Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Klinkt op zich nog als een redelijk plan, en ben zelf ook voorstander van een doortrek naar Koog-Zaandijk of verder. Al denk ik dat de omweg die dan ontstaat door het Kalf (ten opzichte van Wormerveer) de verbinding al minder aantrekkelijk zal maken. een uitloper naar De Rijp klinkt in eerste instantie dan ook niet verkeerd, maar daar hebben ze al een verbinding met Amsterdam in de vorm van de 301 van EBS. Een andere lijn daarnaartoe lijden zou daarzo dus nét iets meer toegevoegde waarde geven naar mijn idee.

Ook zal het doortrekken van de 64 helaas praktisch onmogelijk zijn, gezien deze smalle eenrichtingsstraat waar geen 'zwaar' verkeer is toegestaan: http://goo.gl/maps/xhjdX

Een mogelijk eindpunt op Koog-Zaandijk voor de 391 zal ook nog wel een tijdje op zich laten wachten, gezien er geen mogelijkheid tot keren bestaat, behalve dan een lusje Guisweg - N203 - Museumlaan - Stationstraat - Hoogstraat/Lagedijk, wat ik niet zo snel zie gebeuren met 12/13,7 meter bussen.

Moet trouwens zeggen dat halte Zaanse Schans nog relatief goed gebruikt wordt. Als ik van/naar Schipbeek reis tref ik vaak genoeg een lading aan dagjesmensen/scholieren aan. Overigens ook een goede zaak dat een aantal ritten in de late avond wel zijn ingekort tot Schipbeek, want beide genoemde doelgroepen hebben dan natuurlijk niks te zoeken bij de Schans.
Enhabo
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 16:27

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Enhabo »

En dan ook nog dit.
Op dit moment rijden er geen bussen tussen Zaandam en Sloterdijk in het weekeinde, en ook niet tussen Poelenburg en ZMC. Tussen Van Goghweg en ZMC en Poelenburg rijdt ook niks. Dat was jaren geleden wel anders.
En tussen Zaandam Morgensterstraat / Vijfhoek en Sloterdijk gaat ook niks zonder overstap.
Daarom ben ik voor opsplitsing van lijn 395, net als een aantal jaar terug het geval was. Bijvoorbeeld:
396: Sloterdijk - Vlinder - Poelenburg - Peldersveld - ZMC - Van Goghweg - Provincialeweg - Zaandam Station.
397: Sloterdijk - Vlinder - Vijfhoek - Morgensterstraat - Mennistenerf - Veldvliegerweg - ZMC - Station Kogerveld - Kalf - Wormerland.
396 kan dan ook in het weekeinde rijden.
Momenteel komt er slechts een keer per uur een bus door de Westzijde, lijn 69. Als lijn 67 voortaan ook door de Westzijde gaat, worden de Westzijde en vooral de Van Goghweg stukken beter bediend. Bovendien heeft Wormer dan een betere verbinding met Zaandam Centrum.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Op zich zouden deze opties nog goed mogelijk kunnen zijn, zeker met de belachelijk hoge frequenties van de huidige 395 (op sommige momenten 8x p/u). Dit zou je dan op kunnen splitsen in de 2 verschillende lijnen die jij benoemd, al zou ik daarbij wel lijnnummer 395 blijven handhaven op een van de takken (waarom zou je dat tenslotte veranderen?) In een eventuele verlegging van de huidige 67 kan ik me ook nog wel vinden, en zou deze (vrij onzinnige) lijn nog een klein extra impulsje kunnen geven. Maar uiteindelijk blijf ik nog steeds voorstander van een geheel gerenoveerd lijnnet i.p.v. steeds maar voort te blijven boorduren op de bekende verouderde meuk.

Nu we toch aan het fantaseren zijn; ikzelf zou graag (op proef) ooit een andere lijn 396 zien verschijnen met het traject 'ZMC - Peldersveld - Poelenburg - Vlinder - Coentunnelcircuit - Molenaarsweg - Kadoelen - Banna Buiksloot - Nieuwendam - Ring A10 - Amsterdam ZO'. Beetje hetzelfde idee dus als Bizzliners 375 t/m 379 van EBS. Waarom? Extra spitsverbinding tussen Zaandam/Buikslotermeerplein, opnieuw ontsluiting van Noord met Zuidoost (waar tamelijk veel behoefte aan is), en natuurlijk gewoon een sneller reisalternatief van Zaandam Oost naar de bedrijfsgebieden van Zuidoost. Of het een tot de nok gevulde toplijn zou zijn durf ik hier niet te zeggen, maar naar mijn idee zeker het proberen waard. Ten slotte lijkt 396 mij een passend lijnnummer, met in gedachte de vervallen lijnnummers 29 en 46 die eerder de relaties tussen Noord en Zuidoost onderhielden.
Enhabo
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 16:27

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Enhabo »

Ja, een (spits)bus naar A'dam ZO is ook zeker een goed idee. Volgens mij was er begin jaren '90 ook een spitsbus die door de Zeeburgertunnel ging vanuit Zaandam (lijn 93).
Ik kwam op de nummers 396 en 397 omdat we ooit een 86 en 87 hadden die vanuit resp. Peldersveld en Kalf naar Sloterdijk gingen. Die zijn later samengevoegd tot lijn 85 (nu 395). Die frequentie vind ik in inderdaad ook erg hoog voor een bus die over slechts één route gaat. De helft van de passagiers moet telkens bij de Vlinder overstappen. Bij splitsing van de lijn hoeft dat niet meer.
Waarom is lijn 67 een onzinnige lijn? Als Wormer het alleen met lijn 121 zou moeten doen, is daar slechts een laag gefrequenteerde bus, die meen ik 's avonds niet eens rijdt, en bovendien geen directe verbinding heeft met Zaandam. En anders zit Wormerveer-Noord ook zonder.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Dat van lijn 93 klopt inderdaad, en vraag me ook af waarom deze lijn ooit is opgeheven, evenals de 29 en 46. Maar tijden veranderen, dus ik zou niet weten waarom een andere vervoerder (CXX i.p.v. GVB voor 29 & 46)) het niet nog eens voorzichtig over mag doen, met bijv. enkel een paar spitsritten op proef, over een langer en meer rendabel traject. Zie nu pas dat je benummering inderdaad op de voormalige 86/87 gebaseerd is, maarja, nu zitten we al met nummer 395 opgescheept, en denk eerlijk gezegd ook niet dat we daar snel weer vanaf komen :') Wat betreft de 67; de verbinding met Wormer is absoluut geen onzin, maar de bus die deze verbinding momenteel onderhoudt wel. Hier moeten echt dringend alternatieven voor gevonden worden i.p.v. de huidige lijn die voor grofweg 80% parallel aan het spoor loopt, enkel om 3/5 afzonderlijke haltes te bedienen en vervolgens weer rechtsomkeer te maken :|
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Is het niet de bedoeling dat alles naar Amsterdam vanuit Zaanstreek/Waterland bij Buikslotermeerplein op de metro gaat aansluiten? Dan gaat die spitsbus naar ZO er dan echt niet komen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Als het goed is wel ja. Al zou ik het persoonlijk van de zotten vinden als iedere paardenkop uit A'dam Noord, Zaanstad en Waterland op de metro moet overstappen voor 1/2 haltes naar een van de belangrijkste stations van Nederland. Dat de Stadsregio dat ding vol wil hebben kan ik begrijpen, en dat de wat fijnmazigere lijntjes zoals EBS 125 er hun eindpunt zullen krijgen valt ook nog binnen mijn denkkaders, maar daarmee is de koek dan ook echt op. Ikzelf als trouwe gebruiker van lijn 391 zou me groen & geel ergeren als ik bij metrohalte Noorderpark de bus uitgekinkelt wordt, en vervolgens als een haring in een ton nog 'effies' met de metro 1 halte verder moet reizen. Dus laat staan dat dit de doorsnee reiziger zal motiveren tot gebruik van het OV :roll: Naar mijn mening zou het voornaamste doel van de NZ-lijn het corridorvervoer tussen Noord & Zuid (zoals de naam al zegt) moeten zijn, met 2 overstappunten van bus naar metro (Noorderpark & Buikslotermeerplein), en natuurlijk sowieso al de ontsluiting tussen het drukke buikslotermeerplein en de rest van A'dam waardoor het aantal bussen daarzo sterk verminderd kan worden. Wat er nu gebeurd is puur reizigertje pesten. Voor de regio Waterland ben ik sowieso voorstander van een mogelijke halte aan de Nieuwe Leeuwarderweg bij het buikslotermeerplein, ten behoeve van vroegtijdige overstappers op de Metro. Wél een stop aanbieden, maar toch zonder een tijdrovende omweg. Dat is denken in oplossingen :wink: En dan heb je van die mensen die dan gaan vrezen voor het lot van de NZ-lijn.. Maar natuurlijk komt die wel vol! Wat dacht je van al die overstappers vanuit Noord, Zaanstad en Waterland? Die gaan echt niet doorreizen naar CS om vervolgens diezelfde metro alsnog te pakken hoor :')

Maar om terug te komen op de spitslijn naar Zuidoost; Persoonlijk denk ik dat daar nog wel hoop voor is, gezien de NZ-lijn --zoals bekend is- naar Station Zuid zal rijden. Een geheel andere doelgroep dus :)

Maarja.. wie gaat dit de SRA allemaal wijs maken..? :X Als die eenmaal iets in hun kop hebben, dan valt er geen speld meer tussen te krijgen...
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Buurtbus doet nu ook NS Station Assendelft/Krommenie aan.

3 April 2014

De gemeente Zaanstad heeft vervoerder Connexxion gevraagd een alternatief te vinden voor de grote bus over de Dorpsstraat en de Ambachtslaan. Connexxion heeft nu een verzoek tot tussentijdse wijziging van de dienstregeling ingediend. De wijziging voorziet in het inzetten van de kleine buurtbus op het traject Assendelft – Krommenie station via Saendelft. Dit als verlenging van de bestaande buurtbus lijn 456.

Het plan is tot stand gekomen dankzij de goede samenwerking tussen Connexxion, de Stadsregio Amsterdam, de buurtbusvereniging Zaanstreek Zuid en de gemeente Zaanstad. Invoering van de wijziging is voorzien op 7 juli aanstaande.

Volledig artikel...
Officiëel PDF'je...
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Kijkaan, dat is nadenken.
Beide problemen ook weer opgelost. De buurtbus heeft z'n zin en de wijk ook.

Edit:
Overigens moeten ze die lijnen in Zaanstad toch iets korten. Bakken met geld gaat naar het OV, terwijl ze in deze concessie toch beter voor de trein kunnen kiezen. Zo zie ik het. Waarom zou je een bus laten rijden terwijl er al rechtstreekse verbindingen bestaan tussen de stations?
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Niks te klagen hier in Amsterdam, en das al bijbenen. Dus minder dan het GVB wordt t niet. Laat die mensjes niet zo'n zorgen maken.
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Trouwens? Wat is jullie mening betreffende de maatschappijen? Ik vind dat EBS de boel maar is moet overnemen en is goed veranderen. Dan zullen ze misschien een beetje uit die financiële crisis komen van ze. Omdat Zaanstad toch onnodig veel geld in dat overbodige OV stopt daar.
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Etienne »

Doe dat juist niet. EBS heeft al veel te goedkoop ingeschreven op Waterland en daar moet nu ernstig bezuinigd worden. :neg:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Maar met die kleine concessie (Zaanstreek) kan EBS goed opbouwen wat ze afgebroken hebben.
Connexxion verpest deze concessie ook, ik was laatst in zaandam, en wat mij opviel was dat het hele lijnennet helemaal nergens op slaat.
die 69 en 68 die grotendeels parallel rijden, een onrendabele 63 en dan niet die 394 / 391 vergeten die ze net zo goed kunnen fuseren.
wat betreft mijn mening mogen ze alles opschorten en vanuit het niks helemaal opnieuw die lijnen trekken. Ook die hele 395 met een dichtheid van lik m'n snor. Als ik het goed heb, om de 7.5 minuten. Die hele lijn kan nooit rendabel wezen. Inkorten die handel. Eens in het kwartier is goed genoeg.

Belachelijk.
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Met sommige van je punten kan ik het inderdaad eens zijn, zoals de dichtheid van de 395 en lijn 67/68/69. Maar om dan meteen te roepen dat EBS het zoveel beter zou kunnen vind ik ook weer erg radicaal. Zoals Etienne al zei hebben ze het goed verknald in Waterland, en daarmee hun reputatie geen goed gedaan. Als er al een andere vervoerder zou moeten komen, zou mijn voorkeur eerder naar een bedrijf als Qbuzz uitgaan, maar dat even terzijde.

Dat de 63 onrendabel zou zijn, dat gaat d'r niet in bij mij. Er is voldoende aanvoer van reizigers vanuit enerzijds Assendelft, Westzaan, Westerkoog en Westerwatering, en anderzijds 't Kalf, Kogerveld, ZMC en Rosmolenwijk naar het Station van Zaandam, en op de gehele lijn ook voldoende doorgaande reizigers (voor het ZMC dus bijv.). Niet zo gek dat dit afgezien van het R-net de belangrijkste stads-/streeklijn van de concessie mag worden genoemd, en als enige volledig met groene Amba's 200 gereden wordt.

Ook ga ik niet akkoord met de aanname dat men de 391 & 394 zou moeten samenvoegen. Deze lijnen zijn beide populair & rendabel genoeg om apart in stand te houden. Doe je dit niet, dan zou er enkel verlies geleden worden, om nog maar te zwijgen over de missing links die dan ontstaan, die dan alsnog opgevuld dienen te worden (Zaandam Station - Pelderveld/Poelenburg bijv).
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Oke, maar dan is de 63 in juli niet rendabel meer. Ivm met die opschorting.

Mijn leven. Mijn mening.

----------

Opnieuw tekenen. Zoals het eerst was, zat het toch beter in elkaar. Nou bevalt connexxion mij helemaal niet hoor. Dat even terzijde. Ook mag er flink geknepen worden aan personeel daar.

----------

In PoelenBurg hebben ze scooters en fietsen, afkomstig van station Zaandam.
Laatst gewijzigd door Frank op wo 14 mei 2014, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Edit Frank: berichten samengevoegd
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Dat zeker, ieder z'n mening is welkom. Daar draait dit forum ook om :wink: Zoals ik al eerder in dit topic heb vermeld ben ikzelf ook voorstander om terug naar de tekentafel te gaan, dus daar kunnen we het over eens zijn. Neemt niet weg dat sommige lijnen d'r in het huidige concept ook best mogen wezen, maar dat is uiteraard ook mijn mening maar :lol:

De sneaky wijze waarop trouwens de komende wijziging van de 63 wordt doorgevoerd vind ik hoogst onbeschoft van alle betrokken partijen. Nu valt het nog onder een 'tijdelijke verstoring', maar men moest eens weten :') Het is dat een goede vriend van me hier bij puur toeval informatie over kreeg, anders had ik ook niet beter geweten. Gewoon triest dat er op de knieën wordt gegaan voor een handvol bewoners die van te voren hadden kunnen bedenken dat er een stadsbus door hun wijk zou tuffen.

En ach, het personeel... tsja.. dat blijf je houden, onafhankelijk van de vervoerder. Het blijven tenslotte mensen, geen robots :')
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Ah, ik vind het allemaal best. Als je gewoon oplet op het internet is er van alles over te vinden. Er is niks sneaky aan.
en anders mogen mensen wel met mij op de taxi mee :) Voor een iets hoger tarief alleen wel. Maar dan zit je wel met je porum in kwaliteit. En de bussen van connexxion Zaanstreek zijn slecht. Het oogt misschien leuk, maar achter de schermen is het misschien kringloopbende
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Tsja, alleen jammer dat grofweg 95% van de doorsnee reizigers dat in de praktijk niet doet, en de vervoerder dit in het openbaar dient aan te kondigen op wat voor wijze dan ook. Dit kunstje hebben ze al eerder geflikt met de 'tijdelijke' route over de Zaandammerweg in Assendelft, maar daar zijn ze van een koude kermis teruggekomen door protest van vele bewoners.
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

Tja, daar heb ik dan niks van meegekregen. Als ik goed denk is dat zaandammerweg plan opzich niet zo heel slecht. Mits de bus naar station Zaandam gaat. Dan hebben die mensen daar wel een bus. Ach, er bestaat zoiets als de buurtbus dus die mensen mogen ook niet klagen.
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Geval was destijds dat die route eerst als 'tijdelijk' werd aangekondigd, en plotseling permanent was geworden, zonder enige aankondiging of brieven aan bewoners vooraf. Nu zitten we dus met een soortgelijk geval; dat de reiziger in de waan wordt gehouden dat dit van tijdelijke aard is, maar in werkelijkheid straks met een compleet ander OV-netwerk in z'n maag zit.

Overigens voldoet een buurtbus in de zuidelijkste gedeelten van Assendelft inderdaad prima. Een goede zaak dat de boel daar dus weer is hersteld.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CSA2 »

Ik zou eerder de 392 de oude route van de 92 binnen Zaandam laten rijden, dan kan je de 65 opheffen, de 395 combineren met de 398 en inkorten tot de Vlinder en daar een overstap bieden vanaf de 391/394 v.v. zodat Sloterdijk nog steeds prima te bereiken is en ook dat scheelt dru's. 67/68/69 zou ik combineren tot 2overzichtelijke lijnen naar Wormerveer/Krommenie/Wormer. Lijnen 63/64 functioneren prima en zou ik zo laten. Hiermee speel je budget vrij wat weer geïnvesteerd kan worden in lijnen naar bijv. Westzaan en een 59 die weer in ere hersteld kan worden.
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

HA! De 64 is echt nutteloos! Even serieus! Die wijkt echt de laatste 2 minuten van de 63 af. Even nadenken voor je iets zegt.. serieus. Rickingsh, nee. Alles wordt van te voren gemeld door de maatschappij, al niet door de gemeente.

Zaanstreek is een van de makkelijkste concessies van Nederland en toch weten ze het heel erg te verpesten. Heel bijzonder volk daar..

--------

En die 59 is te lang geleden om rendabel te zijn. Daar hebben we tegenwoordig zoiets als de "63" voor.
Laatst gewijzigd door Frank op wo 14 mei 2014, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: berichten samengevoegd
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

loveov schreef:HA! De 64 is echt nutteloos! Even serieus! Die wijkt echt de laatste 2 minuten van de 63 af. Even nadenken voor je iets zegt.. serieus. Rickingsh, nee. Alles wordt van te voren gemeld door de maatschappij, al niet door de gemeente.

Zaanstreek is een van de makkelijkste concessies van Nederland en toch weten ze het heel erg te verpesten. Heel bijzonder volk daar..

--------

En die 59 is te lang geleden om rendabel te zijn. Daar hebben we tegenwoordig zoiets als de "63" voor.
Hmm, daar heb ik destijds anders vrij weinig van gemerkt. En ik kan je vertellen dat ik regelmatig gebruik maak van die lijn. Dat wij op het forum hier al ruim van te voren up-to-date zijn via allerlei bestanden uit de kerkers van google wil niet meteen zeggen dat dat voor de rest van het klootjesvolk geldt :wink: De informatievoorzieningen zijn wat mij betreft dus nog steeds véél te gebrekkig.

En de 63 als alternatief voor de 59? Sinds wanneer komt die ook in Beverwijk, en biedt dus aansluiting op de lijnen van concessie Haarlem-IJmond? :wink: Juist ja, even nadenken voor je iets zegt.

In principe hoe je de 59 ook niet geheel terug te brengen naar het oude niveau, al zou dat wel wenselijker zijn. Biedt een paar extra ritten in de late avond aan (2 per richting bijv.) en klaar is Kees.
loveov
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 14 mei 2014, 15:43
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door loveov »

De trein is niet comfortabel? Te druk? De bus is vaak drukker dan de trein.

Even ter informatie, "connexion" is met 2 'x'en :-)
OV is te groot.
Zet me in voor een kleiner OV-Netwerk en een slimmere aanpak
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CSA2 »

loveov schreef:De trein is niet comfortabel? Te druk? De bus is vaak drukker dan de trein.

Even ter informatie, "connexion" is met 2 'x'en :-)
Ik zou solliciteren bij het SRA als ik jou was, aangezien je het "beter" weet dan de gebruikers hier... 63 is zeker geen alternatief voor de 59 en de 64 is verre van zinloos! Er er is blijkbaar een aardig verschil met wat jij vind en de realiteit, t geeft niet hoor maar ik droom liever in m'n slaap...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten