Schagen: Busreizigers staan letterlijk in de kou

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Schagen: Busreizigers staan letterlijk in de kou

Berichtdoor Daniel » Di 06 Jan 2009, 00:18

Busreizigers staan letterlijk in de kou
Gepubliceerd op 05 januari 2009, 16:51
Laatst bijgewerkt op 05 januari 2009, 17:11


Schagen - Tientallen busreizigers die 's ochtends met Connexxion-buslijn 152 van Schagerbrug naar Schagen wilden reizen, bleven gisterochtend letterlijk en figuurlijk in de kou staan. De nieuwe procitybus (midibus) die Connexxion sinds 14 december inzet op de route van Callantsoog naar Schagen en andersom is veel en veel te klein om het reizigersaanbod in de spitsuren aan te kunnen.

Tientallen mensen (voornamelijk scholieren) werden met een in allerijl opgeroepen bus van de Schager stadslijnen 21/22 alsnog zo snel mogelijk naar Schagen vervoerd. ,,Het is een onmogelijke situatie zo. Er móeten op deze lijn gewoon grotere bussen worden ingezet. Al was het alleen maar in de spitstijden'', beklagen diverse Connexxion-chauffeurs zich tegenover deze krant.

,,Voor de kerstvakantie was het ook al krap, en moesten veel reizigers staan. Maar nu het een stuk kouder is en de scholen weer begonnen zijn, neemt het reizigersaanbod dermate toe dat de bussen soms overvol worden gepropt, of dat we domweg tien tot vijftien mensen moeten laten staan. Dit kan niet langer zo. We hebben dat vorige maand ook al aan onze leidinggevenden doorgegeven, maar tot nu toe is er nog niks verbeterd'', zeggen diezelfde chauffeurs, die liever hun naam niet in de krant zien.

Het waarom wordt snel duidelijk. Connexxion-woordvoerder Herman Opmeer: ,,Logisch dat het na een wijziging kan gebeuren dat de dienstregeling niet meteen vlekkeloos verloopt. Maar ik bestrijd dat er niet naar buschauffeurs geluisterd wordt. Dat vind ik wel vervelend. Hónderden dingen gaan er goed, maar nu er iets niet helemaal goed gaat, klagen ze meteen.''

Maar de chauffeurs hebben nog wel meer klachten. Over hun werkomstandigheden op het Schager busstation bijvoorbeeld. ,,Dat is een bottleneck, met maar twee perrons voor elf buslijnen en zonder bufferzone. Omdat er te weinig ruimte is staan we er geregeld vast, ingeklemd tussen twee andere bussen. Daardoor ontstaat veel irritatie en kunnen we moeilijk op tijd rijden. Dan zegt onze leiding dat we maar achter de haltes moeten gaan staan, maar die strook is bestemd voor 'kiss & ride'. Voor publiek dat hier mensen afzet voor het openbaar vervoer.''

Vergeleken met Den Helder, waar zes buslijnen vier perrons plus een bufferzone delen, is in Schagen inderdaad sprake van een zeer krappe situatie.

En dan is er nog de kwestie dat Connexxion bij het ontwerp van het Schager busstation niet heeft gedacht aan voorzieningen voor het personeel. ,,Er is geen koffie te krijgen en ook geen toilet aanwezig. Bij elke toiletgang moeten we naar een broodjeszaak hier tegenover het station, waar we twee kwartjes moeten betalen of een kop koffie voor een euro of meer, om naar de wc te kunnen.''

Ook deugt de tarifering van de Schager stadslijnen 21 en 22 niet. ,,Geweldig als je naar de stad moet of naar het station, maar als je terug wilt van een tussenhalte ben je met een dalurenkaartje duurder uit, omdat je moet overstappen.'' Opmeer: ,,Zou kunnen, maar dan kun je beter je gewone strippenkaart gebruiken.''

Bron: Noordhollands Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast