OV SAAL

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

OV SAAL

Bericht door Suus »

Ik kreeg vandaag als omwonende een brief over het OV SAAL project van ProRail. Ze houden op 26 mei een voorlichting over het trajectdeel Station Duivendrecht - Brug over het Amsterdam Rijnkanaal. Ze geven informatie en tonen het voorlopig ontwerp. Volgens de brief gaat het op dit deel van het traject over extra geluidsschermen, en een verandere plaatsing van sporen en wissels.

Als er mensen geintresseerd zijn kan ik er wel naartoe gaan, misschien dat ik wat informatie voor deze site kan meenemen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV SAAL

Bericht door Fles »

SAAL??

Ik las vandaag wel eoa dwaas plan in De Pers om het hel spoornet te gaan overkappen met zonnepanelen. Heeft het daar iets mee te maken? :?:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV SAAL

Bericht door Karl »

Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad. ;)
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV SAAL

Bericht door Fles »

Karl schreef:Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad. ;)

Oh okee, dank je :pos: Was ik zelf niet opgekomen :oops:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV SAAL

Bericht door Chauf21 »

Op zich is het best interessant om te zien hoe dit zich gaat ontwikkelen. Er zijn immers grootse plannen met metro's onder het IJmeer enzo :) Via www.ovsaal.nl kom je op de website van het ministerie van V&W waar veel meer informatie staat.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OV SAAL

Bericht door Ruben »

Metro's waar dan ook ondergronds is in Nederland veel te eng. Gebeurt nooit (meer). :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Suus »

In die omgeving hebben ze wel een ernstige fobie opgelopen ja. In Rotterdam zie ik ze nog wel nieuwe metrotunnels bouwen hoor, het is met de Randstadrail ook zonder al te grote problemen gegaan tot nu toe, en dat nadert zijn voltooing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Suus »

Nou, ben daarnet even wezen kijken, en het zag er gelikt uit :pos:

Helder introductiefilmpje waarin hele project samen met Van Nieuwenhoven werd besproken, en vervolgens een zaal waar gigantische luchtfoto's op tafels waren geplaatst, waar met rode lijnen de huidige sporen en met groene lijnen de aanpassingen eraan precies werden weergeven. Vervolgens nog enkele tekeningen over mogelijke concepten voor 2020 en later (erg intressant!) en nog wat informatieposters over geluidswering en andere stiltetechnieken. Allemaal met kundige voorlichters, vond het erg goed gedaan van ProRail.

Jammer van de cateringmedewerker die een paar koffiekannen liet vallen :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Suus »

Volgens een brief die ik vandaag 2x ontving ligt vanaf 11 september het "ontwerp-tracébesluit Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, maatregelen korte termijn, traject Hoofddorp-Diemen" tot 22 oktober 2009 ten inzage en kan hierop een inspraakreactie op gedaan worden.

Het gaat hier om:
- Dubbele vorkaansluiting Riekerpolder
- Vier sporen tussen Riekerpolder en de aansluiting van de Utrechtboog
- Aanpassingen van de viaducten Beethovenstraat, Europaboulevard, A10, Boog A10 > A2 Zuid/A2, Van der Madeweg en Holterbergweg
- Nieuwe beweegbare brug over de Schinkel
- Nieuwe vaste brug over de Amstel
- Tweede perron Station Amsterdam RAI
- Ruimtereservering oostelijk van Station Amsterdam Zuid voor kerende HSL-treinen
- Wachtspoor van 750 meter voor goederentreinen bij Diemen Zuid

Zie ook www.prorail.nl/ovsaal
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV SAAL

Bericht door JWM »

Staat er ook een planning bij wanneer deze werken gereed moeten komen?
Bee schreef:- Tweede perron Station Amsterdam RAI
Lastig inpasbaar in het huidige station. Zijn passeersporen voor Intercity's niet voldoende? Of wil men de mogelijkheid openlaten om bij grootse evenementen in de RAI voldoende perroncapaciteit te hebben?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Suus »

Zover ik begrijp voor december 2012.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV SAAL

Bericht door JWM »

December 2012 is toch ook de datum dat de Hanzelijn open moet gaan :) . Wat een afstemming :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Suus »

De Hanzelijn is ook een van de argumenten die worden gebruikt om het project te starten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OV SAAL

Bericht door Thijs »

Zover ik begrepen heb is het stuk tussen Weesp (vanaf Gaasperdammerweg aansluiting) en Duivendrecht ook nog tweesporig. Ziet men daar geen problemen als straks de Hanzenlijn open gaat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Suus »

Het drukste stuk is Utrechtboog - Riekerpolder natuurlijk. De snelheid tussen Duivendrecht en Gaasperdammerweg aansluiting ligt niet bijzonder hoog, in de boog daar mogen treinen maximaal 80 km/h, en tussen Diemen Zuid en Duivendrecht moeten alle treinen ook al weer afremmen om te halteren. Grootste probleem zijn de bogen Bijlmer <-> Diemen Zuid die worden gebruikt door goederentreinen, en daarvoor komt er een wachtspoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV SAAL

Bericht door JWM »

Duivendrecht is ook zodanig gebouwd dat uitbreiding nauwelijks mogelijk is of je moet het complete station overhoop halen. Dit probleem speelt ook bij die andere spoorlijn (Utrecht-Amsterdam CS) op station Duivendrecht.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV SAAL

Bericht door M57 »

Waarom? Op Duivendrecht laag heb je aan de noordelijke kant vooral loze ruimte naast het spoor. Aan de zuidzijde iets van een bushalte en wat parkeerruimte, maar het lijkt me geen megaproject om dat wat op te schuiven. Of ben ik abuis?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV SAAL

Bericht door Wubbo »

Wat is eigenlijk het probleem met die bogen? Als je goederentrein niet ingeweven kan worden, zet je hem toch op die boog zelf stil? Of is die boog daar niet lang genoeg voor?
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OV SAAL

Bericht door Thijs »

Bee schreef:Het drukste stuk is Utrechtboog - Riekerpolder natuurlijk. De snelheid tussen Duivendrecht en Gaasperdammerweg aansluiting ligt niet bijzonder hoog, in de boog daar mogen treinen maximaal 80 km/h, en tussen Diemen Zuid en Duivendrecht moeten alle treinen ook al weer afremmen om te halteren.
Maar hinderen de stoptreinen (die halteren op Diemen Zuid) de intercity's op dit traject niet teveel straks?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OV SAAL

Bericht door JWM »

Dat zal wel meevallen. Diemen-Zuid en Duivendrecht zijn de enige twee stations op het tweesporige baanvak. 2 (korte) stoptreinstops tegenover 1 (lange) intercitystop. Zoveel verschil in de rijtijd zal er waarschijnlijk niet zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Geert »

En dat moet allemaal over 3 jaar al klaar zijn? Maar natuurlijk. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Suus »

Je kan over de busbaan naast Duivendrecht-laag wel iets bouwen, maar je moet de nieuwe infrastructuur dan wel verwerken in de ondersteuning en fundering van het gebouw wat er al staat, en dat lijkt mij een zeer ingewikkelde opdracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV SAAL

Bericht door Wubbo »

Thijs schreef:Maar hinderen de stoptreinen (die halteren op Diemen Zuid) de intercity's op dit traject niet teveel straks?
Rijtijd Wp-Shl op basis van stoptreinen: 24 minuten
Rijtijd Wp-Shl op basis van intercity's: 21 minuten
Dat rijtijdverschil is dus echt te verwaarlozen, terwijl dit over het hele traject is (incl Amsterdam RAI dus).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV SAAL

Bericht door Ardan »

Wat mij al wel vaak is opgevallen is dat er ten westen van Duivendrecht-laag een superbrede dijk is. Er ligt zelfs een bruggetje in, naast die van de treinsporen (net aan de noordkant), maar daar ligt alleen een grindbed. Kijk zelf maar eens. Is er dus bij de bouw al rekening gehouden met viersporigheid? Misschien dat juist daarom loze ruimte is overgehouden aan die noordkant, ook bij het station zelf?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV SAAL

Bericht door Suus »

Mja, maar hebben we daar niet een ander probleem: De kerk van Duivendrecht? De trein rijdt nu al praktisch door de kerk heen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten