Rozenburg: ‘Lawaaiige brug maakt plaats voor spoortunnel’

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25103
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Rozenburg: ‘Lawaaiige brug maakt plaats voor spoortunnel’

Berichtdoor Daniel » Za 06 Dec 2008, 21:16

‘Lawaaiige brug maakt plaats voor spoortunnel’
ROZENBURG - Een spoortunnel moet vanaf circa 2023 de zwaar verouderde Calandspoorbrug vervangen. Dat is het scenario dat Rozenburg voor ogen heeft.
Alle partijen hebben er baat bij dat er een tunnel komt, zegt burgemeester Jaap Wolf: de met geluidsoverlast kampende Rozenburgers, de industrie die met het transport over weg en water geen oponthoud wil bij een brug en het treinverkeer zelf, dat alleen maar toeneemt met de komst van de Tweede Maasvlakte.

Wolf heeft samen met wethouder Mark Harbers van Rotterdam en afgevaardigden van ProRail en KeyRail een overeenkomst ondertekend die erop gericht is zo snel mogelijk een nieuwe spoorverbinding te realiseren; een brug, een tunnel of een alternatieve route. Rotterdam neemt het voortouw in de lobby die tot een fiat en de benodigde rijksbijdrage moet leiden. Bij de bouw van de Thomassentunnel pleitte Rozenburg ook al voor een spoortunnel, maar daar was toen geen geld voor.

Pogingen om het lawaai van het treinverkeer op de Calandbrug in te dammen – met geluidswanden en sandwichplaten – leverden de afgelopen jaren nauwelijks resultaat op. Prognoses wijzen uit dat het spoor- en wegverkeer bij Rozenburg de komende jaren verdubbelen. Daar komt vanaf 2013 het verkeer van de Tweede Maasvlakte nog bij. ,,Als er niet snel een goede treinverbinding komt, wordt straks een grens gesteld aan de hoeveelheid treinen,’’ waarschuwt Harbers. Hij streeft ernaar dat Rotterdam en Rozenburg ‘zij aan zij’ optrekken in de strijd om een nieuwe treinverbinding die de leefbaarheid van de toekomstige deelgemeente moet garanderen, ook bij een verdere groei van de industrie.

Rozenburg tekende eerder dit jaar nog bezwaar aan tegen de komst van de Tweede Maasvlakte. ,,Uit bezorgdheid om de leefbaarheid in het dorp,’’ zegt wethouder Lenneke van der Meer. Nu die hoog op de agenda staat, heeft de gemeente dat bezwaar ingetrokken. De procedure tegen het door ProRail beoogde oprekken van de geluidsnorm voor treinverkeer, zet Rozenburg wel door.

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wally
Berichten: 14
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2008, 16:54

Re: Rozenburg: ‘Lawaaiige brug maakt plaats voor spoortunnel’

Berichtdoor Wally » Di 23 Dec 2008, 17:55

Reiziger Ddrs schreef:Hij streeft ernaar dat Rotterdam en Rozenburg ‘zij aan zij’ optrekken in de strijd om een nieuwe treinverbinding die de leefbaarheid van de toekomstige deelgemeente moet garanderen, ook bij een verdere groei van de industrie.


Is niet zo moeilijk aangezien Rozenburg een deelgemeente wordt van Rotterdam, in 2010.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 6 gasten