Pagina 20 van 25

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 13:06
door Durashift
Aha, duidelijk. Vandaar dat de verlenging ook nog niet definitief is.. besluitvorming is nog bezig. :)

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 14:00
door Suus
Zaanstreek en Waterland hebben behalve dat er buslijnen naar Amsterdam zijn helemaal niets met elkaar gemeen. Weer een voorbeeld hoe concessies veel te groot aan het worden zijn.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 14:10
door Jef400
Dat is niet helemaal waar. In de zin dat er op veiligheidsvlak (http://www.veiligheidsregiozaanstreekwa ... waterland/), bestuurlijk vlak (https://www.noord-holland.nl/Bestuur/Re ... _Waterland) en in de geestelijke gezondheidszorg (https://www.ggdzw.nl/) daarnaast is er altijd wel een verbinding tussen de twee regio's geweest. Denk aan de N92 en 121 bijvoorbeeld. Het komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 15:56
door Mdk
Zou dat niet kunnen betekenen dat er in de ov concessies teveel op Amsterdam is gefocust en vervoer tussen andere regio's naar de achtergrond verdwenen is? Een grotere regio zou er toe kunnen leider dat daar weer meer naar gekeken wordt.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 15:59
door Jef400
In het Waterlandse geval lijkt mij dat niet aan de orde. Aangezien hier de primaire reizigersstromen richting Amsterdam liggen.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 16:06
door Mdk
Ik ben er ook totaal niet bekend, dus mn opmerking was puur hypotetisch, maar is er echt geen reizigersvraag tussen waterland em de zaanstreek dan? Dit lijkt me nogal onlogisch, en alles via Amsterdam Doen is ook weer zo'n omweg.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 17:10
door Frank93
Er zullen vast wel wat reizigers zijn tussen de Zaanstreek en Waterland, alleen meer bieden dan wat er nu is kan bijna niet denk ik. Je kunt vanaf Purmerend op 3 stations de trein pakken naar Zaandam of lijn 121 nemen naar Wormerveer. Het grootste gedeelte reist zoals al genoemd is van/naar Amsterdam.

Het enige wat kan ik bedenken is misschien een lijn tussen De Rijp en Zaanstad. Markenbinnen wil namelijk ook graag een busverbinding en dat kan je met deze lijn dan meepakken.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 17:41
door Jef400
Ik denk dat het nooit meer dan een buurtbusje zal worden.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 19:06
door fred1954
Suus schreef:Zaanstreek en Waterland hebben behalve dat er buslijnen naar Amsterdam zijn helemaal niets met elkaar gemeen. Weer een voorbeeld hoe concessies veel te groot aan het worden zijn.

Ik weet niet wat je groot noemt? Bedoel je de grootte van het concessiegebied of aantal stuks materieel? Als je het materieel van Zaanstreek en Waterland bijelkaar optelt, kom je ongeveer uit op het aantal bussen in AML. Dat is aanzienlijk, maar niet TE groot, m.i.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 20:43
door CamilleKreemers
Waarom wil de stadsregio eigenlijk beide concessies samenvoegen?

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 01 mar 2018, 21:40
door dylanwild94
Ik denk omdat het makkelijker is om met 1 bestuur het over 1 concessie te hebben dan met 1 bestuur over 2 concessies.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: vr 02 mar 2018, 09:33
door Roeland
Ik zie wel een paar voordelen: dan kun je lijnen doorkoppelen bij Buikslotermeerplein (bijv. de 392 uit Zaandam met één van de lijnen richting Volendam), waardoor een rechtstreekse verbinding tussen Volendam en het Boven-IJ-ziekenhuis in Amsterdam ontstaat.
En in Amsterdam Noord rijden beide concessies straks een stukje parallel (de 392 en de 125, als ik me niet vergis). En wellicht kan lijn 121 geïntegreerd worden met de Purmerendse stadsdienst?
Bovendien verliezen beide concessies medio 2018 een stuk omzet, omdat de meeste Waterlandse lijnen niet meer door de IJtunnel mogen van de VRA.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: vr 02 mar 2018, 11:50
door Jef400
Lijn 121 wordt nu al enkel door EBS gereden.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: za 03 mar 2018, 10:32
door montrose
Zowel vandaag als gisteren blijven chauffeurs bij hun bus , dus stad op RNet en andersom . Een dw overzicht maken hierdoor onmogelijk.
Verder is er een extreem personeelstekort . Gister bij aanvang dienst 7 bussen niet uitgereden , vandaag 6 diensten niet gevuld.
Chauffeurs die 30 jaar bij de stalling werken hebben dit nog nooit meegemaakt .

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: za 03 mar 2018, 15:12
door Littlebusdriver
De klanten wel want Zaandam is altijd al een broeinest van FNV-stakers geweest.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: vr 06 apr 2018, 10:26
door fred1954
Het DB van de Vervoerregio heeft gisteren besloten per 12 december 2021 de concessies Zaanstreek en Waterland samen te voegen. Daaruit voortvloeiend krijgt de concessie Zaanstreek een verlenging van de concessieperiode van 3 jaar toegewezen.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: za 28 apr 2018, 17:27
door Mitchel
Is er al wat meer bekend over die elektrische bussen?
Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar :D

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: za 28 apr 2018, 19:36
door Frank93
Alleen dat er vijf komen om mee te beginnen, volgens mij is er verder niks bekend

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 09 aug 2018, 21:31
door Wievank
We wisten allang dat het eraan zat te komen, maar het blijft absurd om nu dagelijks te zien hoe de buslijnen 391 en 394 metrohalte Noorderpark voorbij rijden zonder hier te stoppen. Al helemaal vanaf het CS richting Zaandam rijden ze er letterlijk voor langs.

Connexxion wist al vele concessies geleden al dat dit moment eraan zat te komen en moet nu niet zeiken dat hier wel stoppen nadelig is voor hun inkomsten. Of beter gezegd: het is absurd dat de Vervoerregio als opdrachtgever mee gaat in deze redenatie.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 09 aug 2018, 21:49
door Hainje
Als dan uiteindelijk maar genoeg klanten gaan klagen dat ze over willen stappen op Noorderpark, dan zal CXX wel moeten. :D Geef het nog even, als de klachtenstroom komt dan is het zodra de dagelijkse reizigers weer van de bussen gebruik gaan maken.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 12:54
door sneltram
Op zich zou de huidige situatie nog best wel eens financieel beter kunnen zijn voor CXX. immers, ze hebben nu meer reizigerskilometers dan als de bus op Noorderpark leeg zou stromen. Tenzij je de buslijn vervolgens weer inkort. Dan heb je wel een voordeel. Maar misschien vinden ze de huidige situatie dan toch beter.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 17:01
door IC140
Als de VRA een haltekom bouwt aan de oprit zullen ze wel moeten. Nu gebruiken ze de infra nog als argument, terwijl ik vermoed dat het ze eigenlijk om de centen gaat. Met de huidige haltekom hoeft halteren ook richting CS nauwelijks tijd te kosten. In plaats van 1x linksaf wat ze nu doen zou het 1x conflictvrij afslaan naar de haltekom, 1x linksaf en 1x rechtsaf (zonder fietsers, dus staat 3/4 van de tijd op groen) worden.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: vr 10 aug 2018, 22:11
door Wievank
Dat is dus precies mijn punt. Het kost nauwelijks extra rijtijd (slechts secondes richting Zaandam, en misschien net meer dan een minuut richting CS). Het is puur een centenkwestie, wat gewoon ingecalculeerd had moeten worden in het bod op deze concessie. Er is 15 jaar gebouwd aan de Noord/Zuidlijn, en bij mijn weten staat al die tijd al vast dat station Noorderpark (oké, voorheen onder de naam Johan van Hasseltweg) hier zou komen en de buslijnen vanuit de Zaanstreek zou raken. Nu mekkeren over verlies aan inkomsten door wel te stoppen is wat mij betreft niets anders dan een bijzonder zielige actie ten koste van de eigen reizigers om de marges wat op te krikken, welke helaas tot nu toe dus nog succesvol is gebleken ook nog.

Door wel te stoppen kunnen zal vanzelf blijken hoeveel reizigers vrijwillig kiezen om over te stappen. Als dit de overgrote meerderheid blijkt te zijn kunnen deze DRU's en bussen beter elders worden ingezet. Is dat niet het geval, dan heeft Connexxion ook weinig te klagen.

Ik hoop dat Connexxion de komende maanden overspoeld wordt met klachten van reizigers over dit wanbeleid.

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 16 aug 2018, 20:39
door VIRM
Volgens chauffeurs in de Zaanstreek is er een tekort aan buschauffeurs envallen er daardoor geregeld ritten uit:

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/229683/Zaanse-buschauffeurs-sturen-brandbrief-naar-Connexxion

Re: Concessie Zaanstreek

Geplaatst: do 16 aug 2018, 22:01
door Durashift
Tja, vakantietijd.. denk dat het in andere beroepsgroepen (zorg, openbare diensten) ook wel knarst qua dienstinvulling vanwege vakantietijd..

Wat willen de chauffeurs zelf eraan doen? Eerder van vakantie terugkomen om diensten over te nemen?

Is toch ook een beetje 'probleem (weer) bij de werkgever neerleggen' in mijn ogen.
Ja, het lijkt mij vervelend en soms zeer lastig om (randstedelijke) agressieve passagiers te woord moeten staan.. maar met zo'n brief komt ook het signaal naar, potentiële, nieuwe collega's: nou, het vak van OV chauffeur is misschien wel helemaal niet zo leuk, sociaal, uitdagend en afwisselend...
Ik ga toch ff een deurtje verder kijken.. :wink: