VVD wil onderzoek naar exploitant HSL-Zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

VVD wil onderzoek naar exploitant HSL-Zuid

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Feb 2009, 12:03

VVD wil onderzoek naar exploitant HSL-Zuid
Uitgegeven: 4 februari 2009 07:08
Laatst gewijzigd: 4 februari 2009 11:14


AMSTERDAM - De VVD wil een onderzoek instellen naar de financiële situatie van de uitbater van de treinverbinding HSL-Zuid tussen Amsterdam en Parijs. Dat meldt de partij aan NU.nl.

Volgens VVD-Kamerlid Charlie Aptroot is het absurd dat minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings de exploitant van de HSL-Zuid, HSA, financieel steunt om te voorkomen dat het failliet gaat.

HSA (High Speed Alliance) is een consortium van KLM en NS dat het alleenrecht krijgt om op het Nederlandse deel van het HSL-traject tussen Amsterdam en Parijs te rijden. Jaarlijks moet HSA 148 miljoen euro exploitatierechten betalen aan de Staat.

Uitstel

De HSA moet dit bedrag vanaf 1 juli gaan betalen, maar Eurlings heeft het consortium vier jaar uitstel van betaling gegeven.

Tot irritatie van de Tweede Kamer, aangezien HSA zelf een aandeel had in het uitstel. Zij konden namelijk niet op tijd de benodigde treinen leveren.

Te makkelijk

Aptroot vindt dat de minister de uitbater van de hogesnelheidslijn hiermee veel te makkelijk te hulp schiet. De VVD'er wil daarom een onderzoek naar het door HSA gevoerde beleid en de door de minister gedane toezeggingen. Wat Aptroot betreft zijn steunmaatregelen niet aan de orde.

"Het lijkt de kredietcrisis wel: het probleem van aandeelhouders, wordt het probleem van de belastingbetaler", stelt hij. "Wat wordt de volgende steunoperatie?".

"We moeten niet zomaar HSA overeind houden als zij zichzelf schuldig hebben gemaakt aan miscalculatie en daarom veel te veel kosten hebben gemaakt."

Beveiliging

Overigens zorgen naast de late levering van treinen meer zaken voor vertraging. Zo zijn er problemen met het beveiligingssysteem ERTMS. Het is daarom nog onduidelijk wanneer de snelle treinen daadwerkelijk gaan rijden.

Aptroot stelt voor het onderzoek te laten uitvoeren door de Algemene Rekenkamer of een onafhankelijk accountantskantoor. Vandaag wordt in de Tweede Kamer gedebatteerd over de HSL.

De VVD krijgt in de Tweede Kamer steun voor het onderzoek van de SP en GroenLinks, maar ook de PvdA lijkt voor.

Volgens Ger Koopmans (CDA) ''valt HSA om'' als de Kamer niet akkoord gaat met Eurlings' reddingsplan en ''rijden er voorlopig geen of nooit treinen.''

Niet aan de orde

HSA laat in een reactie weten dat een dreigend faillissement dankzij het pakket van maatregelen nu niet aan de orde is.

Bron: Nu.nl
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 4 gasten