Langere files door spitstram

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Langere files door spitstram

Berichtdoor Daniel » Za 14 Mar 2009, 17:56

Langere files door spitstram
Geplaatst op: zaterdag 14 maart 2009 om 17:49
Laatst bijgewerkt: zaterdag 14 maart 2009 om 17:50

NIEUWEGEIN/UTRECHT - De Weense trams zijn nodig om Utrecht bereikbaar te houden, motiveerde het BRU de aankoop van de tweedehands rijtuigen.
Maar door de extra trams zullen de verkeerslichten op drukke punten in de stad vaker op rood springen, met langere files op de toegangswegen als gevolg.
Op drukke punten -zoals het Westplein, 24 Oktoberplein, Europaplein, Europalaan en in Nieuwegein op de Zuidstedeweg- heeft de tram voorrang. Het BRU wil in de spitsuren het aantal trams tussen Utrecht en Nieuwegein opvoeren van acht naar twaalf. Op het drukste halfuurtje -van 8.00 tot 8.30 uur- gaan er zelfs acht trams rijden in beide richtingen.
Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Fles » Za 14 Mar 2009, 17:58

Knap. Dat het de schuld van de tram heet dat automobilisten het gewoon vertikken om er gebruik van te maken. Mja, have your cake and eat it. Kan er niet mee zitten :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Daniel » Za 14 Mar 2009, 18:05

Probleempje is alleen dat de tram bij halte Kanaleneiland Zuid ook voorrang heeft op de bus die daar twee keer de trambaan kruist... lijkt me niet de bedoeling dat Connexxion zichzelf gaat zitten vertragen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Fles » Za 14 Mar 2009, 18:06

Reiziger Ddrs schreef:Probleempje is alleen dat de tram bij halte Kanaleneiland Zuid ook voorrang heeft op de bus die daar twee keer de trambaan kruist... lijkt me niet de bedoeling dat Connexxion zichzelf gaat zitten vertragen.


Dat lijkt me vooral een planologisch probleem, daar kan de vervoerder niet echt veel aan doen ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Daniel » Za 14 Mar 2009, 18:20

Jawel: halte naar de andere kant van de trambaan verplaatsen :wink: Goed, 't zal krap zijn maar het is in ieder geval minder geslinger als de huidige situatie waarin de bus een stukje over een smalle parallelweg naar de halte rijdt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Meltrain » Za 14 Mar 2009, 22:27

Tja, stuur een mailtje naar Connexxion met jouw idee. :wink:
Overigens ben ik het totaal met Fles eens en kunnen de automobilisten hierdoor misschien het idee krijgen en om zelf ook met de tram te gaan en dan te zwaaien naar de automobilisten die nog wel staan te wachten. :P
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Geert » Zo 15 Mar 2009, 13:24

Automobilisten kunnen mooi parkeren bij het transferium en dan de tram pakken. Het OV in de stad is goed genoeg om met de auto te concurreren.
Wat die haltes betreft: waarschijnlijk is Connexxion niet verantwoordelijk voor de plaatsing van die halte maar de gemeente Utrecht. Wat dat betreft kun je beter een brief naar de gemeente sturen ;)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Wubbo » Zo 15 Mar 2009, 13:25

Eerst maar eens gaan rijden met die trams, dat had tenslotte al in januari moeten gebeuren.

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor waldo79 » Zo 15 Mar 2009, 17:25

I'll rest my case. Het klinkt wel erg als automobieltje pesten :)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Geert » Zo 15 Mar 2009, 17:34

Tot nu toe vind ik het eigenlijk meer klinken als van de tram een probleem maken dat er (nog) niet is. Zoals Wubbo al zei, eerst maar eens zien hoe het gaat als die dingen eindelijk gaan rijden (wanneer gaat dat gebeuren?).

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor waldo79 » Zo 15 Mar 2009, 17:35

Het artikel loopt wat vooruit op zaken (die wellicht niet gaan komen) :lol:

En wellicht kan de regeling van de verkeerslichten nog verbeterd worden...
Mij best :)

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Chauf21 » Zo 15 Mar 2009, 17:43

Wubbo schreef:Eerst maar eens gaan rijden met die trams, dat had tenslotte al in januari moeten gebeuren.

Voorlopig mogen de Weense trams alleen nog wat proefritjes rijden. IVW heeft nog steeds geen definitieve toelating afgegeven en daardoor kunnen opleidingen etc. nog niet beginnen...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Eerst proefrijden met lege spitstrams

Berichtdoor Daniel » Zo 15 Mar 2009, 17:47

Opleidingen zouden wel degelijk kunnen beginnen, het is namelijk het BRU wat persé op een toelating wil wachten...

Algemeen Dagblad schreef:Hij zegt dat het BRU in verband met de veiligheid absoluut de goedkeuring van de inspectie wil hebben. ,,Ook al hebben we die eigenlijk niet nodig.’’ En dat kost tijd.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Chauf21 » Zo 15 Mar 2009, 17:50

Ja, zo zou je onderstaande passage ook kunnen opvatten:

Aankoop spitstram was haastwerk schreef:De planning dat in september 2008 de trams zouden kunnen rijden, blijkt een veel te optimistische inschatting. De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt toezicht op een veilige invoering van de buitenlandse trams en heeft tot dusver alleen vergunning verleend voor proefritjes. De inspectie moet nog verklaringen van geen bezwaar voor de opleiding van de machinisten en voor de praktijkproef afgeven.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Suus » Zo 15 Mar 2009, 17:56

Volgens mij bleek dat later een misverstand te zijn, en valt de sneltram in een lagere categorie spoorverkeer waarvoor geen voertuigkeuring nodig bleek.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Langere files door spitstram

Berichtdoor Chauf21 » Zo 15 Mar 2009, 18:04

Beide teksten kloppen: zolang het IVW geen verklaring van geen bezwaar afgeeft, wil het BRU niet beginnen met de opleiding en worden er dus geen bestuurders opgeleid.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten