Concessie Zaanstreek (2011-2021)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
stefanvw14
Berichten: 1
Lid geworden op: di 18 dec 2012, 12:03

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door stefanvw14 »

benza schreef:De tijden zijn online op connexxion.nl.

Een paar opmerkingen:
- lijn 395 rijdt ook op zaterdag. Ik verwacht een zeer lage bezetting trouwens.
- ik hoorde geruchten over een spits verlenging van lijn 395 naar de zuidas. Helaas komt dit blijkbaar niet.
Blijkbaar is hier vanuit de Reizigers Advies Raad dan toch voldoende draagvlak(en dus vraag) gecreëerd, anders gaat Connexxion dit niet invoeren. Als blijkt dat er maar een bezettingsgraad van onder 30% is over de hele dag zal het wel weer worden teruggedraaid.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Natorious »

benza schreef: - ik hoorde geruchten over een spits verlenging van lijn 395 naar de zuidas. Helaas komt dit blijkbaar niet.
Is die dan zo drastisch nodig? De metro biedt een snelle verbinding tussen Sloterdijk en Zuid.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door david_meyer24 »

ik zag bij de R-net bussen van de 392 dat ze nieuwe ov-chipkaart apparatuur hebben.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Natorious schreef:
benza schreef: - ik hoorde geruchten over een spits verlenging van lijn 395 naar de zuidas. Helaas komt dit blijkbaar niet.
Is die dan zo drastisch nodig? De metro biedt een snelle verbinding tussen Sloterdijk en Zuid.
Precies dit. Op zaterdag via de Coentunnel af kunnen steken richting West is een waardige aanvulling op het vervoersaanbod, en ik verwacht dan ook voldoende reizigers op dit traject. Maar doortrekking naar de zuidas zou je reinste flauwekul en verspilling van midelen zijn. Lijnen 50 en 15 bieden wat dat betreft meer dan voldoende aan alternatief.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door wouter15 »

O de site van Connexxion staat dat vanaf 14 december 2014 de lijnen N92 en N94 niet meer gaan stoppen bij het Centraal Station van Amsterdam. Maar als je dan bij de dienstregeling kijkt zie je dat deze lijnen ook na 14 december 2014 bij de halte Centraal Station in Amsterdam gaan stoppen. Weet iemand hoe dit zit?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Waarom zou je de 395 moeten doortrekken naar Amsterdam West? Je hebt toch in principe al de 398 die deze rol vervult?

Wat betreft de N92/N94: je hebt nu een halte voor het Victoriahotel en volgens mij eentje voor de Nicolaaskerk. Eentje komt er dan wel te vervallen.
Overigens wel fijn om te zien dat de Zaanstreek-lijnen die Amsterdam Centraal als eindpunt hebben (391, 392 en 394, dus niet de nachtlijnen) op het nieuwe busstation gaan stoppen. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Om heel eerlijk te zijn heb ik eigenlijk ook nooit het bestaan van lijn 398, evenals de (voormalige) Waterlandse spitslijnen naar West begrepen. Feitelijk heb je alles al wat een OV-reiziger zich kan wensen; een directe treinverbinding naar Lelylaan vanuit zowel Zaandam als Purmerend, en daar bovenop ook nog eens een frequente metrolijn met meerdere tussenliggende haltes en een vrij goed onderliggend netwerk. Ik vraag me ook af of er überhaubt zeer veel tijdswinst mee wordt behaald door een van de bovengenoemde spitslijnen te pakken. Heb wel een paar keer van Lelylaan naar Zaandam Schipbeek gereisd (50+395), en ik zat binnen 40-45 minuten thuis op de bank.

Anderzijds kan ik juist wél weer begrip opbrengen voor het bestaan van de spitslijnen naar de Bijlmer vanuit het noorden, gezien het daarzo duidelijk ontbreekt aan een (sneller) alternatief, en je voor sommige bestemingen ook relatief veel zou moeten overstappen (dwars door de drukte van de binnenstad van Amsterdam), wat de reis des te oncomfortabeler maakt.

Je hebt dingen zoals vervoer wat een slimmer en sneller alternatief is, en onnodig luxevervoer. De spitslijnen naar West vallen naar mijn idee onder dat tweede.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Jef400 »

Toch zaten die bussen vol.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Ik zal het je sterker vertellen; heb vandaag zelf nog de 398 gepakt bij het Sierplein. Het is een guilty pleasure, en scheelt een ritje in een sardientjesmetro, maar dat veranderd niks aan het feit dat het een overbodige luxe is. Ik had ook niet echt het gevoel veel tijdswinst te boeken. Ik heb ook zo'n vermoeden dat er langzaam naartoe gewerkt wordt om de 398, alsmede de spitsverlenging van de 309, er uiteindelijk volledig uit te knippen, te beginnen met de routewijziging door gebied waar totaal geen kantoren te vinden zijn. Typisch gevalletje "Hoe verzin je een excuus om verwende reizigers de bus uit te jagen?" als je het mij vraagt.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Roeland »

Als je, als vervoerder, een paar honderd jaarabonnementen kunt verkopen, door een parallelle spitslijn te laten rijden, kan ik mij goed voorstellen dat je dat gewoon doet. Dat geeft een mooie, constante inkomstenbron, en het matigt de piekbezetting op de reguliere ritten vanuit de Zaanstreek naar Sloterdijk. Waarom zou een busvervoerder die mooie vaste omzet aan NS weggeven?
Als je in Zaanstad wat verder bij een station vandaan woont, en je werkt niet direct op loopafstand van Lelylaan, kan zo'n rechtstreekse bus van deur tot deur sneller zijn, dan reizen met overstap.

Een vergelijkbare parallelle lijn is lijn 386 van Oegstgeest naar Den Haag. Ja, de trein is sneller tussen Leiden CS en Den Haag. En Oegstgeest ligt binnen 4 km afstand van Leiden CS. Ook is de 386 is langzamer en vertragingsgevoeliger dan de trein. Toch ziet Arriva blijkbaar markt in die parallelle lijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat hier iets anders ook speelt. Als elke rit met meer dan 20 reizigers bezet is, is er markt voor. Daarnaast is de trein in de Randstad niet het meest betrouwbare vervoersmiddel (getuige alle opbrekingen in de afgelopen tijd + No Offence voor NS, Boven Zwolle doen ze het redelijk goed). De bus is dan weer betrouwbaarder gebleken en dus aantrekkelijker.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Ik heb even naar de lijnennetkaart en frequenties gekeken, en ik snap de 67/68/69 niet echt. De frequenties zijn erg laag, en paralel lopen aan de spoorbaan tussen station Zaandam en Koog-Zaandijk voegt weinig toe.
Waarom dit niet terugbrengen tot twee lijnen:
- 67: Zaandam NS - Westoever Zaan (waar lijn 69 en vanaf Van Goghweg 68 rijden) - Wormerveer NS - Wormerveer Samsonweg.
- 391: trek een deel van de frequenties door van de Zaanse Schans naar Koog-Zaandijk NS - Wormerveer NS - Krommenie-Assendelft NS.
Hierdoor blijft er een rechtstreekse busverbinding naar het centrum van Zaandam, blijft de westoever van de Zaan biediend en ontstaat er een verbinding met midden/noord Zaanstad met het ZMC zonder om te hoeven reizen via Zaandam NS.
Beiden zou je overdag een frequentie van 2x/uur kunnen doen.

Maar ook de 65 vind ik raar: ook een lage frequentie, en daar schijnt geen kip in te zitten als ik het goed heb gehoord. Kan daar gewoon niet een deel van het R-Net lijnennet in/om Poelenburg worden gewijzigd om dat gat eventueel op te vullen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Vinny »

Die spitslijnen zijn juist historisch gegroeid, uit de tijd dat bijvoorbeeld de Hemboog nog niet in dienst was. Het is eerder opvallend dat ze (nog) niet zijn opgeheven. Bij vrijwel elke saneringsronde of infrastructurele wijziging sneuvelen er wel weer een aantal. In de jaren '80 en '90 waren het juist de krenten in de pap voor de toenmalige streekvervoerders...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door huibf »

Op pagina 10 van dit topic had ik al zin zelfde opmerking. viewtopic.php?f=34&t=2752&start=225
huibf schreef:Ik was afgelopen zondag en maandag in Zaandam. Ik was nog nooit in die buurt geweest.
Lekker naar de Zaanse Schans e.o. en dagje Amsterdam. Hotelletje in Zaandam (die met die gestapelde Zaanse huisjes).

Maar wat een busnetwerk !

Onbegrijpelijk dat de lijnen nog allemaal bestaan. Zowat elke lijn loopt parallel en een stortvloed aan stationnetjes.
Ik kan me niet voorstellen dat dit rendabel kan zijn.

- 64, 67, 68 en 69 geheel schrappen.
- 63 na Krommenie Assendelft doortrekken (over 68/69) naar Wormerveer en dia 67 naar Samsonweg.
- 63 neemt stukje van 64 over in Zaandam/Koog aan de Zaan, maar dan wel weer 'westelijk' door Westerkoog.
De 65 zou je kunnen behouden, maar als extra oostelijk lang de zaan (69) via NS kogerveld naar het Ziekenhuis.

Meer is volgens mij echt niet nodig...
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CSA2 »

VIRM schreef:Maar ook de 65 vind ik raar: ook een lage frequentie, en daar schijnt geen kip in te zitten als ik het goed heb gehoord. Kan daar gewoon niet een deel van het R-Net lijnennet in/om Poelenburg worden gewijzigd om dat gat eventueel op te vullen?
Lijn 65 is het stukje wat de 92 (nu 392) vroeger reed naar Poelenburg...

Het 67/68/69 feestje is ook een vreemde en komt voort uit wat ooit ENHABO lijn 97/NZH lijn 89 was, die juit heel goed liep omdat tussen Wormerveer NS en Zaandam centrum paralel aan de Zaan liep en niet een concurrent van een sprinter die is die 4x per uur rijd. 63/64 richting Koog a/d Zaan zijn over het algemeen wel goed gevuld alleen die route dwars door de woonwijk is nogal achterlijk te noemen...
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Vinny schreef:Die spitslijnen zijn juist historisch gegroeid, uit de tijd dat bijvoorbeeld de Hemboog nog niet in dienst was. Het is eerder opvallend dat ze (nog) niet zijn opgeheven. Bij vrijwel elke saneringsronde of infrastructurele wijziging sneuvelen er wel weer een aantal. In de jaren '80 en '90 waren het juist de krenten in de pap voor de toenmalige streekvervoerders...
Tot de invoering van lijn 284 anno 2010 heeft er jarenlang geen (spits)lijn uit de Zaanstreek verder gereden dan station Sloterdijk, en was deze ook niet nodig. Dus van een historische groei zou ik niet echt willen spreken. In de afgelopen decennia hebben de ontwikkelingen binnen het Amsterdamse OV (hemboog, westtak, ringlijn) het inderdaad ook vrij onnodig gemaakt dit soort verbindingen nog langer aan te bieden. Zowel GVB als de streekvervoerders worden er ook niet beter op, enerzijds gezien de onnodige verspilling van DRU's (die elders beter ingezet kunnen worden) die nu niet genoeg opleveren, en anderzijds lichtelijke broodroof voor het GVB die toch ook weer een honderdtal reizers per dag missen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Wat ik mij afvraag, aangezien ik eerlijk gezegd niet zo heel vaak met de bus in de Zaanstreek ga: welke lijnen zijn nu wel en niet rendabel en waarom? Ik heb zelf een beetje het idee dat alleen de 63/64 en sommige RNET-lijnen iets voorstellen, samen met de focus op De Vlinder/Poelenburg/ZMC/Zaandam Centrum.

Misschien tijd voor ons eigen fantasielijnennet? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door jesperhaverkamp »

Ik heb ooit wel eens low-profile in paint zitten klussen aan een lijnnetje als er busdoorsteek zou zijn tussen Westerkoog en station Koog-Bloemwijk en tussen de Oud Heinstraat en station Koog-Zaandijk.

http://members.ziggo.nl/rih/Zaan.png

Vergeef me de kwaliteit. Het ging om het idee.
Vooral de parallelverbindingen tussen bus en trein opheffen. De sprinter rijdt namelijk net zo frequent als het meeste R-Net. Alleen nog iets aan de tariefintegratie doen.
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CSA2 »

VIRM schreef:Wat ik mij afvraag, aangezien ik eerlijk gezegd niet zo heel vaak met de bus in de Zaanstreek ga: welke lijnen zijn nu wel en niet rendabel en waarom? Ik heb zelf een beetje het idee dat alleen de 63/64 en sommige RNET-lijnen iets voorstellen, samen met de focus op De Vlinder/Poelenburg/ZMC/Zaandam Centrum.

Misschien tijd voor ons eigen fantasielijnennet? :mrgreen:
Je geeft zelf meteen het antwoord al op je eigen vraag... De 391 is wel een drukke lijn aan het worden trouwens, daar stijgt het reizigersaantal aardig op dit moment...
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Als we over rendabiliteit spreken, dan zou ik zeggen dat lijn 391 toch wel het paradepaardje van deze concessie is. Deze trekt het gehele jaar door bakken met reizigers, met grote dank aan het gehalte toeristen voor de Zaanse Schans, de gestrekte hoogwaardige route richting het CS, en vrijwel altijd een frequentie van 4x p/u (trots gebruiker van halte Schipbeek hier :mrgreen:). De rest van het R-net (behalve de 398) hierzo doet het ook prima.

Wat betreft de stads- en streeklijnen zit het wel gemiddeld qua bezetting, al mogen er nog wel wat aanpassingen verricht worden wat mij betreft, en dan bedoel ik met name het zoeken van alternatieven voor de lijnen 65, 67, 68 en 69. Hoe dat nu is geregeld is wat mij betreft wel een beetje aan de lakse kant, en een gevalletje "het moet maar". Het geeft tenminste niet de indruk dat er enigszins moeite in is gestoken om er nog iets van te breien met het lijnennet hierzo.

Lijn 59 doet het vrij goed vanwege het verkeer tussen Haarlem-IJmond en de Zaanstreek, maar is om de een of andere reden beperkt tot een dienst die tot 19:00 gaat, en dan houdt het op. Sta je dan als je terug wilt naar de Zaanstreek of vice-versa :')

Veder heb je de 63 en 64 waar weining op aan te merken valt, en ook vrij goed dienst doen. Persoonlijk zou ik ook niks veranderen aan het gedeelde traject tussen Station Zaandam en Station Kogerveld, zodat er op dat traject een degelijke frequentie van 4x p/u behouden blijft op de piek, en daarbuiten 2x p/u.

Voor de rest heb je dan nog buurtbussen 414 en 456, en de 121 van EBS naar Purmerend. Het is me ook nog steeds een raadsel waarom gemeente Wijdewormer tot Concessie Waterland behoord, gezien dat toch duidelijk ook deel uitmaakt van de Zaanstreek.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Jef400 »

Ja het was vroeger een doorgaande lijn Purmerend-Beverwijk. Toen we nog niet in aparte concessies Zaanstreek en Waterland dachten ;)
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

Was het nog maar zo'n feest als toen. Ook heden ten dage zou zo'n lijn denk ik nog redelijk wat potentie hebben. Maarja, tegenwoordig is het heers & verdeel in OV-land, en moet je het niet wagen de concessiegrens een paar kilometer te overschrijden in de meeste gevallen :X

Vraag me wel eens af of de SRA niet kan overwegen AML, Zaanstreek en Waterland samen te voegen tot één concessie. Maar of dat in de praktijk mogelijk zou zijn moet je niet aan mij vragen :')
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door CamilleKreemers »

is het niet handiger om concessiegebieden die aangrenzend zijn te combineren?

Daarnaast denk ik dat als niet R-netlijnen alleen de routes van 59, 63, 64 en 68 aantrekkelijk zijn, door de grote afstand van het spoor. Alle ritten minimaal 2x/uur overdag ( lijn 68 4x/uur spits tussen Wormerveer en Krommenie) lijkt me wervend genoeg. lijn 65 zou ik in een R-netlijn plaatsen en de vrijgekomen DRU's ergens anders plaatsen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door VIRM »

Vergeet niet, in de Zaanstreek is het erg moeilijk om uberhaupt erg ver van het spoor te zitten. ;)
De 63 en 64 zijn eigenlijk gewoon stadsbussen. De 65 is maar een mini-opvulbuslijn, die je kunt schrappen door met wat R-NET lijnen te verschuiven.

En aangezien dit niet een hele grote concessie is, zou je het inderdaad kunnen samenvoegen tot een Zaanstreek-Waterland of een Amstelland-Meerlanden-Zaanstreek concessie.
Beul van de blindegeleidelijn
Rickingsh

Re: Concessie Zaanstreek

Bericht door Rickingsh »

CamilleKreemers schreef:is het niet handiger om concessiegebieden die aangrenzend zijn te combineren?

Daarnaast denk ik dat als niet R-netlijnen alleen de routes van 59, 63, 64 en 68 aantrekkelijk zijn, door de grote afstand van het spoor. Alle ritten minimaal 2x/uur overdag ( lijn 68 4x/uur spits tussen Wormerveer en Krommenie) lijkt me wervend genoeg. lijn 65 zou ik in een R-netlijn plaatsen en de vrijgekomen DRU's ergens anders plaatsen.
In Provincie Utrecht kunnen 2 afzonderlijke gebieden ook functioneren als één concessie, dus waarom hierzo niet?

Aan het R-net in de buitenwijken van Zaandam kun en hoef je eigenlijk vrij weinig te veranderen. Je kunt niet zomaar een willekeurige lijn het traject van de 65 laten volgen zonder dat dit elders gevolgen heeft. De huidige routes van het R-net zijn simpelweg té rendabel en logisch om ze op de korte termijn nog aan te passen. Ook ik zou liever een alternatief voor de 65 zien, maar in de huidige situatie zit er weinig anders op dan MAT-ritten naar de achtersluispolder dit traject te laten bedienen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten