NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Daniel »

NS wil meer treinen Haarlemmermeer
NIEUW VENNEP De Nederlandse Spoorwegen zijn bereid te kijken of er meer treinen kunnen rijden op het traject door de Haarlemmermeer. NS hebben dit toegezegd aan de provincie Noord-Holland.

Er wordt onder meer gekeken of de stoptrein tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp vaker kan gaan rijden. Ook onderzoekt NS of deze trein lang genoeg is. Hoofddorp wordt volgend jaar intercitystation, waardoor er een snellere verbinding ontstaat met Leiden en met Schiphol.

De provincie had hierom gevraagd na een motie van PvdA-Statenlid Gohdar Massom. Hij woont in Nieuw-Vennep en ondervindt regelmatig dat de treinen er uitpuilen.

Bron: RTV Noord-Holland
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Caspar »

Het doortrekken van een t4300, t3900 of de t3300 bijvoorbeeld tot Leiden? Een hele extra serie erbij zie ik niet zo zitten, het is echt vol tussen Shl en Asra (Riekerpolder aansluiting) met deze dienstregeling. Er hoeft maar iets te gebeuren en er stranden 15 tot 20 treinen daar.
Welke treinen gaan er op Hoofddorp stoppen vanaf volgend jaar, de t2600?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Raymond »

Iedere serie minder die ze daardoor niet op Hoofddorp (Opstel) hoeven te keren is natuurlijk ook weer mooi meegenomen. Dan ontstaat daar ook wat meer ruimte. Een doortrekking naar Leiden kan dus best gunstig zijn, al heb ik verder totaal geen idee van de situatie daar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Meltrain »

Caspar schreef:Het doortrekken van een s4300, s3900 of de s3300 bijvoorbeeld tot Leiden?
Doe dan maar de s4300. Op die manier kan een mooie kwartiersdienst ontstaan.
Aan de andere kant is de s3900 misschien ook wel handig, aangezien dan een rechtstreeke verbinding met Amsterdam Centraal ontstsaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Wubbo »

Het een en ander hangt samen met de opening van de HSL Zuid. Hoofddorp zou Intercitystation moeten worden, waardoor de s2600 en de doorgetrokken NoordOost in Hoofddorp moeten gaan stoppen. De s2100 gaat dan om via Haarlem. Qua doortrekking zou de s3300 wel eens een optie kunnen zijn. Ook heb ik wel eens plannen gehoord van het doortrekken van de s3900 ipv de s5700, maar in hoeverre dat achterhaald danwel speculaas van mij is zal de toekomst leren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Suus »

Ik vond het de laatste jaren zelf al opvallend dat station Nieuw Vennep maar twee treinen per uur heeft. Het ligt tussen twee stations die allebei veel treinen zien (Leiden Centraal en Hoofddorp), terwijl alle stations bij Amsterdam wel elk kwartier een trein zien, en alle stations tussen Leiden en Den Haag ook ongeveer elk kwartier.

Welke trein je ook doortrekt naar Leiden vanuit Hoofddorp, hij moet wel ergens heen daarna, ik neem niet aan dat je wil keren in Leiden, dat is daarvoor niet handig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Karl »

Misschien naar Den Haag C.? De stoptreinen die in Dordrecht beginnen moeten ter zijer tijd ook richting Den Haag C. gaan, IC's gaan dan op Laan van NOI stoppen. Al gaat de stoptrein Leiden - Hilversum dat misschien al doen?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Suus »

Willen ze dan alle stoptreinen tussen Den Haag HS en Den Haag Laan van NOI daar weg hebben? Dan kan je ook niet meer rechtstreeks van Den Haag Moerwijk naar Den Haag Mariahoeve. Hoewel die stroom wel niet zo groot zal zijn, vind ik dat een rare zet :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Vinny »

Op dit moment is men druk bezig om iets creatiefs te verzinnen. Het zal niemand verbazen dat de spoorlijn Amsterdam Riekerpolder aansluiting - Hoofddorp hét knelpunt van de Randstad-Noord is. Het verbaast me trouwens hogelijk dat de NS nu weer roept dat Hoofddorp een volwaardig intercitystation moet worden, een jaar geleden vonden ze nog dat Hoofddorpers best met de bus naar Schiphol zouden kunnen.

In 2007 wilden ze overigens de s3300 nog doortrekken naar Den Haag. Dat schijnt nu weer uit beeld te zijn. Zelf ben ik er voor om de s4300 door te trekken naar Den Haag en de s5700 juist in te korten tot Hoofddorp Opstel, aangevuld met een extra sprinter Leiden - Hilversum - Amersfoort. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening ;)
Laatst gewijzigd door Vinny op zo 18 jan 2009, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Caspar »

6 spritners Hoofddorp- Weesp- Hilversum niet wat veel van het goede in jou voorbeeld Vinny?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Suus »

Is het eigenlijk niet gewoon beter om de reconstructie van de dienstregeling daar te doen samen met de opening van de Hanzelijn? Anders krijg je twee grote wijzigingen achter elkaar (er van uitgaande dat de HSL eind dit jaar in gebruik is)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Het zal niemand verbazen dat de spoorlijn hét knelpunt van
Van wat? ;-)
Vinny schreef:een extra sprinter Leiden - Hilversum - Amersfoort.
Dat gaat nooit passen tussen Weesp en Amersfoort, daar is het nu al puzzelen en zoeken om er een leeg matje doorheen te proppen (er zijn nu creatieve oplossingen met lange stops op de Watergraafsmeer of zelfs omleiden via Utrecht bedacht), laat staan nog 2x per uur een Sprinter...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Fles »

Reiziger Ddrs schreef:De provincie had hierom gevraagd na een motie van PvdA-Statenlid Gohdar Massom. Hij woont in Nieuw-Vennep en ondervindt regelmatig dat de treinen er uitpuilen.
Ik vind dit een bijzonder merkwaardig verhaal. Nu heeft een VOLKSvertegenwoordiger er ZELF last van, en moet er ineens van alles op de politieke agenda gezet worden. Hmmm juist ja. gegarandeerde startplek op het WK Faalhazen. :neg:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Caspar »

Om te beginnen zou NS al wat creatiever kunnen omgaan met het laten stoppen van de t2600 bij een verstoring. Die rijdt vaak nog wel, ook als de t5700 wordt opgeheven. Een extra stop op Nieuw Vennep wordt bijna nooit officieel goedgekeurd, waardoor reizigers soms wel eens ruim een uur staan te wachten. Sommige machinisten stoppen er echter wel op eigen initiatief.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Suus »

Ik heb één keer meegemaakt dat de 2600 ook op Hoofddorp en Nieuw Vennep stopte, maar volgens mij was er toen geen verstoring, dus waarom dat dan was... geen idee :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Thijs »

Zijn er nou zoveel reizigers op station Hoofddorp dat een s2600 én de doorgetrokken NO straks op Hoofddorp gaan stoppen? Lijkt me nou niet heel wenselijk voor de meeste intercityreizigers...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Raymond »

Hoofddorp had in 2005 net iets meer dan 10.000 reizgers en voldoet op die manier dus wel aan de eis van NS om nieuwe IC's enkel te openen op stations met meer dan 10.000 in-en uitstappers per dag.
Laatst gewijzigd door Raymond op zo 18 jan 2009, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Vinny »

Lieve schat: in de HSL komen geen reizigers te zitten die anders met de s2600 of in de doorgetrokken Noord-Oost zitten :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door M57 »

Op werkdagen is Hoofddorp echt druk, ook buiten de spitsen. In het weekend totaal niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Suus »

Dat is ook logisch, met al die grote kantoorcomplexen er omheen. Al denk ik dat mensen die in Hoofddorp wat verder van het station wonen, maar wel in de buurt van de Zuidtangent, nu in de bus blijven zitten tot Schiphol vanwege het grotere treinenaanbod, wel naar het station in Hoofddorp gaan als daar alle intercities gaan stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Meltrain »

Dat de s2600 in Hoofddorp gaat stoppen, wist ik al, maar van de doorgetrokken NoordOost had ik het echt niet verwacht. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: NS wil meer treinen Haarlemmermeer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wat mij betreft mag die Noord-Oost gewoonw eer naar A'dam CS gaan en dan doorboemelen over de westtak naar Hoofddorp 8-) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten