MerwedeLingeLijn: Niet eerder dan 2010 dubbel spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

MerwedeLingeLijn: Niet eerder dan 2010 dubbel spoor

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Feb 2009, 18:41

Niet eerder dan 2010 dubbel spoor
DORDRECHT - ProRail is begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de spoorverdubbeling op sommige delen van het traject Dordrecht-Geldermalsen. Bij het station Dordrecht Stadspolders en de nog aan te leggen halte Boven-Hardinxveld komen passeersporen.

Die worden echter niet eerder dan de zomer van 2010 gelegd. ,,De grond waarop het spoor komt te liggen, moet eerst minimaal een jaar inklinken,'' licht Susan Sweegers van Prorail toe.

Prolail laat de komende maanden veiligheidshekken plaatsen, geulen graven, kabels en leidingen verleggen, zand aanbrengen, het talud inzaaien en ballast neerleggen. Deze voorbereidende werkzaamheden duren tot eind juli.

Prorail werkt overwegend van zeven uur in de ochtend tot vijf uur 's middags. Op 18 februari en 18 maart wordt echter ook in de nachtelijke uren gewerkt.

Dankzij de passeersporen kan Arriva haar treinen om het kwartier laten rijden. De vervoerder voert nu nog een halfuurdienst uit.

Behalve bij Boven-Hardinxveld heeft Arriva ook nog nieuwe stations gepland bij de nieuwbouwwijk Baanhoek-West, Giessendam, Leerdam en Gorinchem. Uiteindelijk zijn er langs de Merwede-Lingelijn veertien stations.

Bron: Algemeen Dagblad
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: MerwedeLingeLijn: Niet eerder dan 2010 dubbel spoor

Berichtdoor Fles » Vr 13 Feb 2009, 19:52

Reiziger Ddrs schreef: ,,De grond waarop het spoor komt te liggen, moet eerst minimaal een jaar inklinken,'' licht Susan Sweegers van Prorail toe.


Ja, die grond is pas sinds de Sint-Elisabethsvloed van 1421 aan het inklinken, als het niet langer is. Nou, daar moet nog MINIMAAL een jaar bij. Dat maakt namelijk HARTSTIKKE VEEL uit. :lol:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: MerwedeLingeLijn: Niet eerder dan 2010 dubbel spoor

Berichtdoor Geert » Vr 13 Feb 2009, 19:54

Ddrs ligt op een spoordijk, daar zal wel wat nieuw zand bij moeten en dat moet dan inklinken lijkt me ;)

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: MerwedeLingeLijn: Niet eerder dan 2010 dubbel spoor

Berichtdoor tsov » Vr 13 Feb 2009, 20:03

Mooie Google Ads bij dit topic :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Karl
Berichten: 3646
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: MerwedeLingeLijn: Niet eerder dan 2010 dubbel spoor

Berichtdoor Karl » Vr 13 Feb 2009, 20:06

Haha, ik ga gelijk die drainage toko bellen voor een paar spoordijkjes...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: MerwedeLingeLijn: Niet eerder dan 2010 dubbel spoor

Berichtdoor Daniel » Vr 13 Feb 2009, 20:10

Geert schreef:Ddrs ligt op een spoordijk, daar zal wel wat nieuw zand bij moeten en dat moet dan inklinken lijkt me ;)

Bij 't station zelf wel ja, het perron ligt namelijk al op de plek die voor het tweede spoor bedoeld was :P Tussen Dordrecht Stadspolders-aansluiting en het station zelf is er echter nog gewoon plek op de dijk (moeten hooguit wat kabels en schakelkasten verplaatst worden).

Er staan trouwens van Ddrsa tot Ddrs inmiddels al rood/witte houten hekjes langs het spoor (kleurt mooi bij de GTW's :P ), wat in combinatie met dit artikel doet vermoeden dat men gelukkig zo slim is om Dordrecht - Dordrecht Stadspolders geheel dubbelsporig te maken. Da's wat handiger als een paar meter enkelspoor ertussenin.

@Fles: de oude- en nieuwe Stadspolder zijn pas in de 18e eeuw ingepolderd :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten