Trams moeten botsvriendelijker

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor Daniel » Wo 04 Feb 2009, 23:01

Trams moeten botsvriendelijker
Door HANS BOTMAN

ROTTERDAM - Trams in de binnensteden zijn onveilig. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Bostingen met trams lopen vaak ernstiger af dan met een bus.
De trams moeten een botsvriendelijkere vormgeving aan de voorkant krijgen en zich ook buiten 30 km-zones aan maximumsnelheden houden. Het SWOV pleit daarvoor in een brief aan de Tweede Kamer.

Er vallen per jaar gemiddeld acht doden en zo’n 110 gewonden door botsingen met stadstrams. Die cijfers veranderen al enkele jaren nauwelijks. Uit onderzoeksgegevens van de SWOV blijkt dat botsingen met trams veel ernstiger aflopen dan botsingen met bussen. Verder is de remweg van een tram veel langer dan van een bus: bij een snelheid van 30 km/u staat de tram na bijna 30 meter stil, een bus na 20 meter.

Uit een rapport in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat bleek dat trams niet zozeer onveilig zijn, maar worden ongevallen vooral veroorzaakt door onoplettende voetgangers en fietsers met Mp3-spelers. Verder spelen het gedrag van de trambestuurder, de onbekendheid van de voorrangsregels met trams en het negeren van de verkeersregels door weggebruikers een rol.

Het aantal ongevallen tussen 2000 en 2007 daalde in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag volgens het rapport met 45 procent. Staatssecretaris Huizinga van Verkeer wil door voorlichting en handhaving vooral het gedrag van voetgangers, fietsers en automobilisten beïnvloeden.

De SWOV vindt dat de tram als voertuig niet op de veiligheidsaspecten is beoordeeld. ,,Trams kunnen veiliger worden ingepast in het wegverkeer,’’ zegt Miranda Brandsen van de SWOV. ,,De verkeersveiligheid is in eerdere rapporten en aanbevelingen niet nadrukkelijk meegewogen. Dat is bij de RijnGouwelijn wel gebeurd.’’

Vervoerder HTM uit Den Haag ontwikkelde met TNO een botsvriendelijke neus voor de nieuwe trams, die over drie jaar gaan rijden. Het is een neus met rondingen van kunststof, waardoor de impact bij een botsing kleiner wordt.

In 2000 schreef de Raad voor de Transportveiligheid een alarmerend rapport over de veiligheid van trams. Met de aanbevelingen werd vrijwel niets gedaan. De Tweede Kamer overlegt volgende week met staatssecretaris Huizinga over de verkeersveiligheid.

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor STF » Wo 04 Feb 2009, 23:20

De combino in Amsterdam vind ik toch bijzonder botsvriendelijk, de rest van het materieel in Amsterdam is niet echt botsvriendelijk nee.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor playertwo » Do 05 Feb 2009, 10:34

Reiziger Ddrs schreef:Uit een rapport in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat bleek dat trams niet zozeer onveilig zijn, maar worden ongevallen vooral veroorzaakt door onoplettende voetgangers en fietsers met Mp3-spelers. Verder spelen het gedrag van de trambestuurder, de onbekendheid van de voorrangsregels met trams en het negeren van de verkeersregels door weggebruikers een rol.

Het probleem ligt niet bij de trams, maar bij de weggebruikers, onbekendheid met de verkeersregels (tram heeft voorrang, ook van links!), en bij de trambestuurders volgens dit rapport.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor Vinny » Do 05 Feb 2009, 12:53

Trams moeten ook voortaan van piepschuim gemaakt worden... :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

waldo79
Berichten: 3626
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor waldo79 » Za 07 Feb 2009, 17:05

playertwo schreef:Het probleem ligt niet bij de trams, maar bij de weggebruikers, onbekendheid met de verkeersregels (tram heeft voorrang, ook van links!), en bij de trambestuurders volgens dit rapport.
Als dat zoveel problemen oplevert moeten de verkeersregels met betrekking tot trams eens aangepast worden :roll:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor Fles » Za 07 Feb 2009, 19:27

De regel dat trams altijd voorrang hebben werkt natuurlijk wel een bepaald gedrag bij tramchauffeurs in de hand. :roll:

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor Meltrain » Za 07 Feb 2009, 22:55

Overigens hebben trams alleen voorrang als het niet anders staat aangegeven!
Bij mij in de straat staan er (om vage redenen) voor de tram namelijk borden dat ze voorrang moeten verlenen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor Suus » Zo 08 Feb 2009, 00:15

In Rotterdam en Den Haag zijn licht- en geluidssignalen die waarschuwen voor trams wel een stuk gebruikelijker dan in Amsterdam, waar dat eigenlijk alleen in de buitenwijken voorkomt. Daartegenover staat dat Den Haag nog maar weinig 'botsvriendelijke' trams heeft, terwijl Amsterdam bijna alleen maar met 'botsvriendelijkere' Combino's rondrijdt. Ik vraag mij echter af of die geluidssignalen effect hebben. Ik ben minder snel geneigd te kijken of er iets aankomt als ik weet dat ik toch gewaarschuwd wordt (dat is niet goed natuurlijk), maar als die waarschuwingen ontbreken zal ik eerder even kijken voordat ik oversteek.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor STF » Zo 08 Feb 2009, 05:37

Er gebeuren echter genoeg ongelukken op die met bellen en lampen beveiligde overwegen in o.a. Osdorp de Aker, Nieuw Sloten en Amstelveen. Nog even snel er voorlangs, het kan nog wel, dat is vaak de gedachte.
In het centrum is de snelheid meestal laag, maar in de buitenwijken loopt het materieel doorgaans op topsnelheid (70 km/u).

Wat ik wel een groot minpunt vind bij GVB; sneltram 51 naar Amstelveen, dat ding is van voren helemaal niet gebouwd als botsvriendelijke stadstram maar als metro / trein. Terwijl deze wel tien kilometer door Amstelveen moet rijden vol met drukke overwegen. En juist het personeel van lijn 51 trapt het gas zo nu en dan wel erg diep in, ik heb het wel meegemaakt dat de kilometerteller al tegen de 92 km/u stond in Westwijk... En dan 500 meter voor het eindpunt, vol in de remmen om vervolgens als een slak binnen te komen rijden, dat de chef niet doorheeft dat er te hard gereden wordt. :wink:

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor Ruben » Zo 08 Feb 2009, 11:25

Misschien een goedmakertje voor de slakkengang dat het ding altijd heeft door Buitenveldert. :twisted:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Trams moeten botsvriendelijker

Berichtdoor STF » Zo 08 Feb 2009, 14:44

Haha, jij treft de verkeerde bestuurders dus of het verkeerde materieel. Want CAF trekt sneller op en de max. snelheid-begrenzer staat te ruim afgesteld, dan is het BN materieel wel een slak inderdaad. Maar ook CAF is niet botsvriendelijk, zo'n automatische koppeling voorop en geen eens een baanruimer.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten