PvE Concessie Amsterdam 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 10 Okt 2009, 00:43

Wubbo schreef:Vertrekstaten helpen je niet in je orientatie 'ik moet er over 2 haltes uit, laat ik mijn jas maar vast aan doen'. Daarvoor is het tonen van de komende haltes in de bus juist weer handig.
Waar gaat dit heen... hoe ver moet je gaan om reizigers in te pamperen met dure schermen "zodat ze kunnen zien wanneer ze hun jas aan moeten trekken". Kom op zeg.
Wubbo schreef:Ik snap niet waarom overal in Nederland dit soort schermpjes bevallen en de functionaliteiten steeds verder uitgebreid worden, terwijl dat in Amsterdam met een korte halte-afstand en veel overstappunten kennelijk niet nodig is. Maar dat zal wel aan mij liggen, ik gebruik de GVB-bus ook nooit. Als het even kan vermijd ik 'm.
Waarom?
Wubbo schreef:Nogmaals: ik kom nooit met de bus in Amsterdam, dus ik kan geen plaatsen opnoemen waar je een bus neer zou kunnen zetten. Toevallig ken ik de situatie rond Amstel, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je daar best een bus neer kan zetten zonder dat ie direct in de weg staat. Sta je in ieder geval al binnen de ring.
Ik had meer het idee dat je echt een soort gebouw/semi-garage bedoelde. Dan zijn er opzich wel mogelijkheden tot het dumpen van een bus zo hier en daar. Maarja, dat werk uiteraard graffitie in de hand.

VInd gewoon heel dat aanbesteden zwaar overrated. Dienstregelingtechnisch/effeciencytechnisch zijn er verbeteringen geboekt, maar de bussen die reden voor de aanbestedingen waren nog in prima staat (de lagevloerseis snap ik wel, dus de hogevloers hadden er dan uit gemoeten), de "gemiddelde leeftijd" van de bus vind ik echt onzin. Als die bus een lichtkrantje heeft, lagevloers is en een roetfiltertje heeft is er niets aan de hand. Nee, in Nederland worden 6 jaar oude uitstekende bussen naar Afrika gestuurd, en meoten we hier weer het nieuwste van het nieuwste hebben :roll:.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Suus » Za 10 Okt 2009, 00:51

Dat is ook niet meer helemaal waar. Voor de streekbussen van het SAN worden op dit moment Connexxion Ambassador's van o.a. een nieuwe motor voorzien bij VDL in Eindhoven en overgespoten. De eerste van deze bussen zijn al terug van de ingreep. Ook de bussen in Almere blijven, maar ook deze gaan terug naar de fabrikant voor de inbouw van een afgesloten cabine en motorrevisie. Bovendien krijgen enkele streeklijnen de Regioliner outfit die al voor de Zuidtangent en in Alkmaar wordt gebruikt.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 10 Okt 2009, 00:54

Oke, dat wist ik niet, maar toch geen goedkope operatie dunkt me. Bedoel je overigens niet RegioNet? :) Lekker origineel zijn ze... die van Amsterdam-Zaandam gaat ook in RegioNet-huisstijl rijden vanaf december 2010.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Geert » Za 10 Okt 2009, 01:00

ziggy schreef:
Wubbo schreef:Vertrekstaten helpen je niet in je orientatie 'ik moet er over 2 haltes uit, laat ik mijn jas maar vast aan doen'. Daarvoor is het tonen van de komende haltes in de bus juist weer handig.
Waar gaat dit heen... hoe ver moet je gaan om reizigers in te pamperen met dure schermen "zodat ze kunnen zien wanneer ze hun jas aan moeten trekken". Kom op zeg.

Precies, laten we ziggy pamperen en elke vorm van vooruitgang stoppen in de bus! Trouwens, hoe duur is zo'n schermpje nou.... Lichtkranten zijn ook niet goedkoop.

Check trouwens eens de schermpjes van de tram in Den Haag, dat is ook een goed voorbeeld hoe die dingen te gebruiken zijn. Op de juiste momenten reclame (bijvoorbeeld voor P+R in de buurt van een P+R-terrein), en bij overstaphaltes alle lijnen overzichtelijk op het scherm. Dat zie ik een lichtkrant nog niet doen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Suus » Za 10 Okt 2009, 01:02

En roetfilters. Retrofit roetfilters werken maximaal 70% effectief. Wanneer een Euro-II motor dus 0,10 gram per kilometer aan fijnstof produceert, wordt dus maximaal gereduceerd tot 0,03 gram per kilometer. Daarmee wordt Euro-IV nog niet gehaald, wat een maximumuitstoot van 0,025 gram fijnstof per kilometer heeft. Bovendien kan het brandstofgebruik door een retrofit roetfilter tot wel 4% toenemen vanwege de grotere druk die de motor moet zetten om de uitlaatgassen door een vervuild filter te duwen. Daarnaast neemt in bijna alle gevallen de CO² productie toe, juist door een verstopt rakend filter.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 10 Okt 2009, 01:28

Geert schreef:Precies, laten we ziggy pamperen en elke vorm van vooruitgang stoppen in de bus! Trouwens, hoe duur is zo'n schermpje nou.... Lichtkranten zijn ook niet goedkoop.
Onzin, maar doe die toeters en bellen maar als het bestaande materieel opgelegd staat, niet vanwege de leeftijd van de bus. Tot die tijd voldoen de huidige bussen.

Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 10 Okt 2009, 03:02

Bee schreef:Ziggy, je moet op Bijlmer ArenA maar eens bus 120 nemen. Dat mag de dan wel door jouw vervloekte ambassadors zijn, de schermen in die bussen tonen alles wat ik heb genoemd over dat soort schermen: Route, volgende halte, NS-vertrektijden van Breukelen en later Utrecht, en werkzaamheden/omleidingen op de route van de lijn.
Als dat zo handig is, waarom is dat dan niet één systeem? In de andere bussen van Connexxion mét schermen zie ik het nooit.
Geert schreef:Dat jij het niet gezien hebt omdat je nooit buiten 020 komt kan ik ook niet helpen, maar zowel in BRU- als in Provincie Utrecht-bussen is overstapinformatie te zien.
Kennelijk kom jij nooit Utrecht uit, want in andere concessiegebieden van Connexxion is het kennelijk anders.
Geert schreef:Ja, als je je daarop beroept dan kun je de complete omroepinformatie in de bus en de bijbehorende schermen of lichtkranten wel afschaffen.
Lichtkranten /halteafroep kan ik nog begrijpen in de zin van dat je niet weet wáár de halte ligt in de stad/route, als je er nooit geweest bent. Dan wordt je halte omgeroepen en kun je op STOP drukken. Simpel. Die schermpjes van Connexxion kan ik 9 van de 10 keer toch al nie tlezen, omdat ik vaak achterin zit. Uiteraard zijn de schermpjes klein, en als er 5 haltes + tijd + bestemming opgepropt moeten worden kan je inderdaad niet met een groot lettertype werken. Wat dat betreft is een lichtkrant veel beter leesbaar. Bovendien staan op de lichtkranten ook de actuele tijd, lijnnummer, eindbestemming en volgende halte.
Geert schreef: Vertrekstaten zijn vaak niet compleet en slaan haltes over
Dit is nieuw voor mij, een Utrechts fenomeen?
Geert schreef:en bovendien zie je er niet op hoe laat je bus aan komt.
Ook dit is nieuw voor mij. Bij de vertrekstaten in "020" staat het aantal minuten die de bus doet tussen 2 haltes. Zooooo, dat is handig.
Geert schreef:Die schermpjes hebben als voordeel dat eventuele vertragingen er in worden verwerkt en dat haltes die al geweest zijn van het scherm verdwijnen
Dat eerste kan inderdad handig zijn, maar als mijn bus 5 minuten later is dan op de vertrekstaat staat aangegeven, snap ik ook wel dat ik 5 minuten later aankom :roll:. Dat tweede lijkt me nogal wiedes. de "volgende halte" is immers niet een halte die al geweest is.
Geert schreef:Voordeel t.o.v. een lichtkrant is dat je bijvoorbeeld al de vijf komende haltes kan zien, in plaats van alleen de eerstvolgende halte. Zo kun je je als reiziger beter anticiperen.
Zoals ik al eerder zei: inderdaad... 5 haltes. Je hebt een verrekijker nodig om het te kunnen lezen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Wubbo » Za 10 Okt 2009, 10:07

ziggy schreef:Uiteraard zijn de schermpjes klein, en als er 5 haltes + tijd + bestemming opgepropt moeten worden kan je inderdaad niet met een groot lettertype werken. Wat dat betreft is een lichtkrant veel beter leesbaar. Bovendien staan op de lichtkranten ook de actuele tijd, lijnnummer, eindbestemming en volgende halte.
Dat tonen die schermpjes in Utrecht ook. Alternerend, dus met een redelijk leesbaar lettertype.
ziggy schreef:
Geert schreef: Vertrekstaten zijn vaak niet compleet en slaan haltes over
Dit is nieuw voor mij, een Utrechts fenomeen?
Nee, een lange-buslijnenfenomeen. Probeer maar eens alle haltes van een lijn als Lijn 74 Vianen van Duvenvoordestraat - Driebergen St. Hubertuslaan op een vertrekstaat te krijgen. Gaat je niet lukken.
ziggy schreef:
Geert schreef:en bovendien zie je er niet op hoe laat je bus aan komt.
Ook dit is nieuw voor mij. Bij de vertrekstaten in "020" staat het aantal minuten die de bus doet tussen 2 haltes. Zooooo, dat is handig.
Ik neem aan dat die ook rekening houdt met de drukte, verkeerslichten en andere normale afwijkingen, waardoor de bus opeens 5 minuten later is dan gepland. Dat is vast ook verwerkt op de vertrekstaat. Toch?
ziggy schreef:[...] maar als mijn bus 5 minuten later is dan op de vertrekstaat staat aangegeven, snap ik ook wel dat ik 5 minuten later aankom :roll:.
Hoe weet jij dat een bus 5 minuten later is dan op de vertrekstaat staat aangegeven, als je die vertraging krijgt nadat jij al in de bus bent gestapt?
ziggy schreef: Zoals ik al eerder zei: inderdaad... 5 haltes. Je hebt een verrekijker nodig om het te kunnen lezen.

Bij ons in Utrecht hebben ze voorin de bus ook zitplaatsen, vanwaar je die schermpjes prima kunt lezen. Als ik ergens niet bekend ben en dus het schermpje nodig heb/kan gebruiken ga ik dus voorin de bus zitten, op een traject dat ik toch wel ken zoek ik wel een plekje achterin op. Werkt prima. En trouwens, als het zo belangrijk is dat je achterin die schermpjes ook kan lezen hang je er toch achterin ook een op?
ziggy schreef:
Wubbo schreef:Vertrekstaten helpen je niet in je orientatie 'ik moet er over 2 haltes uit, laat ik mijn jas maar vast aan doen'. Daarvoor is het tonen van de komende haltes in de bus juist weer handig.
Waar gaat dit heen... hoe ver moet je gaan om reizigers in te pamperen met dure schermen "zodat ze kunnen zien wanneer ze hun jas aan moeten trekken". Kom op zeg.
Volgens mij is het OV er voor de reizigers en niet voor de beleidsmakers? Waarom zou je dan niet reisinformatie bieden in de bus waar reizigers behoefte aan hebben? Als ze graag 'gepamperd' willen worden, waarom niet? Bovendien scheelt het je halteertijden als mensen eindelijk eens op tijd weten dat ze eruit moeten, ik erger me altijd dood aan mensen die op het moment dat de bus al stilstaat eerst nog hun jas moeten aandoen, hun tassen moeten pakken en zich uit hun stoel moeten wringen. En wij maar stilstaan en wachten.
ziggy schreef:
Wubbo schreef:Maar dat zal wel aan mij liggen, ik gebruik de GVB-bus ook nooit. Als het even kan vermijd ik 'm.
Waarom?
Ik vind de bussen oncomfortabel, ik vind de chauffeurs niet vriendelijk genoeg en ik vind de reisinformatie onder de maat. Zijn allemaal gevoelsdingen, die je kan proberen te ontkrachten maar dat helpt niet. Eerste indrukken blijven je toch het beste bij.
ziggy schreef:Ik had meer het idee dat je echt een soort gebouw/semi-garage bedoelde. Dan zijn er opzich wel mogelijkheden tot het dumpen van een bus zo hier en daar. Maarja, dat werk uiteraard graffitie in de hand.
Waarom? Je staat op een punt waar veel reizigers en bussen komen (een centraal punt immers), en op het moment dat je je reservebus en reservechauffeur niet meer nodig hebt (omdat er toch weinig bussen rijden) rij je de bus weer keurig naar de garage. Dat lijkt me toch niet erg graffiti-gevoelig? Je hoeft er geen 24/7 te staan.
ziggy schreef:VInd gewoon heel dat aanbesteden zwaar overrated. Dienstregelingtechnisch/effeciencytechnisch zijn er verbeteringen geboekt, maar de bussen die reden voor de aanbestedingen waren nog in prima staat (de lagevloerseis snap ik wel, dus de hogevloers hadden er dan uit gemoeten), de "gemiddelde leeftijd" van de bus vind ik echt onzin. Als die bus een lichtkrantje heeft, lagevloers is en een roetfiltertje heeft is er niets aan de hand. Nee, in Nederland worden 6 jaar oude uitstekende bussen naar Afrika gestuurd, en meoten we hier weer het nieuwste van het nieuwste hebben :roll:.
Die leeftijdseis is ook niet mijn grote favoriet. Wat mij betreft sturen we aan op kwaliteit en niet op leeftijd. Maar helaas is dat lampje nog niet (overal) gaan branden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Suus » Za 10 Okt 2009, 11:18

Zover ik weet is het in Amsterdam een concessie-eis dat vanaf elke zitplek het beeldscherm leesbaar is. Daarom hangen er in Amstelland-Meerlanden bij de achterdeur ook beeldschermen aan het plafond. Ik vermoed dat diezelfde eis ook in Amsterdam gaat gelden.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Geert » Za 10 Okt 2009, 12:15

In de nieuwe Rotterdamse Citaro's (oh nee, ik kwam nooit Utrecht uit :lol:) hangen er ook twee schermpjes: een voorin en een bij de achterdeur. Dan is het zeker goed te lezen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Meltrain » Za 10 Okt 2009, 12:17

Wubbo schreef:
ziggy schreef: Zoals ik al eerder zei: inderdaad... 5 haltes. Je hebt een verrekijker nodig om het te kunnen lezen.

Bij ons in Utrecht hebben ze voorin de bus ook zitplaatsen, vanwaar je die schermpjes prima kunt lezen. Als ik ergens niet bekend ben en dus het schermpje nodig heb/kan gebruiken ga ik dus voorin de bus zitten, op een traject dat ik toch wel ken zoek ik wel een plekje achterin op. Werkt prima. En trouwens, als het zo belangrijk is dat je achterin die schermpjes ook kan lezen hang je er toch achterin ook een op?

Maar helaas gaan de meese mensen voorin zitten, waardoor de zitplaatsen voorin vaak al bezet zijn...
Gelukkig is de RET wel zo slim geweest om in de nieuwste Citaro's ook een scherm achterin te laten plaatsen: dat werkt echt een stuk beter.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 10 Okt 2009, 13:14

Wubbo schreef:Ik neem aan dat die ook rekening houdt met de drukte, verkeerslichten en andere normale afwijkingen, waardoor de bus opeens 5 minuten later is dan gepland. Dat is vast ook verwerkt op de vertrekstaat. Toch?
Nee, maar de meeste mensen kunnen rekenen.
Wubbo schreef:Hoe weet jij dat een bus 5 minuten later is dan op de vertrekstaat staat aangegeven, als je die vertraging krijgt nadat jij al in de bus bent gestapt?
Als je lang bij een halte staat of lang voor een verkeerslicht zou je er rekening mee kunnen houden dat je later aankomt, daar hebben we al zo'n 50 jaar geen schermpjes voor nodig gehad. Het is niet iets noodzakelijks. Het is leuk als het in nieuwe bussen zit, maar niet meer dan dat.
Wubbo schreef: Bij ons in Utrecht hebben ze voorin de bus ook zitplaatsen, vanwaar je die schermpjes prima kunt lezen. Als ik ergens niet bekend ben en dus het schermpje nodig heb/kan gebruiken ga ik dus voorin de bus zitten, op een traject dat ik toch wel ken zoek ik wel een plekje achterin op. Werkt prima. En trouwens, als het zo belangrijk is dat je achterin die schermpjes ook kan lezen hang je er toch achterin ook een op?
Zeker, in nieuwe bussen mag het wat mij betreft wel komen. Maar iedereen redt zich vooralsnog prima met het huidige systeem.
Wubbo schreef:Volgens mij is het OV er voor de reizigers en niet voor de beleidsmakers? Waarom zou je dan niet reisinformatie bieden in de bus waar reizigers behoefte aan hebben? Als ze graag 'gepamperd' willen worden, waarom niet?
Mar hoeveel geld heb je voor dit soort toeters en bellen over? Ik zie liever dat mensen met weinig geld geholpen worden met eten&drinken, dan dat ik een bus wil die kantelt met schermpjes en allerlei andere luxe.
Wubbo schreef:Bovendien scheelt het je halteertijden als mensen eindelijk eens op tijd weten dat ze eruit moeten, ik erger me altijd dood aan mensen die op het moment dat de bus al stilstaat eerst nog hun jas moeten aandoen, hun tassen moeten pakken en zich uit hun stoel moeten wringen. En wij maar stilstaan en wachten.
Doorgaans wordt de 'volgende halte' omroep hier minimaal een halve minuut voor de halte afgespeeld (meestal een minuut), genoeg tijd voor voorbereiding.
Wubbo schreef:Ik vind de bussen oncomfortabel, ik vind de chauffeurs niet vriendelijk genoeg en ik vind de reisinformatie onder de maat. Zijn allemaal gevoelsdingen, die je kan proberen te ontkrachten maar dat helpt niet. Eerste indrukken blijven je toch het beste bij.
Dan sta je ook niet open voor eventuele verbetering, die al geweest is. In Amsterdam rijden dan ook vergelijkbare bussen rond, als die in BRU (Citaro G).
Wubbo schreef:Waarom? Je staat op een punt waar veel reizigers en bussen komen (een centraal punt immers), en op het moment dat je je reservebus en reservechauffeur niet meer nodig hebt (omdat er toch weinig bussen rijden) rij je de bus weer keurig naar de garage. Dat lijkt me toch niet erg graffiti-gevoelig? Je hoeft er geen 24/7 te staan.
De meeste centrale punten liggen bij stations of eindpunten. De verkeerschaos bevindt zich vooral in de binnenstad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Suus » Za 10 Okt 2009, 15:02

Een minuut voor een halte :lol: Nou, dat is in de Bijlmer onmogelijk, de halteafstanden zijn daar echt heel klein, en ook in Diemen is er een stuk met 5 haltes in twee minuten. Vijftien seconden is realistischer.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9247
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Ardan » Za 10 Okt 2009, 22:02

Het is in Amstelland zelfs zo erg dat er zelfs een scherm andersom hangt... want er is ook nog anderhalve stoel die 'achteruit' staat... jaa, daar moet ook een scherm voor worden opgehangen. Een lichtkrantje vind ik wel voldoende op zich. Schermen zijn heel mooi, maar ik zie liever overal uberhaupt informatie in de bussen. Arriva-Waterland en Veolia-Limburg hebben alleen maar reclame op hun schermen geknald. Okee, bij Veolia staan er ook nog wat tijden rechts, maar dat ding snap ik niet met vier verschillende pijltjes op. (niet dat ik er nog moeite voor heb gedaan, maar dat is wat anders :roll: )
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Daniel » Za 10 Okt 2009, 22:12

Arriva heeft er ook nog halteaankondiging op, die "breekt in" in de "reclame" als een halte genadert wordt. Tenminste, die hebben ze in DAV. Die ziet er dan wel wat minder gelikt uit als bij connexxion, maar het lettertype is wel flink groter en daarmee ook van achterin de bus te lezen (behalve bij hele lange haltenamen dan).

Afbeelding

Overigens vindt ik reclame een groot woord, maar dat kan in Waterland anders zijn (de inhoud van de schermen is iets wat regionaal geregeld is). We hebben er hier bijvoorbeeld ook informatie over wijzigingen in de dienstregeling op staan, info over aankomende klantenpanels, de melding dat de OV-chipkaart nog niet gebruikt kan worden. En info over de kaartsoorten kan je als reclame zien, maar zoals het hier in DAV is zie ik 't nog meer als voorlichting over de geldigheid ervan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor JWM » Za 10 Okt 2009, 22:38

Ow in Dordrecht hebben ze geen sticker op het scherm met: "Bij defect scherm melden bij chauffeur" of iets dergelijks. Die Arriva schermen blinken nou niet echt uit in duidelijkheid.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Daniel » Za 10 Okt 2009, 22:44

Die stickers zijn hier niet nodig, het is relevanter te melden dat het scherm wel werkt :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Geert » Zo 11 Okt 2009, 00:05

Die Arriva-schermen en -omroepen vind ik persoonlijk waardeloos. De informatie die er op staat is bijna altijd verouderd, het lijkt wel met Paint of Powerpoint in elkaar geknutseld en de omroep is niet te verstaan. En als de bus een beetje over de weg rammelt lopen de strepen alweer door het beeld :roll:

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor JWM » Zo 11 Okt 2009, 00:13

Geert schreef:Check trouwens eens de schermpjes van de tram in Den Haag, dat is ook een goed voorbeeld hoe die dingen te gebruiken zijn.
Geert schreef:Die Arriva-schermen en -omroepen vind ik persoonlijk waardeloos.


Een mooi schermpje in de bus heeft dus weinig met aanbesteden of inbesteden te maken 8-)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Daniel » Zo 11 Okt 2009, 00:15

@Geert: Da's inderdaad wel opvallend aan die schermen ja... als ze er informatie over een nieuwe dienstregeling op zetten doen ze dat enkele dagen vantevoren waardoor de informatie eigenlijk standaard binnen een week verouderd is. Of ze zetten er onbegrijpelijke teksten neer, bv. over de haltes bij station Dordrecht: "De stadslijnen richting Station NS stoppen op de Stationsweg". Ehm, wat zijn nu de lijnen ri. het station op de halte bij het station :roll:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Geert » Zo 11 Okt 2009, 00:27

JWM schreef:
Geert schreef:Check trouwens eens de schermpjes van de tram in Den Haag, dat is ook een goed voorbeeld hoe die dingen te gebruiken zijn.
Geert schreef:Die Arriva-schermen en -omroepen vind ik persoonlijk waardeloos.


Een mooi schermpje in de bus heeft dus weinig met aanbesteden of inbesteden te maken 8-)

Scherp! :lol:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Suus » Zo 11 Okt 2009, 01:09

Reiziger Ddrs schreef:Overigens vindt ik reclame een groot woord, maar dat kan in Waterland anders zijn (de inhoud van de schermen is iets wat regionaal geregeld is). We hebben er hier bijvoorbeeld ook informatie over wijzigingen in de dienstregeling op staan, info over aankomende klantenpanels, de melding dat de OV-chipkaart nog niet gebruikt kan worden. En info over de kaartsoorten kan je als reclame zien, maar zoals het hier in DAV is zie ik 't nog meer als voorlichting over de geldigheid ervan.

Mijn ervaring met de bussen in Waterland (naast het feit dat die Scania geledes dikke drama zijn, maargoed) is dat er tientallen reclames over alles wat er in Purmerend te koop is wordt getoond, en dan heel soms een lijndiagram. Omroepen, gedaan door een flink verkouden vrouw uit het noordoosten des lands, worden direct na vertrek bij de halte gedaan en soms nog vlak voor aankomst. Dat kan een raar effect geven als bij de Prins Hendrikkade in Amsterdam al Ilpendam Dorp wordt omgeroepen (nog minstens 10 minuten stevig doortrappen).

Overigens, mijn vriend uit Nijmegen klaagde dat de omroep bij het GVB zo loeihard staat, en dat was maar een bus. Wacht maar tot hij in een bepaald koekblik is geweest, daar staat het volume zo hoog dat de ramen er zowat uitknallen als het volgende station wordt omgeroepen (vooral leuk bij Amstel en Bijlmer :roll: )
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Vinny » Zo 11 Okt 2009, 04:08

Dat kan een raar effect geven als bij de Prins Hendrikkade in Amsterdam al Ilpendam Dorp wordt omgeroepen (nog minstens 10 minuten stevig doortrappen).
Eens, maar wel handig. Als je al voor het inrijden van de IJ-tunnel hoort dat de volgende halte iets als Broek-in-Waterland-dorp is, dan kun je nog even naar de buschauffeur rennen en zeggen dat je er persé uit wilt, omdat je in Noord moet zijn... :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3285
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Stefan » Zo 11 Okt 2009, 14:24

Bee schreef:Omroepen, gedaan door een flink verkouden vrouw uit het noordoosten des lands, worden direct na vertrek bij de halte gedaan en soms nog vlak voor aankomst. Dat kan een raar effect geven als bij de Prins Hendrikkade in Amsterdam al Ilpendam Dorp wordt omgeroepen (nog minstens 10 minuten stevig doortrappen).
Neem lijn 139 eens vanaf Zuidplein richting Ouddorp, dan wordt er op de Vaanweg in Rotterdam alvast de halte bij Nieuwe-Tonge (Provincialeweg N215) omgeroepen. Vanaf de Vaanweg naar Nieuwe-Tonge is zeg maar bijna 40 minuten. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Berichtdoor Suus » Di 24 Nov 2009, 21:45

En ook hier is vandaag de aanbesteding van gestart, die in principe gegund gaat worden aan GVB Exploitatie BV, met als voorwaarden dat de stadsregio een doorslaggevend belang in het bedrijf krijgt, en GVB Exploitatie BV een goed aanbod doet. Zo niet, dan wordt het openbaar aanbesteed.

Concessie loopt tot 1 januari 2018, met een optie tot verlenging met 4 jaar.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], MSNbot Media en 4 gasten