Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Cookie »

Hoekse Lijn zeker halfjaar plat;
Bussen en mogelijk fast ferry alternatieven


SCHIEDAM - HOEK VAN HOLLAND
- Als gevolg van de ombouw tot metrolijn wordt de spoorlijn tussen Hoek van Holland en Schiedam in 2010 gedurende zes tot negen maanden buiten gebruik gesteld. Reizigers zijn in die periode aangewezen op vervangend vervoer.

Waarschijnlijk wordt de dienstregeling tijdelijk overgenomen door bussen. Mogelijk wordt ook vervoer over water ingezet. RET en Stadsregio Rotterdam werken daar momenteel plannen voor uit. Van de spoorlijn maken dagelijks vele duizenden inwoners van Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen gebruik. Zij pendelen met de trein van en naar hun werk.

De NS staakt de exploitatie van de Hoekse Lijn in 2010, omdat die onrendabel is. De Stadsregio (als toekomstig beheerder) voegt de lijn toe aan het metronet van de RET.

NS-station Schiedam Centraal wordt het nieuwe eindpunt. Reizigers uit de richting Hoek van Holland kunnen op dit station overstappen op een trein of verder reizen per metro naar Rotterdam.

Het grote voordeel van de ombouw is volgens de Stadsregio dat bestemmingen als het Dijkzigtziekenhuis, de Koopgoot en Brainpark/Rivium voortaan beter bereikbaar zijn voor reizigers uit de Waterwegsteden.

Bij de ombouw worden de stations aangepast voor het in- en uitstappen in metrovoertuigen. De perrons worden ingekort tot een lengte van 90 meter én ze worden 30 centimeter opgehoogd. Ook de stroomspanning wordt aangepast.

Ondertunneling

Met het oog op de veiligheid wordt het spoor bij meerdere stations ondertunneld. Maassluis krijgt een nieuw station in de Steendijkpolder en Hoek van Holland krijgt er een station bij in de Oranjebuitenpolder. Bij het strand komt een nieuwe eindhalte die zo'n 800 meter dichter bij zee ligt dan het huidige NS-station Hoek van Holland Strand.

De Stadsregio verwacht dat het aantal passagiers op de lijn in 2020 met 33 procent zal zijn gegroeid. Het Vlaardingse college van B en W is enthousiast. "Dit is een belangrijke impuls voor het openbaar vervoer", aldus wethouder Jan Robberegt.

Frequentie

Reizigersorganisatie Rover is ook geestdriftig, omdat een metro frequenter rijdt dan een trein en meer bestemmingen aandoet.

"Het wordt in dat halve jaar van de ombouw even kiezen op elkaar, maar we krijgen er een betere voorziening voor terug", aldus Rover-woordvoerder Rikus Spithorst.

Rover dringt er bij de Stadsregio wel op aan de overlast voor de passagiers zo kort mogelijk te laten duren.

Bron: Telegraaf, 27-3-2008 (papieren editie)

Vlaardingen wil aanblik van oude stations handhaven

VLAARDINGEN
- De gemeente Vlaardingen heeft bij de Stadsregio Rotterdam een extra wensenlijstje neergelegd over de ombouw van de Hoekse Lijn van treinverbinding naar lightrail. De Stadsregio heeft de lijn overgenomen van Verkeer en Waterstaat.
Bij alle stations in Vlaardingen moet een tunnel komen voor voetgangers en fietsers, zegt het Vlaardings college in het wensenlijstje. Hierdoor hoeven ze niet te wachten als de spoorbomen naar beneden gaan.
Daarnaast wil Vlaardingen dat het stationsgebouw van Vlaardingen-Oost - dat gebouwd is in de jaren '50 van de vorige eeuw - gehandhaafd blijft.
Het station moet van binnen wel worden opgeknapt. Zo moet er een mindervalidentoegang komen. Ook zal de buitenruimte opnieuw moeten worden ingericht. Verder wil het Vlaardings college dat er een goede uitgang komt voor Vijfsluizen.
Ook voor station Vlaardingen-Centrum heeft het college wensen. De stationskap, die zeer herkenbaar is, blijft onveranderd. Daarnaast willen burgemeester en wethouders dat alle ruimtes onder de kap worden aangepakt.
De buitenruimte, die nu sterk verwaarloosd is, moet opnieuw worden ingericht.
Dan Station West. Dit station wordt vernieuwd, inclusief de opbouw zodat de reiziger niet meer natregent terwijl ook de buitenruimte veel aandacht krijgt. Bij het Lickebaertgebied ten slotte, wil Vlaardingen verder een goede spoorwegovergang.
Het is de bedoeling dat de nieuwe lightrailverbinding per 1 januari 2011 van start kan gaan. De Vlaardingers gaan er met deze verbinding absoluut op vooruit, meent verkeerswethouder Jan Robberegt (GroenLinks). Zo zullen de metrovoertuigen veel vaker stoppen dan de huidige treinstellen, zegt hij. Elke tien minuten kunnen reizigers voortaan instappen.
Verder hoeven automobilisten straks minder lang te wachten bij de spoorwegovergangen. Dit komt, legt Robberegt uit, omdat de metrostellen veel sneller optrekken dan een gewone trein.
Verder wordt de verbinding met het strand van Hoek van Holland flink verbeterd omdat het extra station daar dichter aan zee zal komen te liggen.
Uit berekeningen blijkt dat de metrovariant in 2020 33 procent meer reizigers zal opleveren.

Bron: AD/Rotterdams Dagblad, 28-3-08 (papieren editie)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door waldo79 »

Ik krijg visioenen van RandstadRail-achtige taferelen :roll:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Daantje »

Ik mag toch hopen dat ze daar op zijn minst iets van geleerd hebben zodat ze het nu beter kunnen aanpakken. Ik heb alleen het idee dat dat misschien te optimistisch gedacht is.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door waldo79 »

Voor de ombouw wordt minstens met een halfjaar gerekend. Dat is al wat langer dan bij RR :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Geert »

Nieuwsbericht schreef:De NS staakt de exploitatie van de Hoekse Lijn in 2010, omdat die onrendabel is. De Stadsregio (als toekomstig beheerder) voegt de lijn toe aan het metronet van de RET.
Dit is niet waar. Ik denk dat NS best die lijn (met subsidie) wil exploiteren, maar de Stadsregio heeft er zelf voor gekozen om de lijn aan de RET te gunnen. Overigens is de Hoekse Lijn de minst onrendabele nevenlijn.
NS-station Schiedam Centraal wordt het nieuwe eindpunt. Reizigers uit de richting Hoek van Holland kunnen op dit station overstappen op een trein of verder reizen per metro naar Rotterdam.
Dat kunnen ze nu ook al (overstappen in Schiedam). Wat is nu het voordeel van Sdm als eindpunt? Laat die metro's lekker doorkachelen naar de rest van Rotterdam zou ik zeggen! Nu kun je door vijf minuten langer in de sprinter te blijven zitten uitstappen op Rotterdam Centraal en loop je zo het centrum in, in de toekomst kun je dus voortaan altijd overstappen op Schiedam Centrum en dan 10 minuten in de metro zitten voordat je in het centrum bent. Reizigers die verder moeten met de trein en in Rotterdam Centraal overstappen hebben dus nog een overstap in Schiedam Centrum er bij. Wie wint hier nou iets mee?
Het grote voordeel van de ombouw is volgens de Stadsregio dat bestemmingen als het Dijkzigtziekenhuis, de Koopgoot en Brainpark/Rivium voortaan beter bereikbaar zijn voor reizigers uit de Waterwegsteden.
Nou ja, net zo goed als voorheen dus (als die metro's niet doorrijden)...
Reizigersorganisatie Rover is ook geestdriftig, omdat een metro frequenter rijdt dan een trein en meer bestemmingen aandoet.
En nu maar hopen dat de RET niet kiest voor 20-minutenfrequenties op bijvoorbeeld zaterdag (zoals nu bij RR), want dan heb je de ene keer wel een aansluiting op je bus/trein en de volgende keer weer niet...
Nieuwsbericht 2 schreef:Daarnaast wil Vlaardingen dat het stationsgebouw van Vlaardingen-Oost - dat gebouwd is in de jaren '50 van de vorige eeuw - gehandhaafd blijft. Het station moet van binnen wel worden opgeknapt. Zo moet er een mindervalidentoegang komen. Ook zal de buitenruimte opnieuw moeten worden ingericht. Verder wil het Vlaardings college dat er een goede uitgang komt voor Vijfsluizen.
De ironie is dat die uitgang voor Vijfsluizen er altijd was, maar pas sinds de laatste jaren dicht is (vanwege de OV-chipkaart) :P Een liftschacht is er ook al (er was vroeger een goederenlift aanwezig op Vlaardingen Oost), die kan misschien gebruikt worden om een nieuwe lift te maken.

Al met al ben ik in ieder geval erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor de Hoekse Lijn. Die waterferry is wel een grappig idee, de meeste stations liggen toch wel (vlak) bij de Nieuwe Waterweg :lol:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Daantje »

De RET heeft er een handje van om frequenties te hanteren die nergens op aansluiten. Zoals buslijnen die overdag om de 20 minuten rijden en 's avonds om de drie kwartier. Wat heb je daar nou aan als al het aansluitende openbaar vervoer of om het half uur of om het uur rijdt? :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Geert »

Precies, dat bedoel ik! Gisteren weer eens 20 minuten in Rotterdam staan wachten op mijn niet-aansluiting op de bus :?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door JeePee »

Geert schreef:Dat kunnen ze nu ook al (overstappen in Schiedam). Wat is nu het voordeel van Sdm als eindpunt? Laat die metro's lekker doorkachelen naar de rest van Rotterdam zou ik zeggen! Nu kun je door vijf minuten langer in de sprinter te blijven zitten uitstappen op Rotterdam Centraal en loop je zo het centrum in, in de toekomst kun je dus voortaan altijd overstappen op Schiedam Centrum en dan 10 minuten in de metro zitten voordat je in het centrum bent. Reizigers die verder moeten met de trein en in Rotterdam Centraal overstappen hebben dus nog een overstap in Schiedam Centrum er bij. Wie wint hier nou iets mee?
Hmmm, ik had altijd begrepen dat de metro's op de Hoekse lijn door gingen rijden als metro richting Beurs - Capeslebrug - Alexander. Dat was geloof ik ook de reden dat de opstelsporen te Sdm zo vreemd zijn aangelegd. Als dit niet gebeurt dan is de hele ombouw naar metro vrij zinloos, de metrostellen kunnen namelijk niet eens van het eiland bedrijf afkomen. Die 33% reizigersgroei kun je helemaal shaken als er overgestapt moet worden.
En nu maar hopen dat de RET niet kiest voor 20-minutenfrequenties op bijvoorbeeld zaterdag (zoals nu bij RR), want dan heb je de ene keer wel een aansluiting op je bus/trein en de volgende keer weer niet...
Ervaringen met RET geven inderdaad weinig hoop op frequenties die wel een fatsoenlijke aansluiting bieden... Als de metro's echter wel doorrijden naar het oosten dan is een 10 minuten frequentie tot Vlaardingen (of Maassluis) wel zo logisch.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Daantje »

Ik heb ook altijd begrepen dat de metro's die nu slechts tot Schiedam Centrum rijden in de toekomst door zouden gaan rijden tot Hoek van Holland (of iig een eind de Hoekse lijn op). In de opzet volgens dit artikel zie ik zelf ook geen extra voordelen voor de reizigers. Hooguit dat je meer opstapstations hebt en daardoor minder ver hoeft te lopen/fietsen/whatever vanaf huis.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Vinny »

Overigens is de Hoekse Lijn de minst onrendabele nevenlijn.
:roll:
dit is ongeveer de enige nevenlijn die de NS nog exploiteert; zo kan ik natuurlijk ook zeggen dat het de 'minst onrendabele is'... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Geert »

Ja, dat is zo. :P
Maar ik had me vergist (excuses daarvoor): de Hoekse Lijn is niet de minst onrendabele lijn, maar de nevenlijn met de meeste reizigers... (bron, pdf, pagina 6)
Daantje schreef:Hooguit dat je meer opstapstations hebt en daardoor minder ver hoeft te lopen/fietsen/whatever vanaf huis.
Maar de tijd en het gemak dat je daarmee zou kunnen winnen verlies je al weer met een overstap in Schiedam Centrum. Ik hoop dat de journalist het verkeerd begrepen heeft, Schiedam Centrum lijkt me wel een erg vreemd eindpunt uit de richting Vlaardingen/Maassluis/Hoek van Holland.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door mb90 »

Volgens mij is het ook gewoon de bedoeling om de metro's uit Nesselande door te trekken naar Maassluis en Hoek van Holland en dus niet met een overstap op Schiedam Centrum zoals in het artikel genoemd wordt. Dan zijn gelijk bijna alle voordelen van de ombouw weg. Ik heb ook geen idee waar ze de kerende metro's vanaf de Hoekse Lijn op Schiedam Centrum anders willen laten.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Ruben »

Dat is ook vast de bedoeling, nu stoppen een hoop metro's op Schiedem C, het zou een beetje onlogisch zijn om vanaf het oosten en westen eindpunten op Schiedam te hebben, als je die ook gewoon kunt doortrekken. Die 33% gaan ze anders echt niet halen, en het zou uit oogpunt van vervoerwaarde dan ook een totale non-beslissing zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Justin »

Nou, ik vind hem, met uitzondering van de hele late avonduren, altijd vrij druk er uit zien... Zie altijd wel boel mensen!

Gek idee dat het straks ook geen treinlijn meer is...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Wubbo »

Nieuwsbericht schreef:Reizigersorganisatie Rover is ook geestdriftig, omdat een metro frequenter rijdt dan een trein en meer bestemmingen aandoet.
He ja, als er een metro komt gaan de frequenties omhoog. Dat is net zo zeker als dat morgen de zon weer op komt en Kerstmis op 25 en 26 december valt :roll: .
Nieuwsbericht schreef:Zo zullen de metrovoertuigen veel vaker stoppen dan de huidige treinstellen, zegt hij. Elke tien minuten kunnen reizigers voortaan instappen.
Juist, want nu rijdt er in de spits 8x per uur een trein, dus dat is veeeeel vaker :roll:.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Geert »

Justin schreef:Gek idee dat het straks ook geen treinlijn meer is...
Gek idee trouwens dan ook dat de Sprinters van alle oorspronkelijke sprinterlijnen verdwenen zijn... :?
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Justin »

Als er ergens wel sprinters hoorden, dan was het daar wel, met zoveel stations...

Waar gaan ze dan naar toe? Ze mogen wel naar Amsterdam-Haarlem-Uitgeest... na Haarlem heb je zowat na elke boom en tegel een station :!: :lol:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Vinny »

He ja, als er een metro komt gaan de frequenties omhoog. Dat is net zo zeker als dat morgen de zon weer op komt en Kerstmis op 25 en 26 december valt :roll: .
Kennelijk heeft iemand dat afgesproken. Je kunt natuurlijk ook meer Sprintermat. bestellen... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Geert »

Maar dan kan de RET de lijn niet exploiteren, en dat past niet in de Heilige Visie van de Stadsregio ofzo :roll:
(Nee, ik ben niet echt fan van de RET...)
Joop

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Joop »

Weer een stukje werk wat verdwijnt. :( Ondanks dat er veel problemen zijn/waren met jeugd die nergens geen zin in heeft,vond ik het wel leuk om daar te rijden. :D Wat wel altijd tegen stond was de aantal slagen die je daar reed.Dat was net als op de Zoetemeerlijn te veel achter elkaar.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Daan »

Nou, dat wordt de komende jaren nog maar even flink fotograferen daar. :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Wubbo »

Zijn ze er eigenlijk al uit hoe ze dat met het goederenvervoer aldaar (naar Maassluis en Vlaardingen) gaan doen?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door mb90 »

Die gaan volgens mij 's nachts rijden, dus als de metro's niet meer rijden. Ze rijden dan gewoon over hetzelfde spoor.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Daan »

Zal weer een technisch hoogstandje moeten worden dan...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Hoekse Lijn zeker halfjaar plat in 2010

Bericht door Linkerspoor »

Valt wel mee toch? Ik dacht tenminste altijd dat treinen gewoon over metrosporen kunnen rijden en andersom? (alleen vaak niet door ontbreken van bovenleiding/derde rail, maar dan zet je natuurlijk een diesellok voor de goederenwagons).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten