Concessie Zaanstreek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Vr 26 Feb 2010, 12:32

Hahah, dat is droog! Ik heb nooit in zo'n ding gezeten, dus ik heb er nog geen mening over, het zal mij benieuwen. Wie had gedacht dat een afgrijzelijke stad als zaandam nog het toneel zou worden voor busfotograven haha. En hier in slotervaart krijgen we dus ook citea's, raar idee. Hoewel, ik neem aan dat ze voor de lijnen A'dam - Z'dam toch wel gelede meuk ook bestellen? En 10m-bussen? En wat doen ze met de (midi-)Ambassadors (10m 8376-8379, 12m 8135, 8380-8408, 8676-8683) en Citaro's (9101, 9166, 9168-9175) die er nu rijden?
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op Za 27 Feb 2010, 03:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Daniel » Vr 26 Feb 2010, 13:29

ziggy schreef:Hoewel, ik neem aan dat ze voor de lijnen A'dam - Z'dam toch wel gelede meuk ook bestellen?

Er is ook een gelede versie van de Citea in ontwikkeling :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Klaasje » Vr 26 Feb 2010, 17:01

Nou neem ik aan dat een gelede Citea vooral voor stadsdiensten zal zijn en daarom net zulk belabberd rijgedrag bij hoge snelheden zal hebben als een gelede Citaro. -O- Het zou wel voor wat afwisseling zorgen :pos:
Laat de Zaanse Citaro's maar naar Almere komen om de stadsdienst te versterken!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Daniel » Vr 26 Feb 2010, 23:11

OV Hoekschewaard schreef:Een betrouwbare bron op de busfoto groep meld dat er VDL Citea's gaan rijden in de Zaanstreek.

Moet je het natuurlijk wel volledig melden: alleen Citea's op de huidige lijnen 91, 92 en 84. Rest worden nieuwe Ambassador...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

OV Hoekschewaard
Berichten: 237
Lid geworden op: Zo 16 Mar 2008, 14:09

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor OV Hoekschewaard » Vr 26 Feb 2010, 23:59

Reiziger Ddrs schreef:
OV Hoekschewaard schreef:Een betrouwbare bron op de busfoto groep meld dat er VDL Citea's gaan rijden in de Zaanstreek.

Moet je het natuurlijk wel volledig melden: alleen Citea's op de huidige lijnen 91, 92 en 84. Rest worden nieuwe Ambassador...


Die melding van die nieuwe ambassadors stond vanochtend nog niet op de busfoto groep en is pas later in de middag door die zelfde persoon gemeldt. En met lijn 84 zal je wel lijn 94 bedoelen neem ik aan.

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 27 Feb 2010, 01:01

En die Citea's worden geleed, of...? Toch een domper dat de rest Ambassadors worden, eigenlijk :(. En waarom geen Citea's op de lijnen 86/87, deze vallen ook onder het RegioNet (A'dam - Z'dam v.v.)!

Kunnen die Ambassadors overigens knielen?

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 27 Feb 2010, 01:18

Bee schreef:De stadsregio is bezig met de uitrol van een nieuw uniform systeem voor reizigersinformatie, de vervoerder wordt geacht de panelen daarvoor te installeren. De komende maanden zullen een hoop bushaltes in Zaanstad open liggen (A)
Huh, de gemeente zou dit keer toch juist het beheer over de (100!) DRIS-en op zich nemen? En de reizigersinformatie verzorgen via Govi? Ik vind 100 tussen haakjes wel aan de hoge kant... Of moet de (meest nutteloze) halte (allertijden) Amsterdam, Barndegat soms ook zo'n DRIS hebben :mrgreen:. Uberhaupt vreemd dat er een GVB-hokkie ligt op nog geen 50 meter van de halte De Vlinder in Zaandam. Maar ja, die gemeentegrenzen liggen gewoon ontzettend vreemd. Ik vind wle dat GVB dan maar door moet rijden naar Barndegat en dan keren op busstation De Vlinder of zo :D. Schijnt dat ze daar nog serieus onderzoek naar hebben gedaan als ik de verschillende documenten rondom de aanbesteding Zaanstreek 2010 mag geloven. Scheen niet rendabel te zijn... oh, toch niet.. :roll:

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 27 Feb 2010, 03:06

Klaasje schreef:Nou neem ik aan dat een gelede Citea vooral voor stadsdiensten zal zijn en daarom net zulk belabberd rijgedrag bij hoge snelheden zal hebben als een gelede Citaro. -O-
Op zich niet erg, de lijnen van Amsterdam naar Zaandam hebben ongeveer dezelfde halteafstand als een stadsdienst met al die haltes in Noord en Zaandam. Enige stukje waar je een beetje kunt scheuren is Coentunnel Circuit - Barndegat en het stukje over de Ring A10 Amsterdam wat de 86 en 87 rijden, maar ach, daar rijdt GVB-stadslijn 36 ook... Daar hoor je pas echt dat de Jonckheren aan hun eind van hun latijn zijn, overigens.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor STF » Za 27 Feb 2010, 04:22

ziggy schreef:Daar hoor je pas echt dat de Jonckheren aan hun eind van hun latijn zijn, overigens.


Wil je dan beweren dat ze ooit goed gelopen hebben bij topsnelheid? :lol:
Jaren geleden toen bus 326 nog naar IJburg ging liepen die motoren al niet lekker op het 80 km/u stuk door de Piet Heintunnel.

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 27 Feb 2010, 05:01

Stadsbussen zijn daar uiteraard niet voor gemaakt, nee :wink:. Maar laatste tijd beginnen er rare geluiden uit die dingen te komen ook, op die A10. Net of er vanalles los zit, wat ook ongetwijfeld ook zo zal zijn...

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9095
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Michael » Za 27 Feb 2010, 13:45

ziggy schreef:Kunnen die Ambassadors overigens knielen?


Er zit een knielfunctie op de Ambassadors
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 07 Mar 2010, 11:12

Misschien leuk om in de periode tot de nieuwe concessie het wagenpark actueel te houden hier:
We hebben er weer een extra gammelgammabak bij... De 1815, ex-Limburg of Brabant ofzoiets, aan het interieur te zien. Op de Zoetermeerse en Alkmaarse wagens na, de oudste van het wagenpark. Wagenpark komt nu op:

VDL Berkhof Ambassador 120: 8376-8379.
VDL Berkhof Ambassador 200: 1815, 8135, 8380-8408, 8677-8683.
Mercedes-Benz Citaro G: 9101, 9166, 9168-9175.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Suus » Zo 07 Mar 2010, 12:53

De 1815 komt van Hermes, en is volgens mij niet veel ouder/nieuwer dan de andere bussen.

Waar gebruiken ze eigenlijk de Baby-Amba's voor? Ik heb ze nog nooit gezien.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Stefan » Zo 07 Mar 2010, 13:01

Het bouwjaar van de 1815 is overigens 2004. De 8135 is een 'stuk' ouder, die is van 2002. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 07 Mar 2010, 13:15

Bee schreef:Waar gebruiken ze eigenlijk de Baby-Amba's voor? Ik heb ze nog nooit gezien.
Voornamelijk zijn die bedoeld voor lijn 89 die in Wormer nogal wat smalle straten moet nemen. Maar in praktijk rijden ze in combinatie met Amba's 200 op lijn 62/67/89 (koppeling op Zaandam NS en Zaandam 't Kalf), sinds de MAN Scouts het veld hebben geruimd.

De 8135 is inderdaad veruit de oudste van de concessie, 11/2002. Daarna komt de 9101, die uit 2003 komt en dan is de 1815 de oudste, 10/2004. Daarna komen de wagens die vanaf begin af aan al in Zaandam hebben gereden die zijn gebouwd van 12/2004 t/m 02/2005 en tot slot de Emmeloorde Ambassadors uit 06/2005.

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 21 Mar 2010, 22:06

Foutje van de bron. Het was de 1814 :wink:. Zag hem gisteren zelf ook klaar staan op het station van Zaandam op een ritje naar Assendelft, lijn 69. Vreemd hoor, zo'n blauw-geel interieur tussen al die gifgroene Connexxion-bakken.

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Vr 18 Jun 2010, 13:09

De 8792, 8793 en 8794 (ZF-bakken *O*) komen vanuit Zwolle naar Zaandam om 3 Zaanse 8600-wagens vrij te maken voor Prov. Utrecht.

Ben nog altijd benieuwd wat de plannen zijn met de oude vetrouwde Zaanse serie: 8376-8379 (baby-amba's), 8380-8408 en de 9100-Citaro G's.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Klaasje » Wo 23 Jun 2010, 22:34

Voor de liefhebber..... Ik hoorde vandaag ergens toevallig dat het eerst de planning was om 14,5m bussen voor Zaanstreek te bestellen. Nu worden ze een klein beetje korter.

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Do 24 Jun 2010, 11:16

Waarom?

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Klaasje » Do 24 Jun 2010, 13:24

Een boog op het nieuwe busstation in Zaandam waar wel is gerekend met 12 en 18 meter, maar niet met 14,5 :X :neg:

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor VIRM » Do 24 Jun 2010, 17:02

Klaasje schreef:Een boog op het nieuwe busstation in Zaandam waar wel is gerekend met 12 en 18 meter, maar niet met 14,5 :X :neg:


Overigens is dat busstation in november of december gereed, aldus een antwoord op mijn mailtje aan de gemeente. :)
In ieder geval kan het nieuwe busstation niet lelijker worden dan wat erboven staat. :D
Beul van de blindegeleidelijn

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Do 24 Jun 2010, 20:20

Hout dit ook in dat er geen Citea's besteld worden, maar gewoon Ambassadors? Of worden het 12m-Citea's?

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Klaasje » Vr 25 Jun 2010, 18:23

Volgens mij zijn Citea's in de volgende formaten te krijgen:
  • 12 m (CLF/CLE)
  • 12,8 m (CLE)
  • 13,7 m (CLE)
  • 14,5 m (CLE)

Oud forumgebruiker

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Za 26 Jun 2010, 02:52

Ja, snap ik, maar Ambassadors zijn niet in 14,5m te verkrijgen. Dus dan zou het logisch zijn dat Connexxion naar een ander type zoekt: in dit geval de Citea. Maar aangezien die 14,5m bussen niet gaan passen en ze een 12m-model nemen, zou de keuze weer kunnen vallen op de Ambassador?

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie Zaanstreek

Berichtdoor MdJ » Za 26 Jun 2010, 07:24

De volvo's die in Almere/Schoonhoven rijden/reden (die 56xx) zijn toch ook 14,5m? Die hebben volgens mij wel euro-III :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten