PvE Concessie Amsterdam 2012
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Eerder werd er hier over een inbesteding gesproken, dus dat wordt uiteraard onderhands handjeklap tot er een leuk en flexibel contract uitkomt.
Het is een spectrum.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Het is een inbesteding, dus ga maar na waarom Veolia Transport en Connexxion een zienswijze instuurden voor deze concessie
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Ik ben wel voor die nieuwe Brusselse wagens :D
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Ik weet niet of het exact zo gaat, er worden ook veel inspraakrondes gedaan. Daarnaast moet je niet vergeten dat GVB uiteraard alle ervaring, kennis en expertise in huis hebben voor wat betreft Amsterdam. Met name de trams en metro's lijkt me niet zo gemakkelijk aan te besteden. Laat Amsterdam nu maar gewoon bespaard blijven van fiasco's elders in het land waar spoor- en treinvervoer aanbesteed wordt, daar bakken ze er toch al niets van. Ben wel blij dat er destijds toch besloten is dat het stadsvervoer niet persé aanbesteed hoeft te worden.Karl schreef:Eerder werd er hier over een inbesteding gesproken, dus dat wordt uiteraard onderhands handjeklap tot er een leuk en flexibel contract uitkomt.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Helemaal mee eens. :DJWM schreef:Ik ben wel voor die nieuwe Brusselse wagens :D
Die BOA's zijn echt super. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Kan. In de huidige vorm hebben ze nog maar 3 deuren per bak en zijn ze 2.65m breed, net als de CAF. Ze staan lokaal niet om hun hoge betrouwbaarheid en zeker niet om hun uiterlijk bekend. laat Berlin maar Berlinziggy schreef:Zijn die dingen uit Berlijn dan niet wat?NS-Reiziger schreef: Omdat Amsterdam 3m breed mat wil met 4 deuren per bak EN geheel doorloopbaar, komen ze eerder uit bij dat wat op Metro de Madrid zijn baantjes trekt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Nee, het GVB is lekker efficiënt wilde je zeggen? Veel expertise blijft ook na een openbare aanbesteding behouden, dat zijn immers gewoon medewerkers die meegaan naar het nieuwe vervoersbedrijf. Tram en metro zou je ook nog apart aan kunnen besteden, en eventueel plaats je materieel en infra naar een apart bedrijf (dat is in Amsterdam geloof ik ook gebeurd). De dienstregeling en personeelsinzet kan dan door het vervoersbedrijf worden gemaakt, die zijn daar tenslotte in gespecialiseerd.ziggy schreef:Ik weet niet of het exact zo gaat, er worden ook veel inspraakrondes gedaan. Daarnaast moet je niet vergeten dat GVB uiteraard alle ervaring, kennis en expertise in huis hebben voor wat betreft Amsterdam. Met name de trams en metro's lijkt me niet zo gemakkelijk aan te besteden. Laat Amsterdam nu maar gewoon bespaard blijven van fiasco's elders in het land waar spoor- en treinvervoer aanbesteed wordt, daar bakken ze er toch al niets van. Ben wel blij dat er destijds toch besloten is dat het stadsvervoer niet persé aanbesteed hoeft te worden.Karl schreef:Eerder werd er hier over een inbesteding gesproken, dus dat wordt uiteraard onderhands handjeklap tot er een leuk en flexibel contract uitkomt.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
*Ding-dong-deng* Nieuwmarkt, Marché Nouvellemeltrain schreef:Helemaal mee eens. :DJWM schreef:Ik ben wel voor die nieuwe Brusselse wagens :D
Die BOA's zijn echt super. :pos:
Inderdaad, supermetro's. Hoewel ik de Berlijnse H'tjes ook erg fijn vind.
Ik doe ook maar wat
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Zijn er ook plannen om wat te snijden in de Amsterdamse metro op de rustige momenten zoals ze dat in Rotterdam ook hebben gedaan? Bijvoorbeeld met losse stellen rijden, een lagere frequentie of het laten vervallen van de 54?
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Wat ik zo hier en daar heb gehoord willen ze sowieso gaan snijden. De 51 tot Spaklerweg vind ik nog tot daar aan toe. Maar verder willen ze de frequentie in de tunnel omlaag gooien om de veiligheid, op basis van het 'safe-haven'-principe, te kunnen garanderen. Hoewel ik dat met de tegenwoordige reizigersstroom niet bepaald toejuich.. nu rijden er in de spits 24 tweewagentreinen per uur per richting en dat zit al stamp- en stampvol.
Ik doe ook maar wat
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
In de tunnel valt het allemaal reuze mee in vergelijking met de 50 in West
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Maargoed, het nieuwe materieel moet op volle lengte gaan rijden, helemaal doorloopbaar zijn, zodat de spreiding beter wordt, en moet net zo breed worden als het oude materieel. Jammer genoeg zijn er bijzonder weinig metrosystemen met een profiel van 3 meter breed, 2 meter 65 is veel gebruikelijker, en in de meeste gevallen bevatten de bakken ook maar drie deuren per zijde.
Madrid heeft dus 2,8 meter breed, Berlijn 2,65 meter breed, München heeft 2,9 meter breed (C-Type zijn mooie treinen trouwens!), Brussel 2,7 meter breed. Bestaande modellen die hier in de smaak vallen zijn dus allemaal afvallers :?
De Combino's zijn eigendom van de gemeente Amsterdam, zover ik weet moeten de nieuwe metro's dat ook worden.
Nog een interessant feit is dat GVB Exploitatie de dagelijke dienst uitvoert, en dat dit eigendom van GVB Holding, en daarvan zijn de aandelen weer in het bezit van de gemeente. Ik vermoed dat er nog meer in GVB Holding te vinden is waar ik het bestaan niet van afweet, het klinkt allemaal wat schimmig.
Madrid heeft dus 2,8 meter breed, Berlijn 2,65 meter breed, München heeft 2,9 meter breed (C-Type zijn mooie treinen trouwens!), Brussel 2,7 meter breed. Bestaande modellen die hier in de smaak vallen zijn dus allemaal afvallers :?
De Combino's zijn eigendom van de gemeente Amsterdam, zover ik weet moeten de nieuwe metro's dat ook worden.
Nog een interessant feit is dat GVB Exploitatie de dagelijke dienst uitvoert, en dat dit eigendom van GVB Holding, en daarvan zijn de aandelen weer in het bezit van de gemeente. Ik vermoed dat er nog meer in GVB Holding te vinden is waar ik het bestaan niet van afweet, het klinkt allemaal wat schimmig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Ik geloof zo onderhand er niks meer van dat er ooit nog nieuwe metro's in Amsterdam komen, toen ik net op de kleuterschool zat hadden ze het er al over en straks zit ik al in het bejaardenhuis en rijden er nog steeds LHB koektrommels...
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Is gewoon te vinden in het jaarverslag uit 2006 (pdf): GVB Holding is eigenaar van GVB Activa, GVB Exploitatie (ov-activiteiten min de veren), GVB Veren en MEA (alle overige niet-ov-activiteiten). GVB Exploitatie BV is eigenaar van GVB Infra.Bee schreef:Nog een interessant feit is dat GVB Exploitatie de dagelijke dienst uitvoert, en dat dit eigendom van GVB Holding, en daarvan zijn de aandelen weer in het bezit van de gemeente. Ik vermoed dat er nog meer in GVB Holding te vinden is waar ik het bestaan niet van afweet, het klinkt allemaal wat schimmig.
Hier (pdf alert) is nog meer interessants te vinden over dit onderwerp.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Tot zover de theorie.Geert schreef:Nee, het GVB is lekker efficiënt wilde je zeggen? Veel expertise blijft ook na een openbare aanbesteding behouden, dat zijn immers gewoon medewerkers die meegaan naar het nieuwe vervoersbedrijf. Tram en metro zou je ook nog apart aan kunnen besteden, en eventueel plaats je materieel en infra naar een apart bedrijf (dat is in Amsterdam geloof ik ook gebeurd). De dienstregeling en personeelsinzet kan dan door het vervoersbedrijf worden gemaakt, die zijn daar tenslotte in gespecialiseerd.
Praktijk rotzooi:
- Valleilijn
- Maaslijn
- Busvervoer Brabant
etc. etc. etc. etc.
Laat het maar lekke rhoe het is, ik ben tegen het aanbesteden van stadsvervoer.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
En het GVB is geen bende? Moewahahaha. Kom zeg, ook bij het GVB is veel te verbeteren. Je kan je ogen daarvoor sluiten, maar het is wel zo. Ik ben de laatste om te ontkennen dat het soms fout gaat bij aanbestedingen, maar het kan ook goed gaan. En zeker na de aanloopproblemen zijn flinke groeicijfers behaald (Groningse lijnen, Maaslijn (!), Dordrecht - Geldermalsen, en vast ook nog wat busconcessies maar die ken ik daarvoor niet goed genoeg). Dat kan in Amsterdam ook best volgens mij. Met een klantvriendelijk bedrijf, een klantvriendelijke dienstregeling en oog voor kosten. Je moet alleen als overheid niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten (Veolia Limburg), dat is vragen om problemen. Bij aanbestedingen waar kwaliteit veel belangrijker is, zie je dat veel minder.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Misschien even tien jaar terugkijken in het geval van het GVB. In 1996 maakte het bedrijf een dagelijks verlies van 40000 gulden, en had het een schuld van ruim 200 miljoen gulden. Er was een immens hoog verzuimcijfer, er moesten 400 man ontslagen worden, de stakingsbereidheid was gigantisch (hoofdkantoor was bekend als Vakbondsmuseum). De financiën waren verweven met die van de gemeentekas, waardoor het een financieel bodemloos gat was. Dat is aangepakt door Jonkheer Testa, maar de dekkingsgraad is nog steeds ondergemiddeld en de exploitatiekosten zijn nog steeds erg hoog en de dienstregeling heeft nog steeds wat vreemde hiaten.
Bovendien maakt het GVB bijna nooit iets af als het ergens aan begonnen is, of in ieder geval is dat mijn ervaring.
Bovendien maakt het GVB bijna nooit iets af als het ergens aan begonnen is, of in ieder geval is dat mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door Suus op do 08 okt 2009, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Zeker, maar ik denk dat het stadsvervoer complexer ligt dan streekvervoer, en misschien zelfs ook dan regionale spoorlijnen.Wubbo schreef:En het GVB is geen bende? Moewahahaha. Kom zeg, ook bij het GVB is veel te verbeteren. Je kan je ogen daarvoor sluiten, maar het is wel zo.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Waarom? Wat is er anders in Amsterdam dan in Arnhem?
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Als het stadsvervoer complexer is dan het streekvervoer (of het stadsvervoer in 'de provincie' voor mijn part), dan is dat toch helemaal geen reden dat het GVB geen puinzooi hoeft te zijn?
Daarbij is er inmiddels voldoende epertise ontwikkeld binnen de overheid hoe concessies wel en niet aanbesteed moeten worden. In Brabant is het bijvoorbeeld helemaal fout gegaan, maar SRR streek is (volgens mij) gewoon goed verlopen, net als een concessie als Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee.
Overigens dacht ik dat de aandelen van het GVB in eigendom waren van de Stadsregio Amsterdam?
Daarbij is er inmiddels voldoende epertise ontwikkeld binnen de overheid hoe concessies wel en niet aanbesteed moeten worden. In Brabant is het bijvoorbeeld helemaal fout gegaan, maar SRR streek is (volgens mij) gewoon goed verlopen, net als een concessie als Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee.
Overigens dacht ik dat de aandelen van het GVB in eigendom waren van de Stadsregio Amsterdam?
Arnhem ligt ver buiten de A10.Wubbo schreef:Waarom? Wat is er anders in Amsterdam dan in Arnhem?
Het is een spectrum.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39114
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Nouja, HWGO heeft wel wat aanloopproblemen betreffende het formaat van de bussen gehad.Karl schreef:net als een concessie als Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee.
Hoe het niet moet hebben ze in 2007 wel in Dordrecht gedemonstreert, geheel toevallig met (daar komen ze weer) streekbussen op stadslijnen. Maar dat is inderdaad een meer randstedelijk fenomeen dat dat niet werkt.
Maargoed, als je verder kijkt dan de aanloopproblemen dan zie je hier langer rijdende bussen en hogere frequenties en da's notabene al de tweede concessie hier (al was de eerste, van gemeentelijk bedrijf naar zelfstandig bedrijf, wel een onderhands aanbestede)
En niet te vergeten: in de eerste concessie werd hier flink verlies gemaakt, nu is het zelfs winstgevend en liggen reizigersgroei en inkomsten uit de kaartverkoop zelfs hoger dan verwacht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 300
- Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Dat probleem van te kleine bussen hebben we in de spits nog steeds hoor want er zijn nog steeds veel staanplaatsen op de lijnen 160, 170, 171 en 172 tussen Goudswaard/Oud-Beijerland en Rotterdam Zuidplein. En dat kwam voor de aanbesteding in 2008 veel minder voor.Reiziger Ddrs schreef:Nouja, HWGO heeft wel wat aanloopproblemen betreffende het formaat van de bussen gehad.Karl schreef:net als een concessie als Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee.
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Onder andere de omvang en het type vervoer.Wubbo schreef:Waarom? Wat is er anders in Amsterdam dan in Arnhem?
Re: PvE Concessie Amsterdam 2012
Dat het aantal reizigers anders is snap ik. Maar het type? Welk type reizen kennen ze in Amsterdam wel wat ze in Arnhem niet kennen? Arnhem heeft ook een geleide infrastructuur a la tram (al hebben ze in Arnhem de rails wegbezuinigd), Arnhem heeft ook flinke stromen naar diverse (hoge)scholen. Ik weet niet hoe het zit met de verhoudingen dichtheid, verplaatsingen/inwoner en reizigerskilometer/inwoner. Maar dan nog: waarom is Amsterdam zo schrikbarend anders dat alleen GVB dat kan? Waarom kan Wubbus BV een concessie Amsterdam niet uitvoeren (even afgezien van mogelijkheden tot investering enzo, dat ik geen stapel bussen kan kopen snap ik ook ;-)), maar een concessie Waterland of Arnhem/Nijmegen kennelijk wel?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten