GVB gaat op tweetalige toer

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Jurjen »

M57 schreef:Je mist de OBA nog! :D
Nee hoor, da's een halte verder. ;-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Meltrain »

Fles schreef:
Tube undergoes language upgrade

Ticket machines on the London Underground (LU) have been upgraded to operate in 17 different languages. Some of the touch-screen machines were already available in six languages - English, French, German, Italian, Japanese and Spanish. From Monday, all machines in every station will also have Arabic, Bengali, Chinese, Greek, Gujarati, Hindi, Urdu, Polish, Punjabi, Tamil, and Turkish. More than 300 languages are spoken in total in London.
En waar blijft het Nederlands? :evil:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door tsov »

In Londen? Zo'n weinig gebruikte taal?

Ter vergelijking
Engels: 380mln moedertaalsprekers
Frans: 87mln
Duits: 105mln
Italiaans: 59mln
Japans: 130mln
Spaans: 400mln
Arabisch: 240mln
Bengaals: 200mln
Chinees: 880mln (ben maar uitgegaan van Mandarijn)
Gujarati: 46mln
Hindi: 337mln
Urdu: >60mln
Pools: 50mln
Punjabi: 129mln
Tamil: 68mln
Turks: 81mln

Nederlands: 23mln
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Vinny »

In Barcelona kun je in het Nederlands pinnen hoor... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Caspar »

In Londen? Zo'n weinig gebruikte taal?
Je kan ook onderzoek doen naar het aantal Nederlanders wat in Londen gebruik maakt van de metro, als bv toerist.
Ondanks dat Punjabi meer moedertaal sprekers heeft, zullen er bv in Nederland veel meer mensen Duits spreken. :D

En hoeveel mensen spreken er Grieks in de wereld? Ik denk minder dan Nederlands. Bovendien is Russisch nog een taal die zeker door meer dan 100 miljoen wordt gesproken, en die zie ik ook niet in het lijstje staan.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door tsov »

Er zullen verhoudingsgewijs meer mensen Punjabi dan Russisch spreken in Londen, gok ik ;) Al die Indiase talen komen natuurlijk door de vele allochtonen uit die hoek in Engeland ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Vinny »

^^ Dat type mensen hoort gewoon in te burgeren. Iets dat je niet van een toerist hoeft te verwachten. Just my 2ct... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door Caspar »

Helemaal mee eens, die extra talen lijken me juist handig voor toeristen, die nog nooit eerder zo'n automaat hebben gezien, en daardoor onzeker kunnen zijn. Van mensen die ergens wonen mag je toch wel aannemen dat ze in ieder geval na een paar weken/maanden verblijf in het land dusdanige kennis hebben dat ze dit soort eenvoudig taalgebruik kunnen toepassen. Grammatica etc heb je er niet voor nodig.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: GVB gaat op tweetalige toer

Bericht door playertwo »

tsov schreef:Er zullen verhoudingsgewijs meer mensen Punjabi dan Russisch spreken in Londen, gok ik ;) Al die Indiase talen komen natuurlijk door de vele allochtonen uit die hoek in Engeland ;)
Correctie: voormalige staatsburgers van het Britse rijk (nu nog terug te vinden als het Britse gemenebest waar de Britse Koningin staatshoofd van is). Vergelijk het met de Antillen binnen het Koninkrijk der Nederlanden, waar vroeger ook Suriname en Indië onder vielen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten