Ontsporing bij Vleuten

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Suus » Di 24 Mar 2009, 19:39

Geert schreef:De s9800 reed weer (met VIRM) en vanuit de bovenverdieping van een VIRM kun je heel goed zien wat er gebeurd is ;) De ontspoorde trein is trouwens al weg.

Die stond in delen op Utrecht Centraal volgens mij.
Rame à l'approche

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor M57 » Di 24 Mar 2009, 23:05

In Woerden was het echt bal in de avondspits. De s4000 nam de aansluiting van de s8800 ri. Breukelen tot twee keer toe nét niet over, en de CTA's deden allemaal alsof er niets aan de hand was. Dat terwijl allerlei treinen niet reden of geperronwijzigd waren. :pos:

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Fles » Wo 25 Mar 2009, 08:36

M57 schreef:In Woerden was het echt bal in de avondspits. De s4000 nam de aansluiting van de s8800 ri. Breukelen tot twee keer toe nét niet over, en de CTA's deden allemaal alsof er niets aan de hand was. Dat terwijl allerlei treinen niet reden of geperronwijzigd waren. :pos:


De sociale werkplaats van FC Vingerverf had beter gewoon alles kunnen vastzetten op "Let op omroepbericht" dus? Maar ja, verzin zoiets maar eens...

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor M57 » Wo 25 Mar 2009, 09:01

Mwah op zich zou het al een begin zijn om treinen die al een dag niet rijden, gewoon niet op de CTA te laten verschijnen. Dat moet vast wel in te stellen zijn. De perronwijzigingen werden nog wel netjes gered via de omroep.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Geert » Vr 27 Mar 2009, 09:15

Treinverkeer Utrecht-Woerden maandag weer normaal
Geplaatst op: vrijdag 27 maart 2009 om 8:49
Laatst bijgewerkt: vrijdag 27 maart 2009 om 9:15

UTRECHT - De treinen tussen Utrecht en Woerden rijden vanaf maandag weer volgens het boekje. Dat heeft spoorbeheerder ProRail vrijdag gemeld.
Lees verder

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Fles » Vr 27 Mar 2009, 09:22

Eerst zien, dan geloven :pos:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Mar 2009, 11:20

Dat zowiezo, maar gelukkig duurt 't wel korter dan gepland en niet langer... weet inmiddels weer heel goed waarom ik nu na januari de busreis naar Utrecht voor de trein heb verruild :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor M57 » Vr 27 Mar 2009, 11:41

En zo is ProRail weer mooi een bron van verstoringen kwijt: een hogesnelheidswissel minder. Net zoals ze na de ontsporing bij Muiderpoort ook wat wisselwerk niet terug hebben laten keren.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Caspar » Vr 27 Mar 2009, 11:59

Het enige nadeel daarvan is dat het spoor wat minder flexibel wordt met gestrande/defecte treinen om even links te rijden. Maar als het daarentegen een hoop storingen aan de infra bespaard zie ik het probleem er niet zo van in. Bij Shl zijn de weggehaalde wissels wel een gemis in het geval van een calamiteit.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Mar 2009, 12:03

Neem aan dat het het overloopwissel bij Vleuten betreft anders had het niet zo makkelijk door recht spoor vervangen kunnen worden.
Dat was toch al maar een half wisselcomplexje daar (er gaat ook 'n wissel richting spoor wat er nog niet is), dus het zal wel pas teruggeplaatst worden als men daar toch aan het werk moet om de laatste twee nog aan te leggen sporen aan te sluiten.

@Caspar: in dit geval is de lijn al zo druk met twee sporen dat "even links rijden" toch al bijna onmogelijk is. Ben één keer linkerspoor door Vleuten gekomen i.v.m. een seinstoring maar kort daarna werd het treinverkeer er compleet stilgelegd vanwege de teveel oplopende vertragingen (alles moest op elkaar blijven wachten).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Wubbo » Vr 27 Mar 2009, 12:04

Het hogesnelheidswissel bij Harmelen is voorlopig ook buiten dienst, en die gaan we zeker weten missen...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Mar 2009, 12:19

Da's die van het perronloze middenspoor naar rechterspoor ri. Vleuten dan neem ik aan? Da's inderdaad wat onhandig, zo'n ontbrekende inhaalmogelijkheid.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Wubbo » Vr 27 Mar 2009, 12:52

Het is die waar de twee sporen Woerden -> Harmelen Vleuten Aansluiting overgaan in 1. Bij de overgang van viersporigheid naar dubbelsporigheid dus. In welke stand dat wissel wordt vastgelegd weet ik niet.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Geert » Vr 27 Mar 2009, 13:23

Hopelijk vanaf het midden (spoor KP), dan kunnen de intercities gewoon doorrijden en hebben alleen s8800 en s9800 er last van (die moeten wat eerder doorwisselen).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Mar 2009, 13:30

Waarbij het natuurlijk maar de vraag is hoever je last hebt van dat eerder doorwisselen. De s9800 en s8800 zijn toch niet tegelijk in Woerden als ik me niet vergis? Want als je dat wissel in rechtdoorgaande stand vastlegt kan je alleen nog vanaf spoor 2 naar Utrecht (maar vanaf 1 nog wel gewoon naar Breukelen).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Suus » Vr 27 Mar 2009, 14:24

De andere kant op lijkt mij vervelender, de s8800 die vanuit Utrecht niet op spoor 1 kan komen. Die trein vertrekt juist van spoor 1 om aan de andere kant van Woerden kruisende bewegingen te voorkomen.

Patroon in Woerden richting oost is overigens:
s9800 - spoor 5 - 07/37
s8800 - spoor 6 - 24/54
s4000 - spoor 5 - 27/57

De s8800 richting Utrecht is vaak vertraagd, zeer regelmatig staan s8800 en s4000 tegelijk langs het perron. De andere kant op (spoor 1 en 2) speelt dat eigenlijk niet.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Geert » Vr 27 Mar 2009, 15:29

Ik denk eigenlijk dat het wissel uit Vleuten naar Woerden nog best in dienst kan blijven. Dat andere wissel was vernield door de goederentrein maandag, maar dat geldt niet voor het andere wissel (of er moet ook elektronica zijn vernield die aan dat wissel gekoppeld zit).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Mar 2009, 16:02

Bee schreef:De s8800 richting Utrecht is vaak vertraagd, zeer regelmatig staan s8800 en s4000 tegelijk langs het perron.

Komen ze dan ook tegelijk aan? In dat geval heb je een probleem omdat ze elkaar dan moeten kruisen: de s8800 zal als het wissel in de stand rechtdoor vastgelegd wordt namelijk van spoor 5 moeten vertrekken terwijl het voor de s4000 weer niet uitmaakt (van zowel 5 als 6 kan je naar Breukelen).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Suus » Vr 27 Mar 2009, 17:41

In de meeste gevallen is het zo dat de s8800 er nog staat terwijl de s4000 in Woerden aankomt. En wat vaak genoeg gebeurt, is dat de s8800 richting Utrecht op het binnenspoor gaat rijden, en de s4000 daarna over het buitenspoor naar de flyover. En dat gebeurt, omdat de s4000 anders de Noordoost in de weg zit.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Mar 2009, 19:47

Nou, als dat in de praktijk kennelijk al gebeurd dan zie ik zolang de treinen op tijd rijden geen problemen door het in de rechtdoorgaande stand vastleggen van het beschadigde wissel. De s8800 is dan immers de enige die er echt "last" van heeft, voor de rest is er vrij weinig tegelijk in Woerden (s9800 zit immers achter de NoordOost en komt voor de volgende in Utrecht aan)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Wubbo » Vr 27 Mar 2009, 22:37

Het grote probleem gaat het goederenpad worden. De inhaling daarvan zou wel eens naar Oudewater kunnen gaan (maar dat zeg ik zonder enige bron).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Daniel » Vr 27 Mar 2009, 22:58

Op welk tijdstip ligt dat goederenpad eigenlijk en vooral, hoe lang is de in te halen goederentrein? Te lang om tussen wissel 1173 en 1117 te wachten op inhaling zeker?

Edit: en nog een foto van de herstelwerkzaamheden, meer foto's staan op de site van ProRail...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31518
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Suus » Za 28 Mar 2009, 01:26

Zover ik weet zit er richting Utrecht een goederenpad direct achter de s4000, en eentje vlak achter de s2800, dus net voor de s8800 dan. Maar pin me hier niet op vast, het zijn slechts observaties.
Rame à l'approche

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor playertwo » Zo 29 Mar 2009, 16:07

Het pad waarin nu de omgeleide IC's rijden vanaf Gouda richting Woerden is het goederenpad als ik mij niet vergis (vandaar dus ook dat die volgens sommigen zo traag zijn), dus als je dat (samen met de paden van het personenverkeer) zou doortrekken richting Utrecht weet je waar de treinen elkaar volgens de planning gaan tegenkomen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Ontsporing bij Vleuten

Berichtdoor Wubbo » Zo 29 Mar 2009, 22:42

Het (waarschijnlijk) problematische goederenpad wordt tussen Woerden Overloop (overgang naar viersporigheid aan de westzijde van Woerden) en Harmelen Vleuten Aansluiting (overgang naar tweesporigheid aan de oostzijde van Woerden) ingehaald door de s2000 en de s2800, en voegt dan voor de s8800 in.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast