Beneluxtrein rijdt nog steeds niet op tijd
Geplaatst: wo 14 jan 2009, 21:00
Beneluxtrein rijdt nog steeds niet op tijd
De Beneluxtrein, die tussen Amsterdam en Brussel rijdt totdat de hogesnelheidslijn HSL-Zuid gereed is, rijdt nog steeds niet op tijd. Niet alleen vertrekt de trein vaak te laat, ook de ouderdom van de treinen doet de punctualiteit geen goed.
In oktober en november vertrok nog geen driekwart van de treinen vanuit Amsterdam op tijd, voor treinen met startpunt Brussel lag dat percentage op 52 en 65 procent. Dat blijkt dinsdag uit een Kamerbrief van minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA), die de punctualiteitscijfers 'onacceptabel' noemt. De bewindsman had in november ook al zijn ongenoegen geuit over de prestaties, maar toegezegde verbeteringen zijn vooralsnog uitgebleven.
Op de Beneluxlijn rijdt materieel dat aan het einde van zijn levensduur zit. De bedoeling was dat de trein enkele jaren zou rijden totdat de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Parijs in gebruik wordt genomen. Maar omdat de ingebruikname van de HSL-Zuid steeds wordt uitgesteld moeten de treinen op de Beneluxlijn nog even mee. "En dat levert helaas veel technische problemen op", schrijft Eurlings.
De bewindsman stelt dat NS Hispeed, dat de lijn exploiteert, er alles aan doet om de punctualiteit te verbeteren. Zo worden nieuwe locomotieven ingezet en moet extra personeel sneller herstel kunnen uitvoeren.
Eurlings gaat in zijn brief verder in op de toekomst van de Beneluxlijn als de HSL-Zuid gaat rijden. De NS wil de lijn dan afschaffen omdat die verwacht dat er geen vraag meer zal zijn als mensen snel met de HSL kunnen reizen. Reizigersorganisatie Rover, PvdA, SP en GroenLinks vinden dat de trein moet blijven rijden. Eurlings zegt dat hij overlegt met zijn Belgische ambtsgenoot om mogelijkheden voor een alternatieve verbinding 'voor met name de reizigers uit de grensregio' te onderzoeken.
Bron: Novum via htmfoto.net
De Beneluxtrein, die tussen Amsterdam en Brussel rijdt totdat de hogesnelheidslijn HSL-Zuid gereed is, rijdt nog steeds niet op tijd. Niet alleen vertrekt de trein vaak te laat, ook de ouderdom van de treinen doet de punctualiteit geen goed.
In oktober en november vertrok nog geen driekwart van de treinen vanuit Amsterdam op tijd, voor treinen met startpunt Brussel lag dat percentage op 52 en 65 procent. Dat blijkt dinsdag uit een Kamerbrief van minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA), die de punctualiteitscijfers 'onacceptabel' noemt. De bewindsman had in november ook al zijn ongenoegen geuit over de prestaties, maar toegezegde verbeteringen zijn vooralsnog uitgebleven.
Op de Beneluxlijn rijdt materieel dat aan het einde van zijn levensduur zit. De bedoeling was dat de trein enkele jaren zou rijden totdat de HSL-Zuid tussen Amsterdam en Parijs in gebruik wordt genomen. Maar omdat de ingebruikname van de HSL-Zuid steeds wordt uitgesteld moeten de treinen op de Beneluxlijn nog even mee. "En dat levert helaas veel technische problemen op", schrijft Eurlings.
De bewindsman stelt dat NS Hispeed, dat de lijn exploiteert, er alles aan doet om de punctualiteit te verbeteren. Zo worden nieuwe locomotieven ingezet en moet extra personeel sneller herstel kunnen uitvoeren.
Eurlings gaat in zijn brief verder in op de toekomst van de Beneluxlijn als de HSL-Zuid gaat rijden. De NS wil de lijn dan afschaffen omdat die verwacht dat er geen vraag meer zal zijn als mensen snel met de HSL kunnen reizen. Reizigersorganisatie Rover, PvdA, SP en GroenLinks vinden dat de trein moet blijven rijden. Eurlings zegt dat hij overlegt met zijn Belgische ambtsgenoot om mogelijkheden voor een alternatieve verbinding 'voor met name de reizigers uit de grensregio' te onderzoeken.
Bron: Novum via htmfoto.net