Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen
Geplaatst: ma 01 dec 2008, 18:04
'Noord-Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen’
ANP
gepubliceerd op 01 december 2008 17:06, bijgewerkt op 17:08
AMSTERDAM - De Noord-Zuidlijn moet doorlopen tot Amstelveen. Dat wil de Stadsregio Amsterdam, een samenwerkingsverband van de hoofdstad en vijftien gemeenten in de omgeving, zo maakte een woordvoerster maandag bekend.
Volgens de huidige plannen stopt de nieuwe metroverbinding bij het station Amsterdam-Zuid.
De Stadsregio komt met haar voornemen na een onderzoek waaruit blijkt dat het verlengen van de lijn wenselijk is. Zo zou de bereikbaarheid van Amsterdam en omgeving er beter door worden. Ook zou het goed zijn voor de economie van Amstelveen.
Daarnaast blijkt dat de metro die de stad nu verbindt met Amsterdam (lijn 51) niet is berekend op de toekomst. Zo is er te weinig capaciteit voor het groeiende aantal reizigers.
Afhankelijk van of de metro onder- of bovengronds zou komen te liggen, zou het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar het centrum van Amstelveen 180 tot 210 miljoen euro kosten. Aan het verlengen tot Amstelveen-Westwijk zou een prijskaartje van 316 tot 393 miljoen euro hangen.
De komende tijd gaan de betrokken partijen kijken hoe zij het project kunnen financieren. Het verbouwen van de al bestaande metrolijn 51 tot een onderdeel van de Noord-Zuidlijn zou vier jaar duren en in 2018 klaar kunnen zijn.
De bouw van de Noord-Zuidlijn tussen Amsterdam-Noord en -Zuid is al enkele jaren in volle gang. Geheel vlekkeloos is dat niet verlopen. Het project liep meermalen vertraging op en de kosten werden flink overschreden. Ook verzakten twee keer huizen in het centrum van de stad door de bouw.
Bron: De Volkskrant
ANP
gepubliceerd op 01 december 2008 17:06, bijgewerkt op 17:08
AMSTERDAM - De Noord-Zuidlijn moet doorlopen tot Amstelveen. Dat wil de Stadsregio Amsterdam, een samenwerkingsverband van de hoofdstad en vijftien gemeenten in de omgeving, zo maakte een woordvoerster maandag bekend.
Volgens de huidige plannen stopt de nieuwe metroverbinding bij het station Amsterdam-Zuid.
De Stadsregio komt met haar voornemen na een onderzoek waaruit blijkt dat het verlengen van de lijn wenselijk is. Zo zou de bereikbaarheid van Amsterdam en omgeving er beter door worden. Ook zou het goed zijn voor de economie van Amstelveen.
Daarnaast blijkt dat de metro die de stad nu verbindt met Amsterdam (lijn 51) niet is berekend op de toekomst. Zo is er te weinig capaciteit voor het groeiende aantal reizigers.
Afhankelijk van of de metro onder- of bovengronds zou komen te liggen, zou het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar het centrum van Amstelveen 180 tot 210 miljoen euro kosten. Aan het verlengen tot Amstelveen-Westwijk zou een prijskaartje van 316 tot 393 miljoen euro hangen.
De komende tijd gaan de betrokken partijen kijken hoe zij het project kunnen financieren. Het verbouwen van de al bestaande metrolijn 51 tot een onderdeel van de Noord-Zuidlijn zou vier jaar duren en in 2018 klaar kunnen zijn.
De bouw van de Noord-Zuidlijn tussen Amsterdam-Noord en -Zuid is al enkele jaren in volle gang. Geheel vlekkeloos is dat niet verlopen. Het project liep meermalen vertraging op en de kosten werden flink overschreden. Ook verzakten twee keer huizen in het centrum van de stad door de bouw.
Bron: De Volkskrant