Vrachttram van CityCargo in zwaar weer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vrachttram van CityCargo in zwaar weer

Berichtdoor Daniel » Ma 08 Dec 2008, 20:57

Vrachttram van CityCargo in zwaar weer

Marcel van der Voort

AMSTERDAM- CityCargo Amsterdam BV verkeert in zwaar weer. Er is een tekort van 6,5 miljoen euro en de Amsterdamse rechtbank heeft vrijdag 5 december voorlopige surseance van betaling verleend aan het bedrijf dat steeds van plan is geweest om in 2009 een transporttram door de hoofdstad te laten rijden.

Verkeersveiliger en beter voor het klimaat, zeggen de initiatiefnemers. Een aanvraag voor schuldsanering is afgewezen.

Op papier hebben de plannen zelfs een prijs in de wacht gesleept, maar in de praktijk wil het niet lukken. CityCargo probeert Amsterdam groener te maken door er trams te laten rijden die met gemak lading van zo’n vier trucks kunnen vervoeren. In de hoofdstad moeten zogenoemde Crossdocks komen waar de goederen door de reguliere vrachtwagens gelost worden. De tram brengt de spullen verder tot plaatsen in de stad waar elektrische vrachtwagens, de E-Cars, alles naar de klant vervoeren.

Het initiatief van algemeen directeur Peter Hendriks heeft scherpe kantjes. Het is de vraag of het vervoer snel is. Er hoeven weliswaar niet bij elke halte passagiers in- en uit te stappen, maar in veel gevallen gaat de vrachtram achter een personentram rijden en die stopt wel bij iedere halte. Ook moet de lading een keer extra over gepakt worden. Dat kost eveneens tijd en geld. “Wij zijn onder andere met gemeente Amsterdam en gemeentelijke vervoerders in gesprek over een doorstart”, erkent woordvoerder Jupijn Haffmans van CityCargo.

“Die 6,5 miljoen euro is geen schuld, maar een financieringtekort. Op de vraag of en waarom er een schuldsanering aan ons is geweigerd, kan ik geen commentaar geven”, benadrukt Jupijn. Door de problemen bij CityCargo dreigen in elk geval acht personeelsleden hun baan te verliezen. Het bedrijf wil over het bestaande tramspoor 42 CityCargo trams laten rijden en zeshonderd E-Cars inzetten. Met de donkere wolken boven zijn hoofd is Jupijn een stuk voorzichtiger. “Wij willen nu gaan starten met enkele trams en een tiental E-Cars. Ook komt er voorlopig één Crossdock in Osdorp. Daar moet spoor aangelegd worden. Ik verwacht dat wij eind 2009 kunnen starten. Jupijn: “Het is een spannende tijd voor CityCargo. Dat er overleg is geeft hoop. Wij hebben afgelopen periode ontwerpen gemaakt en toezeggingen gekregen. Daardoor zijn wij klaar voor realisatie.”

Voorlopig gooit geldgebrek roet in het eten. Mr. J. Lensink van de Vos & Partners Advocaten in Amsterdam is benoemd tot bewindvoerder. En gaat bekijken of een en ander nog op de rails is te zetten.

Bron: Transport Online
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Google Adsense [Bot] en 5 gasten