Pagina 1 van 1

Zwijndrecht: ‘Hek bij HSL was niet hoog genoeg’

Geplaatst: di 09 dec 2008, 23:01
door Daniel
‘Hek bij HSL was niet hoog genoeg’
ZWIJNDRECHT - Het hek waarachter Jerry van Hillo (15) in februari de dood vond, was weliswaar hoger dan de 2,50 meter die de wet voorschrijft, maar door de twee betonblokken ervoor was het een peulenschil om eroverheen te klimmen.

Het hek was door de betonblokken niet hoog genoeg. FOTO AD/DD
Feitelijk was het daardoor 71 centimeter te laag. Dat is de conclusie van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), die onderzoek deed naar de gebeurtenissen op 19 februari van dit jaar. IVW is een overheidsdienst die de veiligheid van het transport in de scheepvaart, in de lucht, op de weg en het spoor bewaakt en bevordert.

De Zwijndrechtenaar werd die avond geëlektrocuteerd toen hij een leiding van de hogesnelheidslijn (HSL) bij Zwijndrecht raakte. Daarop stond 25.000 volt. IVW noemt het over het hek klimmen een ‘bewuste, niet toegestane daad die de nodige moeite vereist’. Dat wist de klimmer ook, aangezien hij wegdook toen er auto’s voorbijkwamen.

‘Afschermen van spoor is onmogelijk’

Jerry van Hillo en zijn vriend hebben op 19 februari dit jaar bewust een risico genomen door over het hek te klimmen dat de hogesnelheidslijn scheidt van de openbare weg.
Het mag dan weliswaar ter hoogte van de twee betonblokken niet hoog genoeg zijn geweest, de twee jongen hebben het gevaar met hun volle verstand opgezocht.

Dat vindt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), die het ongeval onderzocht. ,,Het is nagenoeg onmogelijk, zonder gebruik te maken van extreme maatregelen, een terrein af te schermen van mensen die per se op het terrein willen komen,’’ aldus het onderzoeksrapport van IVW.

,,Het hekwerk van drie meter hoogte (...) moet daarom op zich als voldoende worden beschouwd, zeker wanneer het wordt vergeleken met andere afsluitingen van spoorterreinen.’’

Desondanks heeft spoorbeheerder ProRail sinds het noodlottige ongeval alle soortgelijke locaties langs het hsl-tracé onder de loep genomen en er waar nodig maatregelen getroffen.

Woordvoerster Monique Matze van ProRail kon gisteren echter niet vertellen op hoeveel plaatsen aanpassingen zijn gepleegd of nog aangebracht zullen worden. Er zijn naar aanleiding van dit rapport volgens haar geen plannen om langs het reguliere spoor maatregelen te nemen.

,,We zijn voortdurend bezig de veiligheid langs het spoor te optimaliseren,’’ vertelt Matze. ,,Daar waar situaties zich voordoen waar we iets aan kunnen doen, doen we dat direct. Dat staat los van dit verschrikkelijke ongeval.’’

Direct na het ongeval kondigde ProRail aan er niet over te piekeren het hek te verhogen, omdat aan alle eisen werd voldaan. ,,Waar ligt de grens?’’ vroeg een woordvoerder zich destijds in deze krant af.

Het hek langs de Geerweg werd deze zomer uiteindelijk tóch verhoogd. Boven de twee betonblokken werd het verhoogd met twee rondingen, waardoor het een stuk moeilijker is geworden eroverheen te klimmen.

Dat zou zijn omdat het hsl-tracé geteisterd wordt door dieven en vandalen, zo luidde toen de verklaring. Maar naar nu blijkt is dat toch een direct gevolg van het ongeluk in februari.

ProRail-woordvoerster Matze is overigens niet van mening dat het hek te laag was. ,,Het hek zelf voldoet ruimschoots aan de eisen van de wet. Dat is namelijk drie meter hoog.’’

Puur door de betonblokken is het hek tamelijk eenvoudig te passeren. Die zijn op verzoek van de architect geplaatst, puur en alleen omdat dat fraaier zou zijn. IVW omschrijft ze als ‘een zwak punt in de afsluiting van het terrein’.

Na hun klim over de afrastering hadden de twee Zwijndrechtse jongens in feite vrij spel. Op het plateau achter het hek zijn verder, behalve een lage afrastering en een valhek, geen voorzieningen aangebracht om onbevoegden te waarschuwen voor de gevaren. Daar mag alleen bevoegd personeel van ProRail zich begeven.

Op een zogeheten ‘anti-elektrocutiescherm’ boven de spoorleiding hangt een bord met de tekst ‘aanraken draden levensgevaarlijk’. Onduidelijk is of de twee waaghalzen dat gezien hebben voor ze aan hun wandeling begonnen. Die voerde hen ongeveer 150 meter over de muur van de tunnelbak.

Daar werd de 15-jarige Zwijndrechtenaar geëlektrocuteerd toen zijn voet één van de leidingen raakte. Zijn vriend kwam met de schrik vrij. IVW omschrijft de bizarre wandeling met fatale afloop als ‘een impulsieve daad’.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Zwijndrecht: ‘Hek bij HSL was niet hoog genoeg’

Geplaatst: wo 10 dec 2008, 01:30
door playertwo
Oftewel na dit bericht gelezen te hebben, dienen ze dus de betonblokken weg te halen. Daar die geen nuttige functie hebben (behalve fraaier ogen, volgens de architect), zou dit geen beletsel moeten vormen.

Re: Zwijndrecht: ‘Hek bij HSL was niet hoog genoeg’

Geplaatst: wo 10 dec 2008, 08:51
door Stefan
Ohja, grappig stukje eigenlijk.. Het hek was niet hoog genoeg, dus dat is dan een reden om er overheen te klimmen? Don't get it.. :roll:

Het is nog steeds erg dat er iemand bij is omgekomen, maar goed, ik zie ook de lol er eigenlijk niet van in om zoiets te gaan doen..

Re: Zwijndrecht: ‘Hek bij HSL was niet hoog genoeg’

Geplaatst: wo 10 dec 2008, 09:03
door Geert
Dat wordt ook geschreven:
Het mag dan weliswaar ter hoogte van de twee betonblokken niet hoog genoeg zijn geweest, de twee jongen hebben het gevaar met hun volle verstand opgezocht.

Re: Zwijndrecht: ‘Hek bij HSL was niet hoog genoeg’

Geplaatst: wo 10 dec 2008, 21:27
door Vinny
Er wordt tegenwoordig expliciet op de bordjes 'verboden toegang voor onbevoegden' bij spoorwegterreinen vermeld dat er aanrijd- en elektrocutiegevaar bestaat.