Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Bericht door tsov »

Na een inspraakronde is nu op de site van de Stadsregio Amsterdam het definitieve PvE en de Nota van Zienswijzen van de Concessie Zaanstreek, ingaande december 2010, te vinden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Is er iets gewijzigd met de versie die daar in maart al stond?
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door tsov »

Op detailniveau, ja. De wijzigingen staan in de nota van zienswijzen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Interessant! De lijnen tussen Amsterdam en Zaandam krijgen dus een Zuidtangent-achtig uiterlijk.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik hoop wel dat Qbuzz meedoet aan de aanbesteding! Ik wil wel ff per MAN naar Zaandam kunnen. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Qbuzz is geen garantie op MAN, zie maar wat er aan Mercedes is besteld voor Groningen en Drenthe :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nouja, ik neem aan dat, aangezien ze de bussen voor die lijnen in één uitvoering moeten hebben, ze één type bus nemen. Aangezien gelede bussen toch wel vereist zijn zal het sowieso MAN of Mercedes worden, want Kerkhof maakt (gelukkig!!!) geen geledes meer. Mercedes is dan opzich nog wel te pruimen, maar het liefst MAN :D. Jammer dat het RegioNet gaat heten, net als in Alkmaar.. het ontbreekt ze duidelijk aan verbeeldingskracht, aangezien die zogenaamde "RegioNet"-bussen dezelfde uitvoering hebben gekregen als de Zuidtangent-bussen. Nu alleen nog hopen dat ze niet hetzelfde kunstje flikken als in AML, waar de geledes vervangen werden door standaardbussen :x, dan is de kans op Kerkhof weer aanzienlijk vergroot :(.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Van de Citea moet er ook een gelede variant komen ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Vandaag is de procedure gestart, en kunnen de vervoersbedrijven een plan indienen. De winnaar is de goedkoopste inschrijver die aan alle eisen voldoet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

De winnaar wordt eind februari bekend gemaakt, en ik ben benieuwd wie er mee doen. Heb een lichtbruin vermoeden dat CXX het veld gaat ruimen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Ik zou het echt iets voor Arriva vinden. Het sluit namelijk perfect aan bij het concessiegebied Waterland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Heeft Qbuzz eigenlijk voornemens hier op in te schrijven?
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door 88122903 »

ziggy schreef:Ik hoop wel dat Qbuzz meedoet aan de aanbesteding! Ik wil wel ff per MAN naar Zaandam kunnen. :D
Ben jij een klein mannetje of heb jij nooit in de MAN gezeten?
Ik wel en ik ben mooi van de MAN terug gekomen, de beenruimte is te klein waar je ook zit en de stoelen zijn zo recht dat je rug er pijn van doet .
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door STF »

Ik ben redelijk lang, maar vind MAN bussen heerlijk zitten of verschilt de stoelafstand per vervoerder? (Ieder type bus heeft altijd nog meer beenruimte dan de achterbank van een H200, toch htm_tram. :wink: )
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

@88122903: Hier voor de deur langs rijden MAN-bussen van de concessie Amstelland-Meerlanden en ik vind het erg fijne bussen. De beenruimte is niet minder dan op de achterbank van een Gammelbaksador.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Daantje »

In die MAN bussen van Veolia Haaglanden heb je juist bizar veel beenruimte, wat mij betreft wel een beetje té.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Connexxion enige inschrijver concessie Zaanstreek!


Connexxion heeft als enige ingeschreven op de concessie Zaanstreek. Dit betreft het OV in Zaandam en Oostzaan. Onze offerte wordt nu door de concessieverlener getoetst aan het bestek.

Op korte termijn horen we of onze offerte voldoet aan de eisen die gesteld zijn in het bestek. Indien dit het geval is, zal de opdrachtgever overgaan tot gunning van de concessie.

De nieuwe concessie loopt vanaf december 2010 en heeft een looptijd van 8 jaar, met een mogelijke verlenging van 2 jaar.

In februari worden er personeelsbijeenkomsten gehouden om de nadere details bekend te maken




Helemaal goed, ik had liever Qbuzz, maar Connexxion stond bij mij op een goeie tweede plek. Ik ben er tevreden over :pos:. Vanuit de Zaanstreek gaan we volgend jaar dus geen faalverhalen horen over opstartproblemen met Arriva danwel Veolia. Voor de stadsdienst Zaandam + Streeklijnen naar die polderdorpen is een euro-3 geëist, dus de huidige Ambaskes mogen daar blijven. Voor de Streekdienst tussen Amsterdam (Centraal, Sloterdijk en evt Slotervaart/Riekerpolder) en Zaandam zijn EEV-bussen geëist in Zuidtangent-kleurstelling, maar dan in een andere naam. Dat zullen dus wel nieuwe bussen worden. Ik zet mijn kaarten op de Citaro G. Ik hoop dat Connexxion de bus naar Slotervaart in hun offerte had staan (was een wens van de Stadsregio in het PvE), lijkt me wel geinig, Connexxion hier door de straat :P

Trouwens, hoe komt het eigenlijk dat Cxx de enige was? Gaan de andere vervoerders tegenwoordig voor het groffe geld (de grote gebieden)?
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op vr 01 jan 2010, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Bron?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik had het gegoogled en kwam uit bij één of ander twijfelachtig topic van FOK! Ik denk dat het een intern bericht was van Connexxion naar de medewerkers gezien het taalgebruik ("onze" offerte).
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Dit zou dan al de derde concessie in 1 jaar tijd zijn waar alleen CXX of een dochterbedrijf heeft ingeschreven. De eerdere twee zijn Almere (wat voor een aantal vervoerders te duur was) en Arnhem - Nijmegen.
Connexxion heeft een enorm wagenpark, en heeft in concessies waar ombouw mogelijk is en oudere bussen mogen rijden daardoor best wel een voordeel. Het lijkt een beetje: "Ok.. ff 100 bussen EEV-en"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Arnhem-Nijmegen was te kort voor de eisen die gesteld werden, Almere en Zaanstreek zijn eigenlijk te kleine concessies om veel uit te kunnen halen. Zaanstreek had voor Arriva nog wat synergievoordelen kunnen hebben denk ik: ze hebben Waterland ernaast ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Die twee concessies hadden (denk ik) allebei hetzelfde hoofdprobleem: Stevige eisen
Bij Arnhem Nijmegen was daarbij inderdaad de korte duur van concessie niet echt handig
Bij Almere zat het probleem denk ik niet in de grootte van de concessie. Het aantal reizigers dat dagelijks van de stadsdienst gebruik maakt loopt in de tienduizenden. Alleen buslijn 1 trekt al 10 miljoen reizigers per jaar. Daarnaast zaten de Almeerse Concessies bij de beter renderenden van Nederland. Wat wel een punt is, is dat er vooral vervoerskundige stevige eisen zijn gesteld. voorbeeld: Ook 's avonds (zelfs in het weekend) op de streekdienst ieder half uur een bus.

De gemeente Almere had wel brieven van Qbuzz en Arriva gehad met redenen niet in te schrijven. Ik zal het even citeren uit een brief aan de gemeenteraad:
Van de vervoerbedrijven Arriva en Qbuzz zijn brieven ontvangen waarin zij redenen aangeven voor het niet inschrijven. Arriva heeft na een analyse van de gunningcriteria moeten concluderen dat er geen gezond businessplan is op te stellen. Qbuzz daarentegen heeft aangegeven binnen de financiële kaders niet de kwaliteit te kunnen leveren die zij graag wil leveren.
Kortom: om zonder veel risico's in te schrijven was er gewoon te weinig subsidie beschikbaar. Connexxion heeft wel ingeschreven, en op een aantal punten (soms zelfs best stevig) beter dan geëist. Hiermee sluit Connexxion goed aan op het ambitieniveau van de vernieuwde Concessie.

Als we dit naast de Zaanstreek leggen (om toch on-topic te blijven), dan denk ik eerlijk gezegd dat dit wel een iets kleinere concessie is, maar wel met een vrij redelijk ambitieniveau. Vooral op de Regionetlijnen moet er stevige groei gaan plaats vinden. Daar zit denk ik ook juist het risico in, als je iets niet goed doet waardoor de reizigers wegblijven, of de reizigers sowieso al wegblijven. Wat dan? Je kan wel 8x per uur een lege bus laten rijden omdat hoogfrequent rijden gewenst is, maar dat kost per uur zomaar "ff" duizend euro. Daartegenover staat weer dat je geen extra geld verdient als je tegen de minimumeis van 4x per uur in de spits gaat rijden. Geen reizigersgroei betekend namelijk keihard dat de bus 's avonds ook niet extra reizigers vervoert, en dus vaker leeg rondrijdt. Dat kost ook weer geld. :mrgreen:

Kennelijk denkt connexxion reizigersgroei te kunnen realiseren, of zo goedkoop in te kunnen schrijven dat ze toch geld verdienen. Dat in tegenstelling tot de andere bedrijven.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik vind de eisen van de Zaanstreek nog wel meevallen eigenlijk. Er wordt niet zo heel gek veel geëist als wat er nu al rijdt en de euro3's mogen met uitzondering van het RegioNet blijven, dat zie je ook niet veel meer in Nederland (het liefst hebben ze allemaal EEV). Voor het regionet geldt in het dal een minimumfrequentie van 2x per uur en in de spits van 4x per uur, nu wordt er alleen al op lijn 92 al 6x per uur gereden in de spits, de 86, 87, 91, 94 allemaal 4x per uur... dus in dat opzicht verandert er niks. Het enige nieuwe wat ik nog kan ontdekken is dat als er nieuwe bussen worden aangeschaft, ze van die tv-schermpies in de bus willen hebben, ook niets nieuws onder de zon, dat heeft half Nederland al. De bussen die er al rijden mogen volstaan met hun lichtkrant. ik vind de eisen eigenlijk wel vrij coulant..
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Klaasje »

Ten opzichte van de afgelopen jaren zijn de vervoerders anders wel voorzichtiger gaan inschrijven. (Zie o.a. GD waar inschrijfprijzen hoger dan verwacht bleken te zijn) Vooral in het begin zijn een aantal vervoerders "op hun smoel gegaan" bij concessies waar ze makkelijk geld dachten te verdienen door meer te rijden. In de praktijk bleek dat nog wel eens tegen te vallen. Daardoor zijn in een aantal concessies de frequenties ook teruggeschroeft. Dat het in het begin niet al te best is gegaan uit zich ook nu in de voorzichtiger manier van inschrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

In Almere speelt volgens mij ook het open instapbeleid mee. Het is volgens mij geen groot geheim dat Connexxion daar dolgraag vanaf wil, ik denk dat het aantal zwartreizigers daar ook de spuigaten uitloopt (het percentage mensen dat stempelt is fors lager dan ik in bijvoorbeeld Amsterdam zie stempelen of inchecken, en je kan mij niet wijsmaken dat al die mensen die niet stempelen een abonnement of een OV-kaart hebben)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten