Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door JeePee »

Trein schiet te ver door, zes gewonden

Gepubliceerd op 31 maart 2008, 14:39
Laatst bijgewerkt op 31 maart 2008, 15:56


enkhuizen -
Bij een treinongeval op het NS-station in Enkhuizen zijn maandagmiddag zes inzittenden gewond geraakt. Het ongeluk gebeurde omstreeks tien over twee. De trein schoot bij het afremmen door en botste daardoor tegen het stootblok, in plaats van een paar meter daarvoor tot stilstand te komen.

Door de schok raakte een zestal mensen lichtgewond. Politie en ambulances waren snel ter plaatse. Drie gewonden konden ter plaatse behandeld worden aan lichte kneuzingen en schaafwonden. De drie andere gewonden, onder wie de machinist, moesten voor onderzoek toch even naar het ziekenhuis.

De snelheid van een trein die het station binnenkomt, is doorgaans veertig kilometer per uur. ,,Dat is dus niet zo hard, maar mensen verwachten natuurlijk niet dat een trein zo plotseling stopt'', aldus NS-woordvoerder Kees Nieuwenbroek.

Over de oorzaak van het ongeval kon hij nog niet veel melden. ,,We bekommeren ons nu eerst om de gewonden, daarna kijken we verder.'' Ook de Inspectie Verkeer en Waterstaat stuurde twee medewerkers naar Enkhuizen om meteen een onderzoek in te stellen.

De dienstregeling ondervindt volgens Nieuwenbroek niet veel verstoring door het ongeval. ,,De treinen van en naar Enkhuizen kunnen gewoon blijven rijden, dus wat dat betreft heeft dit geen grote impact.''

Het stootblok ging door de frontale botsing aan splinters en werd zelfs een stukje in de achterliggende betonplaten geboord. De schade aan het treintoestel is nog niet goed te overzien. ,,We gaan kijken of we de trein ter plaatse kunnen opkalefateren, maar ik vermoed dat deze weggesleept moet worden.''
Bron: Noord Hollands Dagblad

Treintoestel ook weer he :?
Laatst gewijzigd door JeePee op ma 31 mar 2008, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Artikel is uitgebreid
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door M57 »

JeePee schreef:Treintoestel ook weer he :?
Lekker boeiend, je snapt heus wel wat bedoeld wordt.

Foto: Afbeelding

Bron
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door playertwo »

Zelfde oorzaak als in Maastricht een tijdje terug?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door Chauf21 »

Update van ND, met in het dikgedrukte de grootste wijzigingen/toevoegingen:
Trein schiet te ver door, zes gewonden (nieuwe update)

Gepubliceerd op 31 maart 2008, 14:39
Laatst bijgewerkt op 31 maart 2008, 17:10


enkhuizen -
Bij een treinongeval op het NS-station in Enkhuizen zijn maandagmiddag zes inzittenden lichtgewond geraakt. Het ongeluk gebeurde omstreeks tien over twee. Door een korte black-out van de machinist schoot de trein bij het afremmen te ver door en botste daardoor tegen het stootblok.

Door de schok raakten de bestuurder en vijf passagiers lichtgewond. Politie en ambulances waren snel ter plaatse. Drie gewonden konden ter plaatse behandeld worden aan lichte kneuzingen en schaafwonden. De drie andere gewonden, onder wie de machinist, moesten voor onderzoek toch even naar het ziekenhuis.

De snelheid van een trein die het station binnenkomt, is doorgaans veertig kilometer per uur. ,,Dat is dus niet zo hard, maar mensen verwachten natuurlijk niet dat een trein zo plotseling stopt'', aldus NS-woordvoerder Kees Nieuwenbroek. Over de oorzaak van het ongeval kon hij nog niet veel melden. ,,We bekommeren ons nu eerst om de gewonden, daarna kijken we verder.''

De Inspectie Verkeer en Waterstaat stuurde meteen twee medewerkers naar Enkhuizen om een onderzoek in te stellen. Woordvoerder Frans Nederstigt meldde aan het eind van de middag dat een black-out van de machinist ten grondslag heeft gelegen aan het ongeval. ,,Daar zal het onderzoek zich nu verder ook op richten. Het lijkt er namelijk niet op dat er een defect is geweest aan het materieel.''


De dienstregeling is door het ongeval nauwelijks verstoord geraakt. De treinen van en naar Enkhuizen konden gewoon blijven rijden. Het stootblok ging door de frontale botsing aan splinters en werd zelfs een stukje in de achterliggende betonplaten geboord.

De schade aan het treintoestel is volgens Nieuwenbroek nog niet goed te overzien. ,,We gaan kijken of we de trein ter plaatse wat kunnen opkalefateren, maar ik vermoed dat deze weggesleept zal moeten worden.''
Bron: http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/enk ... 343447.ece" onclick="window.open(this.href);return false;, 31 maart 20.00 uur.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door IC3 »

Ik was vanmiddag toevallig ter plaatse (met recht toeval omdat ik nog nooit eerder in Enkhuizen was geweest!) en zag hoe de DDM-stam het stootjuk heeft geramd. De trein stond er al stil toen ik eraan kwam, maar al in het centrum van het stadje hoorde ik diverse ambulances, aangekomen op het station begreep ik waarom. Om 15.53 nam ik de stoptrein naar Hoorn, die vanwege de aanrijding vanaf spoor 2 kon vertrekken.

Van de met elkaar kletsende conducteurs van wie een in de desbetreffende trein zat op 't moment van 't ongeluk - dat 'voordeel' heb je wel vaker als je in de 1e klas reist - hoorde ik dat er drie zwaargewonden waren (of de machinist hierbij hoorde, is mij niet bekend) en dertien lichtgewonden. Da's dus anders dan wat er in het artikel uit het NHD wordt gemeld. Politie was ter plaatse, alsmede een groot deel van de plaatselijke hangjeugd die het maar wat spannend vond dat er iets in dat slaperige stadje gebeurde. :? Ze hielden zich wel op gepaste afstand, bovendien, alle gewonden waren allang naar het ziekenhuis gebracht voordat ik aankwam.

Foto's heb ik niet gemaakt, dit is wel door de technische recherche van de NS gebeurd. Bovendien heeft RTV-Noord-Holland opnamen gemaakt. Waarschijnlijk zie je mij ook nog voorbijlopen met een zwarte Carharttjas en een donkerrode Eastpakschoudertas. 8-)

Oja, het nummers van de rijtuigen heb ik niet, maar ik weet nog wel dat het de DDM-compositie met de afbeelding van de Condor betrof. Het stootjuk was ernstig beschadigd - deze zou volgens de conducteurs met 30 à 40 km per uur geraakt zijn. Bovendien was de bovenleiding door het ongeluk ook beschadigd.

Tot zover de informatie van uw plaatselijke correspondent in Enkhuizen, althans, voor vandaag dan. :)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door Justin »

Hoop niet dat het door faeces met zeep op het spoor is gekomen :!:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door STF »

30 tot 40 km/u? Dan vind ik dat stootblok er wel erg netjes nog uitzien???
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door IC3 »

Justin schreef:Hoop niet dat het door faeces met zeep op het spoor is gekomen :!:
Dat is ook niet het geval, omdat de machinist een black-out bleek te hebben, aldus RTV N-H.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door M57 »

IC3 schreef:omdat de machinist een black-out bleek te hebben, aldus RTV N-H.
Dat is wel erg kort door de bocht. Welgeteld één passagier heeft dat tegen RTVNH gezegd.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door waldo79 »

Zo kan een, ik zeg niet dat het zo is, gerucht nieuwswaarde krijgen :?
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Trein ramt juk te Enkhuizen, 6 gewonden

Bericht door IC3 »

M57 schreef:Dat is wel erg kort door de bocht. Welgeteld één passagier heeft dat tegen RTVNH gezegd.
Daar heb je gelijk in. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten