Pagina 1 van 1

Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: vr 09 jan 2009, 22:51
door Daniel
Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor
Gepubliceerd op 09 januari 2009, 16:22
Laatst bijgewerkt op 09 januari 2009, 16:24


Baarn - Als er ooit nog een koningsblauwe trein stopt voor de Koninklijke Wachtkamer in Baarn, is dat op zijn vroegst in 2010. ProRail is weliswaar akkoord met behoud van spoor 1 - mede na positieve reactie van het Koninklijk Huis - maar sloopte rails en bovenleiding.

De rails bij het voor gewone reizigers overbodig geworden perron 1 vertoont op zeker drie plekken gapende onderbrekingen. De bovenleiding is geheel ontmanteld. Toch komt het goed, verzekert ProRail-woordvoerster Marielle de Winter. ,,Het besluit om spoor 1 te behouden, viel pas toen de planning voor reconstructie van het spoor in Baarn al rond was. Aanpassen van het plan zou te veel vertraging geven. Vandaar sloop, volgens het oude plan.''
Spoor 1 was tot eind vorig jaar halteplaats voor de stoptrein naar Soest en Utrecht. Die heeft nu het nieuwe perron 4 en kruist niet langer de doorgaande spoorlijnen Amersfoort-Baarn-Hilversum.
Het nieuwe project 'spoor 1' moet nog worden goedgekeurd door het ministerie van verkeer en waterstaat, dat opdraait voor de kosten. Wanneer het 'koninklijke' spoor in ere is hersteld, is niet te zeggen. Dat geldt overigens ook voor de restauratie van de Koninklijke Wachtkamer, waarvoor beheerder NS nog geld moet vinden.

Bron: Gooi- en Eemlander

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 10:51
door Caspar
Ik zou het ook wel jammer vinden als er voor het enige echt mooie perron van Baarn geen spoor meer ligt. Maar aan de andere kant het is wel zonde van het geld als het alleen maar voor een koninklijke trein wordt gebruikt. Misschien dat ze het ook als inhaal mogelijkheid kunnen gebruiken?

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 13:29
door Karl
Caspar schreef:Ik zou het ook wel jammer vinden als er voor het enige echt mooie perron van Baarn geen spoor meer ligt. Maar aan de andere kant het is wel zonde van het geld als het alleen maar voor een koninklijke trein wordt gebruikt. Misschien dat ze het ook als inhaal mogelijkheid kunnen gebruiken?
Dan moet je de overweg ook weer aanpassen en van vier sporen over een overweg is ProRail/Min VW/anders nooit zo gecharmeerd.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 14:05
door reisthijs
Vier sporen op de overweg hoeft ook helemaal niet. Er zit nog redelijk wat afstand tussen overweg en 't begin van het perron, je zou op dat stukje een wissel kunnen leggen van spoor 2 naar spoor 1.

Overigens had de overweg altijd al vier sporen, maar één daarvan werd nooit gebruikt.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 16:55
door dvdhoven
Ik moest vandaag toch in Baarn zijn, heerlijke wandeling daar gemaakt :) Gelijk maar even een paar plaatjes gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 17:43
door Dubbele P
Aha, leuk dat het even gevisualiseerd wordt! :D

Vreemd, er moet een sein geplaatst worde en dan wordt maar gelijk een stukje spoor verwijderd :P Wat is dat trouwens voor een huisje op de laatste foto? Een oude spoorwoning? Ziet er namelijk wel interessant uit.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 17:52
door Karl
Die bovenleidingsmast staat er volgens mij ook niet helemaal handig...

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 18:28
door Daan
En hoe vaak gaat Bea met de trein? :?

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 19:02
door Ruben
Dat spoor wordt nooit teruggelegd, geloof ik niets van. Heb je straks een totaal verroest spoor, na het verplaatsen van net geplaatste bovenleidingsmasten en seinen overigens, dat voor 1 dag roestgereden moet worden om de koninklijke trein niet in alle armoede aan te laten komen op krakkemikkig spoor. Daarbij wil gemeente Baarn geen 4 sporige overgang, is het ding net aangepast na 3 sporen. Inhaalmogelijkheid is dan ook een beetje nutteloos, krijg je een veel te krap wissel om met de IC makkelijk in te halen.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 19:04
door Ruben
Daarbij, Soestdijk staat op het punt een museum te worden. Hoe vaak is de koninklijke familie per trein naar Apd gegaan om 't Loo te bezoeken? Denk dat koninginnedag dit jaar de eerste keer kan worden!

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 19:49
door Suus
Het koningshuis is een van de mooiste tradities in Nederland vind ik zelf, en ik vind dan ook helemaal niet erg als dat in stand wordt gehouden. Die koninklijke wachtkamer (was afgelopen zondag op TV bij RTL4) is gewoon een uniek iets, en het zou gewoon zonde zijn als dat niet op een originele manier behouden wordt. Dat spoor moet daar gewoon terugkeren.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 20:12
door tsov
't Spoor is trouwens niet alleen voor Soestdijk, maar ook voor Drakensteyn, waar naar het schijnt Bea weer gaat wonen na haar troonsafstand :wink:

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 20:37
door Ruben
Dan gaat ze alle reisjes maar met de trein doen, als het plebs een spoortje erbij wil moet er ook minimaal een X aantal treinbewegingen overheen. :x

Overigens schijnt ze die afstand aan te gaan kondigen op komende Koninginnedag. :)

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 20:40
door Suus
De enige die dat echt weet is de koningin zelf, denk ik.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 20:42
door Ruben
Vraag jij het d'r ff dan? Meestal zo met een gerucht, dat het niet zeker is. Zeg toch ook "schijnt"? Allerminst zeker, maar het is waarschijnlijker dan ooit. En naar mijn mening wordt het ook wel eens tijd.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 20:48
door Vinny
De koningin rijdt wel eens rond met de trein. Ik word echter pas achteraf op de hoogte gebracht :wink:

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: za 10 jan 2009, 22:52
door playertwo
Ze is laatst toch nog met de trein naar Barendrecht gegaan voor de opening van de Betuweroute :mrgreen:

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: zo 11 jan 2009, 11:07
door Caspar
Ik heb dat ding afgelopen jaar een keer of 3 zien rijden, maar dan zat er niemand van het koninklijk huis in.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: zo 11 jan 2009, 14:35
door Wubbo
Van mij mag spoor 1 liever gisteren dan vandaag weer terugkomen. Je mist de inhaalgelegenheid best wel, als er een spoor vanwege werkzaamheden (al dan niet in het kader van het nachtelijke onderhoudsrooster) niet beschikbaar is. Dat heeft al behoorlijk wat vertragingsminuten gekost, deze dienstregeling.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: zo 11 jan 2009, 16:31
door Ruben
Wat moet er daar ingehaald worden dan? Ik heb in alle jaren dat ik daar per IC langs reis nog nooit een sneltrein of sprinter richting Amsterdam ingehaald?
Als er een kleine vertraging van de IC richting Shl is, waardoor hij in de knoop komt met de t5800, dan wordt de t5800 uit Amersfoort vooruit gestuurd en wordt hij pas ingehaald bij Ndb of Wp. En ja, dat levert nog meer vertraging op voor de IC, en zo werd het ook gedaan voordat spoor 1 in Brn opgebroken werd.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: zo 11 jan 2009, 17:06
door Wubbo
Er lagen een paar mooie kruisingen tussen een goederentrein en de t785, t1585 en de laatste s5800 'n, als voor het nachtgat spoor 3 buiten dienst was.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: zo 11 jan 2009, 18:14
door Ruben
Bedoel je nou de t1685 of de t785 voor 2007?

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: zo 11 jan 2009, 18:35
door Mark
Trein 785 heeft nooit bestaan. :wink: De s700 en s1600 richting Gn / Es zijn in 2007 niet van tijd verwisseld.

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: zo 11 jan 2009, 18:54
door Wubbo
Doe die nummertjes maar +2 :oops:
Ik bedacht het me nog goed, maar typte het verkeerd ;-)

Re: Baarn: Eerst sloop, dan herstel koninklijk spoor

Geplaatst: zo 11 jan 2009, 20:40
door Ruben
Mark schreef:Trein 785 heeft nooit bestaan. :wink: De s700 en s1600 richting Gn / Es zijn in 2007 niet van tijd verwisseld.
Oh ja, dat was alleen de andere kant op. :P