Busstation Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 11:55

Gesplitst van hier:

Welke historische aanblik van de achterzijde van het station? Volgensmij is die zelfde gemeente bezig die aanblik te verpesten/verfraaien door er een (waarschijnlijk) oversized busplatform neer te kwakken.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Geert » Do 10 Sep 2009, 15:26

Oversized? Er was toch juist een probleem dat dat busstation te klein zou zijn omdat de Noord-Zuidlijn nog niet af was (en er daardoor *iets* meer bussen dan gepland op dat busstation moeten komen)?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 15:38

Als de Noord/Zuid lijn (ooit) af is en je gaat streekbussen consequent op z'n Rotterdams laten eindigen bij metrostations aan de rand van de stad in combinatie met het herzien van de hele stadsbusbundel naar Noord blijven er maar heel weinig bussen over rond CS.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Suus » Do 10 Sep 2009, 16:37

Hoewel we nu echt off-topic zijn, is het naar mij weten niet de bedoeling dat de hele Waterland-bundel aan bussen richting CS verdwijnt, maar wel dat al die bussen een haltering gaan maken bij station Buikslotermeerplein.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 16:54

Bee schreef:is het naar mij weten niet de bedoeling dat de hele Waterland-bundel aan bussen richting CS verdwijnt, maar wel dat al die bussen een haltering gaan maken bij station Buikslotermeerplein.

Volgensmij zijn er drie varianten voor de waterlandbussen in het Noord/Zuidlijn tijdperk waar nog altijd geen beslissing over is genomen:
1. Alle bussen hebben het metrostation Buikslotermeerplein als eindpunt.
2. De helft van de bussen heeft het Buikslotermeerplein als eindpunt, de andere helft gaat door naar het CS.
3. Alle bussen eindigen op het CS.

3x raden waar het op uit gaat draaien als de stadsregio alleen naar de kosten gaat kijken :lol:
Laatst gewijzigd door JWM op Do 10 Sep 2009, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Thijs » Do 10 Sep 2009, 17:04

Je kunt het toch niet maken om de vele reizigers uit het Waterlandgebied naar het centrum van Amsterdam een extra overstap te laten doen? Het is te hopen dat alles naar CS blijft doorrijden...

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Karl » Do 10 Sep 2009, 17:13

Thijs schreef:Je kunt het toch niet maken om de vele reizigers uit het Waterlandgebied naar het centrum van Amsterdam een extra overstap te laten doen? Het is te hopen dat alles naar CS blijft doorrijden...

Hoezo kan dat niet? Die metro gaat toch ook richting het centrum?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 17:31

Iets met een verplichte extra overstap wat nooit een positief effect heeft en extra reistijd betekent als je naar het Centraal Station wil. Daarnaast willen mensen die in een suf woonoord als purmerend wonen waarschijnlijk ook niet naar een al even suf Amsterdams subcentrum als het Buikslotermeerplein...

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor M57 » Do 10 Sep 2009, 18:00

Dat doen ze nu juist wel :)

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 18:08

Serieus? Kan ik daaruit concluderen dat het centrum van Purmerend een minder groot winkelaanbod heeft dan dat van het Buikslotermeerplein? Of is de nieuwe media markt in Noord dé trekker :?:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Suus » Do 10 Sep 2009, 18:17

Waterland bestaat uit meer dan Purmerend: Edam, Volendam en nog wat kleine dorpjes hebben veel minder winkelaanbod en gaan regelmatig in Noord winkelen.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Karl » Do 10 Sep 2009, 19:12

JWM schreef:Iets met een verplichte extra overstap wat nooit een positief effect heeft en extra reistijd betekent als je naar het Centraal Station wil. Daarnaast willen mensen die in een suf woonoord als purmerend wonen waarschijnlijk ook niet naar een al even suf Amsterdams subcentrum als het Buikslotermeerplein...

Nee, het is niet positief voor de reiziger, maar wel te verantwoorden.
In Rotterdam zijn ook lijnen verkort, waardoor je nu twee keer moet overstappen om op Rotterdam C. te komen, dat heeft ook geen positief effect op de reistijd/-comfort, maar het gebeurt wel. Ik zie hetzelfde met Utrecht gebeuren (tram), de reizigers moeten ergens vandaan komen.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Daniel » Do 10 Sep 2009, 20:46

Huh, in Utrecht gebeurd juist totaal het tegengestelde... lijnen worden juist over de knoop (Utrecht CS) heen verlengd waarmee lijnen als 74 en 77 ontstaan zijn. Naast die twee lijnen zijn er nog twee lijnen die vanuit Nieuwegein komen en juist niet stoppen bij Kanaleneiland Zuid waar je op de sneltram zou kunnen overstappen.
De lijnen 47 en 63, die niet vanuit Nieuwegein komen, stoppen er dan weer wel.

Overigens is er in Utrecht e.o. ook geen sprake van echt dubbele verbindingen: de bussen bedienen in Nieuwegein voornamelijk wijken waar de sneltram niet doorheen komt. En in Utrecht zelf lopen weliswaar zowel bus als tramroute van Kanaleneiland Zuid naar het centraal station, maar onderweg bedienen ze een totaal ander stuk van de stad.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 20:52

Al die bussen rond Utrecht CS zijn op de langere termijn natuurlijk niet echt houdbaar. Het barst daar nu al uit z'n voegen. In Den Haag is ook iets vergelijkbaars gebeurd met het eindigen van lijnen bij zkh Leyenburg waar je kan overstappen op de tram verder Den Haag in. Achter de schermen worden weldegelijk dit soort scenario's voor Utrecht serieus besproken.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Thijs » Do 10 Sep 2009, 20:59

Karl schreef:
Thijs schreef:Je kunt het toch niet maken om de vele reizigers uit het Waterlandgebied naar het centrum van Amsterdam een extra overstap te laten doen? Het is te hopen dat alles naar CS blijft doorrijden...

Hoezo kan dat niet? Die metro gaat toch ook richting het centrum?


JWM schreef:Iets met een verplichte extra overstap wat nooit een positief effect heeft en extra reistijd betekent als je naar het Centraal Station wil. Daarnaast willen mensen die in een suf woonoord als purmerend wonen waarschijnlijk ook niet naar een al even suf Amsterdams subcentrum als het Buikslotermeerplein...


Inderdaad. Ik zit regelmatig in 1 van de vele bussen tussen Amsterdam Centraal en Purmerend en die zijn (zeker in de spits) echt stampvol. Een extra overstap lijkt me reizigers wegjagen uit die bussen, zeker als dat ook nog reistijd gaat kosten.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor mb90 » Do 10 Sep 2009, 21:01

Maar, wat doen de mensen vanuit Waterland na Amsterdam CS? Lopen die verder of stappen die over op een tram naar het centrum? Als dat laatste zo is dan is een overstapstation bij het Buikslotermeerplein niet eens zo'n achteruitgang.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Daniel » Do 10 Sep 2009, 21:06

@JWM: Een probleem dat je in Utrecht wel hebt is dat de sneltram op zich al goed druk is, de Weense trams zijn er niet voor niks aangeschaft (dat ze nogsteeds niet rijden is een ander verhaal). Maargoed, als die extra spitstrams rijden kan je in principe de buslijnen die over de Graadt van Roggenweg de stad in komen naar P+R Westraven laten rijden. Da's dus eigenlijk het idee wat Arriva en Veolia al hadden voor een alternatieve bestemming als de A2 door de werkzaamheden vastloopt.
Hoewel, het zou overstaptechnisch een betere optie zijn ze naar Kanaleneiland Zuid te laten rijden: daar heb je een loopbrug over de weg om bij de sneltramhalte te komen en bij Westraven slechts een zebrapad wat met de drukte ook niet echt handig is om over te steken. Vraag is alleen waar je dan de kerende bussen laat.
Je ontkomt er echter niet aan om nog een bus via de Europalaan - Balijelaan - Vondellaan - Adama van Scheltemabaan naar het station te laten rijden. Dat gebied wordt immers vrijwel niet door stadslijnen bediend maar kent wel het nodige forensenverkeer vanaf zowel het centraal station als Nieuwegein. En ook de net opgeleverde studenten-/startersflats aan het Europaplein zitten toch nog een aardig eindje van de sneltramhalte vandaan. Da's toch wel een klein dorp wat daar aan aantallen mensen woont/komt te wonen.

Maar ook buslijnen over het station heen aan elkaar knopen kan een goede optie zijn om halteringstijden te verkorten. Want 't grote probleem van Utrecht Centraal is toch vooral de gigantische hoeveelheid streekbussen die er een eindpunt heeft. Doorrijdende bussen kosten een stuk minder ruimte.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 21:15

De sneltram heeft nu een vrij lage frequente van 1x per 15 minuten per tak wat neerkomt op elke 7,5 minuut op het gezamelijke traject. Als de tram nu al vrij druk is kan je de frequentie met gemak omhoog gooien. Zeker nu er binnenkort nieuw materieel gaat komen.

En wat een logische plaats is voor de overstapknoop? Geen idee zo heel erg bekend ben ik daar ook weer niet in de regio. Maar dat er ergens nu een voetgangersbruggetje ligt en ergens een zebrapad moet eigenlijk niks uitmaken in de locatiekeuze. Als er ruimte is kan zo'n locatie altijd nog geoptimaliseerd worden.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Caspar » Do 10 Sep 2009, 21:22

Veel mensen uit Purmerend zijn juist overgestapt op een busabonnement naar het Centraal station in Amsterdam sinds het vervallen van de directe trein verbinding. Lijkt me niet echt fijn dat die bussen dan komen te vervallen. Bovendien, als alle bussen vanaf Noord vertrekken, wat gebeurt er dan met de nachtbussen? de metro rijdt niet 24 uur per dag?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Daniel » Do 10 Sep 2009, 21:24

@JWM: Tja, meest logisch lijkt mij ergens in de buurt van de afrit van de A12. Maar echt veel ruimte voor een busstation heb je daar ook weer niet. Probleem als je de sneltram in frequentie gaat verhogen is trouwens ook dat het wegverkeer gaat vastlopen, da's ook aardig druk rond de tramlijn. Om een voorbeeld te noemen: als er een tram langskomt staat het hele Europaplein richting Nieuwegein stil voor rood.

Maar hier even een kaartje van de situatie ter plekke. Net boven de A12 zie je de sneltramhalte Kanaleneiland Zuid, net eronder is sneltramhalte P+R Westraven. Zoals je kunt zien is het daar rondomheen al aardig volgebouwd.
Helemaal bovenaan zie je het Europaplein waar (vanaf de A12 komend gezien) de tram naar links afbuigt en de bussen rechtdoor gaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4450
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor JWM » Do 10 Sep 2009, 21:34

Caspar schreef:Veel mensen uit Purmerend zijn juist overgestapt op een busabonnement naar het Centraal station in Amsterdam sinds het vervallen van de directe trein verbinding. Lijkt me niet echt fijn dat die bussen dan komen te vervallen. Bovendien, als alle bussen vanaf Noord vertrekken, wat gebeurt er dan met de nachtbussen? de metro rijdt niet 24 uur per dag?

Misschien kan de NS op dat moment inspelen op de behoeften van de klant en een directe treinverbinding naar Amsterdam Centraal introduceren. En die nachtbussen? 's Nachts blijven er toch pontjes over het IJ vrolijk doorvaren :twisted:

@Reiziger: Over die verkeerslichten: Dat is natuurlijk een kwestie van keuzes maken. Wil je goed OV aanbieden dan moet dat soms ten koste gaan van de doorstroming voor het overige verkeer. Wil je gelijktijdig ook het wegverkeer faciliteren dan moet je toch echt even investeren in een ongelijkvloerse kruising aldaar.

Misschien kan het het transferium verbouwd worden zodat er op de onderste verdieping ruimte komt voor een busstation? Overigens zijn er ook wat vage plannen om de A12 aldaar verdiept aan te leggen in combinatie met een tunnel onder het Amsterdam Rijnkanaal. Misschien komt er daardoor op termijn ook wat ruimte beschikbaar.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Karl » Do 10 Sep 2009, 22:21

@Reiziger, ik doel met name op de situatie als de sneltram omgebouwd is naar tram, waarbij ook de verlenging naar de Uithof gereed is. Het kan gewoon niet zo zijn dat alle bussen die nu nog naar Utrecht C. gaan dan ook nog naar Utrecht C. gaan.

Edit, tijd voor een Utrecht afsplitsing?
Laatst gewijzigd door Karl op Do 10 Sep 2009, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor JeePee » Do 10 Sep 2009, 22:24

Reiziger Ddrs schreef:Maar ook buslijnen over het station heen aan elkaar knopen kan een goede optie zijn om halteringstijden te verkorten. Want 't grote probleem van Utrecht Centraal is toch vooral de gigantische hoeveelheid streekbussen die er een eindpunt heeft. Doorrijdende bussen kosten een stuk minder ruimte.

Probleem met buslijnen over knopen heentrekken kan wel zijn dat vertragingen erg makkelijk doorwerken. Zeker in grote steden als Utrecht met veel congestieproblemen wordt de dienstuitvoering erg onbetrouwbaar. Een oplossing kan zijn ruime halteertijden te rekenen op CS, maar dan heb je nog steeds het probleem van (in theorie) lange stilstandtijden en dus een hoog bufferbeslag.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31496
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Suus » Do 10 Sep 2009, 22:27

Bussen die over een knoop heen rijden, hebben minder bufferruimte nodig op het station, maar kunnen erg verwarrend zijn.

Utrecht zou eens moeten kijken naar een dynamisch systeem voor de streekbussen, er is veel meer uit te halen dan wat het nu is.

En het BRU heeft een enorme miskoop gedaan met die Weense trams, maar daar zijn ze zelf nog niet achter :wink:
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Busstation Amsterdam Centraal

Berichtdoor Karl » Do 10 Sep 2009, 22:34

Tuurlijk is BRU daar wel achter, laatst ergens gelezen dat ze zoveel miljoen euro verlies hebben gemaakt op de Wieners, dan zijn ze daar toch achter? Trams waarbij je naar beneden moet instappen, heel anders zijn dan je eigen trams en binnen enkele jaren je hogevloernetwerk naar een lagevloernetwerk ombouwen vraagt ook gewoon om ellende.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten