Reizigersvervoer RandstadRail in 2008 sterk gegroeid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Reizigersvervoer RandstadRail in 2008 sterk gegroeid

Berichtdoor Daniel » Do 29 Jan 2009, 21:00

Reizigersvervoer RandstadRail in 2008 sterk gegroeid
Peter Smit: “Dit wijst op hersteld vertrouwen

Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de RandstadRail-lijnen 3 en 4 is in 2008 sterk gegroeid. Dat blijkt uit de meest recente vervoerscijfers die Peter Smit, regiobestuurder bij het Stadsgewest Haaglanden, vandaag presenteerde op de ‘Dag van de Lightrail’ in Utrecht. In maart vorig jaar maakten 75.000 reizigers dagelijks gebruik van de nieuwe OV-verbinding tussen Den Haag en Zoetermeer (RandstadRail 3 en 4). In het najaar van 2008 vervoerde RandstadRail dagelijks 94.000 passagiers, een stijging van 25%.

Smit noemde 2008 in zijn toespraak “een prima jaar voor RandstadRail”. 2008 is het eerste complete jaar waarin vervoerder HTM met RandstadRail heeft gereden. Na ontsporingen in november 2006 liep het project bijna een jaar vertraging op. Op basis van de laatste vervoerscijfers lijkt deze vertraging nu al ingelopen en worden de prognoses die voor 2008 waren opgesteld zelfs overtroffen.

In een reactie op de cijfers stelt Peter Smit: “In de eerste maanden traden er nog wel eens haperingen op in de dienstregeling. Toen die verdwenen begon RandstadRail in de loop van 2008 echt goed te draaien en reizigers pikken dat kennelijk snel op. Je ziet dat terug in die sterke toename van het aantal passagiers. Dit wijst op hersteld vertrouwen.” De klanten waarderen RandstadRail met 7,3 (Klantenbarometer KpVV d.d. maart 2008). Met name wordt het gelijkvloerse aspect van RandstadRail goed beoordeeld, evenals het omroepen van de haltes in het voertuig en het aantal vertrekmogelijkheden per uur.

Ambities
Voor RandstadRail zijn er ambities geformuleerd over de toekomstige ontwikkeling van het aantal reizigers. In 2011 wil RandstadRail in Haaglanden dagelijks 110.000 passagiers vervoeren.

De zogenoemde Oosterheemlijn (lijn 4) wordt doorgetrokken naar het openbaar vervoerknooppunt Bleizo in Zoetermeer bij de NS-lijn Den Haag-Utrecht, dat naar verwachting in 2012 in gebruik wordt genomen.

Ondertussen werkt de HTM aan een verdere verfijning van de dienstregeling. In de drukke spits komt het voor dat voertuigen op elkaar moeten wachten of zelfs stil komen te staan. In de aangepaste dienstregeling is er daarom voor gekozen om enkele ritten te schrappen. Uit berekeningen blijkt dat hierdoor meer regelmaat en een betere doorstroming ontstaat. De voertuigen lopen onderweg minder vertraging op en kunnen dan ook op de normale snelheid rijden. Daardoor wordt de reistijd korter. De aangepaste dienstregeling gaat op maandag 9 februari in.

Bron: Persbericht HTM
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11152
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Reizigersvervoer RandstadRail in 2008 sterk gegroeid

Berichtdoor Meltrain » Vr 30 Jan 2009, 20:32

En hoe zit het dan met de cijfers voor de E-lijn?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Reizigersvervoer RandstadRail in 2008 sterk gegroeid

Berichtdoor Chauf21 » Vr 30 Jan 2009, 21:56

En hoe zit het met het aantal reizigers dat nu (nog) op het NS-traject Zoetermeer-Den Haag Centraal reizen?
En hoe verhouden het aantal reizigers in de stad zich hierin? Het is logisch dat er meer reizigers in 'de Randstadrail' zitten als ook de reizigers in het stadsvervoer van Den Haag worden meegerekend; daar kwam de Sprinter immers nooit. Verder valt me op dat Smit nooit cijfers over Zoetermeer heeft:
"Ik heb geen exacte cijfers, maar ik heb sterk de indruk dat de groei in Zoetermeer nog groter was dan in Den Haag."

Bij cijfers over Randstadrail gaat het altijd maar over Den Haag, Den Haag, Den Haag, terwijl Zoetermeer waarschijnlijk een belangrijker onderdeel van die lijn is (voor stadsreizigers is er weinig veranderd met die RR)...


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten