Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor Suus » Zo 23 Aug 2009, 22:44

Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails
HAARLEMMERMEER/ZUID-KENNEMERLAND - Gedeputeerde Staten hebben besloten om te onderzoeken wat de kosten en baten zijn van het aanleggen van rails voor de hoogwaardig openbaar vervoerverbinding Zuidtangent. Basis voor dit besluit is een eerste quick scan, waarin is bekeken wat de voor- en nadelen zijn van een railverbinding ten opzichte van een hoogwaardige busverbinding. Medio 2010 moet de kosten-/batenanalyse klaar zijn.

Provinciale Staten hebben gevraagd om een onderzoek te starten naar mogelijke ‘verrailing’ van de Zuidtangent. Daarom is de quick scan uitgevoerd. In deze quick scan worden nog geen conclusies getrokken over het al dan niet aanleggen van rails voor de Zuidtangent. Hiervoor willen Gedeputeerde Staten eerst een kosten-/batenanalyse laten uitvoeren, in samenwerking met de betrokken gemeenten en Stadsregio Amsterdam. In de analyse wordt gekeken naar de Zuidtangent, inclusief de zijtakken.

In de quick scan is gekeken naar de verschillende aspecten die relevant zijn bij de aanleg, exploitatie en onderhoud van een railsysteem. Uit de quick scan blijkt dat een hoogwaardige busverbinding bij een reizigersaantal tot ca. 22.000 per dag een betrouwbare dienstregeling biedt. Rail is aantrekkelijk vanaf ca. 15.000 tot 20.000 reizigers per dag. De kosten voor een railverbinding zijn anderhalf maal zo hoog als voor een hoogwaardige buslijn. In het algemeen kan verder geconcludeerd worden dat een railverbinding aantrekkelijk lijkt voor de reizigers en daarom naar schatting ca. 10% meer reizigers trekt dan een hoogwaardige busverbinding.

Bron: WebRegio.nl
Rame à l'approche

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor 88122903 » Ma 24 Aug 2009, 00:17

Misschien is dit onderzoek wel gekomen door het statenlid die in media kwam vanwege de volle Zuidtangent op de route Nieuw Vennep Amsterdam.
Media optrededens kunnen soms voor wonderen zorgen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor Suus » Ma 24 Aug 2009, 08:52

Ik denk het niet.

De oorspronkelijke plannen voor de Zuidtangent bestonden al uit een railnetwerk, maar door de hoge kosten en grote twijfel over de te behalen aantal vervoerde reizigers is de lijn als busbaan opgeleverd, en op veel plekken gereed om zo rails in te frezen. Nu de passagiersaantallen zo hoog zijn, komt toch die oude overweging van een sneltram weer tevoorschijn.

Opzich ben ik er niet tegen, alleen moet men wel kritisch kijken naar de beveiliging van de tramkruisingen. In Rotterdam en Nieuwegein/IJsselstein zijn de meeste met spoorbomen beveiligd, en wanneer er een tram komt in Hoofddorp lijkt mij dat ook daar voor de veiligheid geen slecht idee.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4466
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor JWM » Ma 24 Aug 2009, 11:44

Even wat dingen die spontaan in mij opkomen:

> Welke snelheid kan de vertramde Zuidtangent halen? Om de reistijden niet te laten oplopen in vergelijking met de bus toch wel zo'n 80 km/h.

> Kan het traject nog mede gebruikt worden door andere bussen als er rails ligt waar trams met 80 km/h overheen rijden? Vooral rond Schiphol rijden er veel meer bussen over de busbaan dan alleen de Zuidtangent.

> Tussen station Haarlem en het begin van de busbaan (ergens in schalkwijk?) wurmt de Zuidtangent zich nog door de stad heen. Ik meen mij nog vage plannen te herinneren over een tunnel onder het centrum van Haarlem door. Iemand enig idee hoe het daarmee staat?

> Het traject tussen Schiphol-Noord en station Bijlmer-ArenA is er ook niet echt op voorbereid (A9, Over normale wegen en busstroken). Iemand enig idee wat de plannen voor dit trajectdeel zijn?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor Suus » Ma 24 Aug 2009, 11:58

Tussen de afslag van de A2 en Bijlmer ArenA ligt een busbaan gescheiden van het overige verkeer, hierin een trambaan integreren gebeurt op dezelfde manier als elders in Amsterdam, dat lijkt mij geen probleem.

Lagevloersneltrams zoals de RegioCitadis kunnen 100 km/u. In Den Haag zijn ze begrensd tot een snelheid van 80 km/u. Ik ga er niet van uit dat er bij een nieuw netwerk nog over wordt nagedacht over hogevloerssneltrams zoals in Utrecht.

De busbaan in Haarlem loopt tot de kruising Europaweg/Schipholweg. Een tunnel ligt erg gevoelig, maar lijkt er niet te komen doordat de Provincie Noord-Holland hun bijdrage van 100 miljoen euro heeft teruggetrokken. De kosten van 900 miljoen euro lijken mij niet te dragen door de gemeente, en over een rijksbijdrage heb ik nog niemand gehoord.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor tsov » Ma 24 Aug 2009, 12:11

Er zijn volgens mij drie moeilijke punten:
Het centrum van Haarlem. Die tunnel is zover ik weet redelijk van de baan, dus dan zou het een stadstram worden of een eindpunt bij Schalkwijk/Europaweg.
Het traject tussen Schiphol Noord en Amstelveen (A9). Hier zou je een verbinding dwars door het Amsterdamse Bos moeten aanleggen, dat lijkt me problematisch.
Het traject door Amstelveen wordt ff puzzelen, maar zal wel lukken. Overigens is er een weg in aanleg langs het Ziekenhuis van Amstelveen, waardoor de Zuidtangent straks niet meer over de Oranjebaan gaat. Komende vanaf het busstation rijdt de bus dan over de Meander en dan langs station Ouderkerkerlaan en zo rechtdoor, boven het Ziekenhuis langs, naar de Burgemeester Boersweg en zo verder naar Ouderkerk. (die weg staat overigens al ingetekend op Google Maps, terwijl die nog in aanleg is...) Het punt wordt dan de verbinding tussen de afslag Ouderkerk aan de A9 en de A2. Op zich is er ruimte genoeg voor een trambaan, alleen het bruggetje over de Amstel is een knelpunt en de weg loopt door een recratiegebied en vlak langs het dorp.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4466
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor JWM » Ma 24 Aug 2009, 23:49

tsov schreef:Het traject door Amstelveen wordt ff puzzelen, maar zal wel lukken. Overigens is er een weg in aanleg langs het Ziekenhuis van Amstelveen, waardoor de Zuidtangent straks niet meer over de Oranjebaan gaat. Komende vanaf het busstation rijdt de bus dan over de Meander en dan langs station Ouderkerkerlaan en zo rechtdoor, boven het Ziekenhuis langs, naar de Burgemeester Boersweg en zo verder naar Ouderkerk.


Dat is nou niet echt een versnelling volgensmij ten opzichte van de huidige route via de Oranjebaan. Daarbij komt nog dat bij de sneltramhalte Oranjebaan ook op lijn 5 kan worden overgestapt in vergelijking met sneltramhalte Ouderkerkerlaan.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor Suus » Di 25 Aug 2009, 00:29

Het stukje Oranjebaan - einde bebouwde kom Amstelveen heeft wel een aantal vertragende verkeerslichten. Als dat vermeden kan worden is er zeker tijdswinst mogelijk.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4466
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor JWM » Di 25 Aug 2009, 01:44

Bee schreef:een aantal vertragende verkeerslichten
Is ook een kwestie van prioritering. Volgensmij valt de vertragende werking momenteel erg mee.

Zijn er ook plannen om het busstation Amstelveen te verplaatsen richting een nieuwe OV knoop bij een halte van de huidige 51/toekomstig metrostation in het stadshart van Amstelveen? Wat mij betreft hef je gelijktijdig die bundel aan streeklijnen over de Amsterdamseweg/Amstelveenseweg maar op.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31510
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

SP: 'Vreemd onderzoek naar Zuidtangent'

Berichtdoor Suus » Zo 30 Aug 2009, 14:57

Vreemd onderzoek naar Zuidtangent
Het onderzoek dat Gedeputeerde Staten hebben uitgevoerd naar de mogelijkheid van een "Zuidtangent op rails" wekt bevreemding. Op het eerste gezicht lijkt het mooi om een tram op lijn 300 in te zetten, maar wie beter nadenkt over de consequenties hiervan, bedenkt zich wel twee keer.

Wat nu een mooie, doorgaande verbinding is (van Haarlem naar Amsterdam Zuidoost via Schiphol) wordt straks opgeknipt in een aantal stukjes. De provincie is namelijk niet van plan het hele traject van lijn 300 te "vertrammen" maar slechts één of twee gedeelten. Grote groepen reizigers worden dan opgezadeld met één of twee keer extra overstappen. Dit betekent een verlies van reistijd en comfort en dat moet je dus niet willen.
Bron: SP.nl
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor Meltrain » Zo 30 Aug 2009, 18:23

Uit milieu-overwegingen ben ik wel voor een vertramming. Ook uit capaciteits-oogpunt zie ik het wel zitten.
Als echter blijkt dat reizigers meer moeten overstappen, is het toch niet zo handig. Bovendien zijn er, zoals hietboven al aangegeven, enkele knelpunten in het plan.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Provincie onderzoekt mogelijkheden Zuidtangent op rails

Berichtdoor Vinny » Zo 30 Aug 2009, 19:57

Het lijkt me vooral een zinloze verspilling van belastinggeld. De capaciteit wordt nauwelijks hoger, de snelheid ook niet, het OV netwerk gaat achteruit (omdat je minder makkelijk lijnen kunt combineren) terwijl het wel veel geld kost.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten