Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Durashift »

Aha, duidelijk. Vandaar dat de verlenging ook nog niet definitief is.. besluitvorming is nog bezig. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Suus »

Zaanstreek en Waterland hebben behalve dat er buslijnen naar Amsterdam zijn helemaal niets met elkaar gemeen. Weer een voorbeeld hoe concessies veel te groot aan het worden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Jef400 »

Dat is niet helemaal waar. In de zin dat er op veiligheidsvlak (http://www.veiligheidsregiozaanstreekwa ... waterland/), bestuurlijk vlak (https://www.noord-holland.nl/Bestuur/Re ... _Waterland) en in de geestelijke gezondheidszorg (https://www.ggdzw.nl/) daarnaast is er altijd wel een verbinding tussen de twee regio's geweest. Denk aan de N92 en 121 bijvoorbeeld. Het komt niet helemaal uit de lucht vallen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Mdk »

Zou dat niet kunnen betekenen dat er in de ov concessies teveel op Amsterdam is gefocust en vervoer tussen andere regio's naar de achtergrond verdwenen is? Een grotere regio zou er toe kunnen leider dat daar weer meer naar gekeken wordt.
Bij twijfel altijd klagen
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Jef400 »

In het Waterlandse geval lijkt mij dat niet aan de orde. Aangezien hier de primaire reizigersstromen richting Amsterdam liggen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Mdk »

Ik ben er ook totaal niet bekend, dus mn opmerking was puur hypotetisch, maar is er echt geen reizigersvraag tussen waterland em de zaanstreek dan? Dit lijkt me nogal onlogisch, en alles via Amsterdam Doen is ook weer zo'n omweg.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Frank93 »

Er zullen vast wel wat reizigers zijn tussen de Zaanstreek en Waterland, alleen meer bieden dan wat er nu is kan bijna niet denk ik. Je kunt vanaf Purmerend op 3 stations de trein pakken naar Zaandam of lijn 121 nemen naar Wormerveer. Het grootste gedeelte reist zoals al genoemd is van/naar Amsterdam.

Het enige wat kan ik bedenken is misschien een lijn tussen De Rijp en Zaanstad. Markenbinnen wil namelijk ook graag een busverbinding en dat kan je met deze lijn dan meepakken.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Jef400 »

Ik denk dat het nooit meer dan een buurtbusje zal worden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:Zaanstreek en Waterland hebben behalve dat er buslijnen naar Amsterdam zijn helemaal niets met elkaar gemeen. Weer een voorbeeld hoe concessies veel te groot aan het worden zijn.
Ik weet niet wat je groot noemt? Bedoel je de grootte van het concessiegebied of aantal stuks materieel? Als je het materieel van Zaanstreek en Waterland bijelkaar optelt, kom je ongeveer uit op het aantal bussen in AML. Dat is aanzienlijk, maar niet TE groot, m.i.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom wil de stadsregio eigenlijk beide concessies samenvoegen?
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door dylanwild94 »

Ik denk omdat het makkelijker is om met 1 bestuur het over 1 concessie te hebben dan met 1 bestuur over 2 concessies.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Roeland »

Ik zie wel een paar voordelen: dan kun je lijnen doorkoppelen bij Buikslotermeerplein (bijv. de 392 uit Zaandam met één van de lijnen richting Volendam), waardoor een rechtstreekse verbinding tussen Volendam en het Boven-IJ-ziekenhuis in Amsterdam ontstaat.
En in Amsterdam Noord rijden beide concessies straks een stukje parallel (de 392 en de 125, als ik me niet vergis). En wellicht kan lijn 121 geïntegreerd worden met de Purmerendse stadsdienst?
Bovendien verliezen beide concessies medio 2018 een stuk omzet, omdat de meeste Waterlandse lijnen niet meer door de IJtunnel mogen van de VRA.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Jef400 »

Lijn 121 wordt nu al enkel door EBS gereden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
montrose
Berichten: 73
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 20:59

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door montrose »

Zowel vandaag als gisteren blijven chauffeurs bij hun bus , dus stad op RNet en andersom . Een dw overzicht maken hierdoor onmogelijk.
Verder is er een extreem personeelstekort . Gister bij aanvang dienst 7 bussen niet uitgereden , vandaag 6 diensten niet gevuld.
Chauffeurs die 30 jaar bij de stalling werken hebben dit nog nooit meegemaakt .
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Littlebusdriver »

De klanten wel want Zaandam is altijd al een broeinest van FNV-stakers geweest.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door fred1954 »

Het DB van de Vervoerregio heeft gisteren besloten per 12 december 2021 de concessies Zaanstreek en Waterland samen te voegen. Daaruit voortvloeiend krijgt de concessie Zaanstreek een verlenging van de concessieperiode van 3 jaar toegewezen.
Mitchel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 21:24

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Mitchel »

Is er al wat meer bekend over die elektrische bussen?
Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar :D
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Frank93 »

Alleen dat er vijf komen om mee te beginnen, volgens mij is er verder niks bekend
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Wievank »

We wisten allang dat het eraan zat te komen, maar het blijft absurd om nu dagelijks te zien hoe de buslijnen 391 en 394 metrohalte Noorderpark voorbij rijden zonder hier te stoppen. Al helemaal vanaf het CS richting Zaandam rijden ze er letterlijk voor langs.

Connexxion wist al vele concessies geleden al dat dit moment eraan zat te komen en moet nu niet zeiken dat hier wel stoppen nadelig is voor hun inkomsten. Of beter gezegd: het is absurd dat de Vervoerregio als opdrachtgever mee gaat in deze redenatie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Hainje »

Als dan uiteindelijk maar genoeg klanten gaan klagen dat ze over willen stappen op Noorderpark, dan zal CXX wel moeten. :D Geef het nog even, als de klachtenstroom komt dan is het zodra de dagelijkse reizigers weer van de bussen gebruik gaan maken.
🍉
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door sneltram »

Op zich zou de huidige situatie nog best wel eens financieel beter kunnen zijn voor CXX. immers, ze hebben nu meer reizigerskilometers dan als de bus op Noorderpark leeg zou stromen. Tenzij je de buslijn vervolgens weer inkort. Dan heb je wel een voordeel. Maar misschien vinden ze de huidige situatie dan toch beter.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door IC140 »

Als de VRA een haltekom bouwt aan de oprit zullen ze wel moeten. Nu gebruiken ze de infra nog als argument, terwijl ik vermoed dat het ze eigenlijk om de centen gaat. Met de huidige haltekom hoeft halteren ook richting CS nauwelijks tijd te kosten. In plaats van 1x linksaf wat ze nu doen zou het 1x conflictvrij afslaan naar de haltekom, 1x linksaf en 1x rechtsaf (zonder fietsers, dus staat 3/4 van de tijd op groen) worden.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Wievank »

Dat is dus precies mijn punt. Het kost nauwelijks extra rijtijd (slechts secondes richting Zaandam, en misschien net meer dan een minuut richting CS). Het is puur een centenkwestie, wat gewoon ingecalculeerd had moeten worden in het bod op deze concessie. Er is 15 jaar gebouwd aan de Noord/Zuidlijn, en bij mijn weten staat al die tijd al vast dat station Noorderpark (oké, voorheen onder de naam Johan van Hasseltweg) hier zou komen en de buslijnen vanuit de Zaanstreek zou raken. Nu mekkeren over verlies aan inkomsten door wel te stoppen is wat mij betreft niets anders dan een bijzonder zielige actie ten koste van de eigen reizigers om de marges wat op te krikken, welke helaas tot nu toe dus nog succesvol is gebleken ook nog.

Door wel te stoppen kunnen zal vanzelf blijken hoeveel reizigers vrijwillig kiezen om over te stappen. Als dit de overgrote meerderheid blijkt te zijn kunnen deze DRU's en bussen beter elders worden ingezet. Is dat niet het geval, dan heeft Connexxion ook weinig te klagen.

Ik hoop dat Connexxion de komende maanden overspoeld wordt met klachten van reizigers over dit wanbeleid.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Volgens chauffeurs in de Zaanstreek is er een tekort aan buschauffeurs envallen er daardoor geregeld ritten uit:

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/229683/Z ... Connexxion
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Durashift »

Tja, vakantietijd.. denk dat het in andere beroepsgroepen (zorg, openbare diensten) ook wel knarst qua dienstinvulling vanwege vakantietijd..

Wat willen de chauffeurs zelf eraan doen? Eerder van vakantie terugkomen om diensten over te nemen?

Is toch ook een beetje 'probleem (weer) bij de werkgever neerleggen' in mijn ogen.
Ja, het lijkt mij vervelend en soms zeer lastig om (randstedelijke) agressieve passagiers te woord moeten staan.. maar met zo'n brief komt ook het signaal naar, potentiële, nieuwe collega's: nou, het vak van OV chauffeur is misschien wel helemaal niet zo leuk, sociaal, uitdagend en afwisselend...
Ik ga toch ff een deurtje verder kijken.. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten