Gladde sporen oorzaak doorgegegleden treinen Soest

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Gladde sporen oorzaak doorgegegleden treinen Soest

Bericht door JeePee »

[quote]Spoor in Soest was toch glad

erd op 25 maart 2008, 17:24
Laatst bijgewerkt op 25 maart 2008, 17:25


soest - Geen roekeloze machinisten of technische malheur aan treinen of infrastructuur, maar 'gewoon' glad spoor. Dat is volgens ProRail de oorzaak geweest van het twee keer binnen een etmaal doorglijden van een trein bij station Soestdijk, eind december.

Het leidde beide keren bijna tot een catastrofe. De treinen misten de stop bij het perron volledig en schoten door rood sein zo de nog niet gesloten overweg op in de drukke Steenhoffstraat. Beide keren voorkwam tijdig luid treingetoeter dat fietsers, voetgangers of automobilisten geraakt werden.
Spoorbeheerder ProRail heeft een intern onderzoek ingesteld naar de incidenten in Soest. Daaruit blijkt dat er geen andere verklaring is dan glad spoor, exact wat de betrokken machinisten direct al meldden. ,,Beveiligingstechnisch is er niets aan de hand. Alles werkt zoals het hoort'', zegt een woordvoerster.
De oorzaak van de gladheid zijn volgens de deskundigen toch de klassieke herfstblaadjes, hoewel het daarvoor wel erg laat in het seizoen was. ,,Het stroef maken van het spoor met een speciale gel was op dat moment in Soest nog niet gedaan.'' Bevriezing van het spoor tijdens de koudegolf van december is altijd van de hand gewezen als mogelijke verklaring.
ProRail zal voortaan in de herfst het Soester lijntje fanatieker bewerken met gel om slippartijen te voorkomen. Ook worden bomen langs het spoor preventief gesnoeid. Hekken met vangnetten voor blaadjes zijn al standaard maatregel op het natuurrijke trac
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Gladde sporen oorzaak doorgegegleden treinen Soest

Bericht door air-bus »

Een duidelijk geval van eerst moet het weer (bijna) fout gaan voordat er acties ondernomen worden om het echt goed tegen te gaan..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 198 gasten