Pagina 1 van 1

Weer treinbotsing NSM

Geplaatst: ma 29 dec 2008, 19:08
door AppleMoose
Tweede botsing in Spoorwegmuseum in twee maanden

UTRECHT - Een trein uit de collectie van het Spoorwegmuseum raakte zondagavond beschadigd toen de pendeltrein tussen het Centraal Station en het Spoorwegmuseum, er tegenaan botste. Volgens het Spoorwegmuseum gleed de pendeltrein over de gladde rails door. Hetzelfde gebeurde op 12 november toen de trein op het stootjuk aan het einde van de rails ramde. Bij beide botsingen raakte niemand gewond.
De elektrische trein, een zogenaamde Mat 46 uit 1952, liep schade aan voor- en achterkant op en gaat vandaag voor reparatie naar Haarlem.

De pendeltrein tussen CS en het Spoorwegmuseum is een gewone Sprinter. Het ongeluk vond plaats tijdens de laatste pendeldienst, om zeven uur ’s avonds, toen er geen reizigers in de trein waren. ,,De machinist heeft voor zover wij weten gewoon op tijd geremd’’, vertelt conservator Florian Hupkes van het Spoorwegmuseum. ,,Maar waarschijnlijk is de trein doorgegleden over het gladde spoor.’’

De trein ramde eerst een hek en kwam tegen de museumtrein tot stilstand. Die botste op zijn beurt tegen het stootjuk aan het einde van het spoor. Het collectiestuk raakte beschadigd en het spoor ontzet.

Normaalgesproken staat er geen trein aan het einde van dit spoor maar de Mat ’46 had net daarvoor als Heimwee-expres gereden. Na controle bleek dat de trein zelf naar Haarlem kan. De reparatie daar kost waarschijnlijk een week of drie.

De trein is eigendom van de NS en het spoor wordt onderhouden voor ProRail. Met hen wil het Spoorwegmuseum praten over maatregelen om ongelukken als in de afgelopen maand te voorkomen. Eerst wordt onderzocht wat er zondag precies gebeurd is.

ProRail kon niet reageren op het voorval. Woordvoerder Jonkers van de NS liet weten dat sommige treinen beschikken over een ABS tegen het slippen en er ook een soort substantie op het spoor gesmeerd kan worden die glijden tegengaat.

Volgens Jonkers hoeven treinreizigers zich niet ongerust te maken over de veiligheid van de treinen.

Bron: AD.nl via http://www.spoorforum.eu