat kan dus best af met een goede tramaansluiting. Verder aantal stations samenvoegen of opheffen. De Boelelaan / Vu met AJ Ernststraat.
Van Boshuizenstraat met Uilenstede. Kronenburg met Zonnestein. Halte Onderuit opheffen en Amstelveen Centrum naar het zuiden verleggen. :pos:
Het wordt een leuke ombouw, tenzij je het volledige traject eronder boort. Anders heb je dus jarenlange buitendienststelling van tram 5 en 51.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Berichtdoor Vinny » Ma 01 Dec 2008, 21:32

Gewoon materieel kopen dat een pantograaf heeft. Dat kost vrijwel niets... :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Berichtdoor Ruben » Ma 01 Dec 2008, 21:35

Dan wordt het weer gezeik met ombouwen, het materieel mag niet 3.00m breed zijn en daardoor wordt je hele NZ lijn dus gelimiteerd. Verder schiet het met de 51 vaak ook niet op. Ik ben wel voor volwaardige metro's. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Berichtdoor Suus » Ma 01 Dec 2008, 21:41

De Amstelveenlijn is hét voorbeeld wat bezuinigen aan resultaten geeft. Traag door de korte halteafstanden en vele overgangen op grote kruisingen. Daarnaast is er door de beperkte perronlengte maar een lage capaciteit mogelijk, terwijl er door de vele haltes juist veel capaciteit nodig is, zeker in de spits. Met de huidige lijn kan het nog wel eventjes door, maar een upgrade van de capaciteit wordt wel steeds urgenter. Als dat te combineren is met grotere halteafstanden, minder tot geen kruisingen en langere perrons waar bredere metro's kunnen stoppen, zou dat voor de gebruikers fijn kunnen zijn.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Berichtdoor Ruben » Ma 01 Dec 2008, 21:44

Ik vind het hele sneltramidee het grootste voorbeeld van heikneuterig Hollands gepruts. Gierigheid is altijd goed af te meten bij onze overheid, waar elke cent bespaard moet worden op dit soort werken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast