Pagina 1 van 1

Oud Nieuws

Geplaatst: di 27 jan 2009, 14:57
door tsov
Ik zat vandaag in het archief door enkele oude kranten te bladeren, op zoek naar informatie voor m'n scriptie en kwam daarbij wat leuke korte berichtjes tegen over de hoofdstedelijke tram.

Tramstoring

Hedenmorgen is het tramverkeer in een deel der stad ongeveer drie kwartier gestoord geweest, van kwart over elven tot twaalf uur. De oorzaak is het uitslaan van een automaat in het onderstation Leidscheboschje der G.E.W. In het stadsdeel tusschen de Tuinstraat bij de Marnixstraat en de Nieuwe Amstelbrug, dat door dit onderstation bediend wordt, evenals op het Leidscheplein, in de Leidschestraat, op den N.Z. Voorburgwal en in de Spuistraat stonden plotseling de tramwagens, ook die der E.S.M., stil. Te twaalf uur reden de trams weer.
Ongeveer een half uur later deed zich een storing voor in het onderstation der E.S.M. te Sloterdijk. De onderstelling is in verband hiermede niet gewaagd, dat een der wagens van de E.S.M. de storing heeft veroorzaakt.

Bron: Algemeen Handelsblad, 31 October 1918

Passagiers Gemeentetram

Van 1 Januari tot en met 31 October 1918 werden vervoerd 100.500.000 passagiers, waaronder 16.800.000 passagiers met vroegrit- en vroegritretourkaarten.
Over hetzelfde tijdvak in 1917 werden vervoerd 108.229.824 passagiers, waaronder 15.100.524 passagiers met vroegrit- en vroegritretourkaarten.

Bron: Algemeen Handelsblad, 1 november 1918

Re: Oud Nieuws

Geplaatst: di 27 jan 2009, 16:06
door Karl
En dan is nu de vraag, waar gaat je scriptie over als je dit tegenkomt?

Re: Oud Nieuws

Geplaatst: di 27 jan 2009, 22:06
door tsov
Over de start van bebouwing in Amsterdam-Noord. Ik zocht een verslag van een gemeenteraadsvergadering: die stonden onder het kopje stadsnieuws, waar dus dit soort berichten stonden :wink:

Re: Oud Nieuws

Geplaatst: do 05 feb 2009, 12:28
door Fles
tsov schreef:Ik zat vandaag in het archief door enkele oude kranten te bladeren, op zoek naar informatie voor m'n scriptie en kwam daarbij wat leuke korte berichtjes tegen over de hoofdstedelijke tram.

Passagiers Gemeentetram

Van 1 Januari tot en met 31 October 1918 werden vervoerd 100.500.000 passagiers, waaronder 16.800.000 passagiers met vroegrit- en vroegritretourkaarten.
Over hetzelfde tijdvak in 1917 werden vervoerd 108.229.824 passagiers, waaronder 15.100.524 passagiers met vroegrit- en vroegritretourkaarten.

Bron: Algemeen Handelsblad, 1 november 1918
Aanzienlijk! Hoeveel reizigers zou het GVB tegenwoordig per jaar vervoeren? De genoemde tijdvakken gaan dan ook nog over 10 maanden ipv een jaar :shock:

Re: Oud Nieuws

Geplaatst: do 05 feb 2009, 13:05
door Vinny
Om je vraag te beantwoorden kun je op de site van het GVB kijken:
2003: 244 miljoen
2004: 242 miljoen
2005: 248 miljoen
2006: 253 miljoen
2007: 260 miljoen
http://www.gvb.nl/overgvb/feiten-en-cij ... jfers.aspx

Re: Oud Nieuws

Geplaatst: do 05 feb 2009, 13:36
door Fles
Zo. Dat vind ik veel :!:

Heb eens ooit in een trammuseum in Helsinki een grafiekje gezien van aantallen vervoerde reizigers per jaar, en dat liet een scherpe piek zien vlak na WO2. Daarna hadden steeds meer mensen een auto en zakte het weer in tot het niveau van rond 1920 of zo.

Oh wacht. Die 240-260 M zijn natuurlijk met de bussen, de metro's en de IJ-veren erbij. De trams alleen zullen dan idd wel rond die 100 M van 1918 liggen denk ik :)

Re: Oud Nieuws

Geplaatst: do 05 feb 2009, 16:59
door Vinny
Da's op zich niet heel vreemd natuurlijk, aangezien er in 1918 praktisch alleen máár trams reden... :wink:

Re: Oud Nieuws

Geplaatst: do 05 feb 2009, 19:20
door Karl
En dan horen er vaak ook nog regionale verbindingen bij (zoals in Nederland de Blauwe; Gele; Haarlemmermeerlijnen; RTM en dergelijke). Vaak zie je overigens in de eerste periode van WO II ook nog een piek, omdat toen vervoer per autobus niet/minder meer mogelijk was en per tram nog wel (dat was daarna ook niet meer mogelijk overigens).