Pagina 1 van 2

Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: za 03 jan 2009, 20:57
door Daniel
Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

De RET heeft in het noordelijk deel van de regio last gehad van het koude weer. Randstadrail kon zaterdagochtend niet rijden en in de Rotterdamse wijk Schiebroek liep een tram van lijn 25 uit de rails.

Dat gebeurde op het kruispunt van de Wilgenplaslaan en de Meidoornsingel. De oorzaak was waarschijnlijk een bevroren wissel. Er moesten bussen worden ingezet. De tram is inmiddels in de rails gezet en de dienstregeling in Schiebroek is weer normaal.

Randstadrail tussen het Hofplein en Nootdorp had last van ijsafzetting op de bovenleiding, waardoor daar ook geen verkeer mogelijk was. De bestuurders hebben uren nodig gehad om het ijs van de draad te rijden. Pas rond het middaguur kon weer een normale dienst worden gereden.

Bron: RTV Rijnmond

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: za 03 jan 2009, 22:16
door Wubbo
Er was geen verkeer mogelijk, maar het kostte uren om het ijs van de draad te rijden? :?:

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: za 03 jan 2009, 22:17
door webguy
Hmm, met "normale treinen" doen ze met ijzel toch twee stroomafnemers op, zodat de voorste schraapt, en de achterste stroom heeft? Dat wordt gewoon in reizigersdienst gedaan dacht ik, maar met 40 km/u en opletten op de vonkenregen...

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: zo 04 jan 2009, 17:09
door bassie92
Begreep het ook al niet, staat er ook best vaag :lol:

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: zo 04 jan 2009, 17:13
door Daniel
Het kan natuurlijk dat die metrostelletjes niet zo goed in staat zijn om het ijs van de bovenleiding te schrapen. Op de MerwedeLingeLijn is gisteren ook een Plan V van NS ingezet als "schraaptrein" volgens een melding op Somda: de GTW'tjes kregen het niet voor elkaar (en die kunnen zowiezo al geen twee stroomafnemers opzetten, ze hebben er namelijk slechts één :wink: )

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: zo 04 jan 2009, 17:20
door bassie92
Zal zeker nu ook de hele week gebeuren, die Plan V als schraaptrein?

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 20:16
door Meltrain
De T'tjes die op RandstadRail rijden hebben ook maar één stroomafnemer, dus daardoor kunnen ze ook niet schrapen.
Daardoor kan het allemaal wat langer duren voordat er weer normaal metroverkeer mgelijk is.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 10:06
door Chauf21
De kou leidt tot wat grotere problemen bij de RET. Er ontstaan kleine defecten aan de voertuigen waardoor er met minder stellen gereden kan worden. Dat leidt uiteraard weer tot propvolle voertuigen en gisteren is er een vrouw onwel geworden in de RandstadRail.

Heel opmerkelijk is de volgende opmerking van de RET in het artikel van het AD:
Veel reizigers klaagden gisteren ook over de hoge temperaturen in de voertuigen. Maar volgens de RET is het met deze kou onvermijdelijk dat de verwarming zo hoog staat.
Uhh?!?! Ik neem aan dat een verwarming een instelbare temperatuur kent...

Misschien moeten GVB en RET even gaan praten:
http://amsterdam.sp.nl/weblog/weblog.php?itemid=2681 schreef:Het gekke is dat in de zomer de verwarming niet uit kan, en in de winter blijkbaar niet aan.
...

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 11:09
door Stefan
Ze kennen ook geen wisselverwarming bij de RET (toch? :oops: ), heb het al regelmatig mee gemaakt dat ik een kwartier op een metro moet gaan staan wachten op station Beurs..

Maar volgens mij kan de temperatuur inderdaad niet geregeld worden, maar hoe het precies zit, geen idee.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 13:24
door Suus
Ja, die zilvermeeuwen in Amsterdam die doen precies niet wat het weer van de verwarming verlangt, maar dat wat al een bekend feit toch :evil:

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 16:17
door STF
LHB (zilvermeeuw) in Amsterdam kent geen thermostaat, de vewarming kan aan of uit. Met warm weer is het daarom kokend heet, indien de kachel op aan staat. En met koud weer krijgt de verwarming het niet meer behagelijk warm gestookt in die tochtige metro's.
BN sneltram is nog altijd het ergst; met vriezend weer deed ik altijd het raampje open, dan kwam er tenminste nog een beetje warmere lucht naar binnen. Ja serieus, in de sneltram was het vaak kouder dan buiten! Dus bij elke halte de deuren lekker open, en zowiezo al de raampjes openhouden tijdens de rit.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 18:51
door Daantje
Gisteren zag ik ook weer een ZGT met koersrol rijden op lijn 7, dacht dat die dingen eigenlijk niet meer reden?

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 18:53
door mb90
Die rijden nog steeds rond. Vooral op lijn 7 en op Zuid op lijn 2 en alleen doordeweeks.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 19:13
door bassie92
Hoeveel van die trams met koersrol rijden er nog eigenlijk in Rotterdam?

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 19:15
door mb90
1 of 2 volgens mij nog. De 823 en nog eentje volgens mij. De grootste kans voor deze trams van de 2 genoemde lijnen heb je op lijn 7.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 19:48
door bassie92
Ja inderdaad, als ik hem zie is het alleen op lijn 7. Nog nooit gezien op lijn 2.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 21:38
door lausteen
818 en 823 doen nog regelmatig dienst, ik zie ze iig vaak genoeg op lijn 7. Vandaag echter iets bijzonders; ook de 815 (koersrol / niet gereviseerd) deed dienst op lijn 7 :D Deze wordt normaal niet ingezet. Dat zal onder andere komen door een ontbrekende lijnnummerrol aan de voorzijde ;) Er is nog een 4e ZGT zoals deze (ook niet in de reguliere dienst) maar die weet ik zo 1-2-3 niet..

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 22:58
door bassie92
Zouden deze trams met koersrollen nog lang blijven?

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: do 08 jan 2009, 10:57
door reisthijs
Niet lang meer waarschijnlijk. De nieuwe Citadis2-trams worden in 2009/2010 verwacht. Die moeten uiteindelijk alle ZGT's gaan vervangen, dan ligt het voor de hand dat de trams met koersrollen er het eerste uitgaan.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: do 08 jan 2009, 11:07
door Stefan
Zou toch wel fijn zijn als die dingen er uit gaan.. Ik zit echt liever in een Citadis dan in een ZGT. Ik heb ook altijd de keuze als ik naar school moet. Óf de metro óf een ZGT.. Tsja, dan is voor mij de keuze makkelijk, dat wordt dan de metro. ;) Maar dat kan ook persoonlijk zijn. :p

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: do 08 jan 2009, 11:24
door mb90
reisthijs schreef:Niet lang meer waarschijnlijk. De nieuwe Citadis2-trams worden in 2009/2010 verwacht. Die moeten uiteindelijk alle ZGT's gaan vervangen, dan ligt het voor de hand dat de trams met koersrollen er het eerste uitgaan.
Inderdaad, die zullen het veld moeten ruimen. Alleen de ZGT's in de nieuwe grijze kleuren (een stuk of 15) blijven nog over.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: do 08 jan 2009, 23:37
door bassie92
Wordt wel erg eentonig dan in Rotterdam, bijna alleen maar Citadissen. De keuze tussen een ZGT of metro, dan wordt het bij mij ZGT :lol: nu het nog kan he..

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: vr 09 jan 2009, 00:31
door Suus
Als het vervoer in de stad beter wordt, dan vind ik eentonigheid helemaal niet erg. Daarnaast, de Citadistrams hebben een fijn rijgedrag, het is alleen jammer van die plastic stoelen.

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: vr 09 jan 2009, 10:22
door Geert
Zo geweldig zijn de stoelen in ZGT'en nou ook niet echt :)

Re: Problemen met Rotterdamse tram en Randstadrail

Geplaatst: vr 09 jan 2009, 11:22
door Stefan
Het ligt er aan welke je hebt. Die met dezelfde stoeltjes als in de Teetjes zijn inderdaad een drama. ;) Maar goed, je hebt natuurlijk ook nog de trams met dezelfde stoelen als in die 400 DAFjes. Daar is ook weer onderscheid in, de één is zacht, de ander is keihard.. :mrgreen: