Concessie Zaanstreek (2011-2021)
Re: Bus 92
Bus 92 verdwijnt helaas van de Kadoelenweg, Buikslotermeerdijk, Kamperfoelieweg.
Toen ik dit een kleine twee weken geleden hoorde, werd ik boos.
Ik ben een (handtekeningen)actie gestart om op deze route openbaar vervoer te houden.
Dit is het persbericht:
Persbericht
Bewoners Kadoelen komen in opstand tegen opheffing busdienst
De bewoners en bedrijven aan de Kadoelenweg, Landsmeerderdijk, Buiksloterdijk, Buiksloterbreek en straten daar in de buurt zijn zwaar getroffen als gevolg van een recent besluit van de Stadsregio Amsterdam. Het besluit houdt in dat vanaf 12 december a.s., Connexxion bus 92 niet langer over de Kadoelenweg, Buiksloterdijk en Kamperfoelieweg naar CS zal rijden.
Buslijn 92 van Connexxion rijdt nu nog van Amsterdam Centraal naar Zaandam.
In Amsterdam Noord rijdt de bus nu nog over de Kadoelenweg, Landsmeerderdijk, Buiksloterdijk, Metaalbewerkerweg, Kamperfoelieweg en verder via de IJtunnel naar het Centraal Station.
Met ingang van 12 december rijdt bus 92 hier niet meer. De nieuwe route gaat over de Vorticelliweg en de IJdoornlaan naar het Boven-IJ.
Dit is besloten door de Stadsregio Amsterdam, ondanks protesten van de Deelraad Amsterdam Noord en de Reizigers Adviesraad RAR.
De bewoners maken massaal bezwaar tegen de routewijziging.
Waarom?
• De loopafstanden tot andere bushaltes in de omgeving zijn veel groter geworden, variërend van 500 meter tot 1200 meter. (‘Ik kan niet zover lopen’)
• Twee van die haltes, zijn alleen te bereiken over onveilige routes, zonder sociale controle. Het Kadoelenpad, de looproute van de Kadoelenweg naar de halte Tennispark op de IJdoornlaan, is samen met de aanliggende parkeerterreinen bij de buurt bekend vanwege prostitutie-afwerkplek, drughandel, beroving en andere duistere activiteiten.
• Veel bewoners durven hier in het donker geen gebruik van te maken en komen in een sociaal isolement.
• Scholieren komen hierdoor in de donkere maanden in de problemen. (‘Ik laat mijn dochter van 15 niet in het donker naar/van de bus lopen’)
• Verder is de afwezigheid van degelijke communicatie door Connexxion en de Stadsregio Amsterdam velen een doorn in het oog.
• De reden om de bus naar het Boven IJ / NZ-lijn te laten rijden is erg zwak, want de concessie loopt tot 2016, terwijl de NZ-lijn pas in 2017 gaat rijden.
• Er rijden nu al 3 buslijnen over de IJdoornlaan. Bij de Kadoelenweg / Vorticelliweg is er al voldoende gelegenheid voor overstappen van de 92 op de bussen naar het Boven IJ.
Er worden handtekeningen verzameld (nu al 500), die aangeboden worden aan de Deelraad (kom op 17 november, 19:30 naar het Stadsdeelkantoor), de Stadsregio en Connexxion.
Ook wij hebben recht op goed en veilig openbaar vervoer!
Zie ook het artikel in de Telegraag van 16 november.
Toen ik dit een kleine twee weken geleden hoorde, werd ik boos.
Ik ben een (handtekeningen)actie gestart om op deze route openbaar vervoer te houden.
Dit is het persbericht:
Persbericht
Bewoners Kadoelen komen in opstand tegen opheffing busdienst
De bewoners en bedrijven aan de Kadoelenweg, Landsmeerderdijk, Buiksloterdijk, Buiksloterbreek en straten daar in de buurt zijn zwaar getroffen als gevolg van een recent besluit van de Stadsregio Amsterdam. Het besluit houdt in dat vanaf 12 december a.s., Connexxion bus 92 niet langer over de Kadoelenweg, Buiksloterdijk en Kamperfoelieweg naar CS zal rijden.
Buslijn 92 van Connexxion rijdt nu nog van Amsterdam Centraal naar Zaandam.
In Amsterdam Noord rijdt de bus nu nog over de Kadoelenweg, Landsmeerderdijk, Buiksloterdijk, Metaalbewerkerweg, Kamperfoelieweg en verder via de IJtunnel naar het Centraal Station.
Met ingang van 12 december rijdt bus 92 hier niet meer. De nieuwe route gaat over de Vorticelliweg en de IJdoornlaan naar het Boven-IJ.
Dit is besloten door de Stadsregio Amsterdam, ondanks protesten van de Deelraad Amsterdam Noord en de Reizigers Adviesraad RAR.
De bewoners maken massaal bezwaar tegen de routewijziging.
Waarom?
• De loopafstanden tot andere bushaltes in de omgeving zijn veel groter geworden, variërend van 500 meter tot 1200 meter. (‘Ik kan niet zover lopen’)
• Twee van die haltes, zijn alleen te bereiken over onveilige routes, zonder sociale controle. Het Kadoelenpad, de looproute van de Kadoelenweg naar de halte Tennispark op de IJdoornlaan, is samen met de aanliggende parkeerterreinen bij de buurt bekend vanwege prostitutie-afwerkplek, drughandel, beroving en andere duistere activiteiten.
• Veel bewoners durven hier in het donker geen gebruik van te maken en komen in een sociaal isolement.
• Scholieren komen hierdoor in de donkere maanden in de problemen. (‘Ik laat mijn dochter van 15 niet in het donker naar/van de bus lopen’)
• Verder is de afwezigheid van degelijke communicatie door Connexxion en de Stadsregio Amsterdam velen een doorn in het oog.
• De reden om de bus naar het Boven IJ / NZ-lijn te laten rijden is erg zwak, want de concessie loopt tot 2016, terwijl de NZ-lijn pas in 2017 gaat rijden.
• Er rijden nu al 3 buslijnen over de IJdoornlaan. Bij de Kadoelenweg / Vorticelliweg is er al voldoende gelegenheid voor overstappen van de 92 op de bussen naar het Boven IJ.
Er worden handtekeningen verzameld (nu al 500), die aangeboden worden aan de Deelraad (kom op 17 november, 19:30 naar het Stadsdeelkantoor), de Stadsregio en Connexxion.
Ook wij hebben recht op goed en veilig openbaar vervoer!
Zie ook het artikel in de Telegraag van 16 november.
Re: Concessie Zaanstreek
Sorry tikfout: Telegraag moet Telegraaf zijn.
Verder over de concessie:
In de concessie wordt alleen gesproken over het Hoofdlijnennet.
De Kadoelenweg, enz verdwijnt hieruit.
Ook worden de haltes niet genoemd bij de vervallen haltes.
Dus wat denken de bewoners: "Er blijft een buslijn, die niet tot het hoofdlijnennet behoord. En ik hoef geen actie te voeren."
En wat denken Connexxion en de Stadsregio Amsterdam: "Daar zijn ze mooi ingestonken!"
Ik heb veel links en citaten naar de ambtelijke documenten.
Voor gerichte info: mail naar bus92@ambire.nl
Verder over de concessie:
In de concessie wordt alleen gesproken over het Hoofdlijnennet.
De Kadoelenweg, enz verdwijnt hieruit.
Ook worden de haltes niet genoemd bij de vervallen haltes.
Dus wat denken de bewoners: "Er blijft een buslijn, die niet tot het hoofdlijnennet behoord. En ik hoef geen actie te voeren."
En wat denken Connexxion en de Stadsregio Amsterdam: "Daar zijn ze mooi ingestonken!"
Ik heb veel links en citaten naar de ambtelijke documenten.
Voor gerichte info: mail naar bus92@ambire.nl
Re: Concessie Zaanstreek
Dat is inderdaad nogal belachelijk. Ik las dit al maanden geleden in het PvE van zowel Zaanstreek als Stadsvervoer Amsterdam. Bij allebei heb ik dan ook in de inspraakronde een mail gestuurd over dit onderwerp, maar nooit echt een afdoend antwoord gehad. Het gebied rond de Kadoelenweg hoort niet bij het door de gemeente vastgestelde "stedelijk gebied", zoals te zien op deze kaart. Daarom hoeft het niet bediend te worden, net als bijvoorbeeld de Osdorperweg. Probleem is dat de Osdorperweg nooit OV heeft gehad, dus daar ook weinig aan mist. Over de Kadoelenweg rijden al sinds mensenheugenis bussen en het is nu ook niet zo dat er andere haltes op loopafstand zijn (zoals je zelf al aangeeft loopt dat voor sommige adressen op tot 1200m).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Concessie Zaanstreek
Misschien een stomme vraag,
maar is dit de rol van Connexxion om deze streek te bedienen?
Volgens mij is dit meer het verantwoordelijkheid van de GVB.
Connexxion (concessie zaanstreek) moet meer focusen op de Zaanstreek, en op zo snelle mogelijke connecties tussen de Zaanstreek en Amsterdam.
maar is dit de rol van Connexxion om deze streek te bedienen?
Volgens mij is dit meer het verantwoordelijkheid van de GVB.
Connexxion (concessie zaanstreek) moet meer focusen op de Zaanstreek, en op zo snelle mogelijke connecties tussen de Zaanstreek en Amsterdam.
Re: Concessie Zaanstreek
Het kan wel zijn dat concessiehouders onderling afspreken wie wat bediend. Het GVB heeft Connexxion bijvoorbeeld gevraagd om met de lijnen 80 en 82 over de Willem de Zwijgerlaan te rijden, zodat het gebied voldoende OV krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zaanstreek
Ik vind de SRA maar matig opereren als het gaat om goed opdrachtgeverschap....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concessie Zaanstreek
De stadsregio Amsterdam is als overheid verantwoordelijk voor zowel de Zaanstreek als het stadsvervoer Amsterdam. Als er iemand is die er wat aan zou moeten doen is het de Stadsregio waarbij ik jouw oplossing (snelle zaanlijn + GVB ontsluitingslijn) als optimaal zou willen bestempelen.ben80 schreef:Misschien een stomme vraag,
maar is dit de rol van Connexxion om deze streek te bedienen?
Volgens mij is dit meer het verantwoordelijkheid van de GVB.
Connexxion (concessie zaanstreek) moet meer focussen op de Zaanstreek, en op zo snelle mogelijke connecties tussen de Zaanstreek en Amsterdam.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Concessie Zaanstreek
GVB lijnen 34, 36 en 38 krijgen per aanstaande december nieuwe routes in Amsterdam Noord maar er is er geen een bij die de route van lijn 92 overneemt...ben80 schreef:Misschien een stomme vraag,
maar is dit de rol van Connexxion om deze streek te bedienen?
Volgens mij is dit meer het verantwoordelijkheid van de GVB.
Connexxion (concessie zaanstreek) moet meer focusen op de Zaanstreek, en op zo snelle mogelijke connecties tussen de Zaanstreek en Amsterdam.
Re: Concessie Zaanstreek
Nieuwe bussen concessie Zaanstreek veilig gearriveerd
6 december 2010
Op zaterdag 4 december werden rond de middag 42 bussen vanuit Friesland richting Zaanstad gereden, maar al voor zij bij de Afsluitdijk waren, belandden ze in een sneeuwstorm.
De buschauffeurs vervolgden rustig hun weg naar de stadsregio waar zij na een barre tocht veilig arriveerden. Op vrijdag 3 december waren al 20 bussen deze kant op gekomen waardoor alle 62 nieuwe bussen die vanaf zondag 12 december door de Zaanstreek gaan rijden al klaar staan voor vertrek. Zondag gaat niet alleen de nieuwe dienstregeling in, maar gaat ook de nieuwe concessie Zaanstreek van start. Begin dit jaar gunde de Stadsregio Amsterdam deze concessie aan Connexxion.
Openbaar vervoer is van groot belang voor de mensen in de Zaanstreek. In deze tijden van dichtgeslibde wegen moet er goed en snel openbaar vervoer voor handen zijn als alternatief voor de auto. Connexxion heeft alle wensen uit het programma van eisen van de Stadregio ingevuld waardoor inwoners van de Zaanstreek vanaf 12 december beter, sneller en schoner openbaar vervoer zullen krijgen.
Bron: Stadsregio Amsterdam
6 december 2010
Op zaterdag 4 december werden rond de middag 42 bussen vanuit Friesland richting Zaanstad gereden, maar al voor zij bij de Afsluitdijk waren, belandden ze in een sneeuwstorm.
De buschauffeurs vervolgden rustig hun weg naar de stadsregio waar zij na een barre tocht veilig arriveerden. Op vrijdag 3 december waren al 20 bussen deze kant op gekomen waardoor alle 62 nieuwe bussen die vanaf zondag 12 december door de Zaanstreek gaan rijden al klaar staan voor vertrek. Zondag gaat niet alleen de nieuwe dienstregeling in, maar gaat ook de nieuwe concessie Zaanstreek van start. Begin dit jaar gunde de Stadsregio Amsterdam deze concessie aan Connexxion.
Openbaar vervoer is van groot belang voor de mensen in de Zaanstreek. In deze tijden van dichtgeslibde wegen moet er goed en snel openbaar vervoer voor handen zijn als alternatief voor de auto. Connexxion heeft alle wensen uit het programma van eisen van de Stadregio ingevuld waardoor inwoners van de Zaanstreek vanaf 12 december beter, sneller en schoner openbaar vervoer zullen krijgen.
Bron: Stadsregio Amsterdam
Re: Concessie Zaanstreek
Overigens maak ik uit dit (PDF) document op dat er dus wel 10m Ambassadors besteld zijn voor de Zaankanters. Neem aan dat dit voor lijn 89 is.
Afijn, volgende week maar eens een ritje maken met een Connexxionbus vanaf Slotervaart richting de Zaanstreek, benieuwd hoeveel mensen er in die 284 zitten *bus*
Afijn, volgende week maar eens een ritje maken met een Connexxionbus vanaf Slotervaart richting de Zaanstreek, benieuwd hoeveel mensen er in die 284 zitten *bus*
Re: Concessie Zaanstreek
'WE JUST DID IT'
Alleen jammer van dat slappe-hap-Zuidtangent-rood-aftreksel.
(jajaja, ik weet heus wel waarom dat is, wilde geen discussie op doen laaien ;) )
Alleen jammer van dat slappe-hap-Zuidtangent-rood-aftreksel.
(jajaja, ik weet heus wel waarom dat is, wilde geen discussie op doen laaien ;) )
Ik doe ook maar wat
Re: Concessie Zaanstreek
Afgelopen zaterdag was natuurlijk ook DE perfecte dag om bussies te gaan rijden... Mijn god, wat een timing
Re: Concessie Zaanstreek
Volgens dat document is de leesbaarheid van de Lijn en bestemmingsdisplays van de bussen niet goed. Kan iemand mij uitleggen waarom dat is? Juist omdat ik zelf van mening ben dat de leesbaarheid van een grote afstand bij deze displays erg goed te noemen is...ziggy schreef:Overigens maak ik uit dit (PDF) document op dat er dus wel 10m Ambassadors besteld zijn voor de Zaankanters. Neem aan dat dit voor lijn 89 is.
Re: Concessie Zaanstreek
Als ze scrollen is dat niet echt leesbaar, lichtkranten die bewegen lezen zeer irritant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Zaanstreek
Dat scrollen is natuurlijk niet verplicht, maar dan moet CXX geen lange namen gebruiken... :)
Re: Concessie Zaanstreek
Het zal wel iets persoonlijks zijn dan.. Want scrollend vind ik ze prima leesbaar. Overigens komt het door het lettertype dat dit type display redelijk snel begint te scrollen. Dit lettertype maakt de vormen van de letters goed "af" om het zo maar te zeggen. Hierdoor is het woordbeeld goed omdat de letters goed herkenbaar zijn. Dat laatste ondersteund ook de meest natuurlijke manier van lezen nl. hele woorden vanuit het woordbeeld ipv de letters afzonderlijk. Het nadeel van dit lettertype is wel dat de letters erg breed zijn.
Re: Concessie Zaanstreek
Dat hebben ze natuurlijk ook niet zelf helemaal in de hand. Zoiets als Amsterdam Centraal Station krijg je niet in grote letters op de display zonder te scrollen. Dat lukt Connexxion niet eens met Almere Haven...Geert schreef:Dat scrollen is natuurlijk niet verplicht, maar dan moet CXX geen lange namen gebruiken... :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Zaanstreek
Amsterdam Centraal Station is een mooie om tweeregelig te doen, maar daar is Connexxion soms allergisch voor als het geen via is. Misschien is men ook wel doorgeslagen met de gedetailleerdheid van de bestemmingen tegenwoordig, vooral bij Connexxion.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Zaanstreek
Volgens mij heb ik vandaag op het busstation Zaandam de eerste 10 meter Ambassador gezien , 3489 in Connexxion uitvoering.
Heeft iemand een idee hoe de nummerseries verlopen ?
Heeft iemand een idee hoe de nummerseries verlopen ?
Re: Concessie Zaanstreek
Ben ik de enige voorstander van eenregelig en groot: Amsterdam CS?Daniel schreef:Amsterdam Centraal Station is een mooie om tweeregelig te doen, maar daar is Connexxion soms allergisch voor als het geen via is. Misschien is men ook wel doorgeslagen met de gedetailleerdheid van de bestemmingen tegenwoordig, vooral bij Connexxion.
@Bee: Almere Haven past op de voorkant wel, de zijdisplays zijn smaller dan die voorop.
Re: Concessie Zaanstreek
Er zijn vervoerders (lees Arriva) die Amsterdam CS tonen. Ik pleit er echter voor om Centraal Station volledig uitgeschreven te tonen, omdat de bestemming dan meer consequent is met het stadsvervoer, waarmee de bussen oprijden. Dit in het kader van een betere integratie van de verschillende vervoerders. De bestemming Amsterdam Centraal op de bussen van Amstelland-Meerlanden komt daar al aardig bij in de buurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Zaanstreek
Integratie van een naampje..? Laat ze eerst maar eens onderlinge aansluitingen regelen. Veel belangrijker..
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Concessie Zaanstreek
Dat is allemaal leuk en aardig, maar ondertussen filmt Connexxion hier in Utrecht gewoon Utrecht CS op de display en dat scrollt niet. Prima leesbaar en iedereen begrijpt wat er wordt bedoeld. NS zet er 'Utrecht Centraal' op en GVU zette er vroeger 'Centraal Station' op, dat is ook allemaal best vind ik. Iedereen begrijpt wat ermee wordt bedoeld in een stad als Utrecht.Bee schreef:Er zijn vervoerders (lees Arriva) die Amsterdam CS tonen. Ik pleit er echter voor om Centraal Station volledig uitgeschreven te tonen, omdat de bestemming dan meer consequent is met het stadsvervoer, waarmee de bussen oprijden. Dit in het kader van een betere integratie van de verschillende vervoerders. De bestemming Amsterdam Centraal op de bussen van Amstelland-Meerlanden komt daar al aardig bij in de buurt.
Overigens zou ook GVB de displays aan kunnen passen naar 'Amsterdam Centraal' ipv 'Centraal Station'. Zowel in Utrecht als Rotterdam is die switch gemaakt de afgelopen jaren :)
(Oke, genoeg over bestemmingsnamen wat mij betreft ;))
Re: Concessie Zaanstreek
De naams wijziging van Centraal Station naar Amsterdam Centraal maakt in het Stad vervoer niets uit.
De Plaats naam voor Centraal is en verwijzing naar de stad waar dat centraal station zich bevind.
In het stadvervoer is er vaak spraken van 1 Centraal station. GVU rijd in de stad Utrecht heeft maar 1 CS, Rotterdam waar RET rijd is maar 1 CS in de stad en dat geld ook voor gvb in Amsterdam.
NS noemt een Centraal Station "plaats naam" Centraal, Streek vervoer "plaats naam" CS of Centraal Station en het streek vervoer Centraal station ( aangezien de mensen in die stad weten dat er maar 1 Centraal Station is in die stad).
De meeste mensen merken het verschil niet eens op tussen die 3 varianten. Dus waarom een dure naams wijziging als over het algemeen de meeste mensen weten om welk station het gaat? ( bij een naams wijziging moet dat overal veranderd worden Haltesm rijtijden schema, internet ect ect)
De Plaats naam voor Centraal is en verwijzing naar de stad waar dat centraal station zich bevind.
In het stadvervoer is er vaak spraken van 1 Centraal station. GVU rijd in de stad Utrecht heeft maar 1 CS, Rotterdam waar RET rijd is maar 1 CS in de stad en dat geld ook voor gvb in Amsterdam.
NS noemt een Centraal Station "plaats naam" Centraal, Streek vervoer "plaats naam" CS of Centraal Station en het streek vervoer Centraal station ( aangezien de mensen in die stad weten dat er maar 1 Centraal Station is in die stad).
De meeste mensen merken het verschil niet eens op tussen die 3 varianten. Dus waarom een dure naams wijziging als over het algemeen de meeste mensen weten om welk station het gaat? ( bij een naams wijziging moet dat overal veranderd worden Haltesm rijtijden schema, internet ect ect)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 187 gasten