Pagina 1 van 1

GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: vr 16 jan 2009, 12:35
door Geert
GVB krijgt ruim miljoen euro bonus
Uitgegeven: 16 januari 2009 12:23
Laatst gewijzigd: 16 januari 2009 12:29


AMSTERDAM - Het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB krijgt ruim een miljoen euro bonus voor de prestaties in het eerste halfjaar van 2008.

Een woordvoerder van verantwoordelijk wethouder Carolien Gehrels bevestigde vrijdag een bericht hierover in Het Parool.

Het GVB is verantwoordelijk voor het lokale openbaar vervoer in Amsterdam. Het bedrijf krijgt de bonus onder meer omdat de trams en bussen vaker op tijd reden en minder ritten uitvielen.

Ook voldoet een groter deel van het materieel aan de kwaliteitseisen.

Matige kwaliteit
De bonus voor het GVB is opvallend, omdat het bedrijf de laatste tijd onder vuur ligt vanwege de matige kwaliteit van de metro's. Zo zouden op één traject de wagons overvol zijn en was het tijdens de vorstperiode in de treinen erg koud.

Volgens Gehrels blijft de kwaliteit van de metro inderdaad achter bij de rest van het hoofdstedelijk openbaar vervoer, maar is het bedrijf er per saldo op vooruit gegaan.

De bonus wordt uitgekeerd door de Stadsregio Amsterdam, die de concessie voor het openbaar vervoer aan het GVB heeft verleend.

Bron: Nu.nl

Veel geklaag, maar GVB doet het goed

Geplaatst: za 17 jan 2009, 18:29
door tsov
Veel geklaag, maar GVB doet het goed

AMSTERDAM - Het geklaag over koude en overvolle metro's en sneltrams was de afgelopen weken niet van de lucht. Toch kreeg het GVB een bonus van een miljoen euro.

De beloning heeft betrekking op het eerste half jaar van 2008, legt directeur Gertjan Kroon van het GVB uit.

In het contract met het GVB zijn afspraken gemaakt over punctualiteit, het materiaal en de uitval van ritten. Ook wordt de tevredenheid van reizigers onderzocht.

Voor wat goed gaat, kan het GVB een bonus verdienen, voor de zaken die niet goed verlopen, krijgt het een boete. Per saldo kwam dit uit op een bonus van ruim één miljoen euro.

Zo stipt rijdt het GVB toch niet?
''Voor de tram geldt dat 80 procent van de ritten op tijd moet vertrekken van het beginpunt en het keerpunt. Voor de bus is dat 75 procent en voor de metro 89 procent.''

''In het verleden werd gedacht dat op tijd rijden onmogelijk was. Voor punctualiteit en tevredenheid van de reizigers hebben we nu een grote bonus gekregen. De tevredenheid is gemeten in de winter van 2007 op 2008.''

Dat was een milde winter.
''Haha.''

Wat doet u met het geld?
''Dat wordt toegevoegd aan het bedrijfsresultaat. We investeren continu in verbetering van het vervoer. Als we daar geld voor nodig hebben, gebruiken we dat. Of we nu een bonus krijgen of niet.''

Koopt u er geen kacheltjes voor?
''Als het zou kunnen, zouden we het doen. De Zilvermeeuwen zijn dertig jaar oud en gemiddeld genomen lukt het heel goed om ze aan de praat te houden. Dat de metro's koud zijn, is een grote frustratie, maar het probleem is grotendeels opgelost.''

Vreest u het oordeel van de reizigers over de tweede helft van 2008?
''Dat zien we met vertrouwen tegemoet. Het oordeel wordt gegeven door gemiddelde reizigers over een gemiddelde reis. Dat wordt niet bepaald door incidenten. Comfort is een deel van het onderzoek.''
(HET PAROOL)
17-01-09 10:37

Bron: Het Parool

Re: Veel geklaag, maar GVB doet het goed

Geplaatst: za 17 jan 2009, 22:01
door Geert
Gertjan Kroon schreef:Dat de metro's koud zijn, is een grote frustratie, maar het probleem is grotendeels opgelost.''
De kou is inmiddels ook al grotendeels weg. Béétje aan de late kant...

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: za 17 jan 2009, 22:17
door Wubbo
Daardoor is het probleem waarschijnlijk opgelost...

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 13:03
door Thijs
Presteert het GVB nou ook daadwerkelijk beter dan vorig jaar? Of zijn de prestatie-indicatoren gewoon niet toereikend?

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 14:54
door Oud forumgebruiker
Ik ben best wel tevreden over het GVB. op tijden let ik al jaren niet meer, gewoon op de bonnefooi naar de tramhalte en dan komt ie vanzelf wel (meestal binnen 5 minuten). En anders wat later. De frequenties zijn redelijk hoog, dus als er een rit uitvalt (ook al is dat slecht) is het meestal niet al te lang wachten op de volgende...

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 17:16
door Oud forumgebruiker
Om het even met de andere concessies uit de stadsregio te vergelijken:

Amstelland & Meerlanden (Connexxion): €462.530 aan boetes vanwege hoge uitval,
onvoldoende stiptheid, onvoldoende lage vloerbussen, onvoldoende functioneren van
telematica in bussen en onvoldoende vervangend vervoer tijdens de staking op Schiphol
Sternet.
Amsterdam (GVB): €1.011.182 aan bonussen omdat de prestaties van het GVB duidelijk
verbeterd zijn, vooral op het gebied van stiptheid bij bus en tram. De metro blijft achter in
de prestaties: boetes hiervoor zijn van het bonusbedrag afgetrokken.
Waterland (Arriva): €24.780 aan boetes. Arriva voldeed niet aan de eisen van de
concessie, maar boekte wel vooruitgang ten opzichte van de voorgaande periode.
Zaanstreek (Connexxion): €14.750 aan boetes. Connexxion voldeed niet aan de eisen
de concessie, maar boekte wel vooruitgang ten opzichte van de voorgaande periode.

Waarbij ik vooral Connexxion AML even wil aanstippen!! Zo slecht doet dat GVB het dus helemaal niet, zoals velen beweren.

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 21:19
door Suus
In die periode zat Connexxion in Amstelland & Meerlanden natuurlijk wel in de opstart van de nieuwe dienstregeling, maar dan nog is dit wel heel erg veel :shock:

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 21:52
door Karl
Hier kan je toch niets over zeggen? De eisen van Meerlanden kunnen heel anders zijn dan die van Stad en "verbetering tov vorig jaar", als je eerst beroerd OV levert en daarna slecht OV, dan is dat ook een verbetering...

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 22:27
door Geert
Weet iemand toevallig ook de eisen per concessie (mbt punctualiteit e.d.)?

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 23:37
door Vinny
Amstelland & Meerlanden (Connexxion): €462.530 aan boetes vanwege hoge uitval,
onvoldoende stiptheid, onvoldoende lage vloerbussen, onvoldoende functioneren van
telematica in bussen en onvoldoende vervangend vervoer tijdens de staking op Schiphol
Sternet.
Als trouw gebruiker van Connexxion AML herken ik me niet zozeer in het feit dat het slechter presteert dan het GVB. Wel ben ik het ermee eens dat de dienstverlening van het sternet te wensen overlaat. Pas sinds kort staat er op Schiphol Plaza een digitaal vertrekschema bord. Vervelender vind ik: op Aalsmeer Hortensiaplein worden de meeste buslijnen niet aangegeven. Een dieptepunt mijn mening is de 'aanfluiting' van de 172 uit de richting Kudelstaart op de 140 of 198 in de richting Schiphol/Hoofddorp op het Hortensiaplein (dat toch al het meest trieste busstation is van de regio). Op zondagavond is het 20 tot 25 minuten uit je neus eten daar :neg:

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 22:11
door Ruben
Volgens mij is lijn 5 richting Amstelveen het dramading van alle lijnen, want die komt nooit op tijd. Ik wacht dan meestal in Oud Zuid, waar er gemiddeld genomen 2x een 24 langs rijdt voor er ook maar 1x een 5 komt. Bij het dieptepunt van 3 zoek ik altijd een alternatieve route met 24 en 51 ofzo.
Vanaf Amstelveen niks te klagen, heel af en toe valt er een uit, maar altijd op tijd.

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 22:18
door Vinny
Ze moeten ook eens al die trams uit de Leidsestraat kieperen. Gewoon via de Rozengracht laten rijden en de bussen via de Haarlemmer-houttuinen. :idea:

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: di 20 jan 2009, 00:25
door tsov
En waarom?

Re: GVB krijgt ruim miljoen euro bonus

Geplaatst: di 20 jan 2009, 13:18
door Oud forumgebruiker
Karl schreef:Hier kan je toch niets over zeggen? De eisen van Meerlanden kunnen heel anders zijn dan die van Stad en "verbetering tov vorig jaar", als je eerst beroerd OV levert en daarna slecht OV, dan is dat ook een verbetering...
Als het alsnog onder de maat was geweest zullen ze vast ruim een miljoen piek krijgen... :roll:
Vinny schreef:Ze moeten ook eens al die trams uit de Leidsestraat kieperen. Gewoon via de Rozengracht laten rijden en de bussen via de Haarlemmer-houttuinen. :idea:
Over een omweg (naar zowel het Spui (zou je bij de Munt eruit moeten?!) als het Leidseplein) gesproken :shock:.
NS-Reiziger schreef:Volgens mij is lijn 5 richting Amstelveen het dramading van alle lijnen, want die komt nooit op tijd. Ik wacht dan meestal in Oud Zuid, waar er gemiddeld genomen 2x een 24 langs rijdt voor er ook maar 1x een 5 komt. Bij het dieptepunt van 3 zoek ik altijd een alternatieve route met 24 en 51 ofzo.
Als ik het ding pak op Museumplein richting Centraal Station ook vrijwel nooit op tijd. Met de 1 richting Osdorp de Aker heb ik ook héél vaak problemen, stond laatst op Nieuwezijds Kolk te wachten, eerst een hele lading 17'en, 13's, en 2'en (nee, de 5 kwam maar 1x langs ofzo :P) voordat eindelijk eens mijn 1 kwam. Ondertussen had ik allang naar huis kunnen lopen, zowat :neg:. Ook de reden waarom ik ook het liefst gewoon de 3 of de 12 pak, die rijden gewoon altijd op tijd.

Connexxion moet tonnen betalen na hoge rituitval

Geplaatst: di 20 jan 2009, 22:51
door Daniel
Connexxion moet tonnen betalen na hoge rituitval
(Novum) - Busmaatschappij Connexxion is voor ruim 475 duizend euro beboet door de Stadsregio Amsterdam. De boetes, die betrekking hebben op de eerste helft van vorig jaar, zijn onder meer opgelegd wegens de hoge rituitval en de onvoldoende stiptheid van de bussen.

Veruit het grootste deel van de boetes wordt opgelegd voor ondermaatse prestaties in de regio Amstelland en Meerlanden. Over deze regio waren eerder verscherpte afspraken gemaakt met Connexxion die het bedrijf niet zou zijn nagekomen.

Ook aan vervoerder Arriva is een boete uitgereikt. Het bedrijf moet bijna 25 duizend euro voldoen voor de buslijnen die gereden worden in de regio Waterland. De bussen reden niet goed op tijd en daarnaast functioneerden de informatieschermen in de bussen niet voldoende.

Het geïnde geld komt terecht in het innovatiefonds van de Stadsregio, waarbij zestien Noord-Hollandse gemeenten zijn aangesloten. Dit fonds is twee jaar geleden ingesteld om de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren.

Vrijdag had de Stadsregio al bekendgemaakt dat het GVB een bonus had gekregen van ruim een miljoen euro. De stiptheid van bussen en trams zijn in de eerste twee kwartalen van vorig jaar duidelijk verbeterd ten opzichte van 2007. De metro blijft achter in de prestaties. Boetes voor de rituitval van de metro zijn van het bonusbedrag afgetrokken.

Bron: Trouw