Aanbesteding en concessie Den Haag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Aanbesteding en concessie Den Haag

Berichtdoor Daniel » Zo 30 Mar 2008, 18:52

HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

MAARTEN BRAKEMA

DEN HAAG - De HTM blijft nog zeker tot 2012 het openbaar busvervoer in Den Haag verzorgen. Het stadsgewest Haaglanden en de vervoerder hebben daarover afgelopen week een akkoord bereikt.

De HTM voldoet aan de kwaliteitseisen die waren gesteld en laat de bussen volgens de goede prijs rijden. Een van de gevolgen van de afspraken is dat de bussen in Den Haag op aardgas gaan rijden. De HTM moet daarom 135 nieuwe voertuigen aanschaffen. Die gaan in de periode 2009-2011 rijden.

De afgelopen tijd is in de politiek een flinke discussie gevoerd over de manier waarop het busvervoer zou moeten worden aanbesteed. Het kabinet wilde aanvankelijk dat dit in heel Nederland openbaar zou gebeuren. Dat betekende dat iedere vervoerder zich kon inschrijven. De gemeente Den Haag wilde echter graag dat de HTM het vervoer hier zou blijven verzorgen. In september vorig jaar besloot de regering uiteindelijk dat de vier grote steden hun openbaar busvervoer onderhands konden gunnen aan een zogenaamde interne exploitant, in het Haagse geval dus de HTM.

Haaglanden is daarop gaan onderhandelen met de HTM. Maar wel met een stok achter de deur, aldus de Haagse wethouder Peter Smit (VVD, verkeer), in het stadsgewest verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Als de HTM het niet volgens een 'marktconforme' prijs zou kunnen doen, zou er een openbare aanbesteding volgen. Een vergelijking met andere gebieden waar het vervoer werd aanbesteed en een onderzoek, leerden Haaglanden wat die gunstige prijs zou moeten zijn.

Volgens Smit mag het resultaat er nu zijn. "De HTM was al het meest efficiënte vervoersbedrijf van de vier grote steden. Dat wordt nu nog eens met sprongen vergroot. Daar ben ik redelijk trots op."

Wat de stadsregio betaalt, mag Smit nog niet zeggen. Haaglanden moet nog met andere vervoerders gaan onderhandelen voor het openbaar vervoer in de hele regio. Die bedrijven zouden uit de prijs van Den Haag kunnen afleiden wat zij moeten bieden.

Bron: AD-Haagsche Courant - 29-3-2008
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 3621
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor waldo79 » Ma 31 Mar 2008, 11:03

Kon het stadsvervoer niet integraal met de regio Haaglanden worden aanbesteed?
Mij best :)

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor Daantje » Ma 31 Mar 2008, 11:26

Die kwaliteitseisen kunnen nooit hoog liggen als de HTM daar al aan kan voldoen. Verder begrijp ik niet goed waarom ze perse willen dat de HTM daar blijft rijden, veel slechter kan het naar mijn mening nooit worden.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor Chauf21 » Wo 02 Apr 2008, 20:36

Reactie HTM:
Geen ontslag na contract busvervoer
Door MAARTEN BRAKEMA

DEN HAAG - Het binnenhalen van het contract voor het busvervoer in de stad Den Haag leidt niet tot ontslagen bij de HTM.
„Er gaan geen mensen uit. Geen sprake van,’’ aldus de woordvoerder van het bedrijf.

Volgens de woordvoerder van de HTM is het mogelijk in de toekomst goedkoop te werken door een groot aantal maatregelen, waaronder ‘efficiënt rijden en een strakke dienstregeling’. Maar dus zeker niet door mensen te ontslaan.

De HTM kreeg het contract voor het busvervoer in de stad tot in ieder geval 2012, omdat het bedrijf een prima bod deed. Het was én goedkoop én het is bereid om op aardgas over te stappen. Bovendien komen er beeldschermen met route-informatie in de bussen en een systeem waardoor rolstoelers zelf naar binnen kunnen rijden. Daarnaast moet de HTM er ook nog eens voor gaan zorgen dat er ieder jaar twee procent meer reizigers gebruik gaan maken van de bussen. „We hebben de HTM echt niet in de watten gelegd. Het bedrijf wacht een zware opgave,’’ aldus de Haagse wethouder Peter Smit (VVD, verkeer) over de onderhandelingen. Smit is in het stadsgewest Haaglanden verantwoordelijk voor openbaar vervoer. De bussen moeten in Den Haag op aardgas gaan rijden om ervoor te zorgen dat de luchtvervuiling vermindert. In de vervoerswereld is ondertussen een discussie op gang gekomen over de vraag of dieselbussen niet net zo milieuvriendelijk zouden kunnen zijn. De grote Eindhovense bussenbouwer VDL beweert van wel en schermt met een rapport van TNO. Hieruit zou namelijk blijken dat de door het bedrijf ontwikkelde nieuwe dieselbus schoner is dan een aardgasbus. VDL vindt dat Haaglanden grote buitenlandse bussenbouwers bevoordeelt. Maar uit het TNO-rapport blijkt de diesel toch meer stikstofoxiden (NOx) uit te stoten dan de aardgasbus. Wethouder Smit: „VDL levert dus scenario’s die niet juist zijn. De cijfers zijn écht uit de lucht gegrepen.’’

Bron: AD/Dichtbij Den Haag, 31 maart 2008.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor Geert » Do 03 Apr 2008, 10:53

De HTM kreeg het contract voor het busvervoer in de stad tot in ieder geval 2012, omdat het bedrijf een prima bod deed. Het was én goedkoop én het is bereid om op aardgas over te stappen.

Deze concessie werd toch onderhands gegund? Hoe is dan bepaald dat het bod van HTM zo voordelig was? Zijn er offertes gevraagd bij andere bedrijven?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9533
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor Wubbo » Do 03 Apr 2008, 11:04

Dat zou je moeten kunnen benchmarken aan de hand van wat er geboden wordt op andere concessies. Maar dat is natuurlijk niet de meest betrouwbare manier.

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor JeePee » Do 03 Apr 2008, 14:52

Benchmarken is in dit geval inderdaad lastig. Immers de grote steden zijn allemaal niet openbaar aanbesteed dus een goede weergave in hoeverre er een voordelige bieding is gedaan is niet mogelijk. Onder een goede bieding kan de concessieverlener natuurlijk ook verstaan dat het een stuk goedkoper is dan het was, maar of het al concurrerend zou zijn in vergelijking met de commerciële OV-bedrijven valt te betwijfelen...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor Daniel » Do 03 Apr 2008, 19:17

Zaterdag 5 april: feest in uw bus!

HTM mag de bus blijven rijden in Den Haag. Dat moet natuurlijk gevierd worden, en dat doen we graag samen met onze reizigers! Op zaterdag 5 april bieden we u daarom een feestje aan.

In ieder geval tot en met 2011 verzorgt HTM het busvervoer in Den Haag. We zijn blij met en trots op de verleende busconcessie. Om dat te laten zien, en om onze reizigers te bedanken voor hun steun, is het zaterdag feest.

Feest in de bus
Tussen 11:00 en 15:00 uur gebeurt er van alles in het centrum, maar ook in alle buslijnen en op een aantal halten. Zo kunt u goochelaars tegen komen in en rondom bus 25 en bus 33, en ballonnenclowns in bus 14 en bus 23. Wordt u uitbundig nagewuifd door een speciaal Uitzwaai-team. Getrakteerd op livemuziek tijdens het wachten op Den Haag Centraal Station. Of maak gezellig een ritje in bingobus 26!
En wie wat te vieren heeft, trakteert natuurlijk. Dus zorgen we ook voor wat lekkers.

Graag tot zaterdag!

Bron: HTM Mail Actueel
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor Geert » Do 03 Apr 2008, 19:28

Kennelijk kan er nog meer bezuinigd worden bij HTM :twisted:

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: HTM-bus zeker tot 2012 in Den Haag

Berichtdoor Chauf21 » Di 08 Apr 2008, 21:10

Wellicht wat offtopic, maar bij voldoende animo is splitsing altijd mogelijk en ik vind het wel interessant om dit te volgen.

ONDERZOEK JURIDISCHE ASPECTEN MARKTWERKING STEDELIJK OPENBAAR VERVOER

Leden van de vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat hebben op
vrijdag 4 april jongstleden het onderzoeksrapport naar de juridische aspecten van marktwerking in het stedelijk openbaar vervoer ontvangen. Het onderzoek is uitgevoerd door de professoren Wissink en Gormley (Rijksuniversiteit Groningen).

Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van het debat van de commissie voor Verkeer en Waterstaat met staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) over de uitvoering en uitwerking van de motie Roefs c.s. (23645, nr. 167). Deze motie verzoekt de regering openbare aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden niet langer te verplichten.

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat neemt in de procedurevergadering van woensdag 9 april aanstaande een besluit over de behandeling van het onderzoeksrapport.

Bron: Tweede Kamer, 8 april 2008.
De brief die verstuurt is naar de Tweede Kamer is hier te vinden: http://www.tweedekamer.nl/images/Marktw ... 156299.pdf

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11927
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Aanbesteding HTM onder vuur

Berichtdoor Geert » Vr 11 Apr 2008, 23:14

Aanbesteding HTM onder vuur
Door PETER KOOP

DEN HAAG - De aanbesteding van het openbaar busvervoer in Den Haag is nog geen gelopen koers. De gunning van het vervoer aan HTM door het stadsgewest Haaglanden stuit namelijk op hevig verzet van andere busmaatschappijen.

De private ov-bedrijven Arriva, Connexxion en Veolia stappen naar de Europese Commissie om af te dwingen dat alsnog meerdere partijen mogen meedingen. Arriva-directeur Anne Hettinga meent dat de aanbesteding voor het busvervoer in Den Haag niet volgens de regels is verlopen.

WSM
Berichten: 831
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:59

Re: Aanbesteding HTM onder vuur

Berichtdoor WSM » Za 12 Apr 2008, 00:23

Goede actie!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten