Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door diederickx »

Samenvatting voor de Zaanstreek:
Lijn 59 (Zaandam-Beverwijk) zal in de daluren niet meer elk half uur rijden, maar één keer per uur. Daarentegen zal de lijn ’s avonds langer doorrijden: In plaats van rond 19.00 uur zal de lijn zijn laatste rit rijden rond 23.30 uur.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Jelmer »

Er zouden toch elektrische bussen komen (6x) voor de Zaanstreek, is er bekend wanneer deze komen?
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Frank93 »

Blijkbaar komen ze al snel want volgens dit bericht gaan ze rijden vanaf 3 maart:
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/n ... maart/5412
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Jelmer »

We zullen zien. Wat worden het? Citea's toch, maar er staat 18 persoons, lijkt me dat de Citea's zoals in Limburg en Den Haag rijden meer dan 18 zitplaatsen hebben.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Frank93 »

Volgens dit artikel zijn het BYD's:
http://burgerplatformzaanstad.nl/electr ... -zaanstad/

Alleen is het artikel al van juni 2018 dus het kan ook een testritje zijn van een BYD uit Noord-Holland Noord.
Laatst gewijzigd door Frank93 op wo 13 feb 2019, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door MdJ »

In Juni 2018... Niet op doorreis vanuit Alkmaar naar Haarlem?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Frank93 »

Je was me net voor tijdens het bewerken haha. Zou ook kunnen inderdaad, maar de zitplaatsen in de BYD's komen wel uit op ongeveer 18.
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Remco1989 »

Misschien wel die sprinters die Alkmaar ook krijgt, want die staan er wel 2 stuks voor instructie
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Frank93 »

Zat ik ook aan te denken, maar ik verwacht niet dat de problemen daarmee voor 3 maart zijn opgelost.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Jurre »

Het worden inderdaad dezelfde Midcity's als voor NHN.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Frank93 »

Ze zijn er in Zaandam blijkbaar ook achter gekomen dat de Midcity's nog niet de dienst op kunnen. In het bericht zijn alle woorden over elektrische bussen weggehaald.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door david_meyer24 »

Is er eigenlijk al bekend welke busvoertuignummers de elektrische bussen krijgen in de Zaanstreek.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Lijn 45 »

Het meest logisch lijkt me dat ze in aansluiting op hun broertjes uit NHN zullen worden genummerd. In dat geval zou het laagste nummer 7633 worden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Milco »

Weet iemand eigenlijk de reden dat R-Net lijn 395 slechts in één richting bij de La Guardiaweg in Amsterdam stopt? In de richting van Sloterdijk wordt de halte niet in de dienstregeling vermeld, terwijl alle bussen van GVB en EBS hier wel in beide richtingen stoppen...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Remco1989 »

Klopt en gelukkig maar
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Milco »

Volgens mij is dat geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg namelijk wat de reden is. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door Wievank »

Ik meen ooit begrepen te hebben dat de chauffeurs het te ingewikkeld vonden om vanaf de halte La Guardiaweg vervolgens op tijd op de voorsorteerstrook voor linksaf op de kruising met de Radarweg te komen, vooral in de spits.

Richting Zaandam speelt dit probleem natuurlijk niet.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door DingeZ »

Ik vermoed eigenlijk dat het komt omdat de halte Basisweg in de richting Sloterdijk er al behoorlijk dicht op zit, hemelsbreed op tweederde tussen La Guardiaweg en Basisweg in de andere richting.
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door montrose »

Elektrische bussen:
Sinds december 2018 is er instructie gegeven aan de chauffeurs. Inmiddels is geconstateerd dat het accupakket 100 kilometer per lading minder aan kan dan de requirements waren. Dit is inmiddels erkend door de fabrikant (VDL). Dus de 2 aanwezige bussen worden teruggestuurd naar de fabrikant ( hetzelfde zal waarschijnlijk gelden voor de 62 bussen in de concessie NHN).
Algemene bezwaren tegen deze 19 persoons busjes hier in het Zaanse:
- geen kachel aanwezig , de enige verwarming zit op het dashboard van de chauffeur , die dit kan regelen met plus 4 en min 4 graden met de buiten temperatuur ( lekker met 35 plus graden en min 10 graden buiten)
- achterin de bus zit je met je knieen tegen je kin
- 19 personen is het maximaal aantal personen , dus ben je nummer 20 heb je pech en kan je een uur wachten
- men zegt dat er tellingen zijn uitgevoerd , maar dat blijft natuurlijk allemaal theorie ( heb meerdere malen meegemaakt dat er spontaan 10 toeristen naar de Zaanse Schans willen of dat er een schoolklas van 15 kinderen mee willen )

Dan komen we even terug op de nieuwe dienstregeling:
maandag tot vrijdag : de 14 meters rijden in principe ( uitzondering os en as) op 391 en 395 . De uitzondering is 394. Op 392 rijdt er NULL.
Op 59 rijden er in de spits 2 12 meters en 1 10 meter . De laatste neemt ook het dal voor zn rekening.
zaterdag: toegevoegd is een dienst voor 10 meters, 3 diensten van 12 meters minder(stad).Een 14 meter dienst is ingeruild voor een 12 meter dienst. De 14 meters exclusief op 391. (allemaal R-Net)
zondag: toegevoegd zijn 2 diensten voor 10 meters en afgevoerd 3 diensten voor 12 meters.

Algemeen:
De roostercommissie ( dat clubje dat de chauffeursdiensten voor de nieuwe dienstregeling reviewed) maakt zich erg druk over de inzet van 10 meter wagens en willen dat chauffeurs een waarschuwing krijgen als ze een comfortabeler 12 meter meenemen( op zondag zijn er zat!). Maar waar ze zich druk over zouden moeten maken namelijk de chauffeursdiensten , ontgaat ze dat volledig . Immers gelet op de problemen met de inzet van elektrische bussen zou er behalve de huidige omloop ( met elektrische bussen dw: 500 en hoger) natuurlijk ook een plan B moeten zijn zonder elektrische bussen .
Die commissie zegt 3 maanden nodig te hebben voor een review ( kortom als er een plan B zou zijn zou december 2018 vroeg genoeg zijn geweest).
Gelet op de problemen met VDL/Mercedes in de concessie NHN ( 72 bussen vanaf juli 2018 ) was het zo klaar als een klontje dat maart 2019 te hoog gegrepen zou zijn.
De omloop elektrische bussen is dus ingevoerd zonder dat ze er zijn .
Inzet van die 500 serie:
m/v : 65 en 67 ( dus uiteraard geen 69 , wat het bureau personeel zo graag wilde -sic-) en 59 s'avonds dw 501-505
za: uitsluitend 65 - dw 501 -504
zo: uitsluitend 64/65 - dw 501-503

In het leven bestaat oorzaak en gevolg . Het gevolg van dit amateuristische gedoe is dat voor 67 er steeds buswissels plaatsvinden in Wormer en Assendelft. Practicus als ik ben heb ik via chauffeurs geopperd om deze wissels met POD busjes uit te voeren om CO2 uitstoot en lucht diesel kilometers te besparen , heel simpel dw104 wordt dw501. Chauffeurs zijn daar voor met gelet op bureaucratie zal dat nog wel een paar weken duren voordat geimplementeerd is.

Voor Zaanstreek is te hopen dat VDL/Mercedes een zachte dood sterft ( een 10 meter BYD elektrische bus kost 100 k meer , maar is het niet zo dat de Kost de Baet vooruit gaat ?) Want Fryskers waren ook een drama .

Nog een allerlaatste opmerking over de dienstregeling:
Hoe moeilijk kan het zijn voor een zuivere kwartier dienst Westerkoogweg-Station Zaandam en Station Kogerveld-Station Zaandam ?

Ik wens NHN veel sterkte met hun VDL/Mercedes .
Laatst gewijzigd door montrose op zo 10 mar 2019, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door diederickx »

montrose schreef:uitzondering os en as
:?:
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door montrose »

ochtendspits en avondspits
Laatst gewijzigd door Ardan op do 12 dec 2019, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door diederickx »

:pos:
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door montrose »

Het ziet er naar uit dat niemand de verantwoordelijkheid wenst te nemen voor deze elektrische bussen dienstregeling zonder elektrische bussen ( zowel de bureaucraten in Hilversum niet als de vestiging Zaandam - lees de interim manager- niet)
Kortom een gevalletje voor het programma Kan-niet-waar-zijn.
Alle elektrische bussen zijn weg bij de stalling. Verder is er een nieuw record gevestigd ----> in 18 dagen zeker 13 maal een R-Net bus op stad( betekent toch een boete?).

Een nieuwe dienstregeling krijgen we in september a.s , waarin er een lijn 66 opduikt ( is een kringlijn Zaandam), aangezien de Wilhelminasluis wordt gerenoveerd.
Af te wachten valt of het werk voor de nieuwe Zaanbrug Wormer) eveneens start in 2019 ( de aanbesteding is vertraagd). Bij deze nieuwbouw zou naast de bestaande brug een noodbrug worden geplaatst voor langzaam verkeer, hulpdiensten en -sic- elektrische busjes ( indien die er niet tijdig zijn zou het betekenen omrijden via de N514)

Eind 2020 is de herbestrating van de Westzijde in Zaandam , waarbij de winkeliersvereniging zich nu al hard maakt bij de gemeente om weer bussen door de Westzijde te laten rijden.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door david_meyer24 »

Waar is die nieuwe dienstregeling te vinden van September waar die lijn 66 in staat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten