[Alphen] Weinig controle in de trein

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

[Alphen] Weinig controle in de trein

Bericht door Suus »

Weinig controle in de trein
Marieke de Kok
Nog geen veertien procent van de treinkaartjes op het traject Leiden-Utrecht wordt gecontroleerd door een conducteur.

Dat blijkt uit een mini-onderzoek van de redactie van alphen.cc. In totaal telde deze krant 208 treinkaartjes van en naar Alphen. Op het traject Alphen-Leiden wordt 12,2 procent van de kaartjes geknipt, op het stuk van Alphen naar Utrecht bekeek de conducteur 18,3 procent van de kaartjes.
Vorig jaar januari onderzocht alphen.cc de controle op treinkaartjes ook al. In vergelijking met 2008 wordt er op het traject Leiden-Alphen beter gecontroleerd. Vorig jaar werd nog zeven procent van de tickets gestempeld. Als je reist van Alphen naar Utrecht is de kans op controle kleiner. Vorig jaar moest nog bijna veertig procent van de treinreizigers op dit traject het kaartje laten zien. Nu ligt het percentage op 18,3.
De NS reageren als volgt: "Je koopt een treinkaartje omdat je een tegenprestatie krijgt: vervoerd worden van A naar B. Je het kaartje niet om er een stempel op te krijgen. Bijna alle NS-klanten begrijpt dit: het percentage zwartrijders ligt op ongeveer 1 procent." De NS melden verder dat kaartcontroles slechts steekproefsgewijs uitgevoerd worden. "Onze conducteurs zijn veel meer dan kaartcontroleurs: zij verlenen service en verstrekken informatie in de trein en zijn verantwoordelijk voor een veilige treinreis met alles wat daarbij komt kijken." Naast controle van een conducteur kun je ook een mobiel controleteam tegenkomen. Overigens is zwartrijden in deze (niet representatieve) steekproef alleen goedkoper op het traject Alphen-Utrecht. Richting Leiden ben je duurder uit met het betalen van de boetes.

Wat vindt u er van? redactie@alphen.cc

Bron: Voorpagina alphen.cc 7 januari 2009.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Alphen] Weinig controle in de trein

Bericht door Geert »

Hoewel het dus geen representatieve steekproef is, kan ik mij er wel in vinden. Ik verbaas me er altijd over hoe relatief weinig ik wordt gecontroleerd (ten opzichte van andere trajecten) als ik weer eens Leiden - Utrecht of andersom doe... :|
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [Alphen] Weinig controle in de trein

Bericht door bassie92 »

Ja ik ben er ook de afgelopen keren niet gecontroleerd. Toen ik er vroeger kwam werd ik er altijd gecontroleerd. Op het traject Dordrecht-Rotterdam v.v wordt ik trouwens helemaal nooit gecontroleerd.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Alphen] Weinig controle in de trein

Bericht door Daniel »

Op Dordrecht - Rotterdam is de controlekans heel erg afhankelijk van de trein die je neemt, in de s2200 komt relatief gezien veel vaker een conducteur langs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: [Alphen] Weinig controle in de trein

Bericht door treinbruno »

je kunt natuurlijk ook weglopen als de conducteur komt, nog minder controlekans :)
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: [Alphen] Weinig controle in de trein

Bericht door bassie92 »

Meestal heb je aan het begin van een traject controle. Ook als ik in Brabant en Limburg reis, dan kan er bijna geen stempel meer op mijn kaartje. Het is echt in de randstad zelf waar erg weinig wordt gecontroleerd.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten