Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Zabe »

montrose schreef:De aantallen stonden in het vervoersplan 2017 van Connexxion Zaanstreek, maar goed even wat data:

64 /2014 279.000 instappers 1.039.000 reizigerskilometers ; 2015 307.000 instappers 1.130.000 reizigerskilometers
65 /2014 59.000 instappers 149.000 reizigerskilometers ; 2015 72.000 instappers 189.000 reizigerskilometers

Dit op basis van inchecks . Het verschil in drukte lijkt me overduidelijk , zelfs in aanmerking genomen dat 65 slechts in de spits elk half uur rijdt.

Ook zonder deze statistieken kun je dit dagelijks zien. Gelukkig heb ik het document bewaard. De RAR heeft het verwijderd. Bij interesse een pm.

Vwb. het Vervoersplan 2018 zal m.i. 391/394 een stormloop van Tuindorpers te verwerken krijgen , want die zullen rechtstreeks naar CS willen, ook als het met de N/Z lijn sneller al zijn, omdat we ( heel menselijk) niet willen overstappen . Simpel op te lossen door richting CS een instapverbod en richting Zd een uitstapverbod in te stellen, zeker voor 391 .
Of gewoon niet meer stoppen bij deze haltes (alleen maar op de metrostations)
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Roeland »

Zabe schreef:
montrose schreef:De aantallen stonden in het vervoersplan 2017 van Connexxion Zaanstreek, maar goed even wat data:

64 /2014 279.000 instappers 1.039.000 reizigerskilometers ; 2015 307.000 instappers 1.130.000 reizigerskilometers
65 /2014 59.000 instappers 149.000 reizigerskilometers ; 2015 72.000 instappers 189.000 reizigerskilometers

Dit op basis van inchecks . Het verschil in drukte lijkt me overduidelijk , zelfs in aanmerking genomen dat 65 slechts in de spits elk half uur rijdt.

Ook zonder deze statistieken kun je dit dagelijks zien. Gelukkig heb ik het document bewaard. De RAR heeft het verwijderd. Bij interesse een pm.

Vwb. het Vervoersplan 2018 zal m.i. 391/394 een stormloop van Tuindorpers te verwerken krijgen , want die zullen rechtstreeks naar CS willen, ook als het met de N/Z lijn sneller al zijn, omdat we ( heel menselijk) niet willen overstappen . Simpel op te lossen door richting CS een instapverbod en richting Zd een uitstapverbod in te stellen, zeker voor 391 .
Of gewoon niet meer stoppen bij deze haltes (alleen maar op de metrostations)
Volgens mij is een belangrijke doelstelling van een OV-bedrijf: hun (potentiële) klanten vervoeren.
Kijken hoe je hen niet-vervoeren kunt, lijkt mij dus wat minder realistisch...
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Zabe »

Zeker; maar het hoogste prioriteit van Connexxion is reizigers in Zaanstad (en tussen Zaanstad en A'dam). Intra-Amsterdam lijkt me meer een doelpunt van het GVB? Uiteraard is samenwerking mogelijk
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

De soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Er zullen ook veel reizigers zijn die verder willen reizen dan het Centraal Station, die zien hun overstap verlegd worden van het CS naar een van de metrostations in Noord. Reizigers die wel naar CS willen, zullen misschien eerder voor de bussen van Connexxion kiezen, maar deze zijn beduidend minder frequent dan de GVB-bussen + Noord-Zuidlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Zabe »

Suus schreef:De soep wordt niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Er zullen ook veel reizigers zijn die verder willen reizen dan het Centraal Station, die zien hun overstap verlegd worden van het CS naar een van de metrostations in Noord. Reizigers die wel naar CS willen, zullen misschien eerder voor de bussen van Connexxion kiezen, maar deze zijn beduidend minder frequent dan de GVB-bussen + Noord-Zuidlijn.
Ja, en dat is het punt:

Er zijn volgende jaar geen GVB bussen meer tussen Amsterdam Noord en Zuid. Alleen maar Connexxion/EBS, en uiteraard de metro.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Zou je het bericht goed willen lezen alsjeblieft, uit je reactie blijkt dat nu niet. Dat er geen directe bussen zijn staat er ook, maar de bussen en metro's van GVB blijven wel veel frequenter dan de streekbussen, waardoor deze ondanks de overstap toch nog sneller kunnen zijn dan de minder frequentere streekbussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door montrose »

Weet iemand of de reizigersaantallen en passagiers kilometers voor 2016 al bekend zijn ? En zo ja , waar ik ze kan vinden ?
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Wievank »

In principe is dit 'bedrijfsgeheim', maar soms komt het deels via rapporten naar buiten.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door david_meyer24 »

Is er al wat bekend of er wat veranderd in December 2017.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Is niet aannemelijk, de dienstregeling 2017 loopt tot de zomer van 2018, waarna de dienstregeling 2019 in zal gaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Vanaf december wordt de halte Hotels Vijfhoek in Zaandam opgeheven.
Uit het artikel maak ik op dat ze ook iets willen doen met de R-Net lijnen richting Amsterdam t.b.v. de Ijtanggent. Iemand enig idee?

http://deorkaan.nl/bushalte-crematorium ... t-filmpje/
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Nog wat Concessie Zaanstreek nieuws:
- De concessie loopt eind 2018 af. De gemeente wil deze met twee jaar verlengen.
- Vanaf 1 januari 2018 is het niet meer mogelijk om met contant geld te betalen in de bus. Er komt een betaalsysteem in de bus, en je kunt ook online tickets met een QR-code kopen.
- De frequentie van lijn 391 gaat omhoog.
- Lijn 891 gaat tachtig dagen per jaar rijden.
- Lijnen 65 en 67 krijgen in totaal vijf elektrische bussen.
- De pilot met lijn 817 wordt voortgezet.
- Lijn 59 gaat tot later doorrijden.
- Er komen infotainmentschermen in de bussen.

Bron: http://deorkaan.nl/vanaf-2018-alleen-pi ... onnexxion/

Uit andere nieuwsberichten blijkt:
- Bij de opening van de Noord/Zuidlijn wordt lijn 392 ingekort tot metrostation Noord.
- Er komt zo te lezen ook een busbaan langs de Thorbeckeweg in Zaandam ten behoeve van een R-Net buslijn. Er gaan geruchten dat bushalte Hotels Vijfhoek gaat vervallen.
Beul van de blindegeleidelijn
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Wievank »

Zoals ieder jaar met de Van Dam tot Damloop is de enige informatie die Connexxion geeft: we rijden om, maar hoe gaan we niet vertellen.
Hoe moeilijk is het nou om voor mijn part de chauffeursinstructie te publiceren.

Ook de site van de Damloop zelf is slechts zeer beperkt behulpzaam. Los van de looproutes zelf is er nergens een kaartje te vinden met de afgesloten gebied. Slechts een uitgeschreven waslijst met straatnamen en tijden waarop ze afgesloten zijn. Al kan ik van deze organisatie al iets beter begrijpen dat er alleen gedacht wordt aan de lopers en het publiek.
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door montrose »

Tussen 25 en 29 september 2017 rijdt lijn 67 naar en van Zd via de Vincent van Goghweg , aangezien de gemeente Zaanstad in zn on(wijsheid) heeft besloten de herbestrating van de Westzijde over het kruispunt van de Stationsstraat en de Westzijde heen te trekken. Uiteraard zonder enige communicatie naar Connexxion . Deze week is de Westzijde tussen de Bernardbrug en de Vinkenstraat verstoken van enig OV ( de v.m. haltes op de Vincent van Goghweg worden vanaf 3 maart a.s weer opnieuw gebruikt , aangezien de herbestrating van de Westzijde na 2 maart wordt voortgezet ).
In hoeverre er dan maatregelen worden genomen om toch de Westzijde voor bovengenoemd traject van OV te voorzien is mij onbekend.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Dan heeft iemand heel erg lopen pitten. De plannen voor de herbestrating van de Westzijde zijn al maanden bekend.
Beul van de blindegeleidelijn
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door montrose »

Connexxion Zaanstreek heeft de dienstregeling 2018 online staan.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door david_meyer24 »

Ja ik zie het.

Lijn 392 komt nog wel langs Hotels Vijfhoek en Lijn 391 niet meer.
Enhabo
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 16:27

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Enhabo »

Met betrekking tot de dienstregeling 2018, ben ik enkele merkwaardige dingen tegengekomen, zoals:

lijn 392 - Amsterdam Noord: naar ik had begrepen zou lijn 392 metrostation Noord als begin-en eindpunt krijgen zodra de NZ-lijn gaat rijden. maar volgens de dienstregeling op de CXX-site gaat de bus gewoon van/naar Centraal.

lijnen 65/67 - Zuiderhout: lijn 65 gaat van Zaandam naar Assendelft niet via Zuiderhout, maar vanuit Assendelft naar Zaandam wel. Lijn 67 gaat wel in beide richtingen via Zuiderhout. Dat lijkt me verwarrend.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door fred1954 »

Tot juli sowieso naar CS, daarna is het nog maar de vraag. Ook volgens de dienstregeling van AML gaan de bussen tot december 2018 naar CS, terwijl dat Elandsgracht zou moeten zijn na juli 2018. CXX neemt het zekere voor het onzekere..... :D
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Wievank »

Ze hebben nu slechts de jaardienstregeling erin gezet zoals deze voor een compleet kalenderjaar zou gelden. Voor Zaanstreek en Amstelland-Meerlanden gaat er in feite een nieuwe jaardienstregeling als de Noord-Zuidlijn gaat rijden. Deze staat nog niet online, en zal tegen die tijd de huidige 'overschrijven'.
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door montrose »

Enhabo schreef:Met betrekking tot de dienstregeling 2018, ben ik enkele merkwaardige dingen tegengekomen, zoals:

lijn 392 - Amsterdam Noord: naar ik had begrepen zou lijn 392 metrostation Noord als begin-en eindpunt krijgen zodra de NZ-lijn gaat rijden. maar volgens de dienstregeling op de CXX-site gaat de bus gewoon van/naar Centraal.

lijnen 65/67 - Zuiderhout: lijn 65 gaat van Zaandam naar Assendelft niet via Zuiderhout, maar vanuit Assendelft naar Zaandam wel. Lijn 67 gaat wel in beide richtingen via Zuiderhout. Dat lijkt me verwarrend.
Merkwaardigerwijs rijdt 65 naar Assendelft op zaterdag wel via Zuiderhout. Wordt weer tijd voor een mail naar Connexxion :) .
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door montrose »

De nieuwe ( gewijzigde ) dienstregeling van 65 staat online . Van 10 december tot 6 januari 2018 rijdt er extra een pendelbusje naar NS via Zuiderhout ( alles in aansluiting op de oorspronkelijke 65) ; 67 ongewijzigd . De reden hiervan ontgaat mij volledig. In de andere richting exact dezelfde regeling. Wil degene opstaan die het begrijpt ! Als er werkzaamheden zijn in Zuiderhout zou dezelfde regeling voor 67 moeten gelden.
Overigens rijdt dat pendelbusje elke 30 minuten ( dus blijkbaar ook in aansluiting met 67).Wellicht een trial met elektrische bussen?
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 23 nov 2017, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

De wijzigingen staan nu overigens in de Wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Diens ... treek_2018

goed om te lezen dat de N92 het rondje Landsmeer gaat overslaan. *O* Wordt dit overgenomen door EBS?
Is er trouwens al bekend wanneer de CXX en EBS nachtbussen op Amsterdam Centraal naar het busstation Ijzijde gaan verhuizen?
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door fred1954 »

Zal dat niet met de opening van de NZL zijn?
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door montrose »

VIRM schreef:De wijzigingen staan nu overigens in de Wiki: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Diens ... treek_2018

goed om te lezen dat de N92 het rondje Landsmeer gaat overslaan. *O* Wordt dit overgenomen door EBS?
Is er trouwens al bekend wanneer de CXX en EBS nachtbussen op Amsterdam Centraal naar het busstation Ijzijde gaan verhuizen?
Helaas de aanpassing van 65 gemist , na 7 januari riidt 65 de normale route.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 46 gasten