Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Bericht door Daniel »

Station Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden
SCHIEDAM - Mensen die slecht ter been zijn, hebben het niet makkelijk op station Schiedam Nieuwland. De liften zijn afgesloten en een grote hoeveelheid trappen maakt het station moeilijk bereikbaar. En dat terwijl het nieuwe Vlietland Ziekenhuis naast het station binnenkort de deuren opent.
Hans van der Poort (77) woont naast het station, op nog geen honderd meter afstand van het spoor. Vanuit zijn woning is het spoor richting Rotterdam prima te bereiken met een enkele trap. Maar als hij terugkomt moet hij een wirwar aan trappen op en af.

Die trappen hoefde hij eerder nooit te nemen. Via de spoorwegovergang kon hij zo naar de overkant van de rails. Maar sinds het station geschikt is gemaakt voor de ov-chipkaart is de spoorwegovergang afgesloten met hekken.

„De helft van de mensen die hier wonen zijn bejaarden, die hebben hier last van’’, zegt Van der Poort.

Bovendien zullen er meer mindervalide reizigers naar Schiedam Nieuwland gaan met de komst van het nieuwe ziekenhuis. „Met een rolstoel of rollator kom je er niet op,’’ zegt de Schiedammer. ,,Er zijn wel hellingen waar je met een rolstoel op kunt, maar ook die zijn gevaarlijk voor ouderen die bijvoorbeeld gebruikmaken van een rollator,’’ legt Van der Poort uit, die zelf ook een tijdje in een rolstoel zat na een operatie. „Een klein holletje is al te veel met zo’n rollator.’’

Volgens Van der Poort heeft hij het probleem al een paar keer aangekaart bij de gemeente. ,,Maar ik heb nooit een reactie teruggekregen,’’ aldus Van der Poort.

Hij is echter niet de enige die zich druk maakt over de moeilijk bereikbare sporen. Het Vlietland Ziekenhuis is ook op de hoogte van de problemen en heeft hierover al contact gehad met de NS.

De liften zijn drie jaar geleden afgesloten omdat er van alles gebeurde dat niet helemaal de bedoeling was. „Er sliepen mensen, er werd in geplast en er werd drugs in gedeald,’’ vertelt NS-woordvoerder Henk van der Broek. Hij erkent het probleem van Van der Poort en zal de nieuwe situatie bekijken. Maar hij zegt niets te kunnen beloven: „Het is kiezen tussen twee kwaden, en daar is de goedwillende reiziger helaas vaak de dupe van. We willen niet dat het weer een ‘pishok’ wordt.’’

Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Bericht door Geert »

Toevallig zat ik vorige week (toen ik op Nwl een kwartier moest wachten op mijn trein) ook na te denken over die liften. Ze zijn wat minder nodig omdat de tramhalte een paar jaar terug is verplaatst naar verderop (vroeger stopte de tram onder het stationsviaduct en kon je dus met de lift naar de tramhalte beneden, tegenwoordig kun je via een hellingbaan naar de halte 200m verderop). Maar eigenlijk is die lift niet zo praktisch meer: het nieuwe ziekenhuis zit aan de andere kant van de straat (Nieuwe Damlaan) en dan zou je dus eigenlijk de lift moeten verplaatsen. Het weer in werking stellen van die lift heeft eigenlijk alleen nut voor mensen die uitstappen op het spoor naar Hld en dan naar de wijk Groenoord moeten.

Kortom: besteed dat geld nuttiger, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Bericht door Daniel »

Moet je niet zowiezo iets verplaatsen om bij dat ziekenhuis te komen? Zover ik het onderweg steeds zie zit die hellingbaan ook op het spoor naar Hoek van Holland aan de Sdm-zijde en niet aan de kant van het ziekenhuis (daar is slechts de trap aangepast met de komst van de chipkaart).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Bericht door Geert »

Jups, dat klopt helemaal. :) Ik kan me overigens best voorstellen dat NS niet al te veel wil investeren in een station dat binnen afzienbare tijd overgaat naar de RET, maar een hellingbaan aanleggen moet toch wel kunnen.

Zit er trouwens bij de derde uitgang (redelijk ver richting Vdo) niet nog een hellingbaan? Ik gebruik die ingang echt nooit, zit veels te ver weg :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Bericht door Daniel »

Even geduld... zal zometeen op weg naar 't werk wel even goed opletten :P

Edit: de betreffende uitgang zit zelfs zover weg dat men niet de moeite heeft genomen 'm van verlichting te voorzien :P Zover zichtbaar in het donker heeft het perron ri. Rotterdam daar in ieder geval geen hellingbaan, vanmiddag zal ik even de andere kant bekijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

VVD verbijsterd over uitspraak NS

Bericht door Geert »

VVD verbijsterd over uitspraak NS

VLAARDINGEN - De fractie van de VVD in Vlaardingen is verbijsterd over de opmerking van een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen, die in deze krant zei dat de NS niet van plan is iets te doen aan de kapotte liften op station Schiedam-Nieuwland.
De VVD zegt geen begrip te hebben voor de overwegingen van de NS. Het bedrijf zegt drie jaar geleden de liften te hebben afgesloten omdat er mensen sliepen, er werd gedeald in drugs en er werd geplast.

Dat er niets gedaan wordt heeft de woede gewekt bij de VVD. Fractievoorzitter Vera Kalf: ,,Het is duidelijk dat de NS zich dus niet opstelt als belangenbehartiger van haar reizigers (klanten) maar zich veel te gemakkelijk neerlegt bij een mogelijk ordeprobleem.''

Kalf vindt het juist zo belangrijk dat station Schiedam-Nieuwland toegankelijker wordt omdat binnenkort het nieuwe Vlietland Ziekenhuis opengaat. ,,De nieuwe locatie van het ziekenhuis is mede bepaald op grond van de goede bereikbaarheid,'' zegt Vera Kalf. ,,Bezoekers wordt zelfs sterk aanbevolen gebruik te maken van het openbaar vervoer, mede op grond van de beperkt aanwezige parkeervoorzieningen. Tegelijkertijd zegt een woordvoerder van de NS dat zij niet bereid zijn de liften weer in gebruik te stellen. Wij zijn volkomen verbijsterd.''

De fractievoorzitter van de VVD doet een klemmend beroep op wethouder Jan Robberegt. Die zou op zijn beurt in gesprek moeten gaan met zijn collega's in Schiedam, Maassluis en Hoek van Holland, om de NS er alsnog van te overtuigen dat het vervoerbedrijf ervoor moet zorgen dat mensen weer normaal gebruik kunnen maken van de liften. Dan gaat het in het bijzonder om bezoekers van het nieuwe ziekenhuis die mindervalide of oud zijn of mensen met kinderwagens of rollators. ,,Dat het door de vele trappen genoemde station voor deze groep moeilijk of zelfs onmogelijk bereikbaar is, dat is voor de NS kennelijk geen punt van overweging,'' merkt Vera Kalf lichtelijk geïrriteerd op. Aan de wethouder de taak daar iets aan te doen, vindt zij.

Bron: AD
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Bericht door Geert »

Typisch staaltje gemeentepolitiek: heel hard schreeuwen dat je verbijsterd bent en dat die liften heel hard nodig zijn, maar als je naar het ziekenhuis wilt (waar hier over gesproken wordt en op zich een goede reden is) heb je niets aan die lift. :|
Wally
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 16:54

Re: Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Bericht door Wally »

Voor zover ik begrepen had is deze spoorlijn al overgedragen aan de Stadsregio(?) en heeft NS de concessie gekregen om te rijden tot de ombouw naar metro (in 2010/2011).

Overigens wijzen (zeer voorlopige) plannen erop dat station Nieuwland, evenals andere stations langs de Hoekse Lijn, worden aangepakt en omgebouwd naar metro/RandstadRailachtige stations. Liften, poortjes e.d. zullen ongetwijfeld worden aangepakt.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Schiedam Nieuwland lastig bereikbaar voor mindervaliden

Bericht door Daantje »

Ik vind dat alleen geen excuus om dan maar zolang een station zonder werkende liften te gebruiken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten