Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Suus »

Het was mij al eerder opgevallen dat de spoorwegovergang in Diemen een merkwaardig geval is, met hekjes onder de spoorbomen, sowieso een heel ander type slagbomen. De afgelopen weken waren ze lekker aan het klussen bij de spoorwegovergang, en nu zijn er achter de spoorbomen en tussen spoor 2 en 3 in stukken grond betegeld, en omheind met een metaal hekje. Het lijken een beetje op vluchthavens, maar weet iemand misschien of het dat ook echt zijn.

Indien een foto gewenst kan ik die morgen wel maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Geert »

Als je een foto kan maken, graag! Ik kom niet zo vaak in/langs Diemen ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door reisthijs »

Die overweg is een zogenaamde ADOB en dat is een experimentele verbeterde versie van de AHOB (met dus geen Halve maar Dubbele spoorbomen. En er zijn dus inderdaad vluchthaventjes omdat de overweg volledig gesloten wordt.

Meer hierover staat in wikipedia: Automatische dubbele overwegbomen. Met een foto van zo'n zelfde soort overweg (maar dan een eerdere versie) in Bilthoven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Vinny »

en nu zijn er achter de spoorbomen en tussen spoor 2 en 3 in stukken grond betegeld,
Tussen opdracht geven en uitvoeren gaapt een wereld van tijd... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Suus »

Doe eens een boekje open, Vinny :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Vinny »

Nou die overweg is natuurlijk wel een beetje een zorgenkindje. Weet iemand of ze de krantenbakken eigenlijk hebben weggehaald van het schrikhek? (Dus, Bee, als je morgen toch foto's maakt, kun je daar misschien gelijk even naar kijken?)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Suus »

De krantenbakken staan wat rommelig half voor elkaar tussen de opgang naar chippoortjes van spoor 1 en de (nieuwe) fietsenstalling ernaast in. Aan de andere kant (achter spoor 3) staan ze direct naast de spoorbomen (bijna) tegen het hek aan.

En inderdaad, die bomen doen soms wat raar. Zo heb ik wel eens tien minuten ervoor gestaan zonder ook maar een trein gezien te hebben, toen gingen ze weer open :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Suus »

Afbeelding
Dit is bij de voetgangersboom bij het stationsgebouw naast spoor 1, die lijkt er al een tijdje te liggen.
Afbeelding
Deze tussen spoor 2 en 3 is volgens mij wel nieuw, twee weken geleden was het nog een hoopje zand.
Afbeelding
Deze ligt bij naast spoor 1 , maar aan de andere kant van de weg dan de eerste foto. Deze is ook nieuw.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door midnet »

omdat ik dat nu pas lees-het heeft allemaal met de uitleg over wat+waarom in de Diemer Courant gestaan (toen deze overweg als eerste keer en in dit model naar ik me kan herinneren als eerste in NL zo werd aangepast-was er alleen nog de Diermer Courant-inmiddels is er ook de veel betere Diemer Nieuws (beide komen op donderdag).
De reden voor eerste keer was het zer grote aantal ongevallen vanwege langs de halve bomen langsheenrennen van mensen die hun trein nog willen halen. Later bleek dat er zeer infrequent voorkomende situaties waren waarbij mensen toch onbedoeld in het pad van de trein zouden kunnen komen als de bomen al omlaag waren.
Als de spoorbaan verdubbeld wordt tot 4 sporen-ergens rond 2020-komt er een halfverdiepte tunnel.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Freek »

midnet schreef: Als de spoorbaan verdubbeld wordt tot 4 sporen-ergens rond 2020-komt er een halfverdiepte tunnel.
Wat moet ik daarbij voorstellen, dat je hoofd boven de rails uitsteekt :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vluchthaventjes (?) spoorwegovergang Diemen

Bericht door Suus »

Nee, dat het spoor zo'n 2~3 meter boven het maaiveld ligt, en de weg die er onderdoor gaat ook maar 2~3 meter dieper liggen dan op maailveldniveau. Het is alleen stervensduur, dus ligt er nog steeds een spoorwegovergang ... ...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten