Pagina 1 van 1

Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 21:08
door Daniel
Randstadrail weer een halte rijker
BERKEL EN RODENRIJS - De metro’s van Randstadrail stoppen al een maand bij de nieuwe halte Berkel Westpolder, vlakbij de woonwijk in aanbouw Westpolder Bolwerk.

Morgenavond wordt de stopplaats, waaraan vanaf de zomer van 2007 is gewerkt, officieel geopend door de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu als bestuurder verkeer en vervoer van de Stadsregio Rotterdam.

De halte aan de Stationssingel ligt op een spoordijk van circa twee meter hoogte. Er is plek voor tweehonderd fietsen, voor auto’s zijn er enkele parkeerplaatsen. Ook beschikt het station over een afzetplaats, de zogenoemde Kiss Ride-zone.

Behalve de opening van de Randstadrail-stopplaats wordt ook het allereerste nieuwe lightrailvoertuig op het traject tussen Rotterdam en Den Haag in gebruik genomen. De wagens zijn gebouwd in Duitsland en hebben afgelopen maanden al proefgereden in de Maasstad. Verder wordt morgen de naam van een nieuwe buurt in Westpolder gelanceerd.

Volgens vervoerder RET betekent de komst van de nieuwe halte, die ligt tussen de stations Rodenrijs en Pijnacker-Zuid, een economische impuls voor de omgeving in Berkel. Ook rekent het bedrijf op een toename van het aantal reizigers met Randstadrail.

Bron: Algemeen Dagblad

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 21:17
door Daantje
Gaan die nieuwe voertuigen van de Erasmuslijn dan toch nog op het oude tracé rijden? Ik weet niet beter dan dat die dingen pas zouden (mochten) gaan rijden als de tunnel klaar is en dat duurt nog wel even.

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 21:22
door Daniel
De enige reden dat de nieuwe voertuigen nog niet reden was dat Haaglanden dwars zat: ze wilden de nieuwe voertuigen nog niet toelaten op het Haagse trajectdeel (Nootdorp - Den Haag C.)

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 22:16
door Vinny
Daantje schreef:Gaan die nieuwe voertuigen van de Erasmuslijn dan toch nog op het oude tracé rijden? Ik weet niet beter dan dat die dingen pas zouden (mochten) gaan rijden als de tunnel klaar is en dat duurt nog wel even.
Die tunnel zou in 2009 worden opgeleverd. Het project heeft zeker een 'onbekende' vertraging opgelopen? :(

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 22:47
door Suus
Behalve een lekkage van een damwand op het Centraal Station in Rotterdam kan ik niet verzinnen waarom het langer duurt. Maar volgens mij was de opening altijd al de bedoeling voor 2010, als het nieuwe metrostation bij het Centraal Station voltooid is.

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 22:55
door JeePee
Volgens de RET gaat er één tunnelbuis open tot Centraal per DRGL 2010. Vanaf dat moment zal ook het buslijnennet in Lansingerland ingrijpend gewijzigd worden. Ingaande DRGL 2010 wordt de huidige DRGL gereden, maar dan dus tot Centraal i.p.v. Hofplein. Een jaar later wordt de andere tunnelbuis ook in gebruik genomen en wordt er doorgaand Den Haag - Slinge gereden.

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 22:59
door Vinny
Kan er dan wel gekeerd worden op Centraal?

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 23:07
door JeePee
Volgens de tekeningen wel ja. Praktijk zal het moeten uitwijzen uiteraard ;)

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 23:08
door Daniel
Ja, er kan juist alleen maar gekeerd worden in de eerste fase :wink: Als ik 't goed herinner van de uitleg die ik ooit heb gekregen bij een bezoek aan de bouwput van Rotterdam Centraal gaat RandstadRail in het eerste jaar aankomen op het eerste perron van het nieuwe station. Daarna wordt begonnen met het deels slopen van het oude metrostation (wat nu middenin de bouwput ligt) en pas als dat helemaal weg is en is vervangen door het nieuwe station kan RandstadRail aan het bestaande metronetwerk gekoppeld worden.

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: di 20 jan 2009, 20:42
door Meltrain
Maar tijdens het slopen van het oude station, kunnen de metro's op de Erasmuslijn daar toch ook niet keren? :?
Dus waar gaan die dan heen?

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: di 20 jan 2009, 20:59
door Daniel
Hmm ik ga nu twijfelen of het dan niet precies andersom was. Oftewel de Erasmuslijn eerst naar het eerste nieuwe perron, daarna sloop van het oude metrostation waarna RandstadRail alvast één nieuw spoor tot z'n beschikking krijgt en dan later pas de koppeling van beide lijnen.

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: di 20 jan 2009, 22:47
door JeePee
Ik weet het ook niet precies meer. Ik zal wel weer eens de tekeningen gaan opzoeken inclusief het grove draaiboek.

Re: Berkel en Rodenrijs: Randstadrail weer een halte rijker

Geplaatst: wo 21 jan 2009, 10:35
door Chauf21
Vandaag reed er één wagendienst met een nieuw voertuig. Ik had het geluk er plaats in te mogen nemen. Zie verder de opvallende dingen :)