Ik snap niet helemaal waarom men Schiphol in mijn ogen zo vernaggeld heeft qua flexibiliteit.
We hebben straks een HSL die zeker in het begin vooral op Asd gericht zal zijn, en niet op Asdz.
Dan hebben we nu 3 kerende IC-series op Hfdo die van Asdz afkomen en er weer terug naar toe moeten, en een stopserie s4300 die dat eveneens moet.
Daartegenover hebben we 2 series die de westtak opmoeten en dus keren op Hfdo.
Tóch is er bij aanleg van de HSL besloten, dat deze aansluit in Hfd op de buitenste sporen, en dat Hfdo sindsdien alleen aangesloten is op de middensporen. Daardoor moet de HSL van en naar Asd altijd kruisen voor, in of na de tunnel (afhankelijk welke kant je op gaat met zo'n ding) en je hebt onvermijdelijk allerhande kruisende bewegingen van series uit Hfdo richting Asdz.
Ik begrijp opeens wel waarom ik in de meeste gevallen vertraagde IC's heb naar Dvd, als ik dat traject bereis. Waarom is dit zo uitgevoerd??
Spooropstelling Schipholtunnel
Spooropstelling Schipholtunnel
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Spooropstelling Schipholtunnel
Simpel, omdat het de bedoeling was om vanaf de indienststelling van de HSL deze treinen alleen nog maar van/naar Amsterdam Zuid te laten rijden. Het was de bedoeling dat de verbouwing van Zuid gereed zou zijn en dat de Noord-Zuidmetro eveneens in dienst zou zijn.
We weten allemaal hoe dat gelopen is
We weten allemaal hoe dat gelopen is
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spooropstelling Schipholtunnel
In de tijd van de aanleg van Hoofddorp Opstel was het beeld dat de doorgaande treindiensten gericht zouden zijn op Amsterdam Zuid, en dat de treinen vanaf Amsterdam C zouden eindigen op Hoofddorp (-Opstel). Dat beeld is door de tijd behoorlijk ingehaald, waardoor Hoofddorp, al dan niet samen met de Schipholtunnel, nu met stip bovenaan staat in de lijst met grootste knelpunten van het Nederlandse spoorwegnet.
Om dit te herstellen zijn allerlei maatregelen bedacht, waarvan keren op Hoofddorp/de middensporen van Hoofddorp Midden de bereikbaarste is. Dat zou dus ook wel eens op relatief korte termijn kunnen gaan gebeuren.
Om dit te herstellen zijn allerlei maatregelen bedacht, waarvan keren op Hoofddorp/de middensporen van Hoofddorp Midden de bereikbaarste is. Dat zou dus ook wel eens op relatief korte termijn kunnen gaan gebeuren.
Re: Spooropstelling Schipholtunnel
Wow, er is zoiets als een te vernieuwende visie hebben, en dat in de spoorsector dus ook nog eens. ;)
Maar, e.e.a. is alweer te verzachten door het wisselcomplex tussen Hfd en Hfdo onder de loep te nemen. Er mist nu 1 wissel om vanaf het opstelterrein de buitenste sporen van Hoofddorp tóch te bereiken, waardoor je vanaf Ledn tegelijk middenin kunt blijven, zonder teveel gewissel.
Maar, e.e.a. is alweer te verzachten door het wisselcomplex tussen Hfd en Hfdo onder de loep te nemen. Er mist nu 1 wissel om vanaf het opstelterrein de buitenste sporen van Hoofddorp tóch te bereiken, waardoor je vanaf Ledn tegelijk middenin kunt blijven, zonder teveel gewissel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Spooropstelling Schipholtunnel
En aan de andere kant van de tunnel, is het niet iets mogelijk om met de spooraansluiting daar te doen? Dat de huidige westtak bijvoorbeeld uitmond in een driepuntige vork? Het ligt daar alleen zo lastig door de snelweg en de wegen die daar onderdoor gaan :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Spooropstelling Schipholtunnel
En zo'n vorkaansluiting is precies wat ze daar gaan bouwen :) (Noordzijde Schipholtunnel dus) Volgens mij is dit deel van het project om de verbinding Schiphol --> Almere te verbeteren.
Re: Spooropstelling Schipholtunnel
Wat ik me ook wel eens afvraag daarzo: waarom houdt men (bij de s2100) zo klampachtig vast aan de schijnbare procedure om het treinverkeer zo dicht mogelijk bij Asra (de splitsing) op het 'juiste' spoor te hebben. De s2100 richting Asd blijft lang op het buitenste spoor en moet voor de splitsing vaak flink afremmen of zelfs stoppen om met een zwiep de boog op te kunnen rijden. De andere richting op wordt de s2100 richting Shl/Ledn voor de aansluiting vaak even stilgezet en mag de trein direct naar het buitenste spoor zwiepen. Waarom kan er niet op gewoon op het eerste het beste vrije spoor worden gereden en wordt de wisseling pas bij het station, waar alle treinen toch enkele minuten stilstaan, uitgevoerd?
Re: Spooropstelling Schipholtunnel
Klampachtig vasthouden? Het is juist nieuw beleid om zoveel mogelijk Asra te gaan gebruiken als uitwisselpunt. Dat zal de komende tijd nog verder worden doorgevoerd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Spooropstelling Schipholtunnel
Negen van de tien keer dat ik in de s2100 zit wordt die vlak voor Asra stilgezet en wisselt daarna door naar de buitensporen, terwijl de middensporen dan vrij zijn...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten